19,319
עריכות
(כבר לא) |
מ (החלפת טקסט – "’" ב־"'") |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
בעבר היה נהוג בקרב חסידים לכתוב בתחילת הפ"נ את הנוסח "אנא לעורר רחמים ממקור הרחמים כמ"ש בתשובת מהרי"ב ז"ל", אולם הרבי הורה שלא לנהוג כן. | בעבר היה נהוג בקרב חסידים לכתוב בתחילת הפ"נ את הנוסח "אנא לעורר רחמים ממקור הרחמים כמ"ש בתשובת מהרי"ב ז"ל", אולם הרבי הורה שלא לנהוג כן. | ||
==פ"נ== | ==פ"נ== | ||
פ”נ (בשמו המלא ‘פדיון | פ”נ (בשמו המלא ‘פדיון נפש') הינו מכתב בקשת ברכה מהחסיד אל הרבי. בלשון חסידי חב"ד מכתב זה נקרא ‘פדיון נפש', ואילו אצל חסידים אחרים נקרא ‘קוויטל'. | ||
הלשון ‘פדיון | הלשון ‘פדיון נפש' נגזר מלשון ‘פדיה' ו'חליפין'; כמו במצוות פדיון הבן ופדיון פטר חמור שמצוותם היא לתת לכהן תחליף לבן או - להבדיל - לחמור השייכים לכהן מדין תורה, כן העניין הוא בפ”נ. לפדות ולהחליף. אם ח”ו נגזר משהו בלתי רצוי על האדם - הרי שבקריאת הפ”נ על ידי שהצדיק - פודים ומהפכים את הרע לטוב. | ||
[[הרבי]] התבטא פעם בקשר למעלת הפ”נ הנכתב לחמיו, [[הרבי הריי"צ]]{{הערת שוליים|אג”ק אד”ש ח”ד | [[הרבי]] התבטא פעם בקשר למעלת הפ”נ הנכתב לחמיו, [[הרבי הריי"צ]]{{הערת שוליים|אג”ק אד”ש ח”ד ע' תכד.}}: “{{ציטוטון|כ"ק מו"ח אדמו"ר יצא ממקומו גן עדן וילך אל בית דין של מעלה על מנת לבקש...}}” היינו שבזכות הפ”נ, הצדיק מבקש כביכול מבית דין של מעלה לתקן ולשנות את דינו של כותב הפ”נ מרע לטוב. | ||
כתיבת 'פדיון נפש' נעשית בעיקר בזמנים מיוחדים, כדוגמת ערב יום הדין, [[ראש השנה]]{{הערת שוליים|החסיד הרב [[יחזקאל פייגין]], שהיה גם מזכירו של [[הרבי הריי”צ]], סיפר בעצמו, כי במשך כל ימות השנה חששו החסידים לשלוח פ”נים לרבי, שמא ייתפסו בקשר עם | כתיבת 'פדיון נפש' נעשית בעיקר בזמנים מיוחדים, כדוגמת ערב יום הדין, [[ראש השנה]]{{הערת שוליים|החסיד הרב [[יחזקאל פייגין]], שהיה גם מזכירו של [[הרבי הריי”צ]], סיפר בעצמו, כי במשך כל ימות השנה חששו החסידים לשלוח פ”נים לרבי, שמא ייתפסו בקשר עם ה'שניאורסאהנים'. אולם בחודש תשרי התעלו כולם מעל החשש, ושלחו פ”נים כדי להתברך: “ריבוי המכתבים המתקבלים בחודש תשרי, והעיקר מרוסיא, אשר כל השנה יראים, ובחודש זה גם המה כולם ישלחו פ”נ”.}} ויום ההילולא. | ||
לפ”נ ישנה גם משמעות נוספת והיא - ביטוי התקשרות של חסיד לרבי. כשחסיד כותב לרבי פ”נ הוא מעיד בכך על התקשרותו וקבלתו המוחלטת את מרות הרבי בנפש רוח ונשמה ויותר מכך. מאידך - כשהרבי מקבל את הפ”נ וקורא אותו - זהו אות כי הרבי מקבל את החסיד כאחד ממקושריו, | לפ”נ ישנה גם משמעות נוספת והיא - ביטוי התקשרות של חסיד לרבי. כשחסיד כותב לרבי פ”נ הוא מעיד בכך על התקשרותו וקבלתו המוחלטת את מרות הרבי בנפש רוח ונשמה ויותר מכך. מאידך - כשהרבי מקבל את הפ”נ וקורא אותו - זהו אות כי הרבי מקבל את החסיד כאחד ממקושריו, ו'פורש את חסותו' על החסיד. | ||
==מי בכוחו לקרוא פ"נ?== | ==מי בכוחו לקרוא פ"נ?== | ||
על מנת לקרוא פ”נ צריך | על מנת לקרוא פ”נ צריך ‘לדעת' לקרוא פ”נ. רק בכוחם של צדיקים ‘לקרוא' פ”נ. (מובן שאין הכוונה לקריאה גשמית של הטקסט הכתוב, אלא לעצם ההתקשרות עם נשמת המבקש והפעולה להמתיק את ענייניו בשורשם.) ישנם סיפורים מאדמור”י פולין ש'לימדו' אדמו”רים אחרים לקרוא פני”ם ('קוויטל'), ובכך בעצם העבירו להם את שרביט ההנהגה. | ||
אדמו”ר הריי”צ התבטא פעם, כי בקריאת פ”נ אפשר להיווכח אם החסיד טבל במקווה קודם לכן, ועל כן יש להזהר בזה. ועוד ביטוי: שבפ”נ קוראים לא רק מה שכתוב, אלא גם מה שלא נכתב בין השורות... | אדמו”ר הריי”צ התבטא פעם, כי בקריאת פ”נ אפשר להיווכח אם החסיד טבל במקווה קודם לכן, ועל כן יש להזהר בזה. ועוד ביטוי: שבפ”נ קוראים לא רק מה שכתוב, אלא גם מה שלא נכתב בין השורות... | ||
בחסידות חב”ד היתה קריאת הפ”נ אחד מסימני המלוכה וההנהגה של הרבי (מלבד אמירת דא”ח). לכן, הי' אחד מן ההפצרות של החסידים בממלא מקום היה לנסות להגיע בכל דרך לכך שהממלא מקום ייאות לקבל פני”ם. קבלת הפ”נ על ידי הרבי וקריאתו, היתה סימן מובהק לכך שהרבי מקבל על אחריותו את אותו חסיד בכל רבדי גופו ונפשו עד בחינת | בחסידות חב”ד היתה קריאת הפ”נ אחד מסימני המלוכה וההנהגה של הרבי (מלבד אמירת דא”ח). לכן, הי' אחד מן ההפצרות של החסידים בממלא מקום היה לנסות להגיע בכל דרך לכך שהממלא מקום ייאות לקבל פני”ם. קבלת הפ”נ על ידי הרבי וקריאתו, היתה סימן מובהק לכך שהרבי מקבל על אחריותו את אותו חסיד בכל רבדי גופו ונפשו עד בחינת ה'יחידה' שבו, ומקבל את את ענין התקשרותו של החסיד אליו כחסיד אל רבי. כשרבי החל לקבל פני”ם - היה זה אות וסימן מובהק כי הרבי בעצם קיבל עליו את עול הנשיאות, ובוודאי בהמשך יצא הדבר בגלוי לעין כל. | ||
לאחר הסתלקות אדמו”ר הרש”ב נ”ע, סירב בנו הרבי הריי”צ לקבל עליו את עול הנשיאות, ובכלל זה לקבל פני”ם. אמנם מדי פעם קיבל פני”ם, אך אמר במפורש שהוא רק שליח לקרא אותם באוהל אביו, ותו לא. | לאחר הסתלקות אדמו”ר הרש”ב נ”ע, סירב בנו הרבי הריי”צ לקבל עליו את עול הנשיאות, ובכלל זה לקבל פני”ם. אמנם מדי פעם קיבל פני”ם, אך אמר במפורש שהוא רק שליח לקרא אותם באוהל אביו, ותו לא. |
עריכות