כומז

גרסה מ־03:44, 19 בנובמבר 2024 מאת 200.12.168.32 (שיחה) (←‏הערות שוליים)
(הבדל) → הגרסה הקודמת | הגרסה האחרונה (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)

כומז הוא בלשון התורה[1] תכשיט על זרועות הידיים, נקראת גם צמיד (צמידים)[2].

בשידוך של יצחק ורבקהעריכה

אליעזר עבד אברהם נתן לרבקה אימנו שני צמידים והתורה מפרטת שמשקלה היתה עשרה זהב[3].

רש"י[3] מסביר שזה היה כנגד שני לוחות הברית עם העשרת הדיברות שבניה עתידים לקבל.

בתרומת המשכןעריכה

כומז היא אחת מתרומות שהנשים הביאו עבור בניין המשכן שבמדבר[1].

בעבודת האדםעריכה

המשכן היא נצחית, וכל הענינים שהיו בבניין המשכן הם מהווים הוראה להאדם בעבודתו לבורא, ובפרט בבנין המשכן ומקדש הפרטי - הבית היהודי.

ההוראה היא שלחנך את הילדים שיהיו כמו שצריכים להיות יש להתנהג איתם בתוקף ובהקפדה, לא רק שאינם מצייתים, אלא גם כאשר הם מושמעים ההנהגה בתוקף מעורר אצלם חיות בלימוד בשקידה ובהתמדה[4].

פירוש נוסףעריכה

  ערך מורחב – טהרת המשפחה

פירוש רש"י[1] היא שכומז קשור למצוה שקשור לנשים במיוחד - טהרת המשפחה.

ויש גם להשפיע על אחרים לשמור את הטהרה[4].

ראו גםעריכה

הערות שולייםעריכה

  1. 1.0 1.1 1.2 פרשת ויקהל, שמות לה, כב.
  2. לפי פירוש האבן עזרא (שמות לה, כב). ראה להלן פירוש נוסף לפי פירוש רש"י וההוראה בזה.
  3. 3.0 3.1 בראשית כד, כב.
  4. 4.0 4.1 משיחת י"ב-כ אדר תרצ"ד לנשי ישראל, לקוטי דיבורים (אידיש סוף חלק ג') לה"ק ח"ה ע' 1184.