קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקוים בהם מתפשטים ומתחלקים הספירות. קו האמצעי הוא בין קו הימין שענינו הוא השפעה בהרחבה, ובין קו השמאל שענינו הוא השפעה בצמצום. ענינו של קו האמצעי, שהוא מתווך בין הקווים הקיצונים, הוא השפעה בבחינת רחמים, אף למי שאין ראוי לכך.

מבואר כי היכולת של קו האמצעי לתווך בין קו הימין לקו השמאל היא מכך שבקו האמצעי מתגלה אור גבוה משניהם. ולכן דווקא בספירת התפארת השייכת לקו האמצעי מאיר שם הוי"ה שהוא השם המיוחד, לעומת הספירות האחרות בהם מאירים השמות הפרטיים.

ענינו

קו האמצעי הוא הקו השלישי מבין שלושת הקווים בהם מתפשטים ומתחלקים עשר הספירות. ענינו הוא המיצוע בין שני הקווים הקודמים לו, קו הימין וקו השמאל.

הספירות השייכות לקו האמצעי הם ספירות דתי"מ = דעת, תפארת, יסוד, מלכות. גם ספירת הכתר שייכת לקו האמצעי. ענינם של ספירות אלו הוא שהם ממצעות ומחברות בין הספירות שנמצאות בקו הימין ובקו השמאל.

  • דעת היא הספירה השייכת לקו האמצע מבין ספירות המוחין, והיא הספירה המחברת ומתווכת בין ספירות חכמה ובינה.
  • מלכות היא ספירה שמקבלת מכל הקווים יחד, כרמוז בפסוק "כל הנחלים הלכים אל הים", אך מזוהה דוקא עם קו האמצע בגלל שקבלתה דרך ספירת היסוד דוקא השייכת לקו האמצע, כנ"ל.

שורש הקו

מבואר כי היכולת של קו האמצעי לתווך ולשלב בין קו הימין לבין קו השמאל נובע מכך שבשורשו הוא גבוה משני קוים אלו. ולכן דווקא בספירת התפארת השייכת לקו האמצעי, מאיר שם הוי"ה גם בבחינת הכלי, ולא רק בבחינת האורות.

יעקב אבינו הוא בבחינת קו האמצעי כי הוא המובחר שבאבות, מטתו שלמה ולא יצא ממנו אף קליפה. לא כאברהם שהוא בקו הימין יצא ישמעאל, ומיצחק שהוא בקו השמאל יצא עשיו ורק מיעקב שהוא בבחינת קו האמצעי שענינו הוא התיקון, לא יצא פסולת.