מזריץ': הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 34 בתים ,  3 ביוני 2013
ק.פ
(הוספת ערך)
 
(ק.פ)
שורה 1: שורה 1:
מזריץ' (ב[[אידיש]]: '''מעזריטש''', באנגלית: '''Velyki Mezhyrichi''', באוקראינית: '''Великі Межирічі''') היא עיירה באוקראינה{{הערה|ישנם עיירות נוספות הנושאות את אותו שם. העיירה המוכרת ביותר הנושאת אף היא את אותו שם נמצאת ב[[פולין]] בסמיכות לעיר לובלין, וקרויה בפולנית: "מיינדזיז'ץ פודלסקי".}}, בה התגורר ופעל [[המגיד ממעזריטש]].
'''מזריץ'''' (ב[[אידיש]]: '''מעזריטש''', באנגלית: '''Velyki Mezhyrichi''', באוקראינית: '''Великі Межирічі''') היא עיירה ב[[אוקראינה]]{{הערה|ישנם עיירות נוספות הנושאות את אותו שם. העיירה המוכרת ביותר הנושאת אף היא את אותו שם נמצאת ב[[פולין]] בסמיכות לעיר לובלין, וקרויה בפולנית: "מיינדזיז'ץ פודלסקי".}}, בה התגורר ופעל [[המגיד ממעזריטש]].


העיירה מזריץ' שוכנת במחוז רובנו כארבעים קילומטר צפונית ל[[אניפולי]], וכארבעים קילומטר ממזרח לרובנו.
העיירה מזריץ' שוכנת ב[[מחוז רובנו]] כארבעים קילומטר צפונית ל[[אניפולי]], וכארבעים קילומטר ממזרח לרובנו.


==תולדות העיירה==
==תולדות העיירה==
העיירה נוסדה בשנת ה' אלפים ש"ד (1544), והייתה בבעלותם של משפחות האצילים  הגרף טשארטוריסקי  והגרף פוטוצקי. שנים ספורות לאחר שנוסדה החלו להתיישב בה יהודים.
העיירה נוסדה בשנת ה' אלפים ש"ד (1544), והייתה בבעלותם של משפחות האצילים  הגרף טשארטוריסקי  והגרף פוטוצקי. שנים ספורות לאחר שנוסדה החלו להתיישב בה [[יהודים]].


פרעות חמיילנצקי{{הערה|פרעות שהחלו עם גזירות ת"ח ות"ט, ונמשכו במשך כעשרים שנה, במהלכם נהרגו כשש מאות אלף איש.}} פגעו בעיירה לקראת דעיכתם, ובשנת תכ"ה נהרגו על ידי גדודי הפורעים כשלוש מאות מתושבי העיירה.
פרעות חמיילנצקי{{הערה|פרעות שהחלו עם גזירות ת"ח ות"ט, ונמשכו במשך כעשרים שנה, במהלכם נהרגו כשש מאות אלף איש.}} פגעו בעיירה לקראת דעיכתם, ובשנת תכ"ה נהרגו על ידי גדודי הפורעים כשלוש מאות מתושבי העיירה.


לאחר [[פטירה|הסתלקותו]] של [[הבעל שם טוב]], התיישב בחיר תלמידיו [[המגיד ממעזריטש|רבי דוב בער]] בעיירה בשנת [[תקכ"ב]], וקיבל על עצמו את הנהגת תנועת החסידות, כשהוא קובע את העיירה לבירת החסידות. עם התיישבותו בעיירה התמנה ל[[מגיד מישרים]] של העיירה, ולמקום החלו נוהרים אלפי חסידים.
לאחר [[פטירה|הסתלקותו]] של [[הבעל שם טוב]], התיישב בחיר תלמידיו [[המגיד ממעזריטש|רבי דוב בער]] בעיירה בשנת [[תקכ"ב]], וקיבל על עצמו את הנהגת [[תנועת החסידות]], כשהוא קובע את העיירה לבירת החסידות. עם התיישבותו בעיירה התמנה ל[[מגיד מישרים]] של העיירה, ולמקום החלו נוהרים אלפי [[חסידים]].


בשנים בהם פעל בעיירה הגיעה ההתיישבות היהודית בעיירה לשיאה, ובמקום ישבו אלפי יהודים, כששמעה של העיירה מתפשט בכל רחבי העולם. במפקד אוכלוסין שנערך בשנת [[תקל"ט]] (שבע שנים לאחר שהמגיד ממעזריטש עזב את העיירה), רוב תושביה של העיירה היו יהודים.
בשנים בהם פעל בעיירה הגיעה ההתיישבות היהודית בעיירה לשיאה, ובמקום ישבו אלפי יהודים, כששמעה של העיירה מתפשט בכל רחבי העולם. במפקד אוכלוסין שנערך בשנת [[תקל"ט]] (שבע שנים לאחר שהמגיד ממעזריטש עזב את העיירה), רוב תושביה של העיירה היו יהודים.
שורה 14: שורה 14:
שבע חודשים קודם [[פטירה|הסתלקותו]] של המגיד, פרצה בעיירה מגיפה, והמגיד נאלץ לעזוב את העיר, ועבר להתגורר אצל תלמידו [[רבי זושא מאניפולי|רבי זושא]] ב[[אניפולי]].
שבע חודשים קודם [[פטירה|הסתלקותו]] של המגיד, פרצה בעיירה מגיפה, והמגיד נאלץ לעזוב את העיר, ועבר להתגורר אצל תלמידו [[רבי זושא מאניפולי|רבי זושא]] ב[[אניפולי]].


הקהילה היהודית בעיירה הייתה מאורגנת היטב, ולפרנס שמונה מטעם פריץ המחוז, ניתנו סמכויות מלאות לכפות את החלטות הנהגת הקהילה על התושבים, והסמכויות נוצלו במילואן. כך נאסרו תפילות בימי החול שלא במניין בבית הכנסת המרכזי, ועוד.
הקהילה היהודית בעיירה הייתה מאורגנת היטב, ולפרנס שמונה מטעם פריץ המחוז, ניתנו סמכויות מלאות לכפות את החלטות הנהגת הקהילה על התושבים, והסמכויות נוצלו במילואן. כך נאסרו תפילות בימי החול שלא ב[[מניין]] ב[[בית הכנסת]] המרכזי, ועוד.


למרות החיים התוססים של הקהילה היהודית במקום, הקהילה סבלה מעוני ומחסור, ולא התברכה בשגשוג גשמי, ובעיירה כולה לא היו מפעלי תעשיה ובתי חרושת, והתושבים התפרנסו בדוחק מעמל ידיהם.
למרות החיים התוססים של הקהילה היהודית במקום, הקהילה סבלה מעוני ומחסור, ולא התברכה בשגשוג גשמי, ובעיירה כולה לא היו מפעלי תעשיה ובתי חרושת, והתושבים התפרנסו בדוחק מעמל ידיהם.