מים התחתונים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (התחלתי לפשט ונמאס לי באמצע)
שורה 1: שורה 1:
ביום השני ל[[בריאת העולם]], חילק הקב"ה את ה[[מים]] שבעולם לשמים וימים, מהם נוצרו ה[[מים העליונים]] וה'''מים התחתונים'''.
{{לפשט}}
ביום השני ל[[בריאת העולם]], חילק [[הקב"ה]] את ה[[מים]] שב[[עולם]] ל[[שמים]] ו[[ים|ימים]], מהם נוצרו ה[[מים העליונים]] וה'''מים התחתונים'''.


נאמר ב[[תיקוני זהר]]{{הערה|תיקון ה' (יט, ב).}}: {{ציטוטון|מים תחתונים אינון בוכין ואמרין: אנן בעינן למהוי קדם מלכא}}.
ב[[תיקוני זהר]]{{הערה|תיקון ה' (יט, ב).}} נאמר על המים התחתונים: {{ציטוטון|מים תחתונים אינון בוכין ואמרין: אנן בעינן למהוי קדם מלכא}}{{לתרגם}}.


==השתוקקות למצווה==
==השתוקקות המים למצווה==
המים הגשמיים היו קודם הפרדתן - רוחניים. וכך פירש ה[[בעל שם טוב]] את האימרה הזו:
קודם שהפריד הקב"ה את המים, וחילקם לשתיים, היו המים - [[רוחני|רוחניים]]. ה[[בעל שם טוב]] מסביר את האימרה המובאת בתיקוני הזוהר:
{{ציטוט|תוכן=כל המעינות, הנה מן היום אשר הקב"ה הבדיל בין מים למים, הנה ה'''מים התחתונים''' בוכין אנן בעינן למהוי קדם מלכא קדישא, (כלומר:) שיעשו בהם ועל ידם דבר שבקדושה, כמו [[נטילת ידים|רחיצת ידים]] קודם ה[[תפלה]], [[טהרת המשפחה|טבילת מצוה]], [[טבילת עזרא|טבילת טהרה]] ל[[תפלה]] ול[[תורה]], [[נטילת ידים]] עם [[ברכה]] בהזכרת שם שמים, מים לשתיה ומברכין עליהם לפניהם ולאחריהם.
{{ציטוט|תוכן=כל המעינות, הנה מן היום אשר הקב"ה הבדיל בין מים למים, הנה ה'''מים התחתונים''' בוכין אנן בעינן למהוי קדם מלכא קדישא, (כלומר:) שיעשו בהם ועל ידם דבר שבקדושה, כמו [[נטילת ידים|רחיצת ידים]] קודם ה[[תפלה]], [[טהרת המשפחה|טבילת מצוה]], [[טבילת עזרא|טבילת טהרה]] ל[[תפלה]] ול[[תורה]], [[נטילת ידים]] עם [[ברכה]] בהזכרת שם שמים, מים ל[[שתיה]] ומברכין עליהם לפניהם ולאחריהם.


מאז ברא הקב"ה את המים, והבדיל בין מים למים, הנה מים תחתונים בוכין אנן בעינן למהוי קדם מלכא קדישא להיות תשמישי מצוה ותשמישי קדושה וטהרה, ובכייתם הלזו של המעינות יכולה להמשך מאות ואלפים בשנים עד אשר אחד ה[[יהודי]]ם עובר עליהם ורוחץ ידיו ומברך [[על נטילת ידים]], או שותה לצמאו ומברך תחלה וסוף.|מרכאות=כן}}
מאז ברא הקב"ה את המים, והבדיל בין מים למים, הנה מים תחתונים בוכין אנן בעינן למהוי קדם מלכא קדישא להיות תשמישי מצוה ותשמישי קדושה וטהרה, ובכייתם הלזו של המעיינות יכולה להמשך מאות ואלפים בשנים עד אשר אחד ה[[יהודי]]ם עובר עליהם ורוחץ ידיו ומברך [[על נטילת ידים]], או שותה לצמאו ומברך תחלה וסוף.|מרכאות=כן}}


===אופן הירידה===
===אופן ירידת המים===
מובא בחסידות{{הערה|לקוטי תורה שלח דף מב, עמ' ב'.}}: משל מחבית שהיו בה שמרים מעורבים ביינה. וכאשר מפרידים את שמרים מהיין אזי היין נעשה צלול יותר, והשמרים נעשים גסים יותר.
ב[[תורת החסידות]] מובא{{הערה|לקוטי תורה שלח דף מב, עמ' ב'.}} [[משל ונמשל|משל]] מחבית שהיו בה שמרים מעורבים ב[[יין]]. וכאשר מפרידים את השמרים מהיין, היין נעשה צלול יותר, והשמרים נעשים גסים יותר.


וכך גם בהפרדת המים העליונים מהתחתונים: שכאשר היו מעורבים היתה מציאות מסויימת, אך לאחר ההפרדה, הרי שהמים העליונים נעשו "דקים" ו"עדינים" יותר, ואילו המים התחתונים ירדו ונתגשמו, ונהפכו למציאות של מים, ועד שמצמיחים כל מיני תענוג{{הערה|פרק א' בתניא.}}.
ה[[משל ונמשל|נמשל]] הוא בהפרדת המים העליונים מהתחתונים: כאשר המים היו מעורבים, הייתה מציאות מסויימת, אך לאחר ההפרדה, המים העליונים נעשו "דקים" ו"עדינים" יותר, והמים התחתונים ירדו ונתגשמו, ונהפכו למציאות של מים גשמיים, ועד שיכולים להצמיח תענוג גשמי{{הערה|ציטוטון|מצמיחים כל מיני תענוג|פרק א' בתניא}}}}.


===בבית המקדש===
===בבית המקדש===
בבית המקדש היו ב' ענינים שנעשו בגלל בכיה זו:
ב[[בית המקדש]] נעשו שתי עניינים בגלל בכיית המים:


*על כל קרבן היו מפזרים [[מלח]] כמ"ש "על קרבנך תקריב מלח".
*על כל [[קרבן]] היו מפזרים [[מלח]], כמו שכתוב: {{ציטוטון|על קרבנך תקריב מלח}}.


*ב[[חג הסוכות]] היו מנסכים מים על גבי המזבח (דבר זה נלמד בגמ' מיתור של  אותיות בפרשת הקבנות (פנחס)), ו[[שמחת בית השואבה|בעת השאיבה היו שמחים שמחה גדולה]].
*ב[[חג הסוכות]] היו מ[[ניסוך המים|נסכים מים]] על גבי ה[[מזבח]]{{הערה|מקור הדברים נלמד ב[[גמרא]] מיתור של  [[אותיות]] ב[[פנחס|פרשת הקרבנות]].}}, ובעת שאיבת המים היו שמחים שמחה גדולה ([[שמחת בית השואבה]]).


וזה ששמחים בחג הסוכות על השאיבה של המים יותר ממליחת הקרבנות, כותב כ"ק אדמו"ר שליט"א:
[[הרבי]] מסביר למה בזמן שאיבת המים הייתה שמחה גדולה יותר ממליחת הקורבנות:
{{ציטוט|תוכן=כי, אין במלח אלא התחלת התיקון, דאינם אלא תולדות המים ולא המים עצמם. וגמר ושלימות התיקון הוא בניסוך המים כמו שהם בלא שינוי. ועושין שמחה בגמרו של תיקון, כמובן.|מרכאות=כן}}
{{ציטוט|תוכן=כי, אין במלח אלא התחלת התיקון, דאינם אלא תולדות המים ולא המים עצמם. וגמר ושלימות התיקון הוא בניסוך המים כמו שהם בלא שינוי. ועושין שמחה בגמרו של תיקון, כמובן.|מרכאות=כן}}{{הבהרה}}.


===פעולת המצווה===
===אופן עשיית המצווה===
"שאיבת המים היתה מן המעין – כמבואר מעלת המעיין ע"פ מ"ש בגמרא שמי המעין הם מהמים העולים בעננים, שיורדים למטה בתור מי גשמים ומחלחלים בעובי האדמה, ולאח"ז עולים מעומק הארץ דרך גידי האדמה מלמטה למעלה, וע"י שעוברים את ה"מיצר" דגידי האדמה, מזדככים המים ומקבלים את כל המעלות שישנם במי מעין – "מים חיים".
את המים היו שואבים ממעיין{{הערה|דווקא מעיין, כיוון שגמרא מוסבר שמי המעיין מגיעים ממי הגשמים, המחלחלים בעובי האדמה. אחרי שהגיעו לעומק התהום, עולים מ"גידי האדמה"{{הבהרה}}, ובעת המעבר ב"מיצר" דגידי האדמה, מזדככים המים ומקבלים את המעלות שישנם במי מעין – "מים חיים".}}.


ונמצא, שניסוך המים מורה על הנתינת כח מלמעלה לבטל את ההבדלה שבין מים תחתונים לעליונים, בין גשמיות לרוחניות, וזאת כיון, שמיד כשנעשתה הבדלה זו – הי' הענין ד"(מחצתי ו)אני ארפא", היינו, שניתנה גם הרפואה לזה, שיוכלו לחבר התחתונים והעליונים (גשמיות ורוחניות), ועד ש"מים תחתונים" יוכלו להגיע למעלה יותר מכפי שהיו מצד עצמם בתחילת הבריאה, קודם ההבדלה".
ונמצא, שניסוך המים מורה על הנתינת כח מלמעלה לבטל את ההבדלה שבין מים תחתונים לעליונים, בין גשמיות לרוחניות, וזאת כיון, שמיד כשנעשתה הבדלה זו – הי' הענין ד"(מחצתי ו)אני ארפא", היינו, שניתנה גם הרפואה לזה, שיוכלו לחבר התחתונים והעליונים (גשמיות ורוחניות), ועד ש"מים תחתונים" יוכלו להגיע למעלה יותר מכפי שהיו מצד עצמם בתחילת הבריאה, קודם ההבדלה"{{כלומר?}}.


==קיום המצוות==
==קיום המצוות==
מים תחתונים נקראים '''סוף מעשה''', דהיינו, קיום המצות בגשמיות בפועל ממש, שהם בבחי' מלכותך מלכות כל עולמים. אבל מכל זאת (אף שירדו למטה), מלכותך כתיב (בכינוי ך', כלומר, שלך). ששרשם הוא מבחי' [[מים העליונים]] שהם בחי' [[מלכות דא"ס|מלכותו של א"ס ב"ה]] בעצמו ובכבודו כביכול רק שנמשך למטה להיות [[מלכות כל העולמים]] ומים התחתונים.
מים תחתונים נקראים '''סוף מעשה''', דהיינו, קיום המצות בגשמיות בפועל ממש, שהם בבחי' מלכותך מלכות כל עולמים. אבל מכל זאת (אף שירדו למטה), מלכותך כתיב (בכינוי ך', כלומר, שלך). ששרשם הוא מבחי' [[מים העליונים]] שהם בחי' [[מלכות דא"ס|מלכותו של א"ס ב"ה]] בעצמו ובכבודו כביכול רק שנמשך למטה להיות [[מלכות כל העולמים]] ומים התחתונים{{כלומר?}}


==אותיות הדיבור==
==אותיות הדיבור==
מים התחתונים הם [[אותיות הדיבור]], וכאשר מדברים בהם דיבורי חולין וכו' אזי הם בוכים שרוצים הם להיות קמיה מלכא, כלומר, שידברו בהם דברי תורה וקדושה, ואזי יתעלו קמיה מלכא.
מים התחתונים הם [[אותיות הדיבור]], וכאשר מדברים בהם דיבורי חולין וכו' אזי הם בוכים שרוצים הם להיות קמיה מלכא, כלומר, שידברו בהם דברי תורה וקדושה, ואזי יתעלו קמיה מלכא{{כלומר?}}.


"ובזה שמעלה ניצוצות הקדושה, שהם האותיות, עושה נחת רוח גדול ליוצרו".
"ובזה שמעלה ניצוצות הקדושה, שהם האותיות, עושה נחת רוח גדול ליוצרו"{{כלומר?}}.


==בסדר ההשתלשלות==
==בסדר ההשתלשלות==
מים העליונים נקראים [[עלמא דאתכסיא]] - שכל הברואים שב[[ים]] [[ביטול|בטילים]] אליו. אך מים התחתונים הם נאלצים לקבל את חיותם מ[[עלמא דאתגליא]], ולכן הם זועקים שזהו היפך מציאותם לקבל מבחינת [[יבשה]].
מים העליונים נקראים [[עלמא דאתכסיא]] - שכל הברואים שב[[ים]] [[ביטול|בטילים]] אליו. אך מים התחתונים הם נאלצים לקבל את חיותם מ[[עלמא דאתגליא]], ולכן הם זועקים שזהו היפך מציאותם לקבל מבחינת [[יבשה]]{{כלומר?}}.


==ראה גם==
==ראה גם==

גרסה מ־00:14, 15 באפריל 2013

יש לפשט ערך זה: הערך מנוסח בצורה תורנית ובשפה גבוהה מידי, וקשה להבנה לקהל הרחב.
יש להוסיף מבוא אינטואיטיבי שיסביר את הרעיונות והמושגים בצורה פשוטה יותר, רצוי בליווי דוגמאות. אם אתם סבורים כי הערך אינו ברור דיו או שיש נקודה שאינכם מבינים בו, ציינו זאת בדף השיחה שלו. יש לציין כי ערכים רבים המסבירים מושגים בחסידות מצריכים רקע מוקדם.

ביום השני לבריאת העולם, חילק הקב"ה את המים שבעולם לשמים וימים, מהם נוצרו המים העליונים והמים התחתונים.

בתיקוני זהר[1] נאמר על המים התחתונים: "מים תחתונים אינון בוכין ואמרין: אנן בעינן למהוי קדם מלכא"[דרוש תרגום].

השתוקקות המים למצווה

קודם שהפריד הקב"ה את המים, וחילקם לשתיים, היו המים - רוחניים. הבעל שם טוב מסביר את האימרה המובאת בתיקוני הזוהר:

כל המעינות, הנה מן היום אשר הקב"ה הבדיל בין מים למים, הנה המים התחתונים בוכין אנן בעינן למהוי קדם מלכא קדישא, (כלומר:) שיעשו בהם ועל ידם דבר שבקדושה, כמו רחיצת ידים קודם התפלה, טבילת מצוה, טבילת טהרה לתפלה ולתורה, נטילת ידים עם ברכה בהזכרת שם שמים, מים לשתיה ומברכין עליהם לפניהם ולאחריהם.

מאז ברא הקב"ה את המים, והבדיל בין מים למים, הנה מים תחתונים בוכין אנן בעינן למהוי קדם מלכא קדישא להיות תשמישי מצוה ותשמישי קדושה וטהרה, ובכייתם הלזו של המעיינות יכולה להמשך מאות ואלפים בשנים עד אשר אחד היהודים עובר עליהם ורוחץ ידיו ומברך על נטילת ידים, או שותה לצמאו ומברך תחלה וסוף.

אופן ירידת המים

בתורת החסידות מובא[2] משל מחבית שהיו בה שמרים מעורבים ביין. וכאשר מפרידים את השמרים מהיין, היין נעשה צלול יותר, והשמרים נעשים גסים יותר.

הנמשל הוא בהפרדת המים העליונים מהתחתונים: כאשר המים היו מעורבים, הייתה מציאות מסויימת, אך לאחר ההפרדה, המים העליונים נעשו "דקים" ו"עדינים" יותר, והמים התחתונים ירדו ונתגשמו, ונהפכו למציאות של מים גשמיים, ועד שיכולים להצמיח תענוג גשמישגיאת לואה: (בקריאה לתבנית:הערה) תוכן כפול: ציטוטון וגם 2=מצמיחים כל מיני תענוג.}}.

בבית המקדש

בבית המקדש נעשו שתי עניינים בגלל בכיית המים:

  • על כל קרבן היו מפזרים מלח, כמו שכתוב: "על קרבנך תקריב מלח".

הרבי מסביר למה בזמן שאיבת המים הייתה שמחה גדולה יותר ממליחת הקורבנות:

כי, אין במלח אלא התחלת התיקון, דאינם אלא תולדות המים ולא המים עצמם. וגמר ושלימות התיקון הוא בניסוך המים כמו שהם בלא שינוי. ועושין שמחה בגמרו של תיקון, כמובן.

[דרושה הבהרה].

אופן עשיית המצווה

את המים היו שואבים ממעיין[4].

ונמצא, שניסוך המים מורה על הנתינת כח מלמעלה לבטל את ההבדלה שבין מים תחתונים לעליונים, בין גשמיות לרוחניות, וזאת כיון, שמיד כשנעשתה הבדלה זו – הי' הענין ד"(מחצתי ו)אני ארפא", היינו, שניתנה גם הרפואה לזה, שיוכלו לחבר התחתונים והעליונים (גשמיות ורוחניות), ועד ש"מים תחתונים" יוכלו להגיע למעלה יותר מכפי שהיו מצד עצמם בתחילת הבריאה, קודם ההבדלה"[כלומר?].

קיום המצוות

מים תחתונים נקראים סוף מעשה, דהיינו, קיום המצות בגשמיות בפועל ממש, שהם בבחי' מלכותך מלכות כל עולמים. אבל מכל זאת (אף שירדו למטה), מלכותך כתיב (בכינוי ך', כלומר, שלך). ששרשם הוא מבחי' מים העליונים שהם בחי' מלכותו של א"ס ב"ה בעצמו ובכבודו כביכול רק שנמשך למטה להיות מלכות כל העולמים ומים התחתונים[כלומר?]

אותיות הדיבור

מים התחתונים הם אותיות הדיבור, וכאשר מדברים בהם דיבורי חולין וכו' אזי הם בוכים שרוצים הם להיות קמיה מלכא, כלומר, שידברו בהם דברי תורה וקדושה, ואזי יתעלו קמיה מלכא[כלומר?].

"ובזה שמעלה ניצוצות הקדושה, שהם האותיות, עושה נחת רוח גדול ליוצרו"[כלומר?].

בסדר ההשתלשלות

מים העליונים נקראים עלמא דאתכסיא - שכל הברואים שבים בטילים אליו. אך מים התחתונים הם נאלצים לקבל את חיותם מעלמא דאתגליא, ולכן הם זועקים שזהו היפך מציאותם לקבל מבחינת יבשה[כלומר?].

ראה גם

הערות שוליים

  1. תיקון ה' (יט, ב).
  2. לקוטי תורה שלח דף מב, עמ' ב'.
  3. מקור הדברים נלמד בגמרא מיתור של אותיות בפרשת הקרבנות.
  4. דווקא מעיין, כיוון שגמרא מוסבר שמי המעיין מגיעים ממי הגשמים, המחלחלים בעובי האדמה. אחרי שהגיעו לעומק התהום, עולים מ"גידי האדמה"[דרושה הבהרה], ובעת המעבר ב"מיצר" דגידי האדמה, מזדככים המים ומקבלים את המעלות שישנם במי מעין – "מים חיים".