גילוי ההעלם מתאר שהענין הוא (לא מציאות חדשה) רק גילוי ממה שהיה לפני זה (כלול) בהעלם (במקורו).

למשל חפץ שמישהו קנה, אז לפני זה החפץ הי' בהעלם בקופסא ברשות המוכר, ואחר כך נהי' בגלוי ברשות הלוקח. או משל מאותיות הדיבור, שלפני זה הם היו בהעלם במחשבתו, ואחר כך נתגלו בדיבור[1].

או, כשמישהו לומד ומבין ערך טוב מאוד, בשעה שהוא חושב הענין בגילוי ומחשבתו, אך כשאינו חושב על זה, הרי זה עדיין במוחו וידיעתו, רק שזה בהעלם.

בחסידות מסובב הרבה אודות הרבה דרגות בסדר השתלשלות, אם הם גילוי ההעלם או יש מאין, איך שמצד אחד (לגבי מקורו) הם גילוי ההעלם, ומצד שני (לגבי דרגות גבוהות ממקורו) הם יש מאין[2].

אצילות

עולם האצילות הוא גילוי ההעלם, דאותו האור שהיה מקודם בהעלם והפשטה, בא באצילות בגילוי[3].

הן אורות האצילות והן הכלים של אצילות הן גילוי ההעלם לגבי מקורם:

האורות של אצילות גילוי ההעלם לגבי מרורו - הקו (שנמשך לאחר הצמצום הראשון, כאשר נותר מקום פנוי).

הכלים של אצילות הן גילוי ההעלם לגבי מקורו - הרשימו (שנותר במקום הפנוי מן האור אין סוף שהאיר בגלוי בכל מקום)[4].

ראו גם

העלם וגילוי, אין ויש, עצם והתפשטות, כח ופועל

  1. תורה אור ותורת חיים פרשת משפטים ד"ה כי תקנה עבד עברי (תו"ח ע' רפד, ב).
  2. לדוגמא ד"ה וכל העם תרס"ה והמאמרים שלאחר"ז מבארים איך שהכוחות מהרצון, המשכת הכתר, הכחמה מהכתר, בא בהתחדשות. ובהמשך ר"ה תרס"א איך שהם גילוי ההעלם. ועוד.
  3. ד"ה באתי לגני ה'תש"י. ועוד.
  4. באתי לגני תשי"א אות ה.