יעקב קאפיל ליפשיץ
רבי יעקב קאפיל ליפשיץ (מוזכר בדרך כלל בראשי התיבות: מהר"י קאפיל), היה מקובל שחי בעיר מזריטש, חיבר סידור תפילה וחיבורים נוספים על יסוד קבלת האריז"ל. בשל דברים שהוסיף וחידש מדעתו, היו מגדולי החסידות שהסתייגו מספריו, אך בכתבי רבותינו נשיאינו הוא מוזכר באופן תדיר.
תולדות חייםעריכה
נולד לר' משה, אך לא ידוע לנו שנת לידתו.[1]).
שקד על לימודי פנימיות התורה ונודע כמקובל גדול שרבים שיחרו לפתחו, והוא לימד בבית המדרש במזריטש, ותלמידיו הפיצו את תורתו.
בשנת תס"ב עבר לישיבת הרב אברהם ברודא בפראג.
ספריו זכו להסכמות של גדולי מנהיגי החסידות, דוגמת רבי לוי יצחק מברדיצ'ב. הספרים הודפסו במהדורות רבות ושימשו בסיס לספרים רבים.
אף שכמה דמויות בולטות בשושלת החסידות יצאו בהתנגדות באופן נחרץ על דברים שונים שכתב, גם הם נזהרו בכבודו והעריצו אותו, ואף הגו בדבריו וציטטו את כתביו ופרשנותו בענינים אחרים[2].
נפטר בשנת ת"ק (1740).
כתביועריכה
מתוך כתביו שבאו בדפוס:
- סידור קול יעקב - פרשנות לכוונות האר"י הנוגעות לסידור התפילה. הספר היווה בסיס לרבים מסידורי האר"י שנדפסו בפולין וסביבותיה
- שערי גן עדן - על קבלת האר"י. הבעל שם טוב שיבח את הספר[3], ובשל כך הספר נפוץ בחצרות חסידיות רבות. הספר מחולק שלושה שערים: 'אורח צדיקים', 'דרך אמת' ו'שער האותיות'.
- קול הרמ"ז - פירוש לספרו של המקובל רבי משה זכות על דיני כתיבת סת"ם על פי הקבלה
- השתלשלות העולמות
כתבים שלא באו בדפוס:
- פרוש על ספרא דצניעותא- מוזכר בספר שערי גן עדן, ח"ב אות א', "וכבר בארתי אלו הד"ן שמות בחבורי הגדול בספרא דצניעותא"
קישורים חיצונייםעריכה
- יהושע מונדשיין, [www.kramim.info/article/%D7%A8%D7%99-%D7%A7%D7%90%D7%A4%D7%99%D7%9C-%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%95%D7%A8%D7%95-%D7%95%D7%A1-%D7%A9%D7%A2%D7%A8-%D7%92%D7%A2-%D7%90%D7%A6%D7%9C-%D7%A6%D7%93%D7%99%D7%A7%D7%99-%D7%94%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%95%D7%AA/95192904 ר"י קאפיל, סידורו וס' שער ג"ע אצל צדיקי החסידות]