מלך המשיח: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 58 בתים ,  31 בדצמבר 2014
שורה 156: שורה 156:
טענתם של החולקים הוא מהשיטה המובאת בגמרא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37969&st=&pgnum=208 סנהדרין צט, א]}} שר' הלל אמר "אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה" ומפרש רש"י: "אלא הקב"ה ימלוך בעצמו ויגאלם לבדו". ואף שאין ההלכה כמותו שחלקו עליו חכמים והסובר כן היום הוא כופר אמנם אם האמונה במשיח הוא עיקר התורה איך קראו לחולק על זה תואר 'רבי' {{הערה|טענתם היא שב'פרט' מדברי תורה שייך שיהיה מחלוקת, אמנם בדבר שעליו 'מיוסדת' התורה (שבנפול היסוד יפול הבנין) לא שייך מחלוקת.}}  
טענתם של החולקים הוא מהשיטה המובאת בגמרא{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37969&st=&pgnum=208 סנהדרין צט, א]}} שר' הלל אמר "אין משיח לישראל שכבר אכלוהו בימי חזקיה" ומפרש רש"י: "אלא הקב"ה ימלוך בעצמו ויגאלם לבדו". ואף שאין ההלכה כמותו שחלקו עליו חכמים והסובר כן היום הוא כופר אמנם אם האמונה במשיח הוא עיקר התורה איך קראו לחולק על זה תואר 'רבי' {{הערה|טענתם היא שב'פרט' מדברי תורה שייך שיהיה מחלוקת, אמנם בדבר שעליו 'מיוסדת' התורה (שבנפול היסוד יפול הבנין) לא שייך מחלוקת.}}  


ישנם המתרצים ומבארים (שלא כדברי רש"י) שרבי הלל לא עלתה על דעתו שאין 'משיח' כי אם שמשיח שעתיד לבוא, לא יבוא בזכות ישראל לפי שרב הלל טען שישראל אבדו זכויותיהם. והוא יבוא רק מצד שיגיע זמן הגאולה.{{הערה|שם=אבארבנל}} גם לפי הפירוש כפשוטו מכיוון שטענתו של רב הלל {{הבהרה|יש לעיין בספר בית אלוקים בזה גם יש לעיין בזה שוב באברבנל ולסדר הלשון לקוטי שיחות חלק לד בהערות 5 ו42 ובמצויין שם}} גם לפירושו של רש"י ישנם המתרצים שאף שטעותו הייתה בעיקרי הדת לא היה לו דין כופר שמכיוון שטעותו נבעה מלימוד הפסוקים (שלמד שכבר התקיימו במלך חזקיה, או שהבין שגרם החטא{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/34/8/3/119.htm לקוטי שיחות חלק לד עמוד 119] ראה שם שביאור זה מתרץ את אי היותו כופר רק מצד הנבואה שבזה או מעדות התורה אבל מצד זה שביאתו הוא גדר במצוה (כנ"ל בפנים) לא שייך שינוי כלל}}) הרי הוא אנוס.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1375&st=&pgnum=109 שו"ת הרדב"ז חלק ד תשובה א'רנח] וב[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/ikarim/a1-2.htm#1 עיקרים בתחילתו] והא עצמו חלק על זה וס"ל שאילו היה זה עיקר והוא אינו מאמין היה כופר הובאו בלקוטי שיחות חלק לד שם הערה 42.}}
ישנם המתרצים ומבארים דברי רבי הלל שלא כדברי רש"י שלא עלתה על דעתו שאין 'משיח' כי אם שמשיח שעתיד לבוא, לא יבוא בזכות ישראל לפי שרב הלל טען שישראל אבדו זכויותיהם בזמן המלך חזקיהו. והוא יבוא רק מצד שיגיע זמן הגאולה.{{הערה|שם=אבארבנל}}{{הבהרה|יש לעיין בספר בית אלוקים בזה גם יש לעיין בזה שוב באברבנל ולסדר הלשון לקוטי שיחות חלק לד בהערות 5 ו42 ובמצויין שם}}וישנם המתרצים  גם לפירושו של רש"י שאף שטעותו הייתה בעיקרי הדת לא היה לו דין כופר שמכיוון שטעותו נבעה מלימוד הפסוקים (שלמד שהם כבר התקיימו במלך חזקיהו ולכם אין משיח יותר, או שהבין שגרם החטא{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/admur/lkus/34/8/3/119.htm לקוטי שיחות חלק לד עמוד 119 ובהערה 42] וראה שם בפנים שביאור זה מתרץ רק את אי היותו כופר מצד הנבואה של הנביאים או מעדות התורה אבל מצד זה שביאת המשיח הוא גדר במצוה (כנ"ל בפנים) לא שייך שינוי כלל (וצ"ע)}}) הרי הוא אנוס.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1375&st=&pgnum=109 שו"ת הרדב"ז חלק ד תשובה א'רנח] וב[http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/ikarim/a1-2.htm#1 עיקרים בתחילתו] והא עצמו חלק על זה וס"ל שאילו היה זה עיקר והוא אינו מאמין היה כופר הובאו בלקוטי שיחות חלק לד שם הערה 42.}}


האמונה בביאת המשיח אינה נמנית עם המצוות לפי שהיא מצווה כללית שעניינה קיום כל המצוות בשלימות{{הערה|שם=חי1}}{{הבהרה|יש בזה גם בברבנאל מצוין בלקו"ש שםוכן בלקו"ש חלק לד עיין שם גם בהתוועדוית תשמח חד עמוד 32 בהערה}}
האמונה בביאת המשיח אינה נמנית עם המצוות לפי שהיא מצווה כללית שעניינה קיום כל המצוות בשלימות{{הערה|שם=חי1}}{{הבהרה|יש בזה גם בברבנאל מצוין בלקו"ש שםוכן בלקו"ש חלק לד עיין שם גם בהתוועדוית תשמח חד עמוד 32 בהערה}}
5,403

עריכות