י"ט כסלו - חג הגאולה: הבדלים בין גרסאות בדף

מ
החלפת טקסט – " צדקה " ב־" צדקה "
מ (החלפת טקסט – " תשע"ב " ב־" תשע"ב ")
מ (החלפת טקסט – " צדקה " ב־" צדקה ")
שורה 7: שורה 7:
על רקע ה[[התנגדות לחסידות]], הלשינו מספר מתנגדים על רבי [[שניאור זלמן מלאדי]] בפני שלטון הצאר.  
על רקע ה[[התנגדות לחסידות]], הלשינו מספר מתנגדים על רבי [[שניאור זלמן מלאדי]] בפני שלטון הצאר.  


ההלשנה התבססה בעיקר על העובדה שהאדמ"ו"ר יזם איסוף כספי צדקה ושליחתם ליהודים בארץ ישראל ולחסידים שעלו אליה. כשנאסר, הובל במרכבה שחורה (בה השתמשו באותה עת להובלת מורדים במלכות) למבצר פטרופבלובסקיה שבפטרבורג. לאחר 53 ימים במאסר{{הערה|כנגד 53 -ג"ן פרקי ה[[תניא]]}}, שוחרר בהשתדלות החסידים, ב[[י"ט בכסלו]] תקנ"ט (29 בנובמבר 1798). מאז מצוין התאריך בחסידות חב"ד ומחוצה לה כ"חג הגאולה", המציין את ניצחונה של תנועת החסידות על מתנגדיה.
ההלשנה התבססה בעיקר על העובדה שהאדמ"ו"ר יזם איסוף כספי [[צדקה]] ושליחתם ליהודים בארץ ישראל ולחסידים שעלו אליה. כשנאסר, הובל במרכבה שחורה (בה השתמשו באותה עת להובלת מורדים במלכות) למבצר פטרופבלובסקיה שבפטרבורג. לאחר 53 ימים במאסר{{הערה|כנגד 53 -ג"ן פרקי ה[[תניא]]}}, שוחרר בהשתדלות החסידים, ב[[י"ט בכסלו]] תקנ"ט (29 בנובמבר 1798). מאז מצוין התאריך בחסידות חב"ד ומחוצה לה כ"חג הגאולה", המציין את ניצחונה של תנועת החסידות על מתנגדיה.


רבי שניאור זלמן נאסר שוב לאחר שנתיים (בשנת תקס"א), לאחר שקהילת פינסק דיווחה לשלטונות כי תורת החסידות מהווה דת חדשה, וכוללת בתוכה יסודות חתרניים כנגד שלטון הצאר. ממעצר זה שוחרר באותה שנה בחג החנוכה. בחג הגאולה י"ט בכסליו (הסמוך לחנוכה בכ"ה בכסלו), מציינים גם שחרור זה.
רבי שניאור זלמן נאסר שוב לאחר שנתיים (בשנת תקס"א), לאחר שקהילת פינסק דיווחה לשלטונות כי תורת החסידות מהווה דת חדשה, וכוללת בתוכה יסודות חתרניים כנגד שלטון הצאר. ממעצר זה שוחרר באותה שנה בחג החנוכה. בחג הגאולה י"ט בכסליו (הסמוך לחנוכה בכ"ה בכסלו), מציינים גם שחרור זה.
14,699

עריכות