רבי יהושע בן לוי: הבדלים בין גרסאות בדף
כתית למאור (שיחה | תרומות) מ (new key for Category:תנאים: "יהושע" using HotCat) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''רבי יהושע בן לוי''' הוא שמו של [[תנא]] מדור המעבר בין התנאים לאמוראים, האחרון ששמו נזכר במשנה. עלה בסערה השמימה בעודו חי. | '''רבי יהושע בן לוי''' הוא שמו של [[תנא]] מדור המעבר בין התנאים לאמוראים, האחרון ששמו נזכר במשנה. עלה בסערה השמימה בעודו חי. | ||
היה תלמידו של רבינו הקדוש, ואף שבכלל נמנחה מהמרואים מובא לעיתים מאמרו ממנו במשנה. | |||
==מתורתו== | ==מתורתו== | ||
{{ערך מורחב|ערך=[[חיבוט הקבר]]}} | {{ערך מורחב|ערך=[[חיבוט הקבר]]}} | ||
שורה 22: | שורה 19: | ||
הרבי מבאר כי חלוקים שני המאמרים זה מזה. בעוד שבסנהדרין מדברת הגמרא על מי שמבטל תורה ואינו לומד כלל, מדברת המשנה באבות על מי שאינו "עוסק בתורה", הכוונה ל"עסק", אותה מגדירה הגמרא [[בבא מציעא]] {{הערת שוליים|כט, ב. זבן וזבין תגרא איקרא.}} למי שנותן ונושא על מנת להרויח חלק נוסף, ומי שאינו עוסק להכניס את התורה בעניני העולם ולהשליטה על העולם, זה אינו "עוסק" בתורה, ולכן נקרא נזוף, ולא העונש החמור של "הכרת תכרת". ולכן נאמר עליו "אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" שכן הוא עצמו טוב לא, אשריו בעולם הזה ובעולם הבא, אם כי יש כאן עלבון התורה, אוי לזה שלומד תורה ואינו מכיר בכוחה העצום לכבוש את העולם. | הרבי מבאר כי חלוקים שני המאמרים זה מזה. בעוד שבסנהדרין מדברת הגמרא על מי שמבטל תורה ואינו לומד כלל, מדברת המשנה באבות על מי שאינו "עוסק בתורה", הכוונה ל"עסק", אותה מגדירה הגמרא [[בבא מציעא]] {{הערת שוליים|כט, ב. זבן וזבין תגרא איקרא.}} למי שנותן ונושא על מנת להרויח חלק נוסף, ומי שאינו עוסק להכניס את התורה בעניני העולם ולהשליטה על העולם, זה אינו "עוסק" בתורה, ולכן נקרא נזוף, ולא העונש החמור של "הכרת תכרת". ולכן נאמר עליו "אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" שכן הוא עצמו טוב לא, אשריו בעולם הזה ובעולם הבא, אם כי יש כאן עלבון התורה, אוי לזה שלומד תורה ואינו מכיר בכוחה העצום לכבוש את העולם. | ||
==רבי יהושע בן לוי שני?== | |||
קיימת אי בהירות<ref>דרוש הבהרה, מי הלא בהירים</ref> בנוגע לרבי יהושע בן לוי, מכיון שרבי יהושע בן לוי היה בדורו של רב, ואיך יתכן שתורותיו נכנסו למשנה (בעוד שאפילו תורותיו של רבי יוחנן, שהיה דור קודם אינן מופיעות במשנה)? רבים מחוקרי הדורות מסיקים כי ככל הנראה היו שני רבי יהושע בן לוי. הראשון היה בדור האחרון של התנאים, והשני היה בתחילת האמוראים. | |||
להשערה זו, - שאליה מצטרף אחד מגדולי ה[[ראשונים]], והוא רבו של הרוקח בספרו "ערכי תנאים ואמוראים" -, יש ראיה מוכחת: בעוד שרבי יהושע בן לוי עלה בסערה השמימה כמוזכר במסכת בבא מציעא, הרי שבמקום אחר בש"ס מוכח כי הוא נפטר על מיטתו כדרך כל האדם. | |||
בשנים האחרונות קיבלה ההשערה חיזוק משמעותי, כאשר בגילוי פתאומי אכן נמצא קברו של רבי יהושע בן לוי - השני, שמת על מיטתו. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:תנאים|יהושע]] | [[קטגוריה:תנאים|יהושע]] |
גרסה מ־04:54, 17 ביוני 2020
רבי יהושע בן לוי הוא שמו של תנא מדור המעבר בין התנאים לאמוראים, האחרון ששמו נזכר במשנה. עלה בסערה השמימה בעודו חי.
היה תלמידו של רבינו הקדוש, ואף שבכלל נמנחה מהמרואים מובא לעיתים מאמרו ממנו במשנה.
מתורתו
ערך מורחב – חיבוט הקבר |
כאשר אדם נפטר, מגיע מלאך המוות לקברו, מכהו ושואלו לשמו. ובאם איננו יודע, מכניסים בנפטר את נשמתו שוב ומעמידים לדין, ומחייבים אותו[1].
רבי יהושע בן לוי תיאר את מהלך הדברים כך:
מלאך המות מגיע כשחציו אש ושרשאות ברזל בידיו, בהכאה הראשונה מתפרקים איברי המת, ובהכאה השניה גם עצמותיו. ומלאכי השרת מלקטים את העצמות ומעמידים אותו שוב, ומכהו פעם שלישית. ודנים אותו ביום הראשון והשני, ובשלישי מכים אותו בעיניו מכיון שלא ראה, באזניו כיון שלא שמע, בשפתיו כיון שדיבר דברי תפלות, בלשונו כיון שהעיד עדות שקר וברגליו כיון שהקדים לרוץ לדבר עבירה.
בחסידות
במשנה מסכת אבות ו, ב: "אָמַר רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן לֵוִי, בְּכָל יוֹם וָיוֹם בַּת קוֹל יוֹצֵאת מֵהַר חוֹרֵב וּמַכְרֶזֶת וְאוֹמֶרֶת אוֹי לָהֶם לַבְּרִיּוֹת מֵעֶלְבּוֹנָהּ שֶׁל תּוֹרָה שֶׁכָּל מִי שֶׁאֵינוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה נִקְרָא נָזוּף, שֶׁנֶּאֱמַר נֶזֶם זָהָב בְּאַף חֲזִיר אִשָּׁה יָפָה וְסָרַת טָעַם, וְאוֹמֵר וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת, אַל תִּקְרָא חָרוּת אֶלָּא חֵרוּת, שֶׁאֵין לְךָ בֶּן חוֹרִין אֶלָּא מִי שֶׁעוֹסֵק בְּתַלְמוּד תּוֹרָה, וְכָל מִי שֶׁעוֹסֵק בְּתַלְמוּד תּוֹרָה הֲרֵי זֶה מִתְעַלֶּה, שֶׁנֶּאֱמַר וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת".
הבעל שם טוב מקשה מה היא מהותו של בת קול זה. מי הוא השומע אותו, ואם לא נשמע לאיש למה יוצא בת קול? ומבאר הבעל שם טוב כי בת קול זה הוא ההרהור תשובה שעולה במחשבתו של כל יהודי לפחות פעם אחת ביום. שכן העולמות העליונים הם עולמות המחשבה, וכאשר נשלח מסר רוחני מהעולם העליון הרי הוא מגיע בצורה של מחשבה. מחשבה זו היא כעין רמז הנהוגה בחצרות מלכים שכשהמלך רוצה לומר את רצונו הוא רומז ברמז קל ומלכותא דארעא כעין מלכותא דרקיעא[2], הבעל שם טוב מוסיף ומפרש על פי זה את המאמר עין רואה ואוזן שומעת וכל מעשיך בספר נכתבים, לומר לך כי מצד האמת ראוי היה לאוזנו של אדם לשמוע את כל הכרוזים העליונים שמכריזים בשמים, אלא שכל מעשיך הרעים בספר נשמתך נכתבים ומפריעים לשמוע כרוזים אלו[3].
באבות פ"ו מ"ב אמר רבי יהושע בן לוי כי כל מי שאינו עוסק בתורה "נקרא נזוף", וקשה מדוע לא הזכיר את העונש החמור יותר - "הכרת תכרת".
הרבי מבאר כי חלוקים שני המאמרים זה מזה. בעוד שבסנהדרין מדברת הגמרא על מי שמבטל תורה ואינו לומד כלל, מדברת המשנה באבות על מי שאינו "עוסק בתורה", הכוונה ל"עסק", אותה מגדירה הגמרא בבא מציעא [4] למי שנותן ונושא על מנת להרויח חלק נוסף, ומי שאינו עוסק להכניס את התורה בעניני העולם ולהשליטה על העולם, זה אינו "עוסק" בתורה, ולכן נקרא נזוף, ולא העונש החמור של "הכרת תכרת". ולכן נאמר עליו "אוי להם לבריות מעלבונה של תורה" שכן הוא עצמו טוב לא, אשריו בעולם הזה ובעולם הבא, אם כי יש כאן עלבון התורה, אוי לזה שלומד תורה ואינו מכיר בכוחה העצום לכבוש את העולם.
רבי יהושע בן לוי שני?
קיימת אי בהירות[5] בנוגע לרבי יהושע בן לוי, מכיון שרבי יהושע בן לוי היה בדורו של רב, ואיך יתכן שתורותיו נכנסו למשנה (בעוד שאפילו תורותיו של רבי יוחנן, שהיה דור קודם אינן מופיעות במשנה)? רבים מחוקרי הדורות מסיקים כי ככל הנראה היו שני רבי יהושע בן לוי. הראשון היה בדור האחרון של התנאים, והשני היה בתחילת האמוראים.
להשערה זו, - שאליה מצטרף אחד מגדולי הראשונים, והוא רבו של הרוקח בספרו "ערכי תנאים ואמוראים" -, יש ראיה מוכחת: בעוד שרבי יהושע בן לוי עלה בסערה השמימה כמוזכר במסכת בבא מציעא, הרי שבמקום אחר בש"ס מוכח כי הוא נפטר על מיטתו כדרך כל האדם.
בשנים האחרונות קיבלה ההשערה חיזוק משמעותי, כאשר בגילוי פתאומי אכן נמצא קברו של רבי יהושע בן לוי - השני, שמת על מיטתו.
הערות שוליים
- ↑ רבי אלעזר בפ"ב דמסכת חיבוט הקבר (נדפס בספר ראשית חכמה בסוף פ' יב).
- ↑ כתר שם טוב קמו ועמ' ש"ס
- ↑ כתר שם טוב ע' קעה
- ↑ כט, ב. זבן וזבין תגרא איקרא.
- ↑ דרוש הבהרה, מי הלא בהירים