מרדכי רוקח: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
 
(20 גרסאות ביניים של 12 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:Orig F1CD8B92F6954F989E32CAEEC5ECAD26.jpg|שמאל|ממוזער|250px|רבי מרדכי רוקח]]
[[קובץ:Orig F1CD8B92F6954F989E32CAEEC5ECAD26.jpg|שמאל|ממוזער|220px|רבי מרדכי רוקח]]
[[קובץ:בילגוריא.JPG|שמאל|ממוזער|250px|הציון של ר' מרדכי]]
[[קובץ:הגרח נאה והאדמור מבולגריה.jpg|שמאל|ממוזער|220px|לצד הרב [[חיים נאה]] (חבוש ב[[שטריימל]])]]
הרה"צ רבי '''[[מרדכי רוקח]]''' מבילגוריא היה בנו של הרה"ק רבי [[יששכר דוב]] מבעלזא, ואחיו של הרה"ק רבי [[אהרן רוקח]] מבעלזא זצ"ל. למרות גדלותו העצומה, הכניע את עצמו כליל לאחיו הקדוש.
רבי '''[[מרדכי רוקח]]''' מבילגוריי (המכונה גם 'בילגוריא', עיר בדרום מזרח פולין; [[תרס"א]] - [[כ"ה חשוון]] [[תש"י]]) היה בנו של רבי [[יששכר דוב רוקח (הראשון)]] מבעלזא, ואחיו של רבי [[אהרן רוקח]] מבעלזא. למרות גדלותו הכניע את עצמו כליל לאחיו הקדוש.


לאחר פטירת אחיו רבי אהרן, מונה בנו של רבי מרדכי - הרה"צ רבי [[יששכר דוב רוקח]] (השני) שליט"א, לאדמו"ר מבעלזא.
לאחר פטירת אחיו רבי אהרן, מונה בנו של רבי מרדכי - הרב רבי [[יששכר דוב רוקח]] (השני) לאדמו"ר מבעלזא.


== כולנו תלמידיו של הצדיק מליובאוויטש ==
== כולנו תלמידיו של הצדיק מליובאוויטש ==


ב[[התועדות]] [[י"ב תמוז]] שנערכה בהיכל ישיבת "[[תורת אמת]]" בירושלים בשנת תש"ה, שלח הרבי מבעלזא כשלוחו האישי, את אחיו רבי מרדכי רוקח מבילגוריה.  
ב[[התועדות]] [[י"ב תמוז]] שנערכה בהיכל ישיבת "[[תורת אמת]]" בירושלים בשנת תש"ה, שלח הרבי מבעלזא כשלוחו האישי, את אחיו רבי מרדכי רוקח מבילגוריה.


ב"[[קובץ ליובאוויטש]]" גליון 9 שיצא לאור באותה שנה מסופר אודות אותה התוועדות, וכך מסופר שם אודות דבריו של הרב מבילגוריא:
ב"[[קובץ ליובאוויטש]]" גליון 9 שיצא לאור באותה שנה מסופר אודות אותה התוועדות, וכך מסופר שם אודות דבריו של הרב מבילגוריא:


הרבי מבעלזא לא יכול היה להשתתף באופן אישי בשמחה, בגלל חלישות בריאותו. בשמו דיבר אחיו האדמו"ר מבילגוריא שליט"א אשר ברך בשמו ובשם הרבי מבעלזא שליט"א את הרבי, בברכת רפואה שלימה ואריכות ימים ושנים טובות.  
{{ציטוטון|הרבי מבעלזא לא יכול היה להשתתף באופן אישי בשמחה, בגלל חלישות בריאותו. בשמו דיבר אחיו האדמו"ר מבילגוריא שליט"א אשר ברך בשמו ובשם הרבי מבעלזא שליט"א את הרבי, בברכת רפואה שלימה ואריכות ימים ושנים טובות.}}


הוא הדגיש, כי בזמן אשר האזור של לעמבערג וחלק גדול מ[[פולין]] היו כבר מוקפים על ידי הרוסים, הרי הקהילות החרדיות שהיו שם, המשיכו להתקיים ולקיים תורה ומצוות ב[[מסירות נפש]], בגלל הידיעה על הפעולות של מסירות הנפש שהרבי פעל ועשה ברוסיה.  
{{ציטוטון|הוא הדגיש, כי בזמן אשר האזור של לעמבערג וחלק גדול מ[[פולין]] היו כבר מוקפים על ידי הרוסים, הרי הקהילות החרדיות שהיו שם, המשיכו להתקיים ולקיים תורה ומצוות ב[[מסירות נפש]], בגלל הידיעה על הפעולות של מסירות הנפש שהרבי פעל ועשה ברוסיה.}}


בפרט הזה של ה"מסירות נפש" - זעק הרבי מבילגוריא - הרי אנו כולנו תלמידיו של הצדיק מליובאוויטש. ובזה היא התועלת של חגיגה זו, שנת היובל [[תרנ"ה]]- [[תש"ה]] לפעילות הכלל הקדושה של הרבי, שהוא אינו צריך את הכבוד הזה, אלא שזהו מיפגן עבורנו, בכדי שנלמד ממנו את המסירות נפש לקיום התורה והיהדות, כפי שהוא עשה בעבר וממשיך לעשות בהווה.
{{ציטוטון|בפרט הזה של ה"[[מסירות נפש]]" - זעק הרבי מבילגוריא - הרי אנו כולנו תלמידיו של הצדיק מליובאוויטש. ובזה היא התועלת של חגיגה זו, שנת היובל [[תרנ"ה]]- [[תש"ה]] לפעילות הכלל הקדושה של הרבי, שהוא אינו צריך את הכבוד הזה, אלא שזהו מיפגן עבורנו, בכדי שנלמד ממנו את ה[[מסירות נפש]] לקיום התורה והיהדות, כפי שהוא עשה בעבר וממשיך לעשות בהווה.}}


каббала.Раби Акива –каббалист, особый мудрец поколения/тана /
נפטר ב[[תל אביב]] ב[[כ"ה חשוון]] [[תש"י]] ומקום קבורתו בבית העלמין ב[[טבריה]].


==ספריו==
* פרשת מרדכי


Прежде всего, кто такой рабби Акива?
== קישורים חיצונים ==
 
====================================
 
Это действительно великий мудрец всех времен, через которого передана нам вся Тора. Один из его учеников написал Вавилонский Талмуд, а второй, рабби Шимон, написал книгу «Зоар». От рабби Акивы пришла к нам вся Тора, как открытая, так и тайная.
 
И действительно, все, о чем Бааль Сулам говорит нам, начиная со слов «рабби Акива сказал...», он, как правило, говорит об общих законах, управляющих всем миром, всей реальностью, поэтому, когда написано: «рабби Акива сказал...», нам стоит к этому прислушаться, - говорится об общем законе природы.
 
Как все миры, так и мы сами, как задолго до нашего появления на свет, так и в наше время, а также и тогда, когда мы покинем этот мир, перейдя в какую-то иную форму существования, - все подчиняется тем законам природы, о которых говорит рабби Акива. В своих высказываниях он описывает всю реальность.
 
Вопрос: Как, например, в выражении «Возлюби ближнего как самого себя»?
 
Да, и это общий закон всей нашей реальности.
 
Раб­би Аки­ва говорит, что все да­но под за­лог, и ло­вуш­ка рас­став­ле­на на всю жизнь. Ма­га­зин от­крыт, и ла­воч­ник да­ет в долг. И кни­га от­кры­та, и пишет ру­ка. И ка­ж­дый, кто за­хо­чет взять взай­мы, пусть при­дет и возь­мет. Но сбор­щи­ки на­ло­гов воз­вра­ща­ют­ся изо дня в день, и взи­ма­ет­ся пла­та с человека, осоз­на­ет он это или нет. И есть им на что опи­рать­ся. И су­дья вершит пра­во­су­дие, и все под­го­тов­ле­но к тра­пе­зе.
 
Мы видим, что, по сути, в одном предложении он передает все условия той реальности, в которой мы находимся. Все дается в кредит, не просто так, и ловушка расставлена на всю жизнь, все предначертано заранее, и не надо искать ничего другого. Как мы говорим, в Рош аШана человеку предписано все на весь год. Тогда для чего стараться, прилагать усилия, быть плохим или хорошим?
 
И здесь, подобное отношение к жизни: все дано под залог, и ловушка расставлена на всю жизнь. Магазин открыт, то есть, отношение, вроде бы, простое ко всем, но лавочник следит, - то есть существует какой-то хозяин, который наблюдает за всеми и всех контролирует. Книга открыта – то есть хозяином ведется учет, и пишет рука – ничего не делается просто так, а, очевидно, в соответствии с отношением покупателей к Хозяину.
 
И каждый, кто хочет взять взаймы, пусть придет и возьмет, – то есть, если человек хочет, он может взять, но сборщики налогов возвращаются изо дня в день – есть работники в магазине, которые требуют оплату, и взимается плата с человека, осознает он это или нет. Это уже не очень понятно, но, тем не менее, должны платить. И это то, что мы видим.
 
И есть им на что опираться, – очевидно, в соответствии с тем, что записано, они требуют, и взимают оплату, силой, добром или злом, но получают оплату. И судья вершит правосудие – вероятно, это так, в соответствии с общим законом. И все готово к трапезе – это уже совершенно не понятно - что имеется в виду под трапезой, и что исправлено и подготовлено.
 
Но, опять же, если сказал рабби Акива, как объясняет Бааль Сулам, это предложение описывает нам всю реальность, Высшую силу, которая управляет нами, ведет нас через тысячи поколений к какой-то цели.
 
Миш­на не­да­ром ос­та­ва­лась скры­та от нас, не да­вая да­же ма­ло­го на­ме­ка на раз­гад­ку, и это го­во­рит нам о том, что есть в ней без­дон­ная глу­би­на, ко­то­рую еще пред­сто­ит по­стичь. Од­на­ко она пре­крас­но разъ­яс­ня­ет­ся на ос­но­ва­нии тех зна­ний, ко­то­рые мы об­ре­ли ра­нее.
 
27 января 2004 года
 
статья "мир" /комментирует р.М.Лайтман/


Дополнительная информация
*[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31683&hilite=f3df04e2-3248-46af-b4df-8ec153f243a7&st=%u05e8%u05d5%u05e7%u05d7 מכתב מהרבי הריי"צ לרבי מרדכי, אג"ק אדמו"ר מוהריי"צ, חלק ח, עמ' תקלו.] {{הב}}
 
 
Из 24000 учеников Раби Акивы остались пять, которых он продолжал взращивать. Один из них написал Гмару, другой (раби Шимон бар-Йохай) Зоар... ..и они против пяти букв: АХДаТа"М - и это милосердие. И они существовали в мире и распространяли Тору среди многих. Это:
 
раби Меир, и раби Йеhуда, и раби Элъазар бен-Шамоа, и раби Шимон, и раби Нехемья.  
== קישורים חיצונים ==


[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31683&hilite=f3df04e2-3248-46af-b4df-8ec153f243a7&st=%u05e8%u05d5%u05e7%u05d7 מכתב מהריי"צ לרבי מרדכי]
{{חצרות}}
{{חצרות}}
[[קטגוריה:אדמו"רי בעלזא]][[קטגוריה:רבנים]]
{{מיון רגיל:רוקח, מרדכי}}
[[קטגוריה:רבנים]]
[[קטגוריה:אישים הטמונים בבית העלמין בטבריה]]
[[קטגוריה:אישים שנולדו בשנת תרס"א]]
[[קטגוריה:אישים שנפטרו בשנת תש"י]]
[[קטגוריה:משפחת רוקח]]

גרסה אחרונה מ־11:51, 3 בספטמבר 2023

רבי מרדכי רוקח
לצד הרב חיים נאה (חבוש בשטריימל)

רבי מרדכי רוקח מבילגוריי (המכונה גם 'בילגוריא', עיר בדרום מזרח פולין; תרס"א - כ"ה חשוון תש"י) היה בנו של רבי יששכר דוב רוקח (הראשון) מבעלזא, ואחיו של רבי אהרן רוקח מבעלזא. למרות גדלותו הכניע את עצמו כליל לאחיו הקדוש.

לאחר פטירת אחיו רבי אהרן, מונה בנו של רבי מרדכי - הרב רבי יששכר דוב רוקח (השני) לאדמו"ר מבעלזא.

כולנו תלמידיו של הצדיק מליובאוויטש[עריכה | עריכת קוד מקור]

בהתועדות י"ב תמוז שנערכה בהיכל ישיבת "תורת אמת" בירושלים בשנת תש"ה, שלח הרבי מבעלזא כשלוחו האישי, את אחיו רבי מרדכי רוקח מבילגוריה.

ב"קובץ ליובאוויטש" גליון 9 שיצא לאור באותה שנה מסופר אודות אותה התוועדות, וכך מסופר שם אודות דבריו של הרב מבילגוריא:

"הרבי מבעלזא לא יכול היה להשתתף באופן אישי בשמחה, בגלל חלישות בריאותו. בשמו דיבר אחיו האדמו"ר מבילגוריא שליט"א אשר ברך בשמו ובשם הרבי מבעלזא שליט"א את הרבי, בברכת רפואה שלימה ואריכות ימים ושנים טובות."

"הוא הדגיש, כי בזמן אשר האזור של לעמבערג וחלק גדול מפולין היו כבר מוקפים על ידי הרוסים, הרי הקהילות החרדיות שהיו שם, המשיכו להתקיים ולקיים תורה ומצוות במסירות נפש, בגלל הידיעה על הפעולות של מסירות הנפש שהרבי פעל ועשה ברוסיה."

"בפרט הזה של ה"מסירות נפש" - זעק הרבי מבילגוריא - הרי אנו כולנו תלמידיו של הצדיק מליובאוויטש. ובזה היא התועלת של חגיגה זו, שנת היובל תרנ"ה- תש"ה לפעילות הכלל הקדושה של הרבי, שהוא אינו צריך את הכבוד הזה, אלא שזהו מיפגן עבורנו, בכדי שנלמד ממנו את המסירות נפש לקיום התורה והיהדות, כפי שהוא עשה בעבר וממשיך לעשות בהווה."

נפטר בתל אביב בכ"ה חשוון תש"י ומקום קבורתו בבית העלמין בטבריה.

ספריו[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • פרשת מרדכי

קישורים חיצונים[עריכה | עריכת קוד מקור]

חב"ד וגדולי ישראל
חב"ד ובנותיה
חסידות חב"ד ליובאוויטש
חסידות סטרשלה   ●   התפצלות חסידות חב"ד (תרכ"ו)חב"ד קאפוסטחב"ד ליאדיחב"ד ניעז'ין   ●   חסידות אוורוטש
חצרות רוסיה ליטא ואוקראינה
ברסלבטולנאסלוניםסקוויראפינסק קרליןצ'רנובילקרליןצ'רקסרחמסטריבקארוז'יןצ'ורטקובסקוליא
חצרות גליציה
באבובצאנזמחנובקהפשברסקבעלזנדבורנאביטשינאקרטשניףזוטשקא
חצרות פולין ווואהלין
אמשינובגורזוויהללעלובסטרופקובראדזיןביאלאפשיסחאאוז'רוב
חצרות הונגריה ורומניה
פאפאויז'ניץסאטמארערלוי
חצרות ארץ ישראל ומרוקו
שומרי אמונים  •  אשלג  •  אבוחצירא