התבוננות: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
(ביטול גרסה 629109 של 109.207.76.147 (שיחה))
תגית: ביטול
שורה 1: שורה 1:
e
[[קובץ:תפילה.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ציור המתאר [[חסיד]] [[התבוננות|מתבונן]] לפני התפילה]]
 
'''התבוננות''' היא דרך יסודית ב[[עבודת ה']], ועניינה [[העמקת הדעת]] והרחבת השכל בענין, על מנת להגיע להתפעלות ה[[מידות]].
== שלושה מיני התבוננות ==
== שלושה מיני התבוננות ==
ישנם שלושה סוגי התבוננות המפורטים ב[[היום יום]] ל[[חודש תמוז]]{{הבהרה|באיזה יום?}}:
ישנם שלושה סוגי התבוננות המפורטים ב[[היום יום]] ל[[חודש תמוז]]{{הבהרה|באיזה יום?}}:

גרסה מ־00:50, 27 באוגוסט 2023

ציור המתאר חסיד מתבונן לפני התפילה

התבוננות היא דרך יסודית בעבודת ה', ועניינה העמקת הדעת והרחבת השכל בענין, על מנת להגיע להתפעלות המידות.

שלושה מיני התבוננות

ישנם שלושה סוגי התבוננות המפורטים בהיום יום לחודש תמוז[דרושה הבהרה]:

  • א) התבוננות למודית, אחר שמבין הענין על בוריו, הוא מתבונן בעומק הענין ההוא, עד שהשכלי מאיר אצלו.
  • ב) שקודם התפילה, ענינה הרגש חיות הענין שלמד ולא הרגש השכלי כמו בהתבוננות למודית.
  • ג) שבתפילה, ענינה הרגש האלקות שבהענין שלמד.

שלש אלה הם שליבות סולם ההרגשה ורק בחסדי השי"ת עמנו מרגישים לפעמים - דערהערט מען ג-טליכקייט בלי שום עבודה כלל, והוא מפני מעלת העצמות שיש בנשמה, אבל מצד העבודה שבכח עצמו מוכרחים שלש הנ"ל.

שלש מדרגות אלו של ההתבוננות הן כנגד שלשת הרבדים של אותיות התורה, עולמות נשמות אלוקות, כפי שכתב הבעש"ט לגיסו רבי גרשון מקיטוב.[1] התבוננות של הבנת העניין הנלמד היא ברובד העולמות, והיא בונה את גוף ההתבוננות. התבוננות בחיות הפנימית של העניין היא ברובד הנשמות, והיא מכניסה חיים בגוף ההתבוננות. התבוננות באלוקות שבעניין הנלמד היא ברובד האלוקות, והיא מקשרת את הגוף ואת החיים אל חיי החיים ב"ה.

התבוננות כללית והתבוננות פרטית

התבוננות יכולה להעשות בשני אופנים. האופן הראשון הוא התבוננות כללית בכללות העניין, האופן השני הוא התבוננות פרטית בכל פרטי הענין.

קונטרס ההתבוננות של אדמו"ר האמצעי מסביר כיצד להתבונן, ומרחיב בפרטים רבים של עבודת ההתבוננות.

התבוננות בגדולת השם

גדולת ה' הוא מן הנושאים אשר בהם עוסקת תורת החסידות. שנים מבין מצוות התורה הם אהבת ה' ויראת ה' ומובן כי האופן שבו ניתן לקיים את מצוות אלו הוא על ידי התבוננות והעמקה בנושאים של גדולת ה'. שכאשר אדם מתבונן בשכלו ומרחיב בדעתו בגדולת ה' בהיותו ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין וכולא קמיה כלא חשיב, מתעורר בלבו אהבת ה' ויראתו[2].

קישורים חיצוניים

הערות שוליים

  1. כתר שם טוב א'
  2. תניא, פרק ג'.