שיחה:התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו): הבדלים בין גרסאות בדף

שורה 199: שורה 199:
::::והנה עוד שהבאתי להלן בציטוטים ואביא כאן גם: (תולדות חב"ד ברוסיה הצארית עמודים קצ"ד-קצ"ה) עדות חשובה {{ציטוטון|רוב העולם נמשכים רחק מהר"ש נ"י ומספרים ממנו נפלאות ממש}} חודש מאב תרכ"ו יש במכתב הזה עוד בנוגע לכל העניין כדאי לראות. אך לעיניניו זה תשובה ברורה לז שלא כזה ברור שהיה כזה קצת בליובוויטש בהתחלה. בפרט עדות של חסיד שהיה שם בעצמו מאז בכתב ידו. אב תרכ"ו. {{אלמ}}
::::והנה עוד שהבאתי להלן בציטוטים ואביא כאן גם: (תולדות חב"ד ברוסיה הצארית עמודים קצ"ד-קצ"ה) עדות חשובה {{ציטוטון|רוב העולם נמשכים רחק מהר"ש נ"י ומספרים ממנו נפלאות ממש}} חודש מאב תרכ"ו יש במכתב הזה עוד בנוגע לכל העניין כדאי לראות. אך לעיניניו זה תשובה ברורה לז שלא כזה ברור שהיה כזה קצת בליובוויטש בהתחלה. בפרט עדות של חסיד שהיה שם בעצמו מאז בכתב ידו. אב תרכ"ו. {{אלמ}}


===ציטוטים ומקורות כללים על חצרות חב"ד===
===ציטוטים ומקורות כללים על חצרות חב"ד והפיצול, ניתן להשתמש כמובן בערך במראי מקומות וכל מי שרוצה===
אמצע היום / מחר המקורות ואביא פה ואז כשיהיו המקורות לפניני - נמשיך נושא זה. לבנתיים אני ממשיך בדברים האחרים {{אלמ}}
אמצע היום / מחר המקורות ואביא פה ואז כשיהיו המקורות לפניני - נמשיך נושא זה. לבנתיים אני ממשיך בדברים האחרים {{אלמ}}
:זה כמה וכמה מקרות. חלק יש לי גישה כעת וחלק היום מחר. אביא לאט לאט, לא נכנס לגופם של מראי מקומות מה חשוב ומה פחות זה אני מניח שאתה מבין לבד מה קדושה ומה לא (לא נכנס לזה כעת מדבר לגופו של ההיסטוריה). ואני לא מביא לפי החשיבות אלא לפי מה שבהשיג ידי, דברים חשובים יותר אביא כשאהיה לידם. וכן זה עוסק בכללות בעניין מתי חזרו קאפוסט לליובאוויטש. נדון לדעתי רק אחרי שאביא את כל המקרות והתמונה הגדולה תהיה לנגד עינינו. (משאיר מקומות ריקים לדברים הבאים שאביא. שים לב שבגלל המסנן קישורים לא הצלחתי לשים קישורים בפנים אז יש רק את המראי מקומות) ציטוטים:
:זה כמה וכמה מקרות. חלק יש לי גישה כעת וחלק היום מחר. אביא לאט לאט, לא נכנס לגופם של מראי מקומות מה חשוב ומה פחות זה אני מניח שאתה מבין לבד מה קדושה ומה לא (לא נכנס לזה כעת מדבר לגופו של ההיסטוריה). ואני לא מביא לפי החשיבות אלא לפי מה שבהשיג ידי, דברים חשובים יותר אביא כשאהיה לידם. וכן זה עוסק בכללות בעניין מתי חזרו קאפוסט לליובאוויטש. נדון לדעתי רק אחרי שאביא את כל המקרות והתמונה הגדולה תהיה לנגד עינינו. (משאיר מקומות ריקים לדברים הבאים שאביא. שים לב שבגלל המסנן קישורים לא הצלחתי לשים קישורים בפנים אז יש רק את המראי מקומות) ציטוטים:


;קאפוסט
 
;א] על שלושת החצרות שפוצלו
;1) קאפוסט
*דוד אסף, [onegshabbat.blogspot.com/2016/10/blog-post.html מסע אל ערש הולדתה של חב"ד (ג): נדפס בקאפוסט], בפנים בפרק ב - חסידות קאפוסט: "חסידות קאפוסט הגיעה לסוף דרכה עם פטירתו של הרבי שלמה זלמן שניאורסון בשנת 1900. אמנם שני אֶחיו ניסו להמשיך את דרכו כאדמו"רים במקומות אחרים (שלום דובער ברציצה ושמריה נח בבוברויסק), אך רוב החסידים חזרו לחצר הראשית בליובאוויץ', שמכאן ואילך חזרה והנהיגה את כל פלגיה של חסידות חב"ד."
*דוד אסף, [onegshabbat.blogspot.com/2016/10/blog-post.html מסע אל ערש הולדתה של חב"ד (ג): נדפס בקאפוסט], בפנים בפרק ב - חסידות קאפוסט: "חסידות קאפוסט הגיעה לסוף דרכה עם פטירתו של הרבי שלמה זלמן שניאורסון בשנת 1900. אמנם שני אֶחיו ניסו להמשיך את דרכו כאדמו"רים במקומות אחרים (שלום דובער ברציצה ושמריה נח בבוברויסק), אך רוב החסידים חזרו לחצר הראשית בליובאוויץ', שמכאן ואילך חזרה והנהיגה את כל פלגיה של חסידות חב"ד."
* [https://www.hamichlol.org.il/%D7%94%D7%90%D7%A1%D7%99%D7%A3 האסיף, נחום סוקולוב, שנה ה' תרמ"ט, "תולדות משפחת שניאורסון", [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49348&st=&pgnum=275 האסיף עמוד 168]: "היה ר' לייב אשר מהר להעתיק את מושבו לקאפוסט. אך לא האריך ימים ולא הוציא את שנתו."
* [https://www.hamichlol.org.il/%D7%94%D7%90%D7%A1%D7%99%D7%A3 האסיף, נחום סוקולוב, שנה ה' תרמ"ט, "תולדות משפחת שניאורסון", [https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49348&st=&pgnum=275 האסיף עמוד 168]: "היה ר' לייב אשר מהר להעתיק את מושבו לקאפוסט. אך לא האריך ימים ולא הוציא את שנתו."
* האסיף עמוד 168: "היה ר' לייב אשר מהר להעתיק את מושבו לקאפוסט. אך לא האריך ימים ולא הוציא את שנתו."


;ליאדי
;2) ליאדי
* דוד אסף: [onegshabbat.blogspot.com/2016/10/blog-post.html מסע אל ערש הולדתה של חב"ד (ב): 'לפלך מוגילוב, פסיק. לעיר לאדי, פסיק'] "הלה, שפרש מן החצר בליובאוויץ שלוש שנים לאחר מות אביו ('הצמח צדק'), התיישב בליאדי בשנת 1869, פתח 'חצר' משלו ... הוא חי בליאדי אחת עשרה שנים ונקבר שם; את מקומו תפס בנו-יחידו יצחק דוב (1910-1835), שאף הוא מת ונקבר בליאדי. עם פטירתו הגיע ענף חב"די זה לסופו ורוב החסידים שנותרו התקשרו מכאן ואילך לאדמו"ר החמישי, שלום דב שניאורסון (הרש"ב), שישב בליובאוויץ'."
* דוד אסף: [onegshabbat.blogspot.com/2016/10/blog-post.html מסע אל ערש הולדתה של חב"ד (ב): 'לפלך מוגילוב, פסיק. לעיר לאדי, פסיק'] "הלה, שפרש מן החצר בליובאוויץ שלוש שנים לאחר מות אביו ('הצמח צדק'), התיישב בליאדי בשנת 1869, פתח 'חצר' משלו ... הוא חי בליאדי אחת עשרה שנים ונקבר שם; את מקומו תפס בנו-יחידו יצחק דוב (1910-1835), שאף הוא מת ונקבר בליאדי. עם פטירתו הגיע ענף חב"די זה לסופו ורוב החסידים שנותרו התקשרו מכאן ואילך לאדמו"ר החמישי, שלום דב שניאורסון (הרש"ב), שישב בליובאוויץ'."
*  
*  


;ניעזין
;3) ניעזין
*  
*  


;על שלושתם
;ב] כללי
* [jpress.nli.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=HZH%2F1944%2F07%2F14&id=Ar00602&sk=6F7BA010 קהילות ואישים ברוסיה הלבנה - ליובאוויטש] [jpress.nli.org.il/Olive/APA/NLI_heb/?href=HZH/1944/07/14&page=6#panel=document קישור נוסף לאותו עמוד] הצופה, 14 ביולי 1944: "עם פטירתו של רבי מנחם מנדל חל משבר ידוע על העיירה ליובאביטש כמרכז חסידי חב"ד, אחדים מבניו תקעו להם יתד במקומות אחרים, כאדמו"רים וכמשפיעים. אחד מהם התיישב בליאדי הירודה ברצותו להחזיר העטרה ליושנה והשני בקאפוסט.. שהתפרסמה עוד מקודם על ידי בית הדפוס העברי שהתקיים בתוכה זמן ידוע, החלה להתפרסם בהרבה בגלל היותה מקום מושבם של רבי לייב (בן הצמח צדק) ובנו ר' זלמן. אחד מהאחים התיישב בניעז'ין (ר' ישראל נח). אחרי זמן-מה התאוששה ליובאוויטש והיתה שוב מרכז החסידות החב"דית... הממשיך של ליובאביטש היה רבי שמואל בנו השישי של רבי מנחם מנדל ומהאהובים עליו ביותר. היום מצויין לא רק בתורה וחסידות כי אם גם בחכמה ושלט בכמה שפות אירופאיות. בתרמ"ג היה לממלא מקומו בנו רבי שלום בר שהרים את קרנה של ליובאוויטש בהרבה ונהיתה שוב תל תלפיות של התנועה החבדית כולה" - יש שם עוד פנינים. תוכל לראות שם בפנים
;1) על הפיצול
* חיים צ'רנוביץ, תשי"ד, ([https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%98%D7%A9%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5 חיים טשרנוביץ]), פרקי חיים עמוד 105 תשיניו יורק: "סוף הדבר היה, שהבכור ר' חייב לא יכול עוד לעמוד מפני המחלוקת שבחצר וברח לקאפוסט עם החסידים שלו. גם יתר האחים נתפזרו, מי ללאדי ומי לנעזין ולשאר מקומו, ור' שמואל נשאר על מקומו בליובאוויטש "לקיים את צוואת אביו". אירע כך שהבכור ר' לייב מת תוך שנתו מכאב לב, ובכן שימש זה מופת "גלוי" להחסידים הכרוכים אחרי ר' שמואל שזהוי נקמת הרבי "בעולם העליון" כדברי צוואתו והתחילו רבים להאמין בו יותר ויותר, ועל ידי כך התחזק הוא על כסא ממלכתו ושאר הקבוצות הלכו והתדלדל, לאט לאט."
* העבר גליון א', תשי"ג, עמוד 96, [[פישל שניאורסון]], נכדו של הרציצער: "..התקופה הרביעית, היא בימי ששת בניו של ה"צמח צדק", שהיו אדמורים בעיירות שונות ברייסין. הבכור שבהם הוא ר' ברוך שלום (תקס"ז-תרנ"ט), והצעיר שבהם, ר' שמואל (תקצ-תרמ"ג), שאחרי פטירתו של אביו, הצמח צדק, ישב על כסא האדמו"ר בליובאוויטש ונקרא בפי החסידים בשם מהר"ש. התקופה החמישית היא בימי בני בניו של הצמח צדק, היו אדמורים במקומות שונים. הזקן שבהם הוא ר' שלמה זלמן, האדמומקאפוסט, הנזכר לעיל..."
* אפילו החוקרים הרשעים: עמוד 35 ובהערה 25 בעמוד 300 בפרק 1 בספרם של מנחם פרידמן והילמן: "משנפטר התמודדו בניו על כתר האדמורו"ת... בנו שמואל המשיך להנהיג את החצר שבלובביץ תוך כדי מתח בינו לבין אחיו. במשך השנים ומסיבות אלה ואחרות נעלמו ה"חצרות" המקבילות.."


;כללי
;2) מעלת ליובאוויטש על שלושת החצרות שפולצו ושהיא הממשיכה הרשמית של חבואודות הרבי מהר"ש ומעלתו
* העבר גליון א', תשי"ג, עמוד 96, [[פישל שניאורסון]], נכדו של הרציצער: "..התקופה הרביעית, היא בימי ששת בניו של ה"צמח צדק", שהיו אדמורים בעיירות שונות ברייסין. הבכור שבהם הוא ר' ברוך שלום (תקס"ז-תרנ"ט), והצעיר שבהם, ר' שמואל (תקצ-תרמ"ג), שאחרי פטירתו של אביו, הצמח צדק, ישב על כסא האדמו"ר בליובאוויטש ונקרא בפי החסידים בשם מהר"ש. התקופה החמישית היא בימי בני בניו של הצמח צדק, היו אדמורים במקומות שונים. הזקן שבהם הוא ר' שלמה זלמן, האדמו"ר מקאפוסט, הנזכר לעיל..."
* ספר התולדות מהר"ש, גליצנשטיין, עמוד 35 (מלקוטי דיבורים א עמוד קד): "רבנו הצמח צדק היה אומר מאמרים מיוחדים בשביל בנו הרבי מהר"ש. הרבי הצמח צדק היו לו תוארים לכל אחד מבניו: הבעל הבית שלי, הלמדן שלי, החסיד שלי וכו', ועל הרבי מהר"ש אמר: "כולהו איתנהו בי'"
* ספר התולדות מהר"ש, גליצנשטיין, עמוד 35 (מלקוטי דיבורים א עמוד קד): "רבנו הצמח צדק היה אומר מאמרים מיוחדים בשביל בנו הרבי מהר"ש. הרבי הצמח צדק היו לו תוארים לכל אחד מבניו: הבעל הבית שלי, הלמדן שלי, החסיד שלי וכו', ועל הרבי מהר"ש אמר: "כולהו איתנהו בי'"
* האסיף עמוד 165: "..בא בנו ר שמואל ז"ל, אשר היה אהוב לו כי בן זקונים היה.."
* האסיף עמוד 165: "..בא בנו ר שמואל ז"ל, אשר היה אהוב לו כי בן זקונים היה.."
* האסיף עמוד 168: "היה ר' לייב אשר מהר להעתיק את מושבו לקאפוסט. אך לא האריך ימים ולא הוציא את שנתו."
* האסיף עמוד 168: "..וישאר ר' שמואל לבדו בליובאוויטש"
* האסיף עמוד 168: "..וישאר ר' שמואל לבדו בליובאוויטש"
* פרקי חיים עמוד 105: "הרבי ר"מ [=ר' מענדל] אהב את ר' שמואל מכל בניו, כי בן זקונים הוא לו.."
* פרקי חיים עמוד 105: "הרבי ר"מ [=ר' מענדל] אהב את ר' שמואל מכל בניו, כי בן זקונים הוא לו.."
* תולדות חב"ד ברוסיה הצארית עמוד קצ"ד - עדות חשובה "רוב העולם נמשכים רחק מהר"ש נ"י ומספרים ממנו נפלאות ממש", זה מחודש מאב תרכ"ו (באותה אגרת יש עוד בנושא כדאי לראות)
* תולדות חב"ד ברוסיה הצארית עמוד קצ"ד - עדות חשובה "רוב העולם נמשכים רחק מהר"ש נ"י ומספרים ממנו נפלאות ממש", זה מחודש מאב תרכ"ו (באותה אגרת יש עוד בנושא כדאי לראות)


;3) "כל הנחלים הולכים אל הים"
* ראו דברי הרבי בי"ב ב[[תמוז]] [[ה'תשי"ג]] - [[תורת מנחם - התוועדויות]], חלק ט' [http://chabadlibrary.org/books/admur/tm/9/6/57.htm עמוד 57.]
* [jpress.nli.org.il/Olive/APA/NLI_heb/SharedView.Article.aspx?href=HZH%2F1944%2F07%2F14&id=Ar00602&sk=6F7BA010 קהילות ואישים ברוסיה הלבנה - ליובאוויטש] [jpress.nli.org.il/Olive/APA/NLI_heb/?href=HZH/1944/07/14&page=6#panel=document קישור נוסף לאותו עמוד] הצופה, 14 ביולי 1944: "עם פטירתו של רבי מנחם מנדל חל משבר ידוע על העיירה ליובאביטש כמרכז חסידי חב"ד, אחדים מבניו תקעו להם יתד במקומות אחרים, כאדמו"רים וכמשפיעים. אחד מהם התיישב בליאדי הירודה ברצותו להחזיר העטרה ליושנה והשני בקאפוסט.. שהתפרסמה עוד מקודם על ידי בית הדפוס העברי שהתקיים בתוכה זמן ידוע, החלה להתפרסם בהרבה בגלל היותה מקום מושבם של רבי לייב (בן הצמח צדק) ובנו ר' זלמן. אחד מהאחים התיישב בניעז'ין (ר' ישראל נח). אחרי זמן-מה התאוששה ליובאוויטש והיתה שוב מרכז החסידות החב"דית... הממשיך של ליובאביטש היה רבי שמואל בנו השישי של רבי מנחם מנדל ומהאהובים עליו ביותר.. מצויין לא רק בתורה וחסידות כי אם גם בחכמה ושלט בכמה שפות אירופאיות. בתרמ"ג היה לממלא מקומו בנו רבי שלום בר שהרים את קרנה של ליובאוויטש בהרבה ונהיתה שוב תל תלפיות של התנועה החבדית כולה" - יש שם עוד פנינים. תוכל לראות שם בפנים
* חיים צ'רנוביץ, תשי"ד, ([https://www.hamichlol.org.il/%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%98%D7%A9%D7%A8%D7%A0%D7%95%D7%91%D7%99%D7%A5 חיים טשרנוביץ]), פרקי חיים עמוד 105 תשי"ד ניו יורק: "סוף הדבר היה, שהבכור ר' חייב לא יכול עוד לעמוד מפני המחלוקת שבחצר וברח לקאפוסט עם החסידים שלו. גם יתר האחים נתפזרו, מי ללאדי ומי לנעזין ולשאר מקומו, ור' שמואל נשאר על מקומו בליובאוויטש "לקיים את צוואת אביו". אירע כך שהבכור ר' לייב מת תוך שנתו מכאב לב, ובכן שימש זה מופת "גלוי" להחסידים הכרוכים אחרי ר' שמואל שזהוי נקמת הרבי "בעולם העליון" כדברי צוואתו והתחילו רבים להאמין בו יותר ויותר, ועל ידי כך התחזק הוא על כסא ממלכתו ושאר הקבוצות הלכו והתדלדל, לאט לאט."
* אפילו החוקרים הרשעים: עמוד 35 ובהערה 25 בעמוד 300 בפרק 1 בספרם של מנחם פרידמן והילמן: "משנפטר התמודדו בניו על כתר האדמורו"ת... בנו שמואל המשיך להנהיג את החצר שבלובביץ תוך כדי מתח בינו לבין אחיו. במשך השנים ומסיבות אלה ואחרות נעלמו ה"חצרות" המקבילות.."


:אתה יכול להכניס את הקישור בלי התחילית | נכתב בשעה 19:33 ע"י [[משתמש:חבר|חבר]] ([[שיחת משתמש:חבר|שיחה]]) - היום, [[כ"ט באב]] [[תש"פ]] מגיע משיח.
:אתה יכול להכניס את הקישור בלי התחילית | נכתב בשעה 19:33 ע"י [[משתמש:חבר|חבר]] ([[שיחת משתמש:חבר|שיחה]]) - היום, [[כ"ט באב]] [[תש"פ]] מגיע משיח.
משתמש אלמוני