נשמה יתירה: הבדלים בין גרסאות בדף
(דף חדש: {{שבת}} '''נשמה יתירה''' באה לאדם בכל ערב שבת ובמוצאי שבת ניטלת הימנה.<REF>ביצה יז א.</REF> ביאור הדבר הו…) |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
ביאור הדבר הוא, שיש להם ל[[נשמות]] [[אהבה]] ו[[יראה]] בפנימיות ועצמות התענוג והשעשועים בכל [[תפלות השבת]] שמאיר מלמעלה על ה[[נשמה]], וזהו הבחינה שהיה לנשמה קודם בואה לגוף ב[[עולם הזה]]. | ביאור הדבר הוא, שיש להם ל[[נשמות]] [[אהבה]] ו[[יראה]] בפנימיות ועצמות התענוג והשעשועים בכל [[תפלות השבת]] שמאיר מלמעלה על ה[[נשמה]], וזהו הבחינה שהיה לנשמה קודם בואה לגוף ב[[עולם הזה]]. | ||
בחינה זו, הוא הנקרא [[שעשועים]] עצמיים, שהוא בחינת [[גבורות]] רשפי אש התענוג, ובכלל הן | בחינה זו, הוא הנקרא [[שעשועים]] עצמיים, שהוא בחינת [[גבורות]] רשפי אש התענוג, ובכלל הן בחינת רו"ש שב[[עצמות]] ה[[נשמה]] בבחינת [[יחידה]] שבה דוקא, שלמעלה מן ה[[אהבה]] ו[[יראה]] שב[[חכמה]] ו[[בינה]] שנקראים [[דחילו]] ו[[רחימו]] שכליים, אלא הן טבעיים ועצמיים ממש. | ||
בחינה זו, שהיא בחינת [[תענוג]] הנעלם, היא למעלה מתענוג המורגש שבא בשכל, מכיון שאי אפשר לידבק במחשבה במהות עצמית יתברך ממש, שהרי לית מחשבה תפיסא ביה, אמנם בחינת תענוג הנעלם הזה הוא, שבא דוקא במורגש, וכמו שכתוב נכספה וגם כלתה נפשי ממש, וכשמתיישב בו דוקא זהו בחינת העדן של [[עולם הבא]], שנאמר בו להנחיל אוהבי יש, שהן בחינת ת' עלמין דכסופין דנהרין לצדיקים בעוה"ב.<REF> [[אדמו"ר האמצעי]], [[אמרי בינה]], פרשת וישב, [http://chabadlibrary.org/books/default.aspx?furl=/adhaam/tch/b2/4/1/199b&search=%D7%A0%D7%A9%D7%9E%D7%94+%D7%99%D7%AA%D7%99%D7%A8%D7%94 קצט, ב]</REF> | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:שבת]] | [[קטגוריה:שבת]] |
גרסה מ־20:17, 26 במרץ 2010
שבת | ||
---|---|---|
קבלת שבת | ערב שבת · הכנה לשבת · בגדי שבת · נרות שבת · תוספת שבת · קבלת שבת · לכה דודי · קידוש · תפילות השבת | |
תפילות השבת | ערבית · שחרית · תפילת מוסף · מנחה | |
חלקי השבת | ליל ויום שבת · סעודה שלישית · רעווא דרעווין | |
בחינות שונות | חקל תפוחין קדישין · עתיקא קדישא · זעיר אנפין | |
מוצאי שבת | מוצאי שבת · הבדלה · ויתן לך · מלוה מלכה | |
פרטים נוספים | נשמה יתירה · סעודת שבת · שינה בשבת תענוג · שבת מברכים | |
זמירות שבת | שלום עליכם · אסדר לסעודתא · אסדר לסעודתא (מיוחס לבעל שם טוב) · לכה דודי · בני היכלא · אזמר בשבחין · ניגון דבקות שבת (אדמו"ר הזקן) · מנוחה ושמחה · ידיד נפש · מזמור לדוד ·לכה דודי מלמז' · אתקינו סעודתא · יצוה צור חסדו · יתגדל · א-ל אדון · ישמחו במלכותך | |
ניגונים למוצאי שבת: | אתקינו סעודתא · המבדיל · במוצאי יום מנוחה · אמר השם ליעקב (יענקל יענקל) · אמר השם ליעקב · אמר השם ליעקב יא טאטע יא | |
ספרים בנושא | מי טל · ביאור הלכות שבת · שבת כהלכה · הלכות שבת על דיני מוקצה ובורר |
נשמה יתירה באה לאדם בכל ערב שבת ובמוצאי שבת ניטלת הימנה.[1]
ביאור הדבר הוא, שיש להם לנשמות אהבה ויראה בפנימיות ועצמות התענוג והשעשועים בכל תפלות השבת שמאיר מלמעלה על הנשמה, וזהו הבחינה שהיה לנשמה קודם בואה לגוף בעולם הזה.
בחינה זו, הוא הנקרא שעשועים עצמיים, שהוא בחינת גבורות רשפי אש התענוג, ובכלל הן בחינת רו"ש שבעצמות הנשמה בבחינת יחידה שבה דוקא, שלמעלה מן האהבה ויראה שבחכמה ובינה שנקראים דחילו ורחימו שכליים, אלא הן טבעיים ועצמיים ממש.
בחינה זו, שהיא בחינת תענוג הנעלם, היא למעלה מתענוג המורגש שבא בשכל, מכיון שאי אפשר לידבק במחשבה במהות עצמית יתברך ממש, שהרי לית מחשבה תפיסא ביה, אמנם בחינת תענוג הנעלם הזה הוא, שבא דוקא במורגש, וכמו שכתוב נכספה וגם כלתה נפשי ממש, וכשמתיישב בו דוקא זהו בחינת העדן של עולם הבא, שנאמר בו להנחיל אוהבי יש, שהן בחינת ת' עלמין דכסופין דנהרין לצדיקים בעוה"ב.[2]