451
עריכות
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 2: | שורה 2: | ||
== עניין המעלות == | == עניין המעלות == | ||
[[הרמב"ם]]{{הערה|1=הלכות מלכים ומלחמות ומלך המשיח פי"א ה"א}} מדגיש שמהותו של מלך המשיח ועניינו הוא להחזיר את שלימות קיום התורה והמצוות. ובמילא כל המעלות שנאמרו על מלך המשיח אינם חלק מעניינו ותפקידו העיקרי כאן. אך | [[הרמב"ם]]{{הערה|1=הלכות מלכים ומלחמות ומלך המשיח פי"א ה"א}} מדגיש שמהותו של מלך המשיח ועניינו, הוא, להחזיר את שלימות קיום התורה והמצוות. ובמילא כל המעלות שנאמרו על מלך המשיח אינם חלק מעניינו ותפקידו העיקרי כאן. אך מכל מקום כן יהיו בו כל אלו המעלות המתוארות עליו מצד שאר פעולותיו ותפקידיו שיעשה. | ||
==המידות== | ==המידות== | ||
על | על [[מלך המשיח]] אומר הרמב"ם שהוא יהיה בעל חכמה יותר מ[[שלמה המלך]] ו[[נביא]] גדול קרוב ל[[משה רבינו]], וכן בדברי ה[[נביאים (חלק)|נביאים]] מצינו ריבוי מעלות ש"ושפט בין הגויים", וכן "והריחו ביראת ה'" וכהנה רבות. נעבור על כל מעלה ומעלה דבר דבור על אופנו בעזה"י. | ||
*'''חכמה:''' מלך המשיח יהיה בעל [[חכמה]] יותר | *'''חכמה:''' מלך המשיח יהיה בעל [[חכמה]] יותר מ[[שלמה המלך]]{{הערה|1=[[רמב"ם]] הלכות תשובה פ"ט הלכה ב'.}}. | ||
*'''ענווה:''' [[מלך המשיח]] יהיה [[ענווה|עניו]] גדול. זאת למרות שיהיה בתכלית הרוממות, וכמו שכתוב{{הערה|1=ישעיה י"א ב'.}} ונחה עליו רוח ה'. וילמד תורה עם [[האבות]] | *'''ענווה:''' [[מלך המשיח]] יהיה [[ענווה|עניו]] גדול. זאת למרות שיהיה בתכלית הרוממות, וכמו שכתוב{{הערה|1=ישעיה י"א ב'.}} ונחה עליו רוח ה'. וילמד תורה עם [[האבות]] ו[[משה רבינו]]. ולמרות רוממותו ילמד גם עם האנשים הפשוטים. | ||
*'''בעל יסורים:''' מלך המשיח יהיה בעל יסורים והוא מצד [[אהבת ישראל]] שלו יסבול למען ה[[גאולה]] | *'''בעל יסורים:''' מלך המשיח יהיה בעל יסורים והוא מצד [[אהבת ישראל]] שלו יסבול למען ה[[גאולה]]{{הערה|1=כתבי ה[[רמב"ן]] חלק א' עק שכ"ד}}. | ||
במדרש מובאת שאלת ה' למשיח: | במדרש מובאת שאלת ה' למשיח: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="הללו שגנוזים אצלך עוונותיהם, עתידים להכניסך בעול [[ברזל]], ועושים אותך כעגל הזה שכהו עיניו ומשנקין את רוחך בעול, ובעוונותיהם של אלו עתיד לשונך להידבק בחיכך, רצונך בכך?" אמר משיח לפני הקב"ה: "ריבונו של עולם, בגילת לבי ובשמחת לבי אני מקבל עלי, על מנת שלא יאבד אחד מ[[בני ישראל|ישראל]]."|מקור=ילקוט שמעוני}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="הללו שגנוזים אצלך עוונותיהם, עתידים להכניסך בעול [[ברזל]], ועושים אותך כעגל הזה שכהו עיניו ומשנקין את רוחך בעול, ובעוונותיהם של אלו עתיד לשונך להידבק בחיכך, רצונך בכך?" אמר משיח לפני הקב"ה: "ריבונו של עולם, בגילת לבי ובשמחת לבי אני מקבל עלי, על מנת שלא יאבד אחד מ[[בני ישראל|ישראל]]."|מקור=ילקוט שמעוני}} | ||
במדרש מובא ששלושה חלקים נחלקו הייסורים - אחד נטלו אבות העולם; אחד דורו של שמד, ואחד של מלך המשיח{{הערה|1=מדרש [[תהלים]] פר' ט"ז ד'.}}. | במדרש מובא ששלושה חלקים נחלקו הייסורים - אחד נטלו [[אבות|אבות העולם]]; אחד דורו של שמד, ואחד של מלך המשיח{{הערה|1=מדרש [[תהלים]] פר' ט"ז ד'.}}. | ||
*'''גבורה:''' מלך המשיח יהיה גיבור כמו יפתח הגלעדי - לשעת מלחמה. הגבורה היא צורך חיוני למלך, שהרי זהו תפקידו [[ילחום מלחמות ה'|ללחום מלחמות ה']] ולנצח, אבל כדי לנצח את אויביו, לא יצטרך המלך המשיח להשתמש בגבורה, אלא בעצה, כלומר שתהיה למלך המשיח תושיה וחכמה מיוחדת, שעל פי זה יתן עצות לנצח את האויבים | *'''גבורה:''' מלך המשיח יהיה גיבור כמו [[יפתח הגלעדי]] - לשעת מלחמה. הגבורה היא צורך חיוני למלך, שהרי זהו תפקידו [[ילחום מלחמות ה'|ללחום מלחמות ה']] ולנצח, אבל כדי לנצח את אויביו, לא יצטרך המלך המשיח להשתמש בגבורה, אלא בעצה, כלומר שתהיה למלך המשיח תושיה וחכמה מיוחדת, שעל פי זה יתן עצות לנצח את האויבים. | ||
*'''ירא ה':''' [[מחשבה|מחשבתו]], [[דיבור]]ו [[מעשה|ומעשיו]] של המלך המשיח יהיו ביראת ה'. | *'''ירא ה':''' [[מחשבה|מחשבתו]], [[דיבור]]ו [[מעשה|ומעשיו]] של המלך המשיח יהיו ביראת ה'. | ||
*'''אוהב ה: | *'''אוהב ה':''' כל מעשיו של המשיח יהיו לשם שמים, כי הוא אוהב ה', [[אהבה]] שמעל ל"[[אהבת עולם]]" ו"[[אהבה רבה]]", [[אהבה]] מתוך התבטלות מוחלטת. אף על פי שדרך ה[[מלך|מלכים]] להרויח עצמם ולהתעדן בענינים הגשמיים במאכל ומשתה. מלך המשיח לא יהיה כן, אלא כל רווחתו ועידונו יהיו באהבת ה', בקיום ה[[תורה]] וה[[מצוות]] ולא בהבלי העולם. שנא'{{הערה|1=ישע' י"א ג'}}: והריחו ביראת ה' - 'והריחו' מלשון 'ריווח'{{הבהרה|לא מובן מה הקשר ריוח}}. | ||
*'''אמונה בה: | *'''אמונה בה':''' למשיח תהיה אמונה מאוד חזקה. ואף על פי שתהיה לו גם [[חכמה]] גדולה - תגבר האמונה על החכמה, וכך יגיע להשגות גדולות ביותר. הצדק והאמונה שיהיו במלך המשיח, לא יהיו לו קנין חיצוני, אלא כאזור הדבוק אל המתנים, שהוא דבר השייך לגופו. והצדק, שהוא בין אדם לחברו - יהיה גלוי כאזור על המתנים, מבחוץ; והאמונה שהיא בין אדם למקום, דומה לאזור חלצים שאינו נראה אלא לאיש הלובשו. | ||
*'''בעל חוש [[ריח]] מיוחד:''' גדולתו של משיח יהיה חוש הריח שלו, דהיינו ש"יריח" כל אחד וידע את מידת ה[[יראת שמים]] שלו, עד כמה שיכול להגיע, ואפילו שירד בהתנהגותו. | *'''בעל חוש [[ריח]] מיוחד:''' גדולתו של משיח יהיה חוש הריח שלו, דהיינו ש"יריח" כל אחד וידע את מידת ה[[יראת שמים]] שלו, עד כמה שיכול להגיע, ואפילו שירד בהתנהגותו. | ||
*'''בעל [[רוח הקודש]]:''' למלך המשיח יהיה [[רוח הקודש]]. | *'''בעל [[רוח הקודש]]:''' למלך המשיח יהיה [[רוח הקודש]]. | ||
*'''נביא גדול:''' משיח הוא [[נביא]] גדול מאוד וגדול מכל הנביאים קרוב ל[[משה רבינו]]{{הערה|1=אגרת תימן}}.ובמדרש תנחומא{{הערה|1=ס"פ תולדות.}} משמע שהוא נביא גדול ממשה: {{ציטוטון|זה משיח בן דוד… שהוא גדול מן האבות, שנאמר, הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאד{{הערה|1=ישעי' נב יג.}}. ירום מאברהם, ונשא מיצחק, וגבה מיעקב… ונשא ממשה}}. [[הרבי]] מסביר, שעל פי | *'''נביא גדול:''' משיח הוא [[נביא]] גדול מאוד וגדול מכל הנביאים קרוב ל[[משה רבינו]]{{הערה|1=אגרת תימן}}.ובמדרש תנחומא{{הערה|1=ס"פ תולדות.}} משמע שהוא נביא גדול ממשה: {{ציטוטון|זה משיח בן דוד… שהוא גדול מן האבות, שנאמר, הנה ישכיל עבדי ירום ונשא וגבה מאד{{הערה|1=ישעי' נב יג.}}. ירום מאברהם, ונשא מיצחק, וגבה מיעקב… ונשא ממשה}}. [[הרבי]] מסביר, שעל פי ה[[מדרש תנחומא|תנחומא]] משמע שהמלך המשיח יהיה גדול ממשה, ועל כן פירוש המילים בה[[רמב"ם]]: קרוב למשה הוא: למעלה ממשה. [[האדמו"ר האמצעי]] מסביר את יתרונו של משה רבינו על שאר הנביאים, שהיה כלי לקבלת האור האלוקי גם בגופו ולא רק בנשמתו, ובכך יגבר המלך המשיח אף על משה רבינו. | ||
*'''רועה ונסיך אדם:''' משיח הוא "נסיך אדם"{{כלומר?}}, כמו כן המלך המשיח הוא אחד מ[[שבעה רועים]] המפרנסים ומשפיעים אלוקותו יתברך בכנסת ישראל באופן פנימי. ואחד משמונה נסיכים שהם צדיקים תמימים, שגם מהם נמשך כוח ל[[נשמה|נשמות]] ישראל בעבודה באופן מקיף. | *'''רועה ונסיך אדם:''' משיח הוא "נסיך אדם"{{כלומר?}}, כמו כן המלך המשיח הוא אחד מ[[שבעה רועים]] המפרנסים ומשפיעים אלוקותו יתברך בכנסת ישראל באופן פנימי. ואחד משמונה נסיכים שהם צדיקים תמימים, שגם מהם נמשך כוח ל[[נשמה|נשמות]] ישראל בעבודה באופן מקיף. | ||
*'''שקול כנגד כל ישראל - היחידה הכללית:'''על [[משה רבינו]] נאמר שהוא שקול כנגד כל ישראל, אך משה רבינו היה בבחינת [[נשמה כללית|הנשמה הכללית]] ואילו המשיח בבחינת היחידה הכללית. כמבואר בקבלה: | *'''שקול כנגד כל ישראל - היחידה הכללית:'''על [[משה רבינו]] נאמר שהוא שקול כנגד כל ישראל, אך משה רבינו היה בבחינת [[נשמה כללית|הנשמה הכללית]] ואילו המשיח בבחינת היחידה הכללית. כמבואר בקבלה: |
עריכות