משתמש:הנחה/נרות חנוכה: הבדלים בין גרסאות בדף
(←עניינם) |
|||
שורה 4: | שורה 4: | ||
==דינם ומנהגם== | ==דינם ומנהגם== | ||
==עניינם== | ==עניינם: להאיר את החושך== | ||
עניינם של נרות חנוכה הוא "להאיר את החושך" | עניינם של נרות חנוכה הוא "להאיר את החושך". | ||
קביעת מצוות נרות חנוכה היית בעקבות נס נצחון המלחמה ונס פך השמן {{הבהרה|יש מחלוקת בדבר}}, מלכות יוון היא קליפה שעניינה חושך ומנגדת לאור האלוקי {{הערה|להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד}}. באותה התקופה הייתה התגברות החושך של היונים עד כדי כך, שלא רק שנכנסו להיכל וטימאוהו, אלא שטמאו גם את כל השמנים שבהיכל. במעשה זה מתבטא עומק החשכות אותו הפיצו והחדירו היונים בעולם, טומאת ה[[היכל]] מורה על [[פגם]] באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר{{הערה|1=ראה [http://www.mechon-mamre.org/b/h/h61.htm מסכת כלים פרק א משנה ט].}}. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"{{הערה|ספר שמות ל, כה.}}) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו. | קביעת מצוות נרות חנוכה היית בעקבות נס נצחון המלחמה ונס פך השמן {{הבהרה|יש מחלוקת בדבר}}, מלכות יוון היא קליפה שעניינה חושך ומנגדת לאור האלוקי {{הערה|להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד}}. באותה התקופה הייתה התגברות החושך של היונים עד כדי כך, שלא רק שנכנסו להיכל וטימאוהו, אלא שטמאו גם את כל השמנים שבהיכל. במעשה זה מתבטא עומק החשכות אותו הפיצו והחדירו היונים בעולם, טומאת ה[[היכל]] מורה על [[פגם]] באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר{{הערה|1=ראה [http://www.mechon-mamre.org/b/h/h61.htm מסכת כלים פרק א משנה ט].}}. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"{{הערה|ספר שמות ל, כה.}}) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו. | ||
גרסה מ־15:01, 13 בדצמבר 2016
ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה. | |||
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך. |
נרות חנוכה הם נרות מצווה שמצווים בני ישראל להדליק במשך לילות חג החנוכה החל למשך שמונת הימים מאור לכ"ה בכסלו מידי שנה. תפקידם ועניינם הוא להאיר את החושך.
מקור המצווה וטעמו
דינם ומנהגם
עניינם: להאיר את החושך
עניינם של נרות חנוכה הוא "להאיר את החושך". קביעת מצוות נרות חנוכה היית בעקבות נס נצחון המלחמה ונס פך השמן [דרושה הבהרה], מלכות יוון היא קליפה שעניינה חושך ומנגדת לאור האלוקי [1]. באותה התקופה הייתה התגברות החושך של היונים עד כדי כך, שלא רק שנכנסו להיכל וטימאוהו, אלא שטמאו גם את כל השמנים שבהיכל. במעשה זה מתבטא עומק החשכות אותו הפיצו והחדירו היונים בעולם, טומאת ההיכל מורה על פגם באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר[2]. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"[3]) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו.
זו היא הסיבה הפנימית שהדלקת הנרות התעכבה גם לאחרי נצחון המלחמה, לפי שבכדי להתגבר על טומאת השמן שהיא בדרגה עמוקה יותר הוצרכו לנס, שמצאו פך אחד שמן טהור חתום בחותמו של כהן גדול[4], חותמת זו סימלה דרגה גבוהה בקדושה - אור אין סוף שלמעלה מהשתלשלות, שלגבי אור זה גם חושך לא יחשיך, ואדרבא אור זה מאיר את החושך שגם החושך יאיר.
וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה להאיר את החושך שהפיצו היוונים ולהאיר.
הארת החושך של חכמה דקליפה
מבואר בחסידות כי החושך של היוונים היא חכמה דקליפה שעניינה ביטול האמונה....(דרמ"צ, תו"א לד א -ב, שיחות נ"ב, ועוד) ניצחונם והדלקת נרות חנוכה עניינם ביטול חשש זה.(יש למצוא מקור וביאור והרחבה לשייכות ה"נרות" דווקא לביטול עניין זה)
ביטול החמימות דלע"ז
הארת חושך הקליפות
להאיר את החושך שני פרטים שהחושך לא יחשיך ויתירה מכך שגם החושך עצמו יאיר. המשכה אלוקית המגלה שגם הניצוצות שנחשכו לגמרי גם מתעוררים ועד שמציאות הגשמי עצמו מתעורר (נר חנוכה כו)
דרגת ההמשכה שעל ידם
- באור האלוקי הנמשך על ידי קיום המצווה - אור שלמעלה מהשתלשלות, נמשך על ידי מסירות נפשם
הארת החושך בגדרי ודיני המצווה
- .הדלקה בחוץ ולשיטת התוס' וכו' ברה"ר דווקא,
- דווקא משחשכה (ושני ביאורים: הרגיל; להאיר חשכת הליל, ועוד ביאור; שמשקיעה החמה דלע"ז (ראה אוה"ת חנוכה ה תתקמב, תרח"ץ תשי"ד תשל"ח ועוד)),
- משמאל,
- מוסיף והולך (ראה אגר"ק כ"ז א'תתקנז ותורת מנחם ז דלקמן),
- נתקן בזמן הגלות [5],
- כליא רגלא דתרמדואי,
- שייכות שמונת הימים לחג הסוכות - פעולה באומות העולם, שמונה ולא שבעה כנרות המקדש.