ערכים במבט הקהל: הבדלים בין גרסאות בדף
מ (החלפת טקסט – " הרמב"ם " ב־" הרמב"ם ") |
מ (החלפת טקסט – "נישואין " ב־"נישואין ") |
||
שורה 22: | שורה 22: | ||
==פריה ורביה== | ==פריה ורביה== | ||
עניין | עניין ה[[נישואין]] ברוחניות - הוא '''פרו ורבו''' - להעמיד עוד יהודי ועוד יהודי - "ומלאו את הארץ וכבשוה" עד שכל העולם יהא [[דירה בתחתונים]]. | ||
וזהו גם הנקודה הכללית של הקהל - דירה בתחתונים. | וזהו גם הנקודה הכללית של הקהל - דירה בתחתונים. |
גרסה מ־06:31, 19 ביולי 2016
בשנת הקהל, נהג הרבי לקשר ענינים שונים בתורה למצוות הקהל, ועורר לחזק אותם ביתר שאת בשנה זו.
אהבת ישראל
אחד העניינים באהבת ישראל הוא איחוד הדעות, ועל ידי הקהל - שמתכנסים כמה וכמה מבני ישראל במקום אחת, מתאחדים ומשתווים דעותיהם.
בית כנסת
מנהג ישראל שבאים לבית כנסת אנשים נשים וטף ושומעים קריאת התורה - ואפילו הקטנים ביותר והקטנות ביותר - שזה על דרך הקהל, שלקריאת התורה באים אפילו קטני קטנים שאינם מבינים - שיספגו אוויר תורה - ו"יתנו שכר למביאם".
ובשנת הקהל מובן שיש לחזק עניין זה.
הבית יוסף
בשנת הקהל - שמטרתה "ליראה את ה' אלוקיכם" יש להוסיף בלימוד הלכות לאנשים נשים וטף.
ולכל לראש - ספר היסוד ההלכתי "בית יוסף" לרבי יוסף קארו, וההלכה הראשונה שלו "שיתגבר כארי" בהשכמת הבוקר, הנוגעת לאנשים נשים וטף - המשכימים בבוקר בכל יום ואומרים "מודה אני", ונראה לומר שזו אחת ההלכות היחדות הנוגעת בשלימותה, גם לאנשים, גם לנשים וגם לטף.
מבצעים
בשנת הקהל ההתחזקות במבצעים צריכה להיות ביתר שאת שהרי כל עניין המבצעים הוא לעשות מעם ישראל - "קהל אחד" - קהל גדול. בפרט מבצע אהבת ישראל הקשור במיוחד עם הקהל, מבצע טהרת המשפחה ומבצע נרות שבת קודש הקשורים עם נשים (הנשים) ומבצע חינוך (והטף).
סיום כתיבת ספר תורה
סיום ספר תורה הוא עניין של חידוש התורה, וכך גם הקהל הוא חידוש התורה כפי שכותב הרמב"ם שבהקהל יש להקשיב כאילו ניתנת ומתחדשת התורה ברגעים אלה.
פריה ורביה
עניין הנישואין ברוחניות - הוא פרו ורבו - להעמיד עוד יהודי ועוד יהודי - "ומלאו את הארץ וכבשוה" עד שכל העולם יהא דירה בתחתונים.
וזהו גם הנקודה הכללית של הקהל - דירה בתחתונים.
ובהדגשה - שכל המשתתפים בהקהל "אנשים נשים וטף וגרך אשר בשעריך" צריכים לעסוק בפריה ורביה.
צניעות
בפסוק על הקהל מודגש דבר והיפוכו, מחד "הקהל את העם" - כולם ביחד - אחדות שמבטלת את הדרגות והמחיצות בינהם, ומאידך "האנשים נשים והטף" שכל אחד מהם צריך להיות בפני עצמו.
ומכאן הוראה כי אחדות אמיתית - הקהל, תתיכן דווקא עם ההתקהלות היא על פי תורה ובצניעות - על דבר ההקהל בבית המקדש, שבאותו זמן בדיוק ובאותו מקום הייתה שמחת בית השואבה ש"נשים יושבות מלמעלה ואנשים מלמטה".
ולא כדעת הטוענים שהמחציות מפרידות - להיפך, רואים במוחש שרק כך מתאחדים בשלימות, כשכל אחד משקיע עצמו בתפקידו ולא מתערב בשל חברו.
קרבן שלמים
אחד מעניניו של קרבן שלמים הוא שעושה שלום בין הכהנים, הבעלים והמזבח - וכולם מקבלים חלקים ממנו. והוא על דרך הקהל - שמאחד את כל ישראל יחד בהקהל אחד.
תומכי תמימים
תומכי תמימים ענינו השפעה על הסביבה - "נרות להאיר", וגם הקהל ענינו השפעה על הסביבה. ועל כן על כל תמים בשנת הקהל מוטל להתעסק ביותר בהשפעה על הסביבה.