לוח השנה העברי: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
פיסוק וקישורים |
||
| שורה 10: | שורה 10: | ||
שנת הלבנה בנויה משנים עשר חודשים, שהם שנים עשר סיבובים מלאים סביב הכדור, כל סיבוב לוקח כ29 יום, ו12 שעות, יוצא ששנת הלבנה ארכה 354 ימים. | שנת הלבנה בנויה משנים עשר חודשים, שהם שנים עשר סיבובים מלאים סביב הכדור, כל סיבוב לוקח כ29 יום, ו12 שעות, יוצא ששנת הלבנה ארכה 354 ימים. | ||
===שנת החמה=== | ===שנת החמה=== | ||
שנת החמה, דהיינו סיבובה מסביב הכדור, לוקח כ- 365 יום, יותר | שנת החמה, דהיינו סיבובה מסביב הכדור, לוקח כ- 365 יום, יותר ב-11 יום משנת הלבנה, | ||
=== שנה עברית === | === שנה עברית === | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[שנה מעוברת]]}}בלוח העברי, כיוון שהתורה צוותה לקדש את החודש (עפ"י הלבנה), ושהפסח יצא בחודש האביב (עפ"י החמה) צריך לשמור על איזון בין שנת החמה לשנת הלבנה{{הערה|בניגוד - להבדיל, לשנה המוסלמית שנקבעת '''רק''' לפי הלבנה, שימי אידם אינם בעונה קבועה אלא לפעמים בקיץ ולפעמים בחורף. | {{ערך מורחב|ערך=[[שנה מעוברת]]}}בלוח העברי, כיוון שהתורה צוותה לקדש את החודש (עפ"י הלבנה), ושהפסח יצא בחודש האביב (עפ"י החמה) צריך לשמור על איזון בין שנת החמה לשנת הלבנה{{הערה|בניגוד - להבדיל, לשנה המוסלמית שנקבעת '''רק''' לפי הלבנה, שימי אידם אינם בעונה קבועה אלא לפעמים בקיץ ולפעמים בחורף. | ||
ובניגוד - להבדיל, לשנה הנוצרית (הלוח הלועזי) שנקבע '''רק''' לפי החמה ואין קשר בין תחילת החודש למולד הלבנה}}, בגלל שסיבובו של הירח לוקח מעט יותר | ובניגוד - להבדיל, לשנה הנוצרית (הלוח הלועזי) שנקבע '''רק''' לפי החמה ואין קשר בין תחילת החודש למולד הלבנה}}, בגלל שסיבובו של הירח לוקח מעט יותר מ-29 ימים וחצי, ונשאר פער בין ראש חודש למולד הלבנה של יותר מ-4 שעות מכל שנת לבנה, לכן חודשים מרחשון וכסלו נשארו מחוץ לסבב הקבוע של חודשים מלאים וחסרים לסירוגין אלא הם לפעמים מלאים ולפעמים חסרים: | ||
* שנה ששני החדשים מרחשון וכסלו מלאים נקראת שנה שלימה, | * שנה ששני החדשים מרחשון וכסלו מלאים נקראת שנה שלימה, | ||
| שורה 52: | שורה 52: | ||
===תאריכי החודש=== | ===תאריכי החודש=== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[ראש חודש]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[ראש חודש]]}} | ||
מראה צורת הלבנה בתחילת החודש הוא קטן ובמהלך ה-15 ימים הראשונים לחודש הוא מתמלא ונשלם, ובמהלך ה - 15 יום השניים של החודש הולך הירח ומתכסה עד שביום האחרון לחודש אינו נראה כלל ובראש חודש הבא מתחיל שוב את הסיבוב. | מראה צורת הלבנה בתחילת החודש הוא קטן ובמהלך ה-15 ימים הראשונים לחודש הוא מתמלא ונשלם, ובמהלך ה -15 יום השניים של החודש הולך הירח ומתכסה עד שביום האחרון לחודש אינו נראה כלל ובראש חודש הבא מתחיל שוב את הסיבוב. | ||
כיסוי והעלם הירח בחציו השני של החודש אינו חסרון, כי אם כן לכאורה החל מט"ו לחודש המיספור של התאריך היה אמור לרדת לי"ד, י"ג וכו', אלא אדרבה כיסוי הירח בחצי השני נמשל להתקרבות התלמיד אל רבו, גם אם התלמיד עצמו משמש כרב לתלמידים בהגיעו לרבו הוא מתבטל ואינו מורגש, כך גם הירח שמעצמו אין לו אור כלל אלא מקבל מהשמש ומחזיר את האור לעולם, בחצי החודש הראשון הוא מתרחק ממקורו - השמש ולכן הוא יותר נראה, ואילו בחצי השני הוא מתקרב לשמש ולכן אינו נראה אך כמובן שאין זה חסרון אלא אדרבה מעלה{{הערה|דבר מלכות ש"פ וישלח תשנ"ב}}. | כיסוי והעלם הירח בחציו השני של החודש אינו חסרון, כי אם כן לכאורה החל מט"ו לחודש המיספור של התאריך היה אמור לרדת לי"ד, י"ג וכו', אלא אדרבה כיסוי הירח בחצי השני נמשל להתקרבות התלמיד אל רבו, גם אם התלמיד עצמו משמש כרב לתלמידים בהגיעו לרבו הוא מתבטל ואינו מורגש, כך גם הירח שמעצמו אין לו אור כלל אלא מקבל מהשמש ומחזיר את האור לעולם, בחצי החודש הראשון הוא מתרחק ממקורו - השמש ולכן הוא יותר נראה, ואילו בחצי השני הוא מתקרב לשמש ולכן אינו נראה אך כמובן שאין זה חסרון אלא אדרבה מעלה{{הערה|דבר מלכות ש"פ וישלח תשנ"ב}}. | ||
| שורה 79: | שורה 79: | ||
===בין השמשות=== | ===בין השמשות=== | ||
זמן המעבר שמהיום ללילה, ויש בזה (בכללות) ד' שיטות{{הערה|סידור תהלת ה', סדר הכנסת שבת.}}: א. שמתחיל 18 דקות לפני השקיעה. ב. מהשקיעה ועד 18 דקות אחריה. ג. | זמן המעבר שמהיום ללילה, ויש בזה (בכללות) ד' שיטות{{הערה|סידור תהלת ה', סדר הכנסת שבת.}}: א. שמתחיל 18 דקות לפני השקיעה. ב. מהשקיעה ועד 18 דקות אחריה. ג. מ-18 ועד 20 דקות אחרי השקיעה. ד. זמן ר"ת - שנגמר 72 דקות אחרי השקיעה. | ||
וכן ישנן 3 שיטות בהלכה כיצד להתייחס לזמן זה{{הערה|לקוטי שיחות יב עמ' 81.}}: א. שהוא ספק יום ספק לילה. ב. שאינו יום וגם אינו לילה. ג. שהוא גם יום וגם לילה. אחת הדוגמאות לנפקא מינה בין השיטות היא מדבר חייבים לעשותו ביום (כגון ברית מילה): לפי הסברא השלישית יהיה מותר לעשותו בין השמשות, מה שאין כן לפי הסברא הראשונה והשניה. | וכן ישנן 3 שיטות בהלכה כיצד להתייחס לזמן זה{{הערה|לקוטי שיחות יב עמ' 81.}}: א. שהוא ספק יום ספק לילה. ב. שאינו יום וגם אינו לילה. ג. שהוא גם יום וגם לילה. אחת הדוגמאות לנפקא מינה בין השיטות היא מדבר חייבים לעשותו ביום (כגון ברית מילה): לפי הסברא השלישית יהיה מותר לעשותו בין השמשות, מה שאין כן לפי הסברא הראשונה והשניה. | ||
| שורה 96: | שורה 96: | ||
עם התפתחות הדפוס, מלבד ציון התאריכים והמועדים, החלו לוחות השנה לשמש כלוח כולל בו הודפסו תזכורות שימושיות, פרסומות ועוד, ולאורך השנים היו לוחות שההוספות שבהם הלכו והצטברו עד שיש לוחות שהפכו לספרים של ממש. | עם התפתחות הדפוס, מלבד ציון התאריכים והמועדים, החלו לוחות השנה לשמש כלוח כולל בו הודפסו תזכורות שימושיות, פרסומות ועוד, ולאורך השנים היו לוחות שההוספות שבהם הלכו והצטברו עד שיש לוחות שהפכו לספרים של ממש. | ||
כבר | כבר ב[[ריגה|ריגא]] בשנת [[תרצ"ד]] החלו להתפרסם לוחות שנה ייעודיים לציבור החב"די, בשם 'לוח המזכיר' ו'לוח החיים'{{הערה|1=ראו [il.bidspirit.com/ui/lotPage/kedem/source/catalog/auction/29598/lot/164679/%D7%9C%D7%95%D7%97-%D7%94%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%A8%D7%99%D7%92%D7%90-%D7%AA%D7%A8%D7%A6-%D7%93-%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%AA?lang=he אתר בית המכירות קדם].}}. | ||
במתכונת של לוחות שנה, הדפיס הרבי בעצמו את [[לוח היום יום]] ואת לוח השנה היומי לתלמידים [[From Day to Day]]. | במתכונת של לוחות שנה, הדפיס הרבי בעצמו את [[לוח היום יום]] ואת לוח השנה היומי לתלמידים [[From Day to Day]]. | ||