מוחין ומידות: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 685 בתים ,  19 בנובמבר 2014
שורה 4: שורה 4:


===המוחין לעצמו מדות לזולת===
===המוחין לעצמו מדות לזולת===
המוחין אצל האדם הוא כח אישי, כלומר ענינה, ההבנה האישית שלו מה ואיך '''הוא''' מבין את העניין. (לא שייך להבין כי כך כתוב)
הן המוחין והן המדות משמשים את האדם לתקשר את סביבתו.
לעומת זאת המדות מתייחסים לזולת כמו שהוא במציאותו מחוץ לאדם, ורגש האדם ענינו מה אני חש כלפיו.
זה ההבדל אם אומרים "מוחין לעצמו" - הדגש הוא על הבנת האדם, משאין כן ב"מדות לזולתו" שמציאותו של הזולת קיימת והמידה עניינה התחושה כלפיה.


שינוי זה מתבטא בכל הדרגות שבהם כדלקמן.
אמנם קיים בין שני הכוחות הבדל עד שהם הפוכים זה מזה.
המוחין אינם יוצרים קשר בין האדם לזולת, משא"כ המדות.
 
מפני שב"מוחין" גישתו הוא האם אני מבין או לא. ודבר שאינו מובן בשכלו אינו קיים מבחינתו. יוצא שמציאות הזולת מצד עצמו אינו תופס מקום, (ולכן אינו מכריח אותו בכלום לא להבין ולא רגש וכיו"ב)ומציאותו בשכל היא עד כמה שהרגיש אותו.
 
משא"כ ה"מדות" מתחיל בזולת. כלומר: היסוד למדות הוא זה שהזולת תופס מקום אצלו ו'''הזולת''' יוצר אצל האדם את הרגש וכן את סוג הרגש אם קירוב או ריחוק וכיו"ב.
 
ונמצא ההבדל: במדות האדם קשור ל"זולת" והזולת פועל בו, משא"כ במוחין הוא "מובדל" מהזולת. שהזולת אינו תופס מקום וגם ההשכלה שהשיג הרי הוא קיים רק בגלל שהוא הבין אותו ואילולי היה מבין אותו לא היה תופס מקום כלל.
 
שינוי זה מתבטא בכמה עניינים כדלקמן.


'''מוחין'''  
'''מוחין'''  
5,403

עריכות