פרשת שמיני: הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 23: | שורה 23: | ||
בקביעות שבה בחו"ל חג הפסח חל בשבת, דבר המשפיע גם על [[אחרון של פסח]] שחל בשבת, יוצר הדבר מציאות - בשנה שאינה מעוברת - בה קוראים את ההתחלה של פרשת שמיני שמונה פעמים באותה שנה, וזהו סימן לכך שהשנה תהיה מושפעת בהרחבה. | בקביעות שבה בחו"ל חג הפסח חל בשבת, דבר המשפיע גם על [[אחרון של פסח]] שחל בשבת, יוצר הדבר מציאות - בשנה שאינה מעוברת - בה קוראים את ההתחלה של פרשת שמיני שמונה פעמים באותה שנה, וזהו סימן לכך שהשנה תהיה מושפעת בהרחבה. | ||
הרבי הזכיר פתגם זה בשם ספרי פולין וביאר אותו בהרחבה{{הערה|שבת פרשת שמיני תשנ"א | הרבי הזכיר פתגם זה בשם ספרי פולין וביאר אותו בהרחבה{{הערה|שבת פרשת שמיני [[תשנ"א]]}}. | ||
==קישורים חיצונים== | ==קישורים חיצונים== |
גרסה מ־17:08, 19 ביוני 2022
ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נושא או נשוא הערך | |||
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה. |
פרשת שמיני היא הפרשה השלישית בספר ויקרא (מפרק ט' פסוק א' עד פרק י"א פסוק מ"ז).
הפרשה בקצרה
הקדמה: בפרשתנו התורה ממשיכה את המדובר בפרשה הקודמת, פרשת צו, כאשר אהרון הכהן ובניו הוסמכו להיות כהנים, בחגיגה שארכה שבעה ימים. לכן, פרשתנו מתחילה ביום השמיני ומכאן שם הפרשה: שמיני, הוא היום לאחר שנגמרה החגיגה של סמיכת הכהנים.
- ראשון - אהרן מקריב קרבן חטאת. רש"י מסביר שהחטאת הוקרבה על חלקו של אהרן בחטא העגל. גם בני ישראל הקריבו קרבן חטאת וקרבן שלמים.
- שני - התורה ממשיכה בכך שאהרן לקח את המנחה שהוגשה על ידי הקהל, ולאחר מכן אהרן הניף את ידיו אל עבר בני ישראל ובירך אותם בברכת כהנים, בדיוק כיצד שהכהנים מברכים את הקהל בבית הכנסת בברכת כהנים.
- שלישי - התורה ממשיכה לאחר שאהרן הכין את המנחה להקריב על המזבח, אש ירדה מאת ה' ובאופן ניסי כילתה את המנחה. כאשר בני ישראל ראו את הנס, הם שיבחו את ה' והשתחוו על פניהם. לאחר מכן, שני בני אהרן, נדב ואביהו, הקריבו קרבן ללא רשות, ואש יצאה מאת ה' ושרפה אותם למוות. משה ציוה לקבור אותם.
- רביעי - משה מדבר אל אהרן ואל שני בניו הנותרים ונותן להם הוראות נוספות לעבודתם במשכן, על מנת שלא יחזור מקרה של הקרבת קרבן שלא כדין.
- חמישי - משה שם לב שקרבן החטאת שהוקרב עבור כל בני ישראל הוקרב שלא על פי כל הכללים הנדרשים, ואהרן הסביר שכך קרה בגלל הטרגדיה הנוראית בפטירת שני בניו באותו יום.
- שישי - ה' נותן את הציווי של אכילת מזון כשר ואי אכילת מזון לא כשר, הכולל חיות, דגים ועופות. רש"י מציין כי במצוות אלו ה' מבדיל את בני ישראל משאר האומות. התורה מפרטת את סוגי הסימנים של בהמות כשרות: מפרסת פרסה, מעלת גרה ושוסעת שסע. התורה מציינת גם רשימה של חיות שלהם יש רק אחד מסימני הכשרות, ולכן הם אינם כשרים. בגמרא מוסבר כי רק אלו שברשימה הם בעלי סימן כשרות אחד, ואילו כל שאר בעלי החיים יש להם את כל הסימנים או שאין להם כל סימן כשרות. התורה ממשיכה עם סימני הכשרות בדגים: סנפיר וקשקשת.
- שביעי - התורה מתחילה עם דיני הטהרה והטומאה של כלים ומה שנמצא בתוך כלי. הפרשה מסתיימת בכך שהתורה אומרת כי ה' הוציא את בני ישראל ממצרים על מנת שהוא יהיה לנו לאלוקים, ולכן עלינו להיות קדושים, ולאכול רק אוכל כשר, מה שעושה אותנו לקדושים.
שמיני שמונה שמינה
ערך מורחב – שבת אסרו חג פסח#שמיני שמונה שמינה |
בקביעות שבה בחו"ל חג הפסח חל בשבת, דבר המשפיע גם על אחרון של פסח שחל בשבת, יוצר הדבר מציאות - בשנה שאינה מעוברת - בה קוראים את ההתחלה של פרשת שמיני שמונה פעמים באותה שנה, וזהו סימן לכך שהשנה תהיה מושפעת בהרחבה.
הרבי הזכיר פתגם זה בשם ספרי פולין וביאר אותו בהרחבה[1].
קישורים חיצונים
- רעיונות לפרשת שמיני -
- טקסט פרשת שמיני עם פירוש רש"י -
- פרשת שמיני בקצרה לילדים -
- קריאת התורה של פרשת שמיני עם טעמי המקרא (חב"ד), ר' מיכאל סלוין -
הערות שוליים
פרשות השבוע | ||
---|---|---|
ספר בראשית | בראשית • נח • לך לך • וירא • חיי שרה • תולדות • ויצא • וישלח • וישב • מקץ • ויגש • ויחי | |
ספר שמות | שמות • וארא • בא • בשלח • יתרו • משפטים • תרומה • תצווה • כי תשא • ויקהל • פקודי | |
ספר ויקרא | ויקרא • צו • שמיני • תזריע • מצורע • אחרי מות • קדושים • אמור • בהר • בחוקותי | |
ספר במדבר | במדבר • נשא • בהעלותך • שלח לך • קורח • חוקת • בלק • פינחס • מטות • מסעי | |
ספר דברים | דברים • ואתחנן • עקב • ראה • שופטים • כי תצא • כי תבוא • ניצבים • וילך • האזינו • וזאת הברכה |