אהבה כמים: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{אהבה ויראה}}
{{אהבה ויראה}}
'''אהבה כמים''' זהו סוג ב[[אהבה]] של יהודי כלפי הקדושה. אהבה זו מקורה הוא ב[[כהנים]] משוייכת [[קו הימין]] ועניינה הוא [[אתערותא דלעילא]], בשונה מסוג האהבה השני [[אהבה כרשפי אש]] שמשוייכת ל[[לוי|לווים]] ומקורה הוא ב[[קו השמאל]].
'''אהבה כמים''' זהו סוג ב[[אהבה]] של יהודי כלפי הקדושה המסמל אהבה בהתבוננות והתיישבות{{הערה|ראה [[המשך תער"ב]] חלק שני עמוד תתמט}}. אהבה זו מקורה הוא ב[[כהנים]] משוייכת [[קו הימין]], בשונה מסוג האהבה השני [[אהבה כרשפי אש]] שמשויכת ל[[לוי|לווים]] ומקורה הוא ב[[קו השמאל]].  


==עניינה==
==עניינה==
אהבה כמים נקראת כך כי שכשם שמים נשפכים ממקום גבוהה למקום נמוך (מלמעלה למטה) כך על-ידי עבודת הכוהנים (מקור האהבה כמים) באהבה מעומק הלב הם ממשיכים [[אור אין סוף]] מ[[הקדוש ברוך הוא]] למעלה - ל[[בני ישראל]] למטה. ועוד סיבה שנקראת כי כמו שהמים מדבקים דברים כך גם אהבה זו היא 'מדבקת' את היהודי במהלך עבודתו את השם והשגתו{{הערה|ראה תורת מנחם חלק י"א עמוד 124, וכן תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65}}.
אהבה כמים נקראת כך כי שכשם שמים נשפכים ממקום גבוהה למקום נמוך (מלמעלה למטה) כך על-ידי עבודת הכוהנים (מקור האהבה כמים) באהבה מעומק הלב הם ממשיכים [[אור אין סוף]] מ[[הקדוש ברוך הוא]] למעלה - ל[[בני ישראל]] למטה. ועוד סיבה שנקראת כי כמו שהמים מדבקים דברים כך גם אהבה זו היא 'מדבקת' את היהודי במהלך עבודתו את השם והשגתו{{הערה|ראה תורת מנחם חלק י"א עמוד 124, וכן תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65}}.


אהבה כמים מגיעה רק לאחר עבודה של יהודי שמשיג בשכל את זה שהשם הוא גדול על כולם ורואה עד כמה העולם הזה הוא קטן לעומת השם ולמרות זאת הוא מרגיש קרוב לאלוקות מצד היהודי הוא יכול לבוא לדרגת אהבה כמים. בשל כך אהבה זו נהדרת את ההתלהבות הגדולה שיש ב[[אהבה כרשפי אש]] כי היא מוגבלת בשל היותה שייכת לעניין של הבנה והשגה{{הערה|תורת מנחם חלק י"ב עמודים 64 - 65}}. בעוד האהבה של בחינה זו מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-'''קרוב''' להשם, האהבה של אהבה כרשפי אש מגיעה בשל היותו של היהודי מרגיש '''רחוק''' מהשם{{הערה|תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65}}.
אהבה כמים מגיעה רק לאחר עבודה של יהודי שמשיג בשכל את זה שהשם הוא גדול על כולם ורואה עד כמה העולם הזה הוא קטן לעומת השם ולמרות זאת הוא מרגיש קרוב לאלוקות מצד היהודי הוא יכול לבוא לדרגת אהבה כמים. בשל כך אהבה זו נהדרת את ההתלהבות הגדולה שיש ב[[אהבה כרשפי אש]] כי היא מוגבלת בשל היותה שייכת לעניין של הבנה והשגה{{הערה|תורת מנחם חלק י"ב עמודים 64 - 65}}. בעוד האהבה של בחינה זו מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-'''קרוב''' להשם, האהבה של אהבה כרשפי אש מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-'''רחוק''' מהשם{{הערה|תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65}}.
{{להשלים}}


האהבה כמים נמשכת אל היהודי במשך כל היום ולא רק בזמנים מסוימים כמו האהבה כרשפי אש{{הערה|[[אור התורה]] פרשת במבדר, כרך ג' עמוד תתסח}}.
==מקור האהבה כמים==
==מקור האהבה כמים==
מקורה של אהבה זו הוא בעבודת ה[[כהנים]] שנעשית ב[[קו הימין]] בספירות [[חכמה]] [[חסד]] ו[[נצח]], ל[[אברהם אבינו]] הייתה אהבה כמים{{הערה|[[לקוטי שיחות]] מפתח עניינים אות י' - יצחק.}}.
מקורה של אהבה זו הוא בעבודת ה[[כהנים]] שנעשית ב[[קו הימין]] בספירות [[חכמה]] [[חסד]] ו[[נצח]], ל[[אברהם אבינו]] הייתה אהבה כמים{{הערה|[[לקוטי שיחות]] מפתח עניינים אות י' - יצחק.}}. אדמו"ר הזקן ממשיל את האהבה כמים ל[[כסף]] בעוד את האהבה כרשפי אש ממשיל לזהב{{הערה|[[תורה אור]] תצווה, פ"ד א., [[לקוטי תורה]] נשוא, כ"ג, ג. ועוד}}.
{{להשלים}}
{{להשלים}}



גרסה מ־22:59, 8 בינואר 2022

אהבה ויראה
בחינות באהבה
אהבה  •  אהבת עולם  •  אהבה זוטא ורבה  •  אהבה בתענוגים  •  אהבה מסותרת ובתעלומות לב  •  אהבה כמים וכרשפי אש  •  אהבת השם  •  היחסים בין אהבה ויראה
בחינות ביראה
יראה  •  יראת העונש  •  יראה עילאה  •  יראה תתאה

אהבה כמים זהו סוג באהבה של יהודי כלפי הקדושה המסמל אהבה בהתבוננות והתיישבות[1]. אהבה זו מקורה הוא בכהנים משוייכת קו הימין, בשונה מסוג האהבה השני אהבה כרשפי אש שמשויכת ללווים ומקורה הוא בקו השמאל.

עניינה

אהבה כמים נקראת כך כי שכשם שמים נשפכים ממקום גבוהה למקום נמוך (מלמעלה למטה) כך על-ידי עבודת הכוהנים (מקור האהבה כמים) באהבה מעומק הלב הם ממשיכים אור אין סוף מהקדוש ברוך הוא למעלה - לבני ישראל למטה. ועוד סיבה שנקראת כי כמו שהמים מדבקים דברים כך גם אהבה זו היא 'מדבקת' את היהודי במהלך עבודתו את השם והשגתו[2].

אהבה כמים מגיעה רק לאחר עבודה של יהודי שמשיג בשכל את זה שהשם הוא גדול על כולם ורואה עד כמה העולם הזה הוא קטן לעומת השם ולמרות זאת הוא מרגיש קרוב לאלוקות מצד היהודי הוא יכול לבוא לדרגת אהבה כמים. בשל כך אהבה זו נהדרת את ההתלהבות הגדולה שיש באהבה כרשפי אש כי היא מוגבלת בשל היותה שייכת לעניין של הבנה והשגה[3]. בעוד האהבה של בחינה זו מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-קרוב להשם, האהבה של אהבה כרשפי אש מגיעה בשל הרגשתו של היהודי כ-רחוק מהשם[4].

האהבה כמים נמשכת אל היהודי במשך כל היום ולא רק בזמנים מסוימים כמו האהבה כרשפי אש[5].

מקור האהבה כמים

מקורה של אהבה זו הוא בעבודת הכהנים שנעשית בקו הימין בספירות חכמה חסד ונצח, לאברהם אבינו הייתה אהבה כמים[6]. אדמו"ר הזקן ממשיל את האהבה כמים לכסף בעוד את האהבה כרשפי אש ממשיל לזהב[7].

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

ראו גם

הערות שוליים

  1. ראה המשך תער"ב חלק שני עמוד תתמט
  2. ראה תורת מנחם חלק י"א עמוד 124, וכן תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65
  3. תורת מנחם חלק י"ב עמודים 64 - 65
  4. תורת מנחם חלק י"ב עמוד 65
  5. אור התורה פרשת במבדר, כרך ג' עמוד תתסח
  6. לקוטי שיחות מפתח עניינים אות י' - יצחק.
  7. תורה אור תצווה, פ"ד א., לקוטי תורה נשוא, כ"ג, ג. ועוד