פאה נכרית

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

פאה נכרית, היא כיסוי ראש העשוי משיער אנושי טבעי או סינתטי. רוב הנשים במגזר החרדי, נוהגות לקיים את המצוה האמורה בתורה על .כיסוי ראש. שאשה נשואה צריכה לכסות את ראשה.ולא ללבוש פאה. לפי ההלכה פאה היא בגדר פריצות. לכל הדעות.

הפאה בהלכה

הפוסקים נחלקו האם כיסוי ראש זה מועיל, או שמא צריכה האשה לכסות את ראשה בשני כיסויים, מטפחת ועליה "רדיד" (=שאל). רוב הפוסקים קבעו כי פאה לא נחשבת לכיסוי ראש,וזה איסור חמור שעל פי האוטיסטים שנחקרו בידי גדולי הדור וכל הפוסקים כולל הרמא ושלטי גיבורים והיעב"ץ הסכימו שאסור ללבוש פאה נוכרית ברשות הרבים.וכן אמרו שכל הלובשת פאה היא מחטיאה את הרבים וזה בגדר פריצות וזה איסור חמור מדאורייתא (מהתורה)

"שיער של אשה שדרכה לכסותה ערוה היא, מפני שמביא לידי הרהור, ואסור לקרות או להתפלל כנגדה על דרך שנתבאר, אפילו היא אשתו.אבל בתולות שדרכן לילך פרועות ראש, וכן שערות של נשים שרגילין לצאת מחוץ לצמתן בקצת ארצות(בחצר הבית שאף אחד לא רואה. , מותר לקרות

כנגדן, שכיון שרגילין בהן אינן מביאין לידי הרהור. ופאה נכרית, אפילו דרכה לכסותה, מותר לקרות כנגדה, ואסור לגלותה ויש בה משום יוצאה וראשה פרוע, שהוא אסור מן התורה באשת איש".

כל גדולי פוסקי ההלכה, הורו גם שפאה נכרית אסורה מן התורה וכל המתיר בזה עלול לתת את הדין בשמיים אפילו הבעלים של הנשים וכן הרב שהתיר את הפאה או שהקל לנשים ללבוש פאה יביא על כך את הדין למעלה ואכן, האדמו"ר מילובאוויטש זצוק"ל הגיב בחריפות באופן חד משמעי שהנשים שלובשות פאה נוכרית זה פריצות שפרצו ת גדרי ישראל וצריך להחזיר מנהג הקודם של לבישת כיסוי ראש מלא.

הסיבה העיקרית לכך היא שפאה נוכרית וכל פאה שהיא איסור חמור:

{{ציטוטון|בעצם הענין דלבישת פאה נכרית, ולא להסתפק בכובע ומטפחת, מבואר ההכרח בזה בכמה מקומות. והרי רואים במוחש אשר לבישת מטפחת שקופה שלא מכסה את הראש במלואו ופאה, ופאה נוכרית, נחשב לערווה יותר משערה וגורם להרהורים רעים וכל גדולי המקובלים והפוסקים אומרים שכל הלובשת על כל פנים במשך זמן קצר עוברת גם על איסור חמור וכל הלובשת פאה מעמיקה לה ולבעלה גיהנום ומכינה לעצמה עצי רתמים לשריפה בגיהנום.זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול.

סיבה נוספת להעדפת הכיסוי ראש על הפאה, היא שאי אפשר להורידה או להסיטה למעלה וכן השערות של הפאה יותר יפות מן השער הרגיל של האשה , בכיסוי ראש אין הדבר אפשרי. ולכן כיסוי ראש הוא הדבר אשר גדולי הדור מחיבים כל אחת מעם ישראל \ {{ציטוטון|"אסור להתיר בחבישת פיאה .


"והנה בימים ההם היו נוהגים ללבוש צעיף ועליו המטפחת, שני כיסויים, או בכמה מקומות שנשים גילחו את שערות ראשן, ובימינו אין הדבר נהוג בכמה קהילות ישראל, לכן יש מעלה לחבוש כיסוי ראש כשר המכסה את כל השערות".

= בקשר לפיאות הנוכריות של נשים נשואות, אשר לאחרונה נהייתה בזה פירצה נוראה - הנני להודיע: כי יש איסור חמור בלהפיץ היתר כל שהוא עם פיאות נוכריות וכמובן לא ללבוש ולא להתיר ללבוש פיאות נוכריות אסור מדין תורה ולא רק מד ברי חכמים שאוסרים גם דבר זה וכן לאירועים חגיגים חתונות בר מצוות וכו'וכמובן בשבת על האישה חל איסור גמור ללבוש פיאות נוכריות .מובן ופשוט אשר בחבישת פיאה ,כשאפי'זה לא השיער האמיתי זה יותר גרוע - הרי זה אסור הדבר!

על האשה הכשרה לחבוש אך ורק כיסוי ראש כשר! הדברים מחייבים את כל אחת ואחת ללא יוצאת מן הכלל. אי לכך: אין לתושבת הכפר לצאת מביתה ללא חבישת כיסוי ראש כשר למהדרין, והנני רואה בהוראה זו חלק

היחס לדברי הפוסקים האוסרים

בדורות הקודמים היו רבנים שאסרו את לבישת הפאה לנשים נשואות, מטעמים שונים. אך כיום, קימת דיעה בקרב פוסקי ההלכה כי גם ה"מקלים" בדבר לא יכולים להקל לשום צד שהרי זה איסור מהתורה ואין להקל בשום דבר שהתורה אסרה!

'

כל רבני הספרדים האשכנזים וגדולי הדור למניינם וכן התימנים אוסרים על לבישת פיאה נוכרית ואין צום צעד או דרך להקל בדבר.


"רבים האוסרים הוא משום מראית העין, והוא לפני שנתפשט לבישת הפאות. וגם טעם האוסרים שיסבור שהוא שערות ויבוא לידי הרהור, וכן הדבר שמביא בחורים אברכים וחילוניים שמעידים שהדבר תמוה שכל כבודה בת מלך פנימה וכרגע רואים את פריצות זו שנגרמה בעקבעות פריצת גדר חסר תקדים וחסר תקנה אשר האחראים להפצת הפיאות יבואו לעונש חמור על כך ורוב מחלות הסרטן לא עלינו רחמנא ליצלן באים אצל נשים מחמת הפיאות והפריצות הנוראית".


"שיטת הפוסקים המחמירים הוא או בשביל חשש מראית העין או משום שהם משיער המת שאסור בהנאה או משום הרהור או משום דת יהודית או משום חוקות הגויים, וא"כ בזמננו שנתפשט שבנות ישראל הכשרות הולכות בפאה נכרית, והקלות דעת שלא רואות את ביזיון היהדות בדרך מלבוש הגויות והפרוצות שהולכות בבגדים צמודים לא כשרים אפילו במינימום של ההלכה(ההלכה מחייבת הרבה מעבר לברך!)וכן גם פאה נוכרית שאסורה לדעת כולם ולא הקלו חכמים בזה,ויש רשימות של הרבה גדולים שאסרו ואוסרים גם כיום".


"בזמננו יש מודעות רחוב שבני אדם תולים ברחובות על האיסור של הפאה הנכרית, וכמה הדבר חמור. אבל כפי מה שהוכחנו שכיום הדבר ברור שאין כאן מראית העין אלה פריצות לשמה,דברי הפוסקים שאסרו הפאה משום מראית העין, וכן ראינו כמה נכונים דברי הפוסקים שאוסרים. ולכן מי שתולה מודעה על חומר האיסור, הוא מזכה את הרבים, כי אין על מה לסמוך ואף פוסק בדורנו אינו מסכים בלבישה פאה מכיוון שזו פריצות וחז"ל דיברו על פיאה של סוס שהאישה נראית בכיעור וזה מותר רק בבית וגם זה לא. בדורנו לא קיימים פיאות כאלו ואסור לחבוש אותם מכל הפוסקים האשכנזים הספרדים והתימנים".

והיעב"ץ בספרו "מור וקציעה" (סי' ע"ה) אסר אף לבתולות ללכת בגילוי ראש, וכתב שצריכות ללבוש מטפחת. ובדומה לכך מצינו פוסקים נוספים שרגילים להביאם כאוסרים את הפאה, כמו ספר "משא מלך" שאסר מטפחת ממשי שחור שדומה לשערות האשה, ובעל "דברי חיים" מצאנז, שאסר גם הוא מטפחת כזו, ואסר גם את כל סוגי הכובעים (ובלשונו "מצנפת"), ועוד. וממילא יש להביאם כדי לאסור פאה ולהתירכיסוי ראש כשר למהדרין


"ועכשיו לאחר שביארנו דשערות הודו אסורין מדינא, נבוא לבאר הדין בשערות מסוג אירופאי, ואלו מצויים מאוד בשוק היום והם אסורים מדין תורה כמו הפיאות מהודו ורבים קונים סוג פאה כזאת, ואיסור חמור על המוכרים ועל הקונים! ובמיוחד כלה אינה יכולה להקל בזה כיון דאיסור פריצות וקל וחומר אם פרועה ראש אסורה באשת איש כך גם אישה עם פיאה. וכן אי שערות חשיבי ולא בטלי, ויש בזה עוד צדדים וספקות, לא נוכל להורות בזה להקל אלה להחמיר ולאסור דבר זה... אמנם אף שלענ"ד ראוי להימנע מפאות כאלו, מכל מקום אסור פאה , שבזה אסור מעיקר הדין".

כדבריו כתב גם הגאון רבי חיים יוסף דוד ווייס שליט"א, דיין ומורה צדק סאטמר אנטוורפן [1]:

"באם יש איסור תקרובת עבודה זרה בפאה נכרית, עשויה משערות הבאים מארץ הודו, הנה כבר ביארתי ההיתר בשערות אלו בדרך ארוכה בכמה מתשובותי, ועתה אבא בקצרה... יש מקום לסמוך להחמיר לכתחלה, ועכ"פ בנדון דידן שנתברר לי על ידי שליח מיוחד (איש נאמן ודייקן נפלא שמכיר את אנשי הודו ואת שיחם) מקום ואופן תגלחתם, וכל זה מראה שאין עבודה בעצם הגזיזה וכנ"ל, לא ראיתי מקום להקל בזה כלל, והגאון הגדול מהר"ש וואזנר שליט"א בעל שבט הלוי הסכים עמי דמעיקר הדין יש צדדים להקל שאין השערות בכלל תקרובת, אלא מחמת פגם עבודה זרה ולכתחלה אין לקנות. ומי שקנה כבר, חייב להחליפן".

לשיטת הרמ"א והש"ך והתבו"ש שתקרובת עכו"ם בזמן הזה מותר בהנאה, והנח להן לישראל אם אין נביאים הם בני נביאים הם (פסחים סו.), וכשרות וצדקניות הן ולא יכשלו בשום דבר ועל כן לא ילבשו פיאות על מנת לא להחטיא את הרבים. ולא לעבור על עבירה מן התורה שזה איסור חמור יותר מפסיקה של רבנים או של אנשים אשר התירו פיאה ויביאו על כך את הדיןלבורא עולם על פריצת גבולות בעם ישראל ומנהג זה מנהג רע וחובה לחסור לחבישת כיסוי ראש כשר למהדרין מין המהדרין ללא ביצבוץ של חוט שערה אחת!.

האיסור החמור של הפאות

כאשר אחד מחשובי הרבנים מחה כנגד חסידות חב"ד על שנשיהם לבושים בפאה נכרית, דבר הנידון בשאלה בפוסקים, וראו לנכון שצדקו בדין זה ואיסור חמור וזה החטאת הרבים ואין תקנה לאותה האישה שיוצאת יותר בפריצות מאישה בעלת שיער רגיל ללא כיסוי כלל. וכן גם אם זה אינו שיערה של האישה הדין על ערוות אישה וכיסוי שערה בכדי שלא תגרה את היצר של האנשים ולא תביא לידי הרהורים בקהל השם הקדושים וכן אישה הרוצה להיות נאה תיהיה נאה בפני בעלה ולא ברחוב!.וכל המדבר על גדולי הדור לרבות הרב אלישיב זצוק"ל והרב ישראל מאיר בעל "החפץ חיים" זצוק"ל ש"התירו פאה" או שנשותיהם ובנותיהם הלכו עם פיאות רגילות ופיאות נוכריות הוא שקרן ונבזה ודבר שלא יאומן כי יסופר וכל האומר זאת עלול לשאת בתוצאות של בין דין של מעלה. הקדוש ברוך הוא שונא שקרנים ואנשים שמשתמשים בתלמידי חכמים וצדיקים בשביל הפשעים הנבזים שלהם איסור חמור לדבר בשם צדיקים ללא הוכחות אמיתיות ומוחשיות וכל המדבר בשם צדיקים למטרות העיסקיות שלו או לפרוק עול מעל עצמו עול מלכות שמיים ועול תורה אינו אלה חוטא ומחטיא הרבים!

וכאשר בשנת תשס"ד פורסם בעיתונות על עדים שנסעו להודו והעידו כי הפאות שמקורן בהודו אסורות בהנאה משום תקרובת עבודה זרה, והגרי"ש אלישיב הוציא איסור על הפאות.

קישורים חיצונים

  1. הובא בקובץ אור ישראל ל"ו