קרבן תמיד: הבדלים בין גרסאות בדף
אין תקציר עריכה תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
מ (החלפת טקסט – "</ref>" ב־"}}") |
||
(3 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:קרבן תמיד.jpg|שמאל|ממוזער|300px|דישון המערכה, והוספת שני גזרי עצים בבוקר לפני הקרבת קרבן התמיד.]] | [[קובץ:קרבן תמיד.jpg|שמאל|ממוזער|300px|דישון המערכה, והוספת שני גזרי עצים בבוקר לפני הקרבת קרבן התמיד.]] | ||
'''קרבן תמיד''' הוא קרבן ציבור, הקרב בכל יום בבוקר | '''קרבן תמיד''' הוא קרבן ציבור, הקרב בכל יום בבוקר ובין הערביים | ||
גם בזמן שבית המקדש חרב, קיימת מצוות ה[[תפילה]], [[תפילת שחרית]] היא נגד קרבן תמיד של שחרית, [[תפילת מנחה]] היא כנגד קרבן תמיד של בין הערבים, ו[[תפילת ערבית]] היא כנגד איברים ופדרים שלא נתעכלו שקרבים כל הלילה. לכן גם זמני התפילות הם כזמני הקרבת הקרבנות | גם בזמן שבית המקדש חרב, קיימת מצוות ה[[תפילה]], [[תפילת שחרית]] היא נגד קרבן תמיד של שחרית, [[תפילת מנחה]] היא כנגד קרבן תמיד של בין הערבים, ו[[תפילת ערבית]] היא כנגד איברים ופדרים שלא נתעכלו שקרבים כל הלילה. לכן גם זמני התפילות הם כזמני הקרבת הקרבנות{{הערה|ברכות ח'}}. | ||
== תוכן המצווה == | == תוכן המצווה == | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
רבינו הזקן כותב{{הערה|1=[[לקוטי אמרים - פרק ל"ד]]}} שב[[קרבנות]] היה כל החי עולה לה' על ידי [[בהמה]] אחת, וכל ה[[צומח]] על ידי עשרון סלת אחד בלול בשמן כו'. | רבינו הזקן כותב{{הערה|1=[[לקוטי אמרים - פרק ל"ד]]}} שב[[קרבנות]] היה כל החי עולה לה' על ידי [[בהמה]] אחת, וכל ה[[צומח]] על ידי עשרון סלת אחד בלול בשמן כו'. | ||
== זמן השחיטה == | |||
'''קרבן תמיד של שחר''' נשחט לכתחילה בתחילת זמנו, שהוא בתחילת הבוקר, מעט לפני שעולה החמה, כאשר כבר יש מעט אור בשמיים, וזמנו בדיעבד הוא עד סוף ארבע שעות זמניות. | |||
זמנו של '''קרבן תמיד של בין הערביים''' מתחיל קצת לאחר אמצע היום כאשר השמש הנמצאת במרכז השמיים מתחילה לנטות לצד מערב, זמן זה מכונה מנחה גדולה, וזמנו הוא עד השקיעה. את התמיד של בין הערביים שוחטים בדרך כלל בשעה שמונה וחצי, ומקריבים בשעה תשע וחצי (בשעות זמניות). | |||
אף על פי שלא מתחילים להקריב קרבנות לאחר תמיד של בין הערביים, ניתן להמשיך להקטיר במשך כל הלילה איברים של קרבנות שדמם נזרק קודם הקרבת התמיד. | |||
== המקריב == | == המקריב == | ||
שורה 32: | שורה 38: | ||
# והיין, שלשה עשר כהנים זכו בו. מי שזכה בפיס, נוטל עמו שנים עשר כהנים שהיו עמו במשמרתו לעזרו בעבודות האחרות, כיון שהיו זקוקים לכך ל13 כהנים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=6&daf=25&format=pdf יומא כה, א].}}. | # והיין, שלשה עשר כהנים זכו בו. מי שזכה בפיס, נוטל עמו שנים עשר כהנים שהיו עמו במשמרתו לעזרו בעבודות האחרות, כיון שהיו זקוקים לכך ל13 כהנים.{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=6&daf=25&format=pdf יומא כה, א].}}. | ||
}} | }} | ||
== ניסוך היין == | |||
ביחד עם הקרבת הקורבן היו מנסכים יין על גבי המזבח | |||
היין נשפך לספלים שהותקנו לשם כך על גג מזבח העולה וירד בנקב שהיה במזבח (אל השיתין). פעולת השפיכה נקראת "ניסוך היין". | |||
==קישורים חיצוניים== | |||
*[https://col.org.il/news/163831 קרבן ה״תמיד״ זה הסוד להצלחה אדירה{{וידאו}}{{אודיו}}{{col}}] | |||
{{הר הבית}} | {{הר הבית}} |
גרסה אחרונה מ־06:19, 18 בנובמבר 2024
קרבן תמיד הוא קרבן ציבור, הקרב בכל יום בבוקר ובין הערביים
גם בזמן שבית המקדש חרב, קיימת מצוות התפילה, תפילת שחרית היא נגד קרבן תמיד של שחרית, תפילת מנחה היא כנגד קרבן תמיד של בין הערבים, ותפילת ערבית היא כנגד איברים ופדרים שלא נתעכלו שקרבים כל הלילה. לכן גם זמני התפילות הם כזמני הקרבת הקרבנות[1].
תוכן המצווה[עריכה | עריכת קוד מקור]
רבינו הזקן כותב[2] שבקרבנות היה כל החי עולה לה' על ידי בהמה אחת, וכל הצומח על ידי עשרון סלת אחד בלול בשמן כו'.
זמן השחיטה[עריכה | עריכת קוד מקור]
קרבן תמיד של שחר נשחט לכתחילה בתחילת זמנו, שהוא בתחילת הבוקר, מעט לפני שעולה החמה, כאשר כבר יש מעט אור בשמיים, וזמנו בדיעבד הוא עד סוף ארבע שעות זמניות.
זמנו של קרבן תמיד של בין הערביים מתחיל קצת לאחר אמצע היום כאשר השמש הנמצאת במרכז השמיים מתחילה לנטות לצד מערב, זמן זה מכונה מנחה גדולה, וזמנו הוא עד השקיעה. את התמיד של בין הערביים שוחטים בדרך כלל בשעה שמונה וחצי, ומקריבים בשעה תשע וחצי (בשעות זמניות).
אף על פי שלא מתחילים להקריב קרבנות לאחר תמיד של בין הערביים, ניתן להמשיך להקטיר במשך כל הלילה איברים של קרבנות שדמם נזרק קודם הקרבת התמיד.
המקריב[עריכה | עריכת קוד מקור]
לפני הקרבת הקרבן, היו עושין את עבודת דישון המזבח, אותה היה עושה מי שזכה בפיס הראשון. העבודה היא להעביר את הדשן - אפר הקרבנות מעל המזבח, ולהעבירו מחות למחנה אל מקום טהור.
כמו כן לפני הקרבת קרבן התמיד, היו מוסיפים שני גזרי עצים על ידי כהן. בין הערבים יש מצווה מיוחדת להוסיף עוד שני גזרי עצים, ועל ידי שני כהנים דווקא.[3]
הקרבת הקרבן עצמו הייתה מתבצעת על ידי הפיס השני, בו היו מחליטים:
- מי שוחט.
- מי זורק.
- מי מדשן מזבח הפנימי.
- מי מדשן את המנורה,
- מי מעלה אברים לכבש.
- הראש והרגל.
- ושתי הידים.
- העוקץ והרגל.
- והחזה והגרה.
- ושתי הדפנות.
- והקרבים.
- והסלת והחביתין.
- והיין, שלשה עשר כהנים זכו בו. מי שזכה בפיס, נוטל עמו שנים עשר כהנים שהיו עמו במשמרתו לעזרו בעבודות האחרות, כיון שהיו זקוקים לכך ל13 כהנים.[4].
ניסוך היין[עריכה | עריכת קוד מקור]
ביחד עם הקרבת הקורבן היו מנסכים יין על גבי המזבח
היין נשפך לספלים שהותקנו לשם כך על גג מזבח העולה וירד בנקב שהיה במזבח (אל השיתין). פעולת השפיכה נקראת "ניסוך היין".
קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]
בית המקדש | ||
---|---|---|
בתי המקדש | המשכן · בית המקדש הראשון · בית המקדש השני · בית המקדש השלישי | |
הר הבית | מנורות · מחנה שכינה · שמן המשחה שילוח מן המחנה · מעלות הר הבית · הבירה · המשכן · עליה להר הבית | |
העזרה | רצפת העזרה · שערי העזרה · עזרת נשים · עזרת ישראל · עזרת כהנים · אחורי בית הכפורת · מזבח העולה · מזבח הנחושת · כבש המזבח · יסוד המזבח · הכיור · כן הכיור · מוכני · שירה · ים הנחושת | |
הלשכות | לשכת העצים · לשכת השמנים · לשכת המצורעים · לשכת הנזירים · לשכת כלי השיר · לשכת עושי חביתין · לשכת פנחס המלביש · לשכת הגזית · בית המוקד · בית החליפות | |
קודש | מנורה · שולחן הפנים · מזבח הקטורת · קני המנורה · קטורת · פיס · טרקסין · לחם הפנים · עשיית הכלים | |
קודש הקודשים | ארון · לוחות הברית · כפורת · כרובים · אבן השתיה | |
קורבנות | קורבנות · קרבן חטאת · קרבן עולה · קרבן תמיד · קרבן תודה · קרבנות הנשיאים · קרבן פסח · שתי מתנות שהן ארבע · קרבן מנחה · קרבן העומר | |
עובדי המקדש | כהן גדול · כהנים · שבט לוי · שמירת המקדש · איש הר הבית | |
בגדי כהונה | מצנפת ומגבעת · מכנסיים · אבנט · ציץ · חושן המשפט · אורים ותומים · אפוד · מעיל |
הערות שוליים
- ↑ ברכות ח'
- ↑ לקוטי אמרים - פרק ל"ד
- ↑ יומא כו, ב.
- ↑ יומא כה, א.