וידעת תרנ"ז - מוסקבה: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{תבנית:מאמרי רבותינו נשיאינו}}'''וידעת - מוסקבה''' הוא מאמר יסודי שאמר [[אדמו"ר הרש"ב]] ב[[מוסקבא]] ב[[תרנ"ז]]{{הערה|לא ידוע באיזה תאריך בשנה. מקובל שבחורף, ע''פ מכתב הרבי הריי''צ{{מקור}}}}.
{{מאמרי רבותינו נשיאינו}}
'''וידעת - מוסקבה''' הוא מאמר יסודי שאמר [[אדמו"ר הרש"ב]] ב[[מוסקבא]] ב[[תרנ"ז]]{{הערה|לא ידוע באיזה תאריך בשנה. מקובל שבחורף, ע"פ מכתב הרבי הריי"צ{{מקור}}}}.


לכל [[רבותינו נשיאינו|אדמו"רי חב"ד]] היו מאמרים שהיו חוזרים עליהם מספר פעמים בשנה כדי [[טהרת האויר|לטהר את האוויר]]. המאמר הזה הוא אחד מהמאמרים שחזר אדמו"ר הרש"ב הרבה פעמים.  
לכל [[רבותינו נשיאינו|אדמו"רי חב"ד]] היו מאמרים שהיו חוזרים עליהם מספר פעמים בשנה כדי [[טהרת האויר|לטהר את האוויר]]. המאמר הזה הוא אחד מהמאמרים שחזר אדמו"ר הרש"ב הרבה פעמים.  
שורה 6: שורה 7:
במאמר יש ביאור נרחב איך למרות שהבורא מסתתר בעולם ואינו נגלה, מחמת ה[[צמצום]] האלוקי בעולם, בכל זאת ניתן למצוא אותו בכל פרט ולגלות אותו.
במאמר יש ביאור נרחב איך למרות שהבורא מסתתר בעולם ואינו נגלה, מחמת ה[[צמצום]] האלוקי בעולם, בכל זאת ניתן למצוא אותו בכל פרט ולגלות אותו.


כדי לבאר את זה הוא מביא משל מ[[רב ותלמיד]]. הרב שרוצה להעביר דבר שכל לתלמידו, מוכרח לצמצם ולהעלים את השכל. אבל בעצם, כל מטרת הצמצום היא בשביל שהתלמיד יכיל ויקבל את השכל (כידוע שאחרי ארבעים שנה {{מונחון|קאים איניש אדעתיה דרביה|האדם מבין בשלימות את כוונת רבו}} וזאת כי כל כוונת הרב מלכתחילה לא הייתה להעלים משהו מהתלמיד, אלא רק להעביר לו בשפה שהוא מבין, ולכן כשהתלמיד יעמיק בשכל הוא ימצא את כל העומק המקורי).
כדי לבאר את זה הוא מביא משל מ[[רב ותלמיד]]. הרב שרוצה להעביר דבר שכל לתלמידו, מוכרח לצמצם ולהעלים את השכל. אבל בעצם, כל מטרת הצמצום היא בשביל שהתלמיד יכיל ויקבל את השכל (כידוע{{הערה|[[מסכת עבודה זרה]] דף ה' עמוד ב', וראה [[ליקוטי שיחות]] חלק ל"ד שיחה ל[[פרשת כי תבוא]] ג'.}} שאחרי ארבעים שנה {{מונחון|קאים איניש אדעתיה דרביה|האדם מבין בשלימות את כוונת רבו}} וזאת כי כל כוונת הרב מלכתחילה לא הייתה להעלים משהו מהתלמיד, אלא רק להעביר לו בשפה שהוא מבין, ולכן כשהתלמיד יעמיק בשכל הוא ימצא את כל העומק המקורי).


== לקריאה נוספת ==
== לקריאה נוספת ==
* [[היום יום]] [[תבנית:היום יום/כ"ח תמוז|כ"ח תמוז]]
* [[היום יום]] [[תבנית:היום יום/כ"ח תמוז|כ"ח תמוז]]
* מאמר [[גדול יהיה תשכ"ב]] מיוסד מקצתו על מאמר זה
* מאמר [[גדול יהיה תשכ"ב]] מיוסד מקצתו על מאמר זה
{{קצרמר}}
{{קצרמר}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר הרש"ב]]
[[קטגוריה:ספרי אדמו"ר הרש"ב]]

גרסה מ־01:27, 22 באפריל 2021

מאמרי רבותינו נשיאנו
האמנם · דער פרומער וארא · איתא במדרש תילים · והדרת פני זקן · כתב יד דא"ח ישן לא נודע למי · באתי לגני · ושאבתם מים בששון · וידעת תרנ"ז - מוסקבה · החלצו תרנ"ט · אחת שאלתי · וקבל היהודים
מאמרי הרבי
אשרי תבחר · ביום עשתי עשר · גדול יהיה · ושבתי בשלום · כי ישאלך בנך · לא תהיה משכלה · ואתה תצווה את בני ישראל · על כן קראו הימים האלה ימי הפורים
המשכים
המשך והחרים · המשך וככה תרל"ז · המשך רנ"ט · המשך תרס"ו · המשך תער"ב
מושגים
דיבור המתחיל · ביכלאך · בלתי מוגה · מוגה · המשך

וידעת - מוסקבה הוא מאמר יסודי שאמר אדמו"ר הרש"ב במוסקבא בתרנ"ז[1].

לכל אדמו"רי חב"ד היו מאמרים שהיו חוזרים עליהם מספר פעמים בשנה כדי לטהר את האוויר. המאמר הזה הוא אחד מהמאמרים שחזר אדמו"ר הרש"ב הרבה פעמים.

תוכנו בקצרה

במאמר יש ביאור נרחב איך למרות שהבורא מסתתר בעולם ואינו נגלה, מחמת הצמצום האלוקי בעולם, בכל זאת ניתן למצוא אותו בכל פרט ולגלות אותו.

כדי לבאר את זה הוא מביא משל מרב ותלמיד. הרב שרוצה להעביר דבר שכל לתלמידו, מוכרח לצמצם ולהעלים את השכל. אבל בעצם, כל מטרת הצמצום היא בשביל שהתלמיד יכיל ויקבל את השכל (כידוע[2] שאחרי ארבעים שנה
שגיאות פרמטריות בתבנית:מונחון

לא נמצא templatedata תקין
קאים איניש אדעתיה דרביה וזאת כי כל כוונת הרב מלכתחילה לא הייתה להעלים משהו מהתלמיד, אלא רק להעביר לו בשפה שהוא מבין, ולכן כשהתלמיד יעמיק בשכל הוא ימצא את כל העומק המקורי).

לקריאה נוספת

  ערך זה הוא קצרמר. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.

הערות שוליים

  1. לא ידוע באיזה תאריך בשנה. מקובל שבחורף, ע"פ מכתב הרבי הריי"צ[דרוש מקור]
  2. מסכת עבודה זרה דף ה' עמוד ב', וראה ליקוטי שיחות חלק ל"ד שיחה לפרשת כי תבוא ג'.