ספר מלכים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 6: שורה 6:
המלחמה ביניהם נעצרת ע"י שמעיה הנביא <ref> פרק יב' כב'</ref> וירבעם מפחד ממרד כשיעלו לרגל ויראו שרק מלך יהודה יושב בעזרה ימרדו בו הוא עושה שני עגלי זהב וממציא חג בחודש חשון, הנביא עדו<ref>רש"י יג' א'</ref> מוכיח אותו וידו של המלך מתיבשת וחוזרת רק לאחר בקשת נביא, הנביא נטרף ע"י אריה לאחר שעבר על דברי ה' לא לאכול בבית א-ל בגלל נבואת שקר של נביא אחר.
המלחמה ביניהם נעצרת ע"י שמעיה הנביא <ref> פרק יב' כב'</ref> וירבעם מפחד ממרד כשיעלו לרגל ויראו שרק מלך יהודה יושב בעזרה ימרדו בו הוא עושה שני עגלי זהב וממציא חג בחודש חשון, הנביא עדו<ref>רש"י יג' א'</ref> מוכיח אותו וידו של המלך מתיבשת וחוזרת רק לאחר בקשת נביא, הנביא נטרף ע"י אריה לאחר שעבר על דברי ה' לא לאכול בבית א-ל בגלל נבואת שקר של נביא אחר.
הספר ממשיך במות אביה בן ירבעם בנבואת אחיהו והבשורה על השמדת כל משפחת המלוכה בהמשך. במקביל גם ביהודה עובדים ע"ז ושישק המלך עולה ושודד את אוצרות המלך והמקדש.
הספר ממשיך במות אביה בן ירבעם בנבואת אחיהו והבשורה על השמדת כל משפחת המלוכה בהמשך. במקביל גם ביהודה עובדים ע"ז ושישק המלך עולה ושודד את אוצרות המלך והמקדש.
אסא מולך אחר אביו רחבעם, עובד את ה' ומצליח לצאת ממצור ע"י שוחד ומת מחולי ברגליו. נדב מולך שנתיים על ישראל תחת אביו ונרצח ע"י בעשא בן אחיה שמחסל את כל משפחת מלכות ישראל. יהוא בן חנני הנביא מתנבא על חיסול כל מש' בעשא עקב עוזבם את דרך ה', ובמלוך בנו אלה הוא חוסל ע"י זמרי שר חצי רכבו שהמשיך וחיסל את כל מש' בעשא. לאחר שבוע זמרי נשרף ע"י עמרי בבית המלך, ועמרי לאחר תקופה קצרה של מלחמה עם תבני בן גינת מולך על ישראל.
עמרי ממשיך בדרך ירבעם בן נבט ולאחר מותו אחאב בנו ממשיך בדרכו.
לאחר מות בני חיאל בית האלי בבנותו את יריחו אליהו מגיע לשבעה ועוצר את הגשם ובורח לנחל כרית וניזון מהעורבים וממשיך משם לצידון ועושה נס לאשה שמארחת אותו עם הקמח והשמן, לאחר מות בנה, אליהו מוותר על הבצורת ע"מ להחזיר את בנה לחיים <ref>סנהדרין קיג' א'.</ref>

גרסה מ־20:38, 10 באוקטובר 2021

תיאור הספר

הספר נפתח בתיאור של דוד המלך הזקוק לחימום גופו, לפי חז"ל [1] בגלל שקרע את כנף שאול לכן נענש שלא יהנה מבגדים ז"א שהבגדים אינם מחממים אותו. ולפי האגדה [2] מפחד המלאך שראה בשנות הרעב בישראל. הספר ממשיך בתיאור ניסיון המרד הכושל של אדוניהו והמלכת שלמה למלך, ע"י השתדלותו של אמו ונתן הנביא. לפני הסתלקות דוד הוא מצווה לבנו להרוג את יואב בן צוריה ואת שמעי בן גרא. לאחר ניסיון נוסף של אדוניהו להשיג את המלוכה ע"י חתונה עם אבישג השונמית הוא מוצא להורג בפקודת המלך. הספר ממשיך בתיאור חכמת שלמה ובניית בית המקדש וארמונו וחנוכת הבית (ומחילת החטא של אכילה ביו"כ בחגיגת בנית ביהמ"ק [3]). ביקורה של מלכת שבא (והולדת שלמה ומלכת שבא את נבוכדנצר [4]). אהבת שלמה נשים נוכריות והתחלת ערעור שלטונו ע"י רזון בן אלידע וירבעם בן נבט. לאחר הסתלקותו של שלמה, בנו רחבעם בניגוד לעצת הזקנים לא מקבל את בקשת עם ישראל להקל במיסים שאביו הנהיג ומאבד את מלכותו על רוב שבטי ישראל לטובת ירבעם בן נבט ונשאר רק עם שבט יהודה ובנימין. המלחמה ביניהם נעצרת ע"י שמעיה הנביא [5] וירבעם מפחד ממרד כשיעלו לרגל ויראו שרק מלך יהודה יושב בעזרה ימרדו בו הוא עושה שני עגלי זהב וממציא חג בחודש חשון, הנביא עדו[6] מוכיח אותו וידו של המלך מתיבשת וחוזרת רק לאחר בקשת נביא, הנביא נטרף ע"י אריה לאחר שעבר על דברי ה' לא לאכול בבית א-ל בגלל נבואת שקר של נביא אחר. הספר ממשיך במות אביה בן ירבעם בנבואת אחיהו והבשורה על השמדת כל משפחת המלוכה בהמשך. במקביל גם ביהודה עובדים ע"ז ושישק המלך עולה ושודד את אוצרות המלך והמקדש. אסא מולך אחר אביו רחבעם, עובד את ה' ומצליח לצאת ממצור ע"י שוחד ומת מחולי ברגליו. נדב מולך שנתיים על ישראל תחת אביו ונרצח ע"י בעשא בן אחיה שמחסל את כל משפחת מלכות ישראל. יהוא בן חנני הנביא מתנבא על חיסול כל מש' בעשא עקב עוזבם את דרך ה', ובמלוך בנו אלה הוא חוסל ע"י זמרי שר חצי רכבו שהמשיך וחיסל את כל מש' בעשא. לאחר שבוע זמרי נשרף ע"י עמרי בבית המלך, ועמרי לאחר תקופה קצרה של מלחמה עם תבני בן גינת מולך על ישראל. עמרי ממשיך בדרך ירבעם בן נבט ולאחר מותו אחאב בנו ממשיך בדרכו. לאחר מות בני חיאל בית האלי בבנותו את יריחו אליהו מגיע לשבעה ועוצר את הגשם ובורח לנחל כרית וניזון מהעורבים וממשיך משם לצידון ועושה נס לאשה שמארחת אותו עם הקמח והשמן, לאחר מות בנה, אליהו מוותר על הבצורת ע"מ להחזיר את בנה לחיים [7]

  1. ברכות סב' ב'
  2. פרקי דר"א פרק מג'
  3. מועד קטן ט' א'
  4. מלכים א'פרק י' פסוק יג' ברש"י בשם האריז"ל
  5. פרק יב' כב'
  6. רש"י יג' א'
  7. סנהדרין קיג' א'.