המשך וככה תרל"ז: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(ביטול גרסה 533926 של חב"דפדי פעיל (שיחה))
תגית: ביטול
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:וככה.jpg|250px|ממוזער|שמאל|כריכת ה[[המשך]] מאחת ההוצאות הראשונות]]
[[קובץ:וככה.jpg|250px|ממוזער|שמאל|כריכת ה[[המשך]] מאחת ההוצאות הראשונות]]
[[קובץ:הרבי עם תורת שמואל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] יוצא מסוכתו כשבידו המשך וככה תרל"ז. [[כ"א תשרי]] [[תשל"ז]]]]
[[קובץ:הרבי עם תורת שמואל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] יוצא מסוכתו כשבידו המשך וככה תרל"ז. [[כ"א תשרי]] [[תשל"ז]]]]
'''המשך וככה תרל"ז''' הוא [[המשך]] מאמרי חסידות של [[אדמו"ר המהר"ש]] הנחשב לאחד מ'ההמשכים' הידועים בתורת החסידות ומכונה "'''וככה הגדול'''"{{הערה|בפתח דבר להוצאה הראשונה בתש"ה כתב הרבי: "המשך '''"וככה - תרל"ז"''' הנדפס בזה, עשה בשעתו רושם גדול בעולם החסידים ונתפרסם בכמה העתקות. בכת"י דרושי דא"ח מובא בשם '''"וככה הגדול"'''}}.
'''המשך וככה תרל"ז''' הוא [[המשך]] מאמרי חסידות של [[אדמו"ר המהר"ש]] הנחשב לאחד מ'ההמשכים' הידועים בתורת החסידות ומכונה "'''וככה הגדול'''"{{הערה|בפתח דבר להוצאה הראשונה בתש"ה כתב הרבי מלך המשיח: {{ציטוטון|המשך '''"וככה - תרל"ז"''' הנדפס בזה, עשה בשעתו רושם גדול בעולם החסידים ונתפרסם בכמה העתקות. בכת"י דרושי דא"ח מובא בשם '''"וככה הגדול"'''}}.}}.


ההמשך כולל מ"ו מאמרי חסידות הכוללים קל"ה פרקים. מתחיל מדיבור המתחיל "וככה תאכלו אותו", [[חג הפסח]] [[תרל"ז]], ומסתיים בשבת פרשת שמות [[תרל"ח]].
ההמשך כולל מ"ו מאמרי חסידות הכוללים קל"ה פרקים. מתחיל מדיבור המתחיל "וככה תאכלו אותו", [[חג הפסח]] [[תרל"ז]], ומסתיים בשבת פרשת שמות [[תרל"ח]].


ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[ה'תש"ה]] על ידי [[הרבי]] שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]]. כמה עשורים לאחר מכן הודפס מחדש באותיות מרובעות בכמה הוצאות{{הערה|1=
ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[תש"ה]] על ידי [[הרבי מלך המשיח שליט"א]] שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]]. כמה עשורים לאחר מכן הודפס מחדש באותיות מרובעות ב[[יו"ד שבט]] [[תשע"ג]] ע"י [[מערכת אוצר החסידים]], ובה נוספו (בסוף הספר) ליקוט שיחות קודש ורשימות אודות ההמשך, וכן מאמר ד"ה וככה והמשכו ד"ה כימי צאתך (הנחה בלתי מוגה - מתוך [[ספר המאמרים לפי סדר הפרשיות והמועדים]]) דשנת תשל"ז, שנאמרו בקשר עם שנת המאה לההמשך ומיוסדים עליו.
הראשונה ביו"ד שבט תשע"ג ע"י מערכת אוצר החסידים ובה נוספו (בסוף הספר) ליקוט שיחות קודש ורשימות אודות ההמשך וכן מאמר ד"ה וככה והמשכו ד"ה כימי צאתך (הנחה בלתי מוגה) דשנת תשל"ז, שנאמרו בקשר עם שנת המאה לההמשך ומיוסדים עליו. וכן נדפס בחודש אב תשע"ג - [http://mendy.shturem.net/index.php?section=news&id=64999 ה'המשך' שהרבי חיבב בהוצאה חדשה ומשופרת] {{שטורעם}}}}.


==אודותיו==
==אודותיו==
[[אדמו"ר הרש"ב]] כתב{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א עמ' א}} אודות ההמשך, בחורף [[תרל"ח]], תוך כדי מהלך כתיבתו: "..ומוס"פ מאמר חסידים ואנשי מעשה מאמר נפלא אשר אמר כ"ק אאמו"ר שליט"א בחג הסוכות העבר ויקבלו עונג מאמר זה כי נפלא הוא".
[[אדמו"ר הרש"ב]] כתב{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' א.}} אודות ההמשך, בחורף [[תרל"ח]], תוך כדי מהלך כתיבתו: "..ומוס"פ מאמר חסידים ואנשי מעשה מאמר נפלא אשר אמר כ"ק אאמו"ר שליט"א בחג הסוכות העבר ויקבלו עונג מאמר זה כי נפלא הוא".


ובחודש [[טבת]] [[תרל"ח]] כותב אודותיו{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"ג עמ' א}} "וגם הוא מאמר עמוק מאוד בקבלה מראשו ועד גמירא, עמוק עמוק מי ימצאנה, וגם הלשון בקיצור נמרץ".
ובחודש [[טבת]] [[תרל"ח]] כותב אודותיו{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"ג ע' א.}}: {{ציטוטון|וגם הוא מאמר עמוק מאוד בקבלה מראשו ועד גמירא, עמוק עמוק מי ימצאנה, וגם הלשון בקיצור נמרץ}}.


ועוד סיפר אודותיו אדמו"ר הרש"ב: "בשנת תרל"ח כשסיים אדמו"ר מהרנ"ע ההמשך "וככה", קראני, ציונה להמשרת להביא יין טאָקאַיער, ציוני לסגור הדלת, ואמר לי בא ונשמח אני ואתה"{{הערה|תורת מנחם - רשימת היומן עמ' שנח}}.
באגרותיו של אדמו"ר הרש"ב הוא מתייחס כמה פעמים להמשך ולשליחת העתקים ממנו למקומות שונים, ואף מצווה להרב [[מאיר שלמה ינובסקי]] (סבו של [[הרבי]]) ש{{ציטוטון|בימים הראשונים דחה"פ הבע"ל יתחיל ללמוד את הדרוש וככה הגדול וילמוג אותו בכ"י איזה שעות, ולא יניחו באמצע כ"א יגמור אותו בעז"ה. ואם לימוד עם חתנו ש"ב הר' שי'{{הערה|רבי [[לוי יצחק שניאורסון]], אביו של הרבי מלך המשיח שליט"א.}} מה טוב{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א עמ' רנב}}}}.


באגרותיו של אדמו"ר הרש"ב הוא מתייחס כמה פעמים להמשך ולשליחת העתקים ממנו למקומות שונים, ואף מצווה להרב [[מאיר שלמה ינובסקי]] (סבו של [[הרבי]]) ש"בימים הראשונים דחה"פ הבע"ל יתחיל ללמוד את הדרוש וככה הגדול וילמוג אותו בכ"י איזה שעות, ולא יניחו באמצע כ"א יגמור אותו בעז"ה. ואם לימוד עם חתנו ש"ב הר' שי'{{הערה|הרב [[לוי יצחק שניאורסון]], אביו של הרבי}} מה טוב"{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א עמ' רנב}}.
[[הרבי]] הפליא במעלת ההמשך ודיבר אודותיו בכמה הזדמנויות. הרבי התעכב לבאר את כינויו "המשך הגדול", שיש בו הפלאת הגדלות. אך עם כל זה אינו מגיע להפלאת הגדלות של [[המשך תרס"ו]]. הרבי השווה ביניהם, שהמשך תרס"ו לגבי המשך "וככה" הוא כמו [[חסידות]] לעומת [[נגלה]]. או אפילו כמו [[תורה שבעל פה]] לגבי [[תורה שבכתב]]. {{ציטוטון|המשך וככה הוא בסגנון של נגלה קבלה וחסידות, ובקיצור, ורק בהמשך תרס"ו בא ה"מעיין" בהרחבה{{הערה|שיחת אחרון של פסח תש"ל}}}}.


[[הרבי]] הפליא במעלת ההמשך ודיבר אודותיו בכמה הזדמנויות. הרבי התעכב לבאר את כינויו "המשך הגדול", שיש בו הפלאת הגדלות. אך עם כל זה אינו מגיע להפלאת הגדלות של [[המשך תרס"ו]]. הרבי השווה ביניהם, שהמשך תרס"ו לגבי המשך "וככה" הוא כמו [[חסידות]] לעומת [[נגלה]]. או אפילו כמו [[תורה שבעל פה]] לגבי [[תורה שבכתב]]. "המשך וככה הוא בסגנון של נגלה קבלה וחסידות, ובקיצור, ורק בהמשך תרס"ו בא ה"מעיין" בהרחבה"{{הערה|שיחת אחרון של פסח תש"ל}}.
בשיחה אחרת{{הערה|שיחת אדר"ח אייר תשמ"א}} ביאר, שעניינו של ההמשך קשור עם עניינו של [[אדמו"ר המהר"ש]] - [[לכתחילה אריבער]]. וזהו הטעם שהתחלת אמירתו הייתה ב[[חג הפסח]] שעניינו קפיצה ודילוג. ובכלל, אמירת "[[המשך|המשכים]]" זהו חידוש שהחל רק אצל אדמו"ר המהר"ש, ובאמצע שנות נשיאותו, שהדבר מדגיש עוד יותר שזה חידוש שלו הקשור לדרכו המיוחדת{{הערה|שיחת י"ג תשרי תשמ"ו. התוועדויות תשמ"ו ח"א עמ'163}}. סדר חדש זה שהחל אצל אדמו"ר המהר"ש באמירת "המשכים" הוא גילוי של חסידות שלמעלה מ[[סדר]]. המאמרים לא קשורים דווקא לנושאי פרשיות השבוע או החגים שבהם נאמר המאמר, ואמירתו היא באופן של [[לכתחילה אריבער]]{{הערה|שיחת י"ג תשרי תש"נ. התוועדויות תש"נ ח"א עמ' 113.}}.
 
בשיחה אחרת{{הערה|שיחת אדר"ח אייר תשמ"א}} ביאר, שעניינו של ההמשך קשור עם עניינו של [[אדמו"ר המהר"ש]] - [[לכתחילה אריבער]]. וזהו הטעם שהתחלת אמירתו הייתה ב[[חג הפסח]] שעניינו קפיצה ודילוג. ובכלל, אמירת "[[המשך|המשכים]]" זהו חידוש שהחל רק אצל אדמו"ר המהר"ש, ובאמצע שנות נשיאותו, שהדבר מדגיש עוד יותר שזה חידוש שלו הקשור לדרכו המיוחדת{{הערה|שיחת י"ג תשרי תשמ"ו. התוועדויות תשמ"ו ח"א עמ'163}}. סדר חדש זה שהחל אצל אדמו"ר המהר"ש באמירת "המשכים" הוא גילוי של חסידות שלמעלה מ[[סדר]]. המאמרים לא קשורים דווקא לנושאי פרשיות השבוע או החגים שבהם נאמר המאמר, ואמירתו היא באופן של [[לכתחילה אריבער]]{{הערה|שיחת י"ג תשרי תש"נ. התוועדויות תש"נ ח"א עמ' 113}}.


הרבי חיבב את ההמשך הזה מאוד, והיה מצטט פעמים רבות מדברי ההמשך אודות מעלת תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, מחמת המעלה בתענוג הבורא על תענוג הנברא, ועוד שורה של נושאים יסודיים בתורת החסידות.
הרבי חיבב את ההמשך הזה מאוד, והיה מצטט פעמים רבות מדברי ההמשך אודות מעלת תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, מחמת המעלה בתענוג הבורא על תענוג הנברא, ועוד שורה של נושאים יסודיים בתורת החסידות.
שורה 26: שורה 23:


==הדפסת ההמשך==
==הדפסת ההמשך==
ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[ה'תש"ה]] על ידי [[הרבי]] שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]].
ההמשך נדפס לראשונה בשנת [[תש"ה]] על ידי [[הרבי]] שהיה ממונה על הדפסת ספרים [[קה"ת]] באותה עת מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' [[שמואל סופר]].


בפתח מהדורת ה'תש"ה נדפסה הקדשה נדפסה הקדשה על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]], לעילוי נשמת אמו [[הרבנית שטערנא שרה]]{{הערה|במהדורות הבאות הובא צילום הקדשה זו}}.
בפתח מהדורת תש"ה נדפסה הקדשה נדפסה הקדשה על ידי [[אדמו"ר הריי"צ]], לעילוי נשמת אמו [[הרבנית שטערנא שרה]]{{הערה|במהדורות הבאות הובא צילום הקדשה זו}}.


במכתב כ"ג טבת תש"ה כתב הרבי{{הערה|אגרות קודש אד"ש ח"ב עמ' ע"ג}} "נמצא עתה בדפוס .. המשך וככה .. לאדמו"ר מהר"ש נ"ע .. אלא שמפני תנאי הזמן איני יודע מתי יוגמר, תקותי במשך ב-ג חדשים".
במכתב כ"ג טבת תש"ה כותב הרבי מלך המשיח{{הערה|אגרות קודש אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ח"ב ע' ע"ג.}}: {{ציטוטון|נמצא עתה בדפוס .. המשך וככה .. לאדמו"ר מהר"ש נ"ע .. אלא שמפני תנאי הזמן איני יודע מתי יוגמר, תקותי במשך ב-ג חדשים}}.


==ראו גם==
==ראו גם==
שורה 36: שורה 33:


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://mendy.shturem.net/images/news/64999_news_30072013_9786.pdf סקירה קצרה אודות ההמשך] {{PDF}}
* '''[https://chabadpedia.co.il/images/a/a4/%D7%95%D7%9B%D7%9B%D7%94_%D7%AA%D7%A8%D7%9C%27%27%D7%96_-_%D7%94%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%AA_%D7%AA%D7%A9%D7%A2%27%27%D7%92.pdf וככה - תרל"ז]''', הוצאת [[תשע"ג]] {{PDF}}
*[https://hebrewbooks.org/57653 תורת שמואל ספר תרל"ז חלק ב'] בהוצאת קה"ת ניו יורק תשע"ג באתר [[היברו בוקס]]
* [https://chabadpedia.co.il/images/8/8b/%D7%95%D7%9B%D7%9B%D7%94_%D7%AA%D7%A8%D7%9C%22%D7%96_-_%D7%94%D7%95%D7%A6%D7%90%D7%AA_%D7%AA%D7%A9%22%D7%94_%28%D7%9B%D7%AA%22%D7%99%29.pdf וככה - תרל"ז], הוצאת [[תש"ה]] (כת"י) {{PDF}}
* [https://chabadpedia.co.il/images/c/c6/%D7%95%D7%9B%D7%9B%D7%94_%D7%AA%D7%A8%D7%9C%27%27%D7%96_-_%D7%98%D7%A7%D7%A1%D7%98.pdf וככה - תרל"ז] בטקסט {{PDF}}
*[http://video.chasidut.net/subcategory/693/%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%9A-%D7%95%D7%9B%D7%9B%D7%94 שיעורים בהמשך] מאת הרב [[חיים שלום דייטש]]
*[http://video.chasidut.net/subcategory/693/%D7%94%D7%9E%D7%A9%D7%9A-%D7%95%D7%9B%D7%9B%D7%94 שיעורים בהמשך] מאת הרב [[חיים שלום דייטש]]


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]
[[קטגוריה:מאמרי רבותינו נשיאינו]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר המהר"ש]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר המהר"ש]]

גרסה מ־16:13, 27 במרץ 2023

כריכת ההמשך מאחת ההוצאות הראשונות
הרבי יוצא מסוכתו כשבידו המשך וככה תרל"ז. כ"א תשרי תשל"ז

המשך וככה תרל"ז הוא המשך מאמרי חסידות של אדמו"ר המהר"ש הנחשב לאחד מ'ההמשכים' הידועים בתורת החסידות ומכונה "וככה הגדול"[1].

ההמשך כולל מ"ו מאמרי חסידות הכוללים קל"ה פרקים. מתחיל מדיבור המתחיל "וככה תאכלו אותו", חג הפסח תרל"ז, ומסתיים בשבת פרשת שמות תרל"ח.

ההמשך נדפס לראשונה בשנת תש"ה על ידי הרבי מלך המשיח שליט"א שהיה ממונה על הדפסת ספרים קה"ת באותה עת מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' שמואל סופר. כמה עשורים לאחר מכן הודפס מחדש באותיות מרובעות ביו"ד שבט תשע"ג ע"י מערכת אוצר החסידים, ובה נוספו (בסוף הספר) ליקוט שיחות קודש ורשימות אודות ההמשך, וכן מאמר ד"ה וככה והמשכו ד"ה כימי צאתך (הנחה בלתי מוגה - מתוך ספר המאמרים לפי סדר הפרשיות והמועדים) דשנת תשל"ז, שנאמרו בקשר עם שנת המאה לההמשך ומיוסדים עליו.

אודותיו

אדמו"ר הרש"ב כתב[2] אודות ההמשך, בחורף תרל"ח, תוך כדי מהלך כתיבתו: "..ומוס"פ מאמר חסידים ואנשי מעשה מאמר נפלא אשר אמר כ"ק אאמו"ר שליט"א בחג הסוכות העבר ויקבלו עונג מאמר זה כי נפלא הוא".

ובחודש טבת תרל"ח כותב אודותיו[3]: "וגם הוא מאמר עמוק מאוד בקבלה מראשו ועד גמירא, עמוק עמוק מי ימצאנה, וגם הלשון בקיצור נמרץ".

באגרותיו של אדמו"ר הרש"ב הוא מתייחס כמה פעמים להמשך ולשליחת העתקים ממנו למקומות שונים, ואף מצווה להרב מאיר שלמה ינובסקי (סבו של הרבי) ש"בימים הראשונים דחה"פ הבע"ל יתחיל ללמוד את הדרוש וככה הגדול וילמוג אותו בכ"י איזה שעות, ולא יניחו באמצע כ"א יגמור אותו בעז"ה. ואם לימוד עם חתנו ש"ב הר' שי'[4] מה טוב[5]".

הרבי הפליא במעלת ההמשך ודיבר אודותיו בכמה הזדמנויות. הרבי התעכב לבאר את כינויו "המשך הגדול", שיש בו הפלאת הגדלות. אך עם כל זה אינו מגיע להפלאת הגדלות של המשך תרס"ו. הרבי השווה ביניהם, שהמשך תרס"ו לגבי המשך "וככה" הוא כמו חסידות לעומת נגלה. או אפילו כמו תורה שבעל פה לגבי תורה שבכתב. "המשך וככה הוא בסגנון של נגלה קבלה וחסידות, ובקיצור, ורק בהמשך תרס"ו בא ה"מעיין" בהרחבה[6]".

בשיחה אחרת[7] ביאר, שעניינו של ההמשך קשור עם עניינו של אדמו"ר המהר"ש - לכתחילה אריבער. וזהו הטעם שהתחלת אמירתו הייתה בחג הפסח שעניינו קפיצה ודילוג. ובכלל, אמירת "המשכים" זהו חידוש שהחל רק אצל אדמו"ר המהר"ש, ובאמצע שנות נשיאותו, שהדבר מדגיש עוד יותר שזה חידוש שלו הקשור לדרכו המיוחדת[8]. סדר חדש זה שהחל אצל אדמו"ר המהר"ש באמירת "המשכים" הוא גילוי של חסידות שלמעלה מסדר. המאמרים לא קשורים דווקא לנושאי פרשיות השבוע או החגים שבהם נאמר המאמר, ואמירתו היא באופן של לכתחילה אריבער[9].

הרבי חיבב את ההמשך הזה מאוד, והיה מצטט פעמים רבות מדברי ההמשך אודות מעלת תשובה ומעשים טובים בעולם הזה מכל חיי העולם הבא, מחמת המעלה בתענוג הבורא על תענוג הנברא, ועוד שורה של נושאים יסודיים בתורת החסידות.

פעמים רבות היה הרבי נכנס לסוכתו וההמשך "וככה" בידו. ובשנים הראשונות, כשחסידים היו מברכים על הלולב של הרבי בנוכחות הרבי עצמו בסוכתו האישית, היו רואים שהרבי לומד במשך זה. הרבה מאמרי חסידות של חג הסוכות מיוסדים על מאמרי ההמשך "וככה".

הדפסת ההמשך

ההמשך נדפס לראשונה בשנת תש"ה על ידי הרבי שהיה ממונה על הדפסת ספרים קה"ת באותה עת מצילום כתב ידו של המעתיק הנודע ר' שמואל סופר.

בפתח מהדורת תש"ה נדפסה הקדשה נדפסה הקדשה על ידי אדמו"ר הריי"צ, לעילוי נשמת אמו הרבנית שטערנא שרה[10].

במכתב כ"ג טבת תש"ה כותב הרבי מלך המשיח[11]: "נמצא עתה בדפוס .. המשך וככה .. לאדמו"ר מהר"ש נ"ע .. אלא שמפני תנאי הזמן איני יודע מתי יוגמר, תקותי במשך ב-ג חדשים".

ראו גם

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. בפתח דבר להוצאה הראשונה בתש"ה כתב הרבי מלך המשיח: "המשך "וככה - תרל"ז" הנדפס בזה, עשה בשעתו רושם גדול בעולם החסידים ונתפרסם בכמה העתקות. בכת"י דרושי דא"ח מובא בשם "וככה הגדול"".
  2. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א ע' א.
  3. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"ג ע' א.
  4. רבי לוי יצחק שניאורסון, אביו של הרבי מלך המשיח שליט"א.
  5. אגרות קודש אדמו"ר הרש"ב ח"א עמ' רנב
  6. שיחת אחרון של פסח תש"ל
  7. שיחת אדר"ח אייר תשמ"א
  8. שיחת י"ג תשרי תשמ"ו. התוועדויות תשמ"ו ח"א עמ'163
  9. שיחת י"ג תשרי תש"נ. התוועדויות תש"נ ח"א עמ' 113.
  10. במהדורות הבאות הובא צילום הקדשה זו
  11. אגרות קודש אדמו"ר מלך המשיח שליט"א ח"ב ע' ע"ג.