מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
(הועבר יש עדיין צורך בעריכה ותיקון) |
(העברה) |
||
שורה 8: | שורה 8: | ||
מסופר בגמרא<REF>[[יבמות]].</REF> שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה ל[[משה]] מ[[סיני]] כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות. | מסופר בגמרא<REF>[[יבמות]].</REF> שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה ל[[משה]] מ[[סיני]] כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות. | ||
==מבית דוד או זרע שלמה== | |||
יש ספק האם זקוק מלך ממלכי דוד, להיות גם מזרע [[שלמה המלך]]. יש אומרים כי דווקא מי שהוא מזרע שלמה יכול להיות מלך ממלכי בית דוד, וכן כתב הרמב"ם בהקדמתו לפרק חלק וז"ל ומכלל יסוד זה שאין מלך לישראל אלא מבית דוד ומזרע שלמה בלבד, וכל הכופר במשפחה זאת כפר בה' ית' ובדברי נביאיו. | |||
אולם על גדרי מלכותו של ה[[משיח]] כתב ה[[רמב"ם]]<REF>[http://www.hebrewbooks.org/dtrambam.aspx?&hilite=e7fe650a-0b11-4bdd-a658-c27f73937913 הלכות מלכים פי"א הלכה ד']</REF>: "ואם יעמוד מלך '''מבית דוד''', עוסק בתורה כדוד אביו" ולא כתב כלל מזרע שלמה. | |||
אך יש אומרים כי על פי ההלכה אין משיח צריך להיות מיוחס בן אחר בן לדוד המלך, אלא העיקר שהוא יהיה מזרע דוד, והראיה לזה, מ[[רבי יהודה הנשיא]] שנאמר עליו<REF>[[סנהדרין]] צח ב.</REF> בחייו כי ראוי הוא למלוך על כס [[מלך המשיח]] ולגאול את עם ישראל, וכלשון הגמרא {{ציטוטון|אי מן חייא כגון רבי יהודה הנשיא}}. ופירש [[רש"י]] {{ציטוטון|אם משיח מאותן שחיים עכשיו, וודאי היינו רבינו הקדוש דסובל תחלואים, וחסיד גמור הוה כדאמרינן בב"מ. ואם היה מאותן שמתו כבר היה דניאל איש חמודות שנדון ביסורים בגוב אריות וחסיד גמור היה. והאי כגון לאו דווקא.}} עכ"ל [[רש"י]]. כלומר: האי "כגון" אינו "דווקא" כגון - דוגמא, אלא וודאי היינו רבי הקדוש. והוא לא היה בן אחר בן. | |||
והמעתיק את פירוש [[הרמב"ם]] למשנה כתב<REF>בהקדמתו לפירוש הרמב"ם לסדר נשים</REF> בזה"ל: וזה החיבור הגדול הנקרא שישה סדרי משנה חיברו רבינו הקדוש אשר שמו המיוחד לו רבי יהודה הנשיא שהוא מבית דוד '''לא מזרע שלמה''' כדאיתא בכתובות<REF>ס"ב:</REF> רבי אתיא משפטיה - בן דוד - בן אביטל - אשת דוד. ע"כ. ומכאן לכאורה נראה, שהמלך המשיח אינו צריך להיות מזרעו של שלמה המלך, שאם כן, איך היה יכול להיות רבי יהודה הנשיא משיח, שהרי לא היה מזרע שלמה. | |||
ואכן שאלה זו נידונת באחרונים<REF>דברי תורה חלק ד' אות ו'.</REF>, איך יכול להיות רבי הקדוש מלך אם לא היה מזרע שלמה. על עצם הנשיאות לא קשה, שהרי כתב הירושלמי<REF>בכתובות פי"ב ה"ג וכלאים פ"ט ה"ג.</REF> ומובא בתוס'<REF>סנהדרין ה. ד"ה דהכא שבט והתם מחוקק</REF> דכל מה שרבינו הקדוש אתי מבית דוד הוא מצד האם, אבל מצד האב אתי מבנימין, אלא שראש גולה הם מזכרים, ונשיאים הם אף מנקבות. הקושיא היא רק על המלוכה, שהרי הבחירה וההבטחה ניתנה רק לשבט יהודה כדכתיב לא יסור שבט מיהודה וכו' עד כי יבא שלה, וכמבואר ברמב"ם<REF>הלכות מלכים פ"א ה"ט.</REF> דמלך משאר שבטים לא תתקיים מלכותו, וכנאמר לירבעם על ידי אחיה השילוני אך לא כל הימים. | |||
== הירושה בן אחר בו== | == הירושה בן אחר בו== |