שיתוף: הבדלים בין גרסאות בדף

הוסר בית אחד ,  4 בנובמבר 2014
שורה 33: שורה 33:
זה שיש באדם [[בחירה]] אינה סתירה לאמור, כי בחירתו של האדם הוא רק בנוגע לעצמו ואינו בנוגע לתוצאה שלה. דהיינו כח הבחירה של האדם היא רק אם '''הוא''' יעשה זאת או לא ולא אם השני יקבל ההשפעה שהיתה אמורה לעבור דרכו או לא כי זה תלוי אך ורק בגזירת הקב"ה.{{הערה|שם=בחירה רק לעצמו |לקו"ש חלק לו יתרו ב אות ד ובלקו"ש חלק ז עמוד 14 ושם בהערה 22}}
זה שיש באדם [[בחירה]] אינה סתירה לאמור, כי בחירתו של האדם הוא רק בנוגע לעצמו ואינו בנוגע לתוצאה שלה. דהיינו כח הבחירה של האדם היא רק אם '''הוא''' יעשה זאת או לא ולא אם השני יקבל ההשפעה שהיתה אמורה לעבור דרכו או לא כי זה תלוי אך ורק בגזירת הקב"ה.{{הערה|שם=בחירה רק לעצמו |לקו"ש חלק לו יתרו ב אות ד ובלקו"ש חלק ז עמוד 14 ושם בהערה 22}}


וזה שמקבל הטובה מחויב להודות למיטיב עמו אף שבחירתו הטובה של המיטיב אינה משנה כלל בקבלת הטובה של המקבל שהוא היה מקבל הטובה בכל אופן.
וזה שמקבל הטובה מחויב להודות למיטיב עמו אף שבחירתו של המיטיב אינה משנה כלל בקבלת הטובה של המקבל (שהרי על המקבל נגזר מלמעלה) הוא מפני:


*הרי המקבל הוא ככל ישראל שצריכים לשבח את משפיע הטוב על טיב בחירתו. ואדרבה מכיוון שהוא קיבל ממנו טוב צריך להודות לו יותר מהשאר (וע"ד חיוב הבי"ד להעניש משהו שהתנהג לא טוב - שהעונש הוא על רוע בחירתו).
*שהמקבל הוא ככל ישראל שצריכים לשבח את משפיע הטוב על טיב בחירתו. ואדרבה מכיוון שהוא קיבל ממנו טוב צריך להודות לו יותר מהשאר (וע"ד חיוב הבי"ד להעניש משהו שהתנהג לא טוב - שהעונש הוא על רוע בחירתו).


*יכול להיות שזכותו של המשפיע מוסיפה בהשפעה (ולא מצד שהבחירה בידו אלא ע"ד צדיק שע"י תפילתו וברכתו שייך להוסיף בהשפעות בעולם).{{הערה|שם=בחירה רק לעצמו}}
*שיכול להיות שזכותו של המשפיע מוסיפה בהשפעה (ולא מצד שהבחירה בידו אלא ע"ד צדיק שע"י תפילתו וברכתו שייך להוסיף בהשפעות בעולם).{{הערה|שם=בחירה רק לעצמו}}


== המצווים בשלילתה ==
== המצווים בשלילתה ==
5,403

עריכות