יואל כהן: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (שוחזר מעריכות של 37.142.171.22 (שיחה) לעריכה האחרונה של 164.138.119.213) |
(←דעותיו: תיקנתי שגיאה) תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
שורה 31: | שורה 31: | ||
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], שינה את דעותיו והכריז כי אין לעסוק ב[[פרסום זהות משיח]]. | לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]], שינה את דעותיו והכריז כי אין לעסוק ב[[פרסום זהות משיח]]. | ||
לדעתו, אין ספק כי הרבי עתיד להיות המשיח{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב], עמוד 12, 19-20.}}. כיון שבמבט פנימי, תורתו ופועלו של הרבי הם ביטוי של גילוי נשמת המשיח (ולא רק "[[משיח שבכל דור|ראוי להיות משיח]]"). ר' יואל מחזיק בדיעה שמי שלא מאמין ברבי כמשיח אינו נמנה על חסידי חב"ד. ואין התקשרות לרבי בלי הידיעה הברורה שבקרוב ממש יבוא לגאול את עם ישראל. | לדעתו, אין ספק כי הרבי עתיד להיות המשיח{{הערה|[http://chabadlibrary.org/books/pdf/mug2.pdf קובץ משיח וגאולה – ב], עמוד 12, 19-20.}}. כיון שבמבט פנימי, תורתו ופועלו של הרבי הם ביטוי של גילוי נשמת המשיח (ולא רק "[[משיח שבכל דור|ראוי להיות משיח]]"). ר' יואל מחזיק בדיעה שמי שלא מאמין ברבי כמשיח אינו נמנה על חסידי חב"ד. ואין התקשרות לרבי בלי הידיעה הברורה שבקרוב ממש יבוא לגאול את עם ישראל. | ||
== ספריו == | == ספריו == |
גרסה מ־04:53, 16 באפריל 2018
הרב יואל כהן (יליד שנת תר"צ), נודע כהחוזר הראשי של הרבי וכיהן כמשפיע בישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770. הרב כהן מפורסם כאחד המשפיעים היותר בולטים בחב"ד, וזאת הן בזכות היותו ה'חוזר' והן בשל כשרונותיו הייחודיים, זיכרון פינומינלי, הבנה מעמיקה וחוש הסברה. הרב כהן מרצה מבוקש לשיעורי חסידות והתוועדויות, ובמיוחד אצל חסידי פולין. שיעוריו לוקטו, נערכו ויצאו לאור בספרים שונים.
תולדות חיים
ר' יואל נולד בט"ז שבט תר"צ ברוסיה, לאביו הרב רפאל נחמן כהן. בשנת תרצ"ו עלה עם משפחתו לארץ ישראל והתגורר ברמת גן. בשנות צעירותו חי בקהילות החסידיות שהתפתחו בארץ הקודש, בתל אביב ורמת גן.
במשך השנים למד בישיבת אחי תמימים בתל אביב אצל המשפיע ר' חיים שאול ברוק ובגיל שמונה עשרה, בי"א שבט תש"י, נסע ללמוד בישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770. כשעלה על האוניה לא נודע לו עדיין מהסתלקותו של הרבי הריי"צ. כשהגיע לארצות הברית נודע לו על הסתלקותו של הרבי הריי"צ, ונשאר- בעקבות הוראה שקיבל מהרבי, והתקשר לרבי.
בט"ו אלול תשי"ד התחתן עם מרת לובא לאה, בת ר' שניאור זלמן בוטמן.
פועלו
חוזר
ר' יואל משמש כחוזר תורתו של הרבי מראשית תחילת הנשיאות. ימים ספורים לאחר קבלת הנשיאות של הרבי, בהתוועדות י"א שבט תשי"א פנה אליו הרבי וביקשו להכין "הנחה" ממאמר "באתי לגני" שנאמר בהתוועדות. ידוע גם כי בחג השבועות תשי"ב לפנות בוקר, הרבי התוועד והמתין עם אמירת המאמר עד לשובו של ר' יואל מהמקווה. בשנת תשכ"ו לערך הוסיף על ידי ר' יהושע דובראווסקי חברים חדשים בוועד להפצת שיחות, והרבי אמר בהתוועדות שהם ממונים להיות עוזרים לר' יואל.
במסגרת תפקיד זה כתב ר' יואל והכין להגהה שיחות רבים, מחלקם נדפסו לאחר מכן הכרכים ה' עד ט' בסט לקוטי שיחות. בעקבות תחילת עבודתו בעריכת ספר הערכים הועבר תפקידו זה האחרון לעורכים אחרים. כן כתב חלק גדול מההנחות של מאמרי הרבי, והחל משנת תשמ"ו עסק בעריכה קבועה של מאמרי הרבי והכין אותם להגהה, מהם הודפסו לאחר מכן ששה כרכי ספר המאמרים מלוקט.
ספר הערכים
ערך מורחב – ספר הערכים |
בראשית שנות הנשיאות הורה הרבי לר' יואל להתחיל בכתיבת אנציקלופדיה מקיפה לתורת חסידות חב"ד. אותה התחיל יחד עם הרב חיים שלום דובער ליפסקר. כיום הוא עובד על עריכת הסדרה יחד עם הרב שלום חריטונוב, גם הוא מה'חוזרים' של הרבי מלך המשיח.
עם רכישת ביתו הפרטי של ר' מאיר איטקין הסמוך ל-770, והעברתו לידי בעלות ספריית אוצר החסידים ליובאוויטש, שופץ עבורו חדר בקומה הראשונה שם שוקד הוא על עבודתו. ובהמשך גם עבר להתגורר בקומה הראשונה של הבית.
משפיע ומחנך
ר' יואל משמש כמשפיע ראשי בישיבת תומכי תמימים המרכזית - 770 (בשנים האחרונות הצהיר שאינו כבר בהנהלת הישיבה[דרוש מקור], אך עדיין ממשיך למסור שיעורים ב-770[1]). הדגש בהתוועדויות שעורך בקרב חסידי חב"ד (ובעיקר בקרב התמימים) הוא בצורך להתקשרות לרבי. מוסר שיעורי חסידות רבים לקהלים מחסידי פולין. במסגרת זו מוסר שיעור שבועי בבית הכנסת חב"ד "בית מנחם" בשדרה ה-16 בבורו פארק. לעתים יוצא למסעות להפצת החסידות בארצות הברית, אירופה וארץ הקודש.
דעותיו
בשנת תשנ"ג שימש כחבר במטה העולמי להבאת המשיח. בתקופה זו עסק בלהט בנושא פרסום זהות משיח, גאולה ויחי אדוננו, בהתוועדויות, שיעורים, הרצאות וראיונות בשבועון כפר חב"ד - בהם השמיע את דעתו הברורה, שהתגלות הרבי כמלך המשיח ודאית יותר מזריחת השמש בכל בוקר[2].
לאחר ג' תמוז תשנ"ד, שינה את דעותיו והכריז כי אין לעסוק בפרסום זהות משיח. לדעתו, אין ספק כי הרבי עתיד להיות המשיח[3]. כיון שבמבט פנימי, תורתו ופועלו של הרבי הם ביטוי של גילוי נשמת המשיח (ולא רק "ראוי להיות משיח"). ר' יואל מחזיק בדיעה שמי שלא מאמין ברבי כמשיח אינו נמנה על חסידי חב"ד. ואין התקשרות לרבי בלי הידיעה הברורה שבקרוב ממש יבוא לגאול את עם ישראל.
ספריו
- ספר הערכים - חב"ד - אנציקלופדיה לתורת החסידות 8 כרכים (כרכים נוספים בכתיבה) בהוצאת קה"ת.
- מחשבת החסידות - שני כרכים, לקט נושאים בתורת החסידות ובמבט החסידות, שנערכו מתוך שיעורי ר' יואל כהן על ידי כמה וכמה אברכים, יצא לאור בתשס"ה.
- מהותם של ישראל - לאור תורת החסידות.
- מאי חנוכה - נס חנוכה על פי תורת החסידות.
- שיעורים בתורת חב"ד - 2 כרכים.
- חוקים ומשפטים - מהותם של המצוות על-פי שיחותיו של הרבי מליובאוויטש.
- שיעורי חסידות - גאולה - שיכתוב שיעוריו של ר' יואל בנושאי גאולה, משיח ובית המקדש השלישי. נערך על-ידי ר' שמואל חיים בלומינג. יצא לאור בשנת תשנ"ב.
- אגרת התשובה - הוצאת מעיינות.
- שער היחוד והאמונה - ביאורים משיעורי ר' יואל על שער היחוד והאמונה בתניא.
- בדרכי החסידים - פרקי התוועדויות סיפורים ושיעורים, בעריכת תלמידיו, תשע"ה.
- 'להבין ולהשכיל. ביאור ארבעה מאמרים של כ"ק אדמו"ר שליט"א י"ל על ידי מעיינותיך תשע"ו
- "מענה חכם" - יישוב טענותיו של האדמו"ר מסאטמר בספרו 'על הגאולה ועל התמורה' על השקפת הרבי בנושא הציונות.
לקריאה נוספת
- השקפה אחרת, הבנה אחרת, ייחול אחר - ראיון מקיף עם ר' יואל, מגזין "תחיינו" גליון מס' 3, י' שבט תשע"ו
קישורים חיצוניים
- ראיון עם הרב כהן, שבועון כפר חב"ד גיליון 558, שבט תשנ"ג - קטעים מהראיון -
- הקלטה ייחודית של ר' יואל מדבר על ג' תמוז -
- הקלטה מהתוועדות של ר' יואל כהן - אתר שטורעם
- "משיח כבר פה, וישנה כבר ההתגלות" - נאום הרב כהן בסעודת ההודאה המסורתית - ר"ח כסלו תשנ"ד -
- מפלתו של המן המודרני • האורח חצה את קו התאריך - הרב כהן מתראיין לתוכנית 'המפגש שלי' של חברת jem
- אל תחמיצו: נאומו של ה'חוזר' - אנחנו לא מבינים אבל 'מאמינים'.. ● עברית - באתר כ"ה תשרי תשע"ו
- אור חדש: קנאות באספקלריה תורנית סאטמאר וליובאוויטש
הערות שוליים
- ↑ אך יש לציין שבהתוועדויות הצוות בחנוכה הוא נמצא.
- ↑ ראה דוגמאות ב'קישורים חיצוניים' להלן.
- ↑ קובץ משיח וגאולה – ב, עמוד 12, 19-20.