2,810
עריכות
(הסרת ההפניה לדף רבי שלום דובער שניאורסון (אדמו"ר הרש"ב)) תגית: הסרת הפניה |
מ (הגהה, תקלדה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:הרשב.jpg|ממוזער|200px|[[אדמו"ר הרש"ב]]]] | [[קובץ:הרשב.jpg|ממוזער|200px|[[אדמו"ר הרש"ב]]]] | ||
על-שם סגנון המאמרים של [[אדמו"ר הרש"ב]], הוא מכונה '''הרמב"ם של תורת החסידות'''. | על-שם סגנון המאמרים של [[אדמו"ר הרש"ב]], הוא מכונה '''הרמב"ם של תורת החסידות'''. | ||
==הרחבה== | ==הרחבה== | ||
שורה 14: | שורה 14: | ||
פעמים רבות הזכיר [[הרבי]] כינוי זה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות]], לעיתים בשם "חסידים הראשונים"{{הערה|ראו [[דבר מלכות וירא]] [[תשנ"ב]] סעיף י"ב הערה 87.}}. | פעמים רבות הזכיר [[הרבי]] כינוי זה ב[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות]], לעיתים בשם "חסידים הראשונים"{{הערה|ראו [[דבר מלכות וירא]] [[תשנ"ב]] סעיף י"ב הערה 87.}}. | ||
==הצמח צדק== | ==הצמח צדק== | ||
באחת ההזדמנויות הוסיף הרבי, שלעיתים גם הרבי ה[[צמח צדק]] מכונה הרמב"ם של תורת החסידות. אך בשונה מאדמו"ר הרש"ב שחידושו זה מתבטא רק ב[[מאמר]]י החסידות שלו, אצל הצמח צדק היה זה בכל עניני ה[[תורה]]{{הערה|שם=תשמו|1=שיחת י"ג ניסן תשמ"ו.}}. | באחת ההזדמנויות הוסיף הרבי, שלעיתים גם הרבי ה[[צמח צדק]] מכונה הרמב"ם של תורת החסידות. אך בשונה מאדמו"ר הרש"ב שחידושו זה מתבטא רק ב[[מאמר]]י החסידות שלו, אצל הצמח צדק היה זה בכל עניני ה[[תורה]]{{הערה|שם=תשמו|1=שיחת י"ג ניסן תשמ"ו.}}. | ||
הדמיון ביניהם בתורתם: בחיבוריו של הצמח צדק בכלל ניכרת המגמה לקבץ את כל הדיעות בכל ענין, ולהסיק לבסוף את המסקנה, ובמיוחד במאמריו, בהם קיבץ את כל דברי קודמיו, תיווך את הענינים הנראים כסותרים, וחתר להגיע למסקנה. בדומה לרמב"ם שקיבץ את כל ה[[תורה שבעל פה]] לחיבורו [[היד החזקה]] בצורת [[פסק דין]] [[הלכה|הלכתי]]. | הדמיון ביניהם בתורתם: בחיבוריו של הצמח צדק בכלל ניכרת המגמה לקבץ את כל הדיעות בכל ענין, ולהסיק לבסוף את המסקנה, ובמיוחד במאמריו, בהם קיבץ את כל דברי קודמיו, תיווך את הענינים הנראים כסותרים, וחתר להגיע למסקנה. בדומה לרמב"ם שקיבץ את כל ה[[תורה שבעל פה]] לחיבורו [[היד החזקה]] בצורת [[פסק דין]] [[הלכה|הלכתי]]. | ||
ההבדל ביניהם הוא, שהרמב"ם מביא רק את המסקנה בצורה פשוטה, באופן של [[מלמעלה למטה]], ואילו הצמח צדק מפרט את הכל באופן של [[מלמטה למעלה]]. | ההבדל ביניהם הוא, שהרמב"ם מביא רק את המסקנה בצורה פשוטה, באופן של [[מלמעלה למטה]], ואילו הצמח צדק מפרט את הכל באופן של [[מלמטה למעלה]]. | ||
נקודת דמיון בקורות חייהם, היא ההתעסקות באופן מיוחד עם [[בני נח]]: הרמב"ם מדגיש בספרו את חשיבות ההשפעה על אומות העולם בקיום [[שבע מצוות בני נח]], וגם בחייו הפרטיים התעסק ברפואת הסולטן ובני משפחתו. והצמח צדק [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)#פעולותיו|השתתף]], באופן חריג בין [[רבותינו נשיאינו]] בועידות ב[[פטרבורג]] בעניני גזירות על ה[[חינוך]], וכחלק מזה היה מראשי המדברים בעניני אמונה והשוואת דתות אחרות ולהבדיל ה[[יהדות]] {{הערה|שם=תשמו}}. | נקודת דמיון בקורות חייהם, היא ההתעסקות באופן מיוחד עם [[בני נח]]: הרמב"ם מדגיש בספרו את חשיבות ההשפעה על אומות העולם בקיום [[שבע מצוות בני נח]], וגם בחייו הפרטיים התעסק ברפואת הסולטן ובני משפחתו. והצמח צדק [[רבי מנחם מענדל שניאורסון (אדמו"ר הצמח צדק)#פעולותיו|השתתף]], באופן חריג בין [[רבותינו נשיאינו]] בועידות ב[[פטרבורג]] בעניני גזירות על ה[[חינוך]], וכחלק מזה היה מראשי המדברים בעניני אמונה והשוואת דתות אחרות ולהבדיל ה[[יהדות]]{{הערה|שם=תשמו}}. | ||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== | ||
הרב [[שלום יעקב חזן]], '''הרמב"ם של תורת החסידות''', [[שבועון בית משיח]] גיליון 33 {{בית משיח}} | הרב [[שלום יעקב חזן]], '''הרמב"ם של תורת החסידות''', [[שבועון בית משיח]] גיליון 33 {{בית משיח}} |
עריכות