עזרא בנימין שוחט: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה |
|||
שורה 5: | שורה 5: | ||
נולד ב[[שוויץ]] ב[[כ"ה באדר ב']] [[תש"ג]] להרב דב יהודה ומרת שרה שאשא שוחט. אביו היה גאון בתורה, וגם בזמנים הקשים של [[מלחמת העולם השנייה]] בטלטול הדרכים למד בשקידה. בסיום המלחמה עברה משפחתו ל[[האג]] שב[[הולנד]] שם מונה אביו כרבה הזמני של הקהילה היהודית. כעבור תקופה קצרה כשהצליחו לסדר ניירות הגירה, בשנת [[תשי"א]], עברה המשפחה ל[[טורונטו]] ב[[קנדה]], ובעקבות נס פלאי שאירע לאחת מבנות המשפחה בברכת הרבי, התקרבה המשפחה כולה ל[[חסידות חב"ד]], אז עבר ללמוד בישיבת [[תומכי תמימים 770|תומכי תמימים המרכזית]] ב-[[770]]. | נולד ב[[שוויץ]] ב[[כ"ה באדר ב']] [[תש"ג]] להרב דב יהודה ומרת שרה שאשא שוחט. אביו היה גאון בתורה, וגם בזמנים הקשים של [[מלחמת העולם השנייה]] בטלטול הדרכים למד בשקידה. בסיום המלחמה עברה משפחתו ל[[האג]] שב[[הולנד]] שם מונה אביו כרבה הזמני של הקהילה היהודית. כעבור תקופה קצרה כשהצליחו לסדר ניירות הגירה, בשנת [[תשי"א]], עברה המשפחה ל[[טורונטו]] ב[[קנדה]], ובעקבות נס פלאי שאירע לאחת מבנות המשפחה בברכת הרבי, התקרבה המשפחה כולה ל[[חסידות חב"ד]], אז עבר ללמוד בישיבת [[תומכי תמימים 770|תומכי תמימים המרכזית]] ב-[[770]]. | ||
בבחרותו התחבב מאוד על | בבחרותו התחבב מאוד על [[אהרן קוטלר]] ועל הרב [[משולם דוד סולבייצ'יק]], שבישיבותיהם למד בתקופות מסוימות. | ||
[[הרבי]] קירבו במכתבים רבים בהם השיב על שאלותיו בלימוד ובעבודת ה' וב[[יחידות|יחידויות]] אליהן זכה להיכנס. אחד המכתבים עליהם העיד ששינו את חייו היה במענה לכך שחש מרמור בשמעו על גדולי ישראל האמיתיים בדורות עברו שכתבו חיבורים שהאירו את העולם בהיותם צעירים לימים ואילו לו אין סיכוי להגיע לכך בכזה גיל, ואם כן - מדוע עליו ללמוד תורה. הרבי השיב לו במכתב מיוחד שביאר לו ששאיפת היהודי צריכה להיות 'לשמש את קוני' בכלים, היכולות וההזדמנויות שהקב"ה נתן לו, ולא לחפש להיות 'גדול בישראל'{{הערה|1=[https://anash.org/when-the-rosh-wasnt-sure-if-learning-was-for-him/ הרב שוחט מספר מה שענה לו הרבי].}}. | [[הרבי]] קירבו במכתבים רבים בהם השיב על שאלותיו בלימוד ובעבודת ה' וב[[יחידות|יחידויות]] אליהן זכה להיכנס. אחד המכתבים עליהם העיד ששינו את חייו היה במענה לכך שחש מרמור בשמעו על גדולי ישראל האמיתיים בדורות עברו שכתבו חיבורים שהאירו את העולם בהיותם צעירים לימים ואילו לו אין סיכוי להגיע לכך בכזה גיל, ואם כן - מדוע עליו ללמוד תורה. הרבי השיב לו במכתב מיוחד שביאר לו ששאיפת היהודי צריכה להיות 'לשמש את קוני' בכלים, היכולות וההזדמנויות שהקב"ה נתן לו, ולא לחפש להיות 'גדול בישראל'{{הערה|1=[https://anash.org/when-the-rosh-wasnt-sure-if-learning-was-for-him/ הרב שוחט מספר מה שענה לו הרבי].}}. |
גרסה מ־22:25, 13 במאי 2023
הרב עזרא בנימין שוחט (מכונה הרא"ש; יליד שנת תש"ג) הינו ראש ישיבת 'אור אלחנן - חב"ד' בלוס-אנג'לס בקליפורניה. מגדולי רבני חב"ד בדורנו.
תולדות חיים
נולד בשוויץ בכ"ה באדר ב' תש"ג להרב דב יהודה ומרת שרה שאשא שוחט. אביו היה גאון בתורה, וגם בזמנים הקשים של מלחמת העולם השנייה בטלטול הדרכים למד בשקידה. בסיום המלחמה עברה משפחתו להאג שבהולנד שם מונה אביו כרבה הזמני של הקהילה היהודית. כעבור תקופה קצרה כשהצליחו לסדר ניירות הגירה, בשנת תשי"א, עברה המשפחה לטורונטו בקנדה, ובעקבות נס פלאי שאירע לאחת מבנות המשפחה בברכת הרבי, התקרבה המשפחה כולה לחסידות חב"ד, אז עבר ללמוד בישיבת תומכי תמימים המרכזית ב-770.
בבחרותו התחבב מאוד על אהרן קוטלר ועל הרב משולם דוד סולבייצ'יק, שבישיבותיהם למד בתקופות מסוימות.
הרבי קירבו במכתבים רבים בהם השיב על שאלותיו בלימוד ובעבודת ה' וביחידויות אליהן זכה להיכנס. אחד המכתבים עליהם העיד ששינו את חייו היה במענה לכך שחש מרמור בשמעו על גדולי ישראל האמיתיים בדורות עברו שכתבו חיבורים שהאירו את העולם בהיותם צעירים לימים ואילו לו אין סיכוי להגיע לכך בכזה גיל, ואם כן - מדוע עליו ללמוד תורה. הרבי השיב לו במכתב מיוחד שביאר לו ששאיפת היהודי צריכה להיות 'לשמש את קוני' בכלים, היכולות וההזדמנויות שהקב"ה נתן לו, ולא לחפש להיות 'גדול בישראל'[1].
בשנת תשכ"ו נשא את הרבנית שרה רחל[2], נכדת האדמו"ר מסלונים. לאחר נישואיהם התגוררו בעיר בני ברק, בהוראת הרבי[3].
לאחר נישואיו מונה לר"מ בישיבת תומכי תמימים כפר חב"ד. לצד שיעוריו בישיבה במסכתות הנלמדות מסר מחוץ לישיבה שיעורים מעמיקים בתורת חסידות חב"ד.
בשנת תשל"א כשהוקמה שכונת נחלת הר חב"ד סייע בביסוס כולל האברכים במקום[4].
בשנת תשל"ח כאשר הועברה לליובאוויטש ישיבת אור אלחנן על ידי מייסדה הרב שמחה וסרמן העמיד הרבי את הרב שוחט בראש הישיבה.
במהלך השנים פיתח את הישיבה, והנהיג דרך חינוכית ולימודית יחודית שבגינה נמשכים לישיבה תלמידים רבים.
שיטת לימודו
שיטת הלימוד של הרב שוחט היא שיטת הדיוק בפרטים, ולבאר על פי הדיוקים את כללות הסוגיה, וכן עניינים נוספים.
אף שמעולם לא הוציא לאור ספר רשמי, רבים מחידושיו ושיעוריו נדפסו קובצי מגדל אור היוצאים על ידי ישיבתו.
הרב שוחט נודע בדרך שסלל לדיוק ועיון בהגדה של פסח עם ליקוטי טעמים ומנהגים שחיבר הרבי.
משפחתו
- אחיו, הרב דוד שוחט, נשיא אגודת הרבנים בטורונטו קנדה
- אחיו, הרב עמנואל שוחט, מגדולי רבני חב"ד בקנדה
- אחיו, הרב גרשון אלישע שוחט, פוסק ודיין בטורונטו, קנדה
- בנו, ר' מנחם ישראל שוחט, ירושלים
- בתו, מרת חנה מליה אשת הרב נחמן וילהלם, ראש כולל לדיינות, מיניסוטה
- בתו, מרת יהודית אשת הרב עמרם פרקש, ר"מ בישיבת אור אלחנן לוס אנג'לס
- בתו, מרת הדסה אשת הרב מ"מ שפאלטר, ר"מ בישיבת אור אלחנן לוס אנג'לס
- בנו, הרב אברהם שוחט, לוס אנג'לס
- בנו, הרב דב יהודה שוחט, מנצ'סטר
לקריאה נוספת
- שלום מגידמן, ראיון חיזוק עם הרב שוחט בשבועון כפר חב"ד גליון 1856 • גליון 1955 ע' 52-61.
קישורים חיצוניים
- "הראש" • מנחיל העיון והדקדוק בהגדת הרבי - באתר כ"ט אייר תשע"ו
- עדויות נדירות על הרב שוחט וצילום מכתבי גדולי ראשי הישיבות על גדלותו בתורה (אנגלית)