ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

קרבנות הנשיאים היו קרבנות מיוחדים שהקריבו נשיאי שבטי ישראל בעת חנוכת המשכן במדבר.

רקע

לאחר בניית המשכן בשנה השניה ליציאת בני ישראל ממצרים (ב'תמ"ט), בעת חנוכת המשכן, הקריבו נשיאי השבטים קרבנות, ונתנו מתנות לעבודת הלווים. קרבנות הנשיאים הוקרבו בתחילת חודש ניסן החל מא' בניסן ועד י"ב בניסן.

תחילה התנדבו הנשיאים כקבוצה שש עגלות עבור נשיאת המשכן, ואיתן 12 פרים למשוך את העגלות. העגלות חולקו לבני גרשון ומררי. ולאחר מכן הקריבו הנשיאים במשך 12 יום קרבנות, ונתנו מתנות למשכן כל נשיא ביום נפרד. קרבנות הנשיאים ומתנותיהם היו זהים[1]:

קַעֲרַת כֶּסֶף אַחַת שְׁלֹשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן לְמִנְחָה. כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב מְלֵאָה קְטֹרֶת. פַּר אֶחָד בֶּן בָּקָר אַיִל אֶחָד כֶּבֶשׂ אֶחָד בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה. שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד לְחַטָּאת. וּלְזֶבַח הַשְּׁלָמִים בָּקָר שְׁנַיִם אֵילִם חֲמִשָּׁה עַתֻּדִים חֲמִשָּׁה כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה חֲמִשָּׁה

פרשת נשא, ספר במדבר, פרק ז'

הקרבת קרבנות הנשיאים היתה תוך שנים עשר יום רצופים, כולל בשבת בהוראת שעה.

קריאת פרשת קרבנות הנשיאים בימי החנוכה

בכל יום מימי חג החנוכה וכן בשבתות החלות הימי החנוכה קוראים בתורה בפרשת קרבנות הנשיאים.

הסיבה לכך היא מפני שבכ"ה בכסלו (בשנת ב'ת"נ) הסתיימה מלאכת הכנת משכן העדות וכליו כדבר ה' בידי משה רבינו[2].

אמירת פרשת קרבנות הנשיאים בחודש ניסן

  ערך מורחב – אמירת הנשיא בחודש ניסן

לזכר הקרבת קרבנות הנשיאים שהוקרבו בתחילת חודש ניסן החל מא' בניסן ועד י"ב בניסן, נוהגים מראש חודש ניסן ואילך לקרוא פרשת הנשיא שהקריב בו ביום וביום י"ג ניסן פרשת בהעלותך עד "כן עשה את המנורה" שהוא נגד שבט לוי[3].

בתורת החסידות

נתינת כח להמשכת אור אין סוף בקרבנות

בתורת החסידות מבואר שכדי להמשיך את האור האין סופי האלוקי בקרבנות הגשמיים שהקריבו במקדש, כדם התמיד,נרות, קטורת ואברים, היה המזבח קטן מהכיל את כל האור הזה.

לכן התנדבו הנשיאים לחנוכת המזבח רבוי מתנות לחנך את המזבח. מתנות אלו היו רבות מהמתנות שהקריבו עליו בכל יום את קרבנות התמידים שהקריבו משל צבור של כל ישראל. הנשיאים היו במעלה יותר משאר כללות ישראל, ולפיכך נתנו לחנוכת המזבח מתנה מרובה קערות כסף ופרים וכבשים ועתודים כדי שיהיה כח בקרבנות של ישראל להמשיך אור דבר יום ביומו בקרבנות של כל יום ויום [4].

סיבת הכפילות בקרבנות הנשיאים

עוד מבואר בקרבנות הנשיאים שהסיבה שהוכפל בתורה מעשה הקרבן 12 פעמים, משום שלמרות שצירופי האותיות שבכל קרבן של הנשיאים הם ממש שווים, בכל זאת, האור המלובש בהן הוא בכל אחד בחינת אור חדש ממש. וכמו שמבואר בקבלה ששלשים ומאה משקלה שהם ה' שמות הוי"ה, הנה בכל קרבן של נשיא נמשך בחינת ה' שמות של שם הוי"ה חדשים מעצמות המאציל, שלא נמשך כן בשל נשיא שלפניו[5].

כמו כן מבואר שהעניין נכתב לדורות, שגלוי וידוע היה לפני ה' שעתיד בית המקדש להיחרב וצריך להיות "ונשלמה פרים שפתינו" וכמאמר רז"ל "כל העוסק בתורת עולה כאילו הקריב עולה". וכמו שקורין בתורה בחנוכה את פרשת קרבנות הנשיאים, משום שבחנוכה נחנך המזבח גם כן. שהעובדי כוכבים פרצו י"ג פרצות, וכשגברה מלכות בית חשמונאי ונצחום הוצרכו לחינוך לחזור הקדושה ליושנה, שבשעת פרצות העובדי כוכבים נסתלקה, ועל ידי קריאת התורה פרשת הנשיאים ממשיכים להיות השראת השכינה. כנודע מענין "קורא בתורה" שהקריאה פועלת וממשיכה את העניינים הרוחניים המדוברים בה. ולכן נכפלו הקרבנות 12 פעמים לכל שנים עשר השבטים להמשיך הביטול כנר בפני האבוקה, שיש י"ב אבוקות כנגד י"ב שבטים שכל שבט הוא ענין אבוקה בפני עצמו[6].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. התורה חוזרת על הקרבנות 12 פעמים, כמבואר במדרש שכל שבט אמנם הקריב את אותו קרבן, אך לכל שבט היתה כוונה והמשכה מיוחדת לקרבנותיו. נתבאר בהוספות ללקו"ש חלק ב' עמ' 532 ובכ"מ.
  2. משנ"ב על שו"ע אורח חיים תרפד א.
  3. שו"ע אדה"ז או"ח תכט, טו.
  4. תורה אור וישב כט, ד.
  5. תורה אור בראשית ח, ב.
  6. לקוטי תורה וזאת הברכה צח, ג.