אריה לייב גלמן: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 69 בתים ,  11 בינואר 2021
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
בשנת [[תרצ"ו]] נבחר נבחר גלמן לנשיא תנועת 'המזרחי'. במשך השנים שלאחר בואו של הרבי הריי"צ, החל מ[[ט' באדר]] [[ת"ש]], התחזק הקשר בין אדמו"ר הריי"צ לבין ר' אריה.  
בשנת [[תרצ"ו]] נבחר נבחר גלמן לנשיא תנועת 'המזרחי'. במשך השנים שלאחר בואו של הרבי הריי"צ, החל מ[[ט' באדר]] [[ת"ש]], התחזק הקשר בין אדמו"ר הריי"צ לבין ר' אריה.  


לאחר ששיגר ר' אריה מכתב ב[[כ"ו ניסן]] [[תש"ב]], בו הוא קורא ל[[רבנים]] ובעלי בתים להשתתף בכינוס בו יטכסו וייתיעצו על 'תרופה רוחנית' למצב, כאשר הדברים מופנים בעיקר על הקמת ה[[מדינת ישראל|מדינה]], השיב לו אדמו"ר הריי"צ מכתב בתגובה באורך של כ-11 עמודים,  בהם דברי תוכחה על הנעשה. באגרת זו כותב תחילה אדמו"ר הריי"צ, כי לכתחילה לא עלה ברצונו ובדעתו להגיב, אך משום שהדעות מנוגדות, הוא צריך להגיב. במכתב הרבי הריי"צ מבאר ומרחיב, מדוע הדרך של חסידות חב"ד שונה לחלוטין מדרך תנועת 'המזרחי'. הרבי הריי"צ מוסיף, כי הדרך של חב"ד היא להעמיד את האדם ב'קרן אורה', של ביקורת עצמית ושאיפה להתאמתות, בשונה לגמרי מדרך 'אנשי העולם' - אליהם משייך הרבי את ר' אריה, שכנשיא תנועת 'המזרחי' ייצג את דרך הפשרות בכל נושא דתי ויהודי. האגרת שהשיב אדמו"ר הריי"צ גדושה בדברי תוכחה, על 'אנשי העולם', הרואים כדרך חיים להקל במצוות ובמנהגים{{הערה|לא ידוע אם ר' אריה השיב לאותה אגרת, אך ר' אריה היה בולט בתנועת 'המזרחי' כאחד מהצד המסורתי יותר, דלא התפשר בנושאי היהדות, ככל הנראה לאור ההשפעה מאגרת הרבי הריי"צ.}}.
לאחר ששיגר ר' אריה מכתב ב[[כ"ו ניסן]] [[תש"ב]], בו הוא קורא ל[[רבנים]] ובעלי בתים להשתתף בכינוס בו יטכסו וייתיעצו על 'תרופה רוחנית' למצב, כאשר הדברים מופנים בעיקר על הקמת ה[[מדינת ישראל|מדינה]], השיב לו אדמו"ר הריי"צ מכתב בתגובה{{הערה|המכתב מופיע באגרות קודש באורך של כ-11 עמודים.}},  בהם דברי תוכחה על הנעשה. באגרת זו כותב תחילה אדמו"ר הריי"צ, כי לכתחילה לא עלה ברצונו ובדעתו להגיב, אך משום שהדעות מנוגדות, הוא צריך להגיב. במכתב הרבי הריי"צ מבאר ומרחיב, מדוע הדרך של חסידות חב"ד שונה לחלוטין מדרך תנועת 'המזרחי'. הרבי הריי"צ מוסיף, כי הדרך של חב"ד היא להעמיד את האדם ב'קרן אורה', של ביקורת עצמית ושאיפה להתאמתות, בשונה לגמרי מדרך 'אנשי העולם' - אליהם משייך הרבי את ר' אריה, שכנשיא תנועת 'המזרחי' ייצג את דרך הפשרות בכל נושא דתי ויהודי. האגרת שהשיב אדמו"ר הריי"צ גדושה בדברי תוכחה, על 'אנשי העולם', הרואים כדרך חיים להקל במצוות ובמנהגים{{הערה|לא ידוע אם ר' אריה השיב לאותה אגרת, אך ר' אריה היה בולט בתנועת 'המזרחי' כאחד מהצד המסורתי יותר, דלא התפשר בנושאי היהדות, ככל הנראה לאור ההשפעה מאגרת הרבי הריי"צ.}}.


בשנת [[תש"י]], סיים את כהונתו כנשיא תנועת 'המזרחי' בארה"ב, ומונה ליושב ראש מרכז התנועה העולמית, ו'הפועל המזרחי'. לצד זאת כיהן כחבר הנהלת הסוכנות היהודית, חבר הנהלת המגבית המיוחדת, וחבר הנהלת קרן יסוד. בחודש [[חשוון]] תש"י עלה ל[[ארץ ישראל]].  
בשנת [[תש"י]], סיים את כהונתו כנשיא תנועת 'המזרחי' בארה"ב, ומונה ליושב ראש מרכז התנועה העולמית, ו'הפועל המזרחי'. לצד זאת כיהן כחבר הנהלת הסוכנות היהודית, חבר הנהלת המגבית המיוחדת, וחבר הנהלת קרן יסוד. בחודש [[חשוון]] תש"י עלה ל[[ארץ ישראל]].  


כאשר מלאו 'שלושים' ל[[הסתלקות אדמו"ר הריי"צ]], התקיים כינוס מיוחד ב[[בית הכנסת]] 'יישורון', מבתי הכנסת החשובים של חוגי 'המזרחי' ב[[ירושלים]], נשא ר' אריה הספר ודברים לזכרו של הרבי הריי"צ, ואף הסבר משלו לדברי התוכחה ששלח לו הרבי. תמצית דברי ההספד פורסמו בבטאון 'ההד', בימים דאז.  
כאשר מלאו 'שלושים' ל[[הסתלקות אדמו"ר הריי"צ]], התקיים כינוס מיוחד ב[[בית הכנסת]] 'יישורון', מבתי הכנסת החשובים של חוגי 'המזרחי' ב[[ירושלים]], נשא ר' אריה הספר ודברים לזכרו של הרבי הריי"צ, ואף הסבר משלו לדברי התוכחה ששלח לו הרבי{{הערה|תמצית דברי ההספד פורסמו בבטאון 'ההד', בימים דאז.}}.  


כאשר [[הרבי]] קיבל עליו את ה[[קבלת הנשיאות של הרבי|נשיאות]] באופן רשמי, ב[[י' בשבט]] [[תשי"א]], שיגר ר' אריה מברק ברכה אל הרבי, בשם תנועת 'המזרחי'.
כאשר [[הרבי]] קיבל עליו את ה[[קבלת הנשיאות של הרבי|נשיאות]] באופן רשמי, ב[[י' בשבט]] [[תשי"א]], שיגר ר' אריה מברק ברכה אל הרבי, בשם תנועת 'המזרחי'.
4,016

עריכות