10,863
עריכות
אין תקציר עריכה |
(עריכה כללית) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
אחד | '''קיבוץ גלויות''' הוא אחד מ[[יעודי הגאולה]], שתוכנו הוא שבזמן ה[[גאולה]] ה[[יהודים]] מכל רחבי ה[[עולם]] יתקבצו ויבואו ל[[ארץ ישראל]]. בקיבוץ זה לא יישאר אף יהודי אחד ב[[גלות]], גם הנידח ביותר - בשונה משאר הגאולות (כמו [[גאולת מצרים]]) שלא נגאלו כולם. | ||
קיבוץ הגלויות ייעשה על ידי [[הקב"ה]] בעצמו. | |||
== מקורות == | |||
ב[[תנ"ך]] מוזכר פעמים רבות התהליך הגאולתי, איך שכל עם ישראל ללא יוצא מן הכלל, גם הנידח ביותר, יתקבצו על ידי [[הקב"ה]] ל[[ארץ ישראל]] ויישארו שם לנצח. כמה דוגמאות: | |||
#{{ציטוטון|ושב ה' אלוקיך את שבותך... ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוקיך שמה, אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוקיך ומשם יקחך..|[[דברים]] ל, ג-ד}}. | |||
#{{ציטוטון|והיה ביום ההוא יוסיף ה' שנית ידו לקנות את שאר עמו ונשא נס לגויים ואסף נדחי ישראל ונפוצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ|[[ישעיה]] יא, יא-יב}} | |||
#{{ציטוטון|ושבתי את שבות עמי ישראל ובנו ערים נשמות וישבו... ונטעתים על אדמתם, ולא ינתשו עוד מעל אדמתם|[[עמוס]] ט, יג-טו}} | |||
== אודות היעוד == | |||
[[חז"ל]] אומרים{{מקור}} שגדול יום קיבוץ גלויות כ[[בריאת העולם|יום שנבראו בו שמים וארץ]], מכיון שרק אז [[הבריאה]] משיגה את [[תכליתה]]. דבר זה מתבטא גם בכך שה[[שכינה]] תחזור לשכון רק בסיום תהליך קיבוץ גלויות. חז"ל למדים זאת מהפסוק "ושב ה' אלוקיך את שבותך" - שהקב"ה (השכינה) שב יחד עמהם מבין הגלויות. | |||
מסיבה זו (שתהליך זה ייעשה על ידי הקב"ה) הקיבוץ יהיה מושלם ולא ישאר אף יהודי מאחור. חז"ל למדים זאת מהפסוק "ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל". [[רש"י]] על הפסוק מסביר ש{{ציטוטון|גדול יום קיבוץ גלויות ובקושי כאילו הוא עצמו צריך להיות אוחז בידיו ממש איש איש ממקומו|(פירש"י על הפסוק)}} | |||
== התהליך == | |||
לדעת ה[[מדרש]] [[ילקוט שמעוני]] הקיבוץ גלויות יהיה קודם [[בית המקדש השלישי|בניין בית המקדש]]. ובלשונו: {{ציטוטון|מסורת אגדה היא, שאין ירושלים נבנית עד שיתכנסו הגלויות . . שנאמר בונה ירושלים ה' כי נדחי ישראל יכנס}}. פירוש הפסוק, שהקב"ה יבנה את [[ירושלים]] מאחר שאת נדחי ישראל קבץ כבר. כלומר, שקיבוץ גלויות יהיה קודם בנין הבית. | |||
== | לאידך, לדעת ה[[זוהר]] וה[[גמרא]] בנין הבית יהיה קודם לקיבוץ גלויות. מקור [[הזהר]] והגמרא הוא מאותו הפסוק של המדרש ("בונה ירושלים ה' נדחי ישראל יכנס"), רק שמבארים את הפסוק ש"בונה ירושלים ה'", ורק אחר כך "נדחי ישראל יכנס". | ||
[[ | |||
==התחלת קיום היעוד== | בנוגע ל[[הלכה]]{{הערה|בכל ההלכות הקשורות לביאת המשיח הולכים כשיטת הרמב"ם, היות והוא הפוסק היחידי ואין חולק עליו}} כתב ה[[רמב"ם]] {{ציטוטון|יעמוד מלך מבית דוד . . ובנה מקדש במקומו וקבץ נדחי ישראל}}. מהסדר בדבריו מוכחת דעתו שבנין בית המקדש קודם לקיבוץ גלויות. | ||
הרבי הודיע | |||
[[הרבי]] מבאר את הסיבה שקיבוץ גלויות יהיה אחרי בניין הבית, כי בית המקדש יהיה כמגדלור שיאיר וימשוך אליו את כל עם ישראל{{כלומר?}}. סיבה נוספת, מכיון שקיבוץ גלויות נעשה רק על ידי [[משיח]], שיבנה את בית המקדש תחילה. | |||
== בתורת החסידות == | |||
[[הרבי הרש"ב]] כותב ב{{אגרות קודש (רש"ב)|אגרת]], שלכאורה משמע מדברי [[אדמו"ר הזקן]] שקיבוץ גלויות קודם לבנין הבית, אך דוחה את הסברא הזאת ומביא מקום אחר שאדמו"ר הזקן אומר במפורש שבנין בית המקדש קודם. | |||
באותה אגרת מוסבר ענין קיבוץ גלויות על פי [[תורת החסידות]], ב[[פנימיות העניינים]]: הקב"ה פיזר [[אורות]] ב[[דרגה|דרגת]] [[תיקון]] -[[חסדים]], על מנת שיבררו את האורות שבדרגת [[תוהו]] - גבורות. זה גם מרמז על [[עם ישראל|ישראל]] ה[[בירור ניצוצות|מבררים]] את ה[[עולם]], ו[[לעתיד לבוא]] כשכל הגבורות יתבררו ויתכללו בחסדים, ואז החסדים סיימו את תפקידם, הקב"ה יקבץ את כל האורות החסדים (שמרמזים לישראל).{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' שח}}. | |||
== התחלת קיום היעוד == | |||
הרבי הודיע ב[[שיחת קודש]] בשנת [[תשנ"ב]]{{הערה|[[שבת]] פרשת [[ויקהל]]. הודפס בהתועדויות תשנ"ב עמ' 371}}, שכבר התחיל קיום היעוד בפועל, וייחס לכך את נפילת מסך הברזל ויציאת יהודים רבים מ[[ברית המועצות]]. בשיחה נוספת {{הערה|[[שבת]] פרשת [[משפטים]] אותה שנה}} מסביר הרבי שתהליך זה נעשה על ידי משיח בעצמו. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:יעודי הגאולה]] | [[קטגוריה:יעודי הגאולה]] |