4,016
עריכות
מ (החלפת טקסט – "בודאות" ב־"בוודאות") |
(←בזמן הזה: כפי שסוכם) |
||
שורה 35: | שורה 35: | ||
ומשום טעם [[פיקוח נפש]], (אפילו ספק פקוח נפש), הדוחה כל התורה כולה, לא קיימו במשך הדורות בגלות את מצות שמירת המקדש(אפילו לפי הסברא הנ"ל שה מצוה שייכת גם בזמן הזה), על ידי הצבת שומרים מפני כבוד המקדש.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=247&hilite=[[ספר השיחות]] תש"נ חלק ב' עמוד 405]}} | ומשום טעם [[פיקוח נפש]], (אפילו ספק פקוח נפש), הדוחה כל התורה כולה, לא קיימו במשך הדורות בגלות את מצות שמירת המקדש(אפילו לפי הסברא הנ"ל שה מצוה שייכת גם בזמן הזה), על ידי הצבת שומרים מפני כבוד המקדש.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=16000&st=&pgnum=247&hilite=[[ספר השיחות]] תש"נ חלק ב' עמוד 405]}} | ||
==איש הר הבית== | |||
איש הר הבית היה הממונה על שמירת [[בית המקדש]]. | |||
איש הר הבית היה ממונה על כל המשמרות ששמרו בבית המקדש, הן על משמרות הכהנים והן על משמרות הלויים{{הערה|רמב"ם בית הבחירה ח, י.}}, ויש אומרים, שאיש הר הבית לא היה ממונה אלא על משמרות הלויים בלבד{{הערה|תוי"ט מדות א, ב.}}. | |||
במשנה{{הערה|מדות, ב}} מסופר, ש{{ציטוטון|איש הר הבית היה מחזר על כל משמר ומשמר, ואבוקות דולקין לפניו, וכל משמר שרואה השומר שאינו עומד ושומר, אומר לו איש הר הבית, "שלום עליך"}}. | |||
במקרה שניכר שהשומר נרדם על משמרתו, מכיון שאינו עונה לו, חובט אותו איש הר הבית במקלו, והיה ברשותו לשרוף את בגדיו במקרה כזה. ישנה דעה{{הערה|1=הגר"א במידות שם.}} המפרשת כי איש הר הבית היה מכובד ביותר, והיה עובר לפני השומרים בהר הבית, וכל שומר שאינו אומר לו מעצמו "שלום עליך", ניכר שהוא יושן, וחובטו במקלו. | |||
כאשר היו שומעים את הקולות, היו כל השומעים בהר הבית אומרים זה לזה:{{הערה|1=ולהעיר מל' הרמב"ם: ורשות היה לו לשרוף את כסותו '''עד שהיו אומרין''' בירושלים מה קול ב[[עזרה]] כו'. כלומר: זה שיעור במידת ההכאה, עד שיהיו אומרים כו', למען ישמעו ויראו.}} {{ציטוטון|הידעתם מה קול ב[[עזרה]]? זה קול של בן [[לוי]] שנרדם על משמרתו, ולכן לוקה ממקלו של איש הר הבית, ובגדיו נשרפים}}. כתוצאה מכך היו שאר השומרים נזהרים לשמור ביתר שאת ולא להירדם למען הרבות כבוד השם{{הערה|1=מדות פ"א מ"ב.}}. | |||
כמו כן, אין בשריפת ה[[בגד|בגדים]] '[[בל תשחית]]', משום ש[[הפקר בית דין]] - [[הפקר]]{{הערה|1=רא"ש שם.}}. | |||
אמנם, [[הרבי]] מבאר{{הערה|בשיחת ראש חודש מנחם אב תשל"ו}} שאין בל תשחית כיון שיש תועלת לנפשו שיחזור ב[[תשובה]]. | |||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |