ארבעת האמהות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 11: שורה 11:


== אין קורין אמהות אלא לארבעה ==
== אין קורין אמהות אלא לארבעה ==
[[קובץ:קברי האמהות בלהה זלפה יוכבד צפורה אלישבע אביגיל (Medium).jpg|ימין|ממוזער|200px|קברי האמהות בלהה זלפה (וכן קברם של: יוכבד, צפורה, אלישבע, אביגיל)]]


חכמינו אומרים{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} "אין קורין אבות אלא לשלשה ([[אברהם]], [[יצחק]] ו[[יעקב]]) ואין קורין אמהות אלא לארבע (שרה, רבקה, רחל ולאה)". הרבי מקשה: בנוגע ל"אבות" - מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", מכיון שכל אחד ואחת מישראל הוא בן של שלשת [[האבות]] אברהם יצחק ויעקב.
חכמינו אומרים{{הערת שוליים|1=[[מסכת ברכות]], טז, ב.}} "אין קורין אבות אלא לשלשה ([[אברהם]], [[יצחק]] ו[[יעקב]]) ואין קורין אמהות אלא לארבע (שרה, רבקה, רחל ולאה)". הרבי מקשה: בנוגע ל"אבות" - מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", מכיון שכל אחד ואחת מישראל הוא בן של שלשת [[האבות]] אברהם יצחק ויעקב.

גרסה מ־22:31, 1 בפברואר 2017

מערת המכפלה - מקום קבורתם של שרה, רבקה ולאה.
ציור של קבר רחל

"ארבעת האמהות", הוא כינוי לארבעת אמהות העם היהודי, נשותיהם של שלושת האבות. במובן הרוחני נחשב כל יהודי כצאצא של כל אחת מהאמהות אודות כך שבנשמתו יורש הוא מתכונתם ועניינם האלוקי של כל אחת מהם.

שמותיהן

רחל ולאה ביחד ילדו 8 מתוך 12 בנים ליעקב, שגדלו והפכו לשבטים.

אין קורין אמהות אלא לארבעה

חכמינו אומרים[1] "אין קורין אבות אלא לשלשה (אברהם, יצחק ויעקב) ואין קורין אמהות אלא לארבע (שרה, רבקה, רחל ולאה)". הרבי מקשה: בנוגע ל"אבות" - מובן ש"אין קורין אבות אלא לשלשה", מכיון שכל אחד ואחת מישראל הוא בן של שלשת האבות אברהם יצחק ויעקב.

אבל בנוגע ל"אמהות" - איך אפשר לומר שכל אחד ואחת מישראל הוא בן של ארבע אמהות, שרה רבקה רחל ולאה, לכאורה, אם הוא משבט יוסף אינו בן לאה (אלא בן רחל), ואם הוא משבט יהודה אינו בן רחל (אלא בן לאה).

וההסבר הוא[2]: שבכל אחד מישראל יש הבחינות של כל ג' האבות וכל ד' האמהות, והיינו, שגם בבני לאה יש בחינת רחל, וגם בבני רחל יש בחינת לאה[3].

ערך זה הוא קצרמר. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.

הערות שוליים

  1. מסכת ברכות, טז, ב.
  2. גבורות ה' להמהר"ל פ"ס. ועוד.
  3. התוועדויות תשמ"ג חלק ב' עמ' 1467.