מגילות הגנוזות: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(8 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
מגילות מדבר יהודה המכונות גם מגילות [[ים המלח]], המגילות הגנוזות ומגילות קומראן, הן מגילות שהתגלו במערות קומראן (משם רוב הכמות ולכן הן המפורסמות), מורבעת, נחל חבר (מערת האימה ומערת האיגרות), נחל צאלים ועל המצדה שבמדבר יהודה ובאתרים נוספים באזור, בעיקר, בין השנים ה'תש"ז- ה'תשט"ו. גילוי המגילות נחשב לאחד הממצאים הארכאולוגיים החשובים ב[[ארץ ישראל]].
{{בעבודה מתמשכת}}
מגילות מדבר יהודה המכונות גם מגילות [[ים המלח]], המגילות הגנוזות ומגילות קומראן, הן מגילות שהתגלו במערות קומראן (משם רוב הכמות ולכן הן המפורסמות), מורבעת, נחל חבר (מערת האימה ומערת האיגרות), נחל צאלים ועל המצדה שבמדבר יהודה ובאתרים נוספים באזור, בעיקר, בין השנים ה'תש"ז- ה'תשט"ו. גילוי המגילות נחשב לאחד הממצאים ב[[ארכיאולוגיה]] החשובים ב[[ארץ ישראל]].


== גילוי המגילות==
== גילוי המגילות==
שורה 6: שורה 7:
==מגילות הנחושת==
==מגילות הנחושת==
{{להשלים}}
{{להשלים}}
סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל עמק המלך.
סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל [[עמק המלך]].


==דעת הרבי על המגילות==
==דעת הרבי==


במכתבו לרב זווין כותב הרבי מלך המשיח:  
במכתבו אל הרב [[שלמה יוסף זוין]] כותב [[הרבי מלך המשיח]]:
"בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי לא היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית, וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"{{הערה| אגרות קודש, חי"א, אגרת ג'תה}}.


בלקוטי שיחות עוסק הרבי בסוגיית הגמרא בנושא הציץ של כהן גדול, שר' אלעזר ב"ר יוסי העיד שראה אותו ברומי בעת ביקורו עם רשב"י שם, ובציץ היה כתוב בשיטה אחת "קודש לה'" וחכמים אמרו שבציץ היה כתוב שם ה' בשתי שיטות מלמעלה ומלמטה וממשיך הרבי שם:
{{ציטוט|תוכן="בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי '''לא''' היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה '''שטחית''', וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"|מקור=אגרות קודש חלק י"א, איגרת ג'תה{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/admur/ig/11/3405.htm האיגרת] {{ספריה}}.}}.}}


"בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מעניני התנ"ך ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה"גניזות", למרות שהם נראים כ'עדות ראיה" הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה"גניזות" האם מ"גדולי החכמים" או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד משה רבינו, זה דבר ברור שזו אמת"{{הערה| ליקוטי שיחות חכ"ו ע' 203}}.
ב[[לקוטי שיחות]] עוסק הרבי בסוגיית ה[[גמרא]] בנושא ה[[ציץ]] של [[הכהן הגדול]], עליו רבי אלעזר בן רבי יוסי העיד שראה אותו ב[[רומי]] בעת ביקורו שם עם [[רשב"י]], ובציץ היה כתוב בשורה אחת "קודש לה'", בניגוד לדברי חכמים שבציץ היה כתוב [[השם המפורש|שם ה']] בשתי שורות מלמעלה ומלמטה. בהקשר לכך כותב הרבי:
 
{{ציטוטון|בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מעניני ה[[תנ]] ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה"גניזות", למרות שהם נראים כ'עדות ראיה" הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה"גניזות" האם מ"גדולי החכמים" או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד [[משה רבינו]], זה דבר ברור שזו אמת}}{{הערה|ליקוטי שיחות חכ"ו ע' 203}}.
{{הערות שוליים}}

גרסה אחרונה מ־13:12, 9 באוגוסט 2023

ערך זה נמצא בעיצומה של עבודה ממושכת. הערך פתוח לעריכה.
אתם מוזמנים לבצע עריכה לשונית, ויקיזציה וסגנון לפסקאות שנכתבו, וכמו כן לעזור להרחיב ולהשלים את הערך.

מגילות מדבר יהודה המכונות גם מגילות ים המלח, המגילות הגנוזות ומגילות קומראן, הן מגילות שהתגלו במערות קומראן (משם רוב הכמות ולכן הן המפורסמות), מורבעת, נחל חבר (מערת האימה ומערת האיגרות), נחל צאלים ועל המצדה שבמדבר יהודה ובאתרים נוספים באזור, בעיקר, בין השנים ה'תש"ז- ה'תשט"ו. גילוי המגילות נחשב לאחד הממצאים בארכיאולוגיה החשובים בארץ ישראל.

גילוי המגילותעריכה

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

מגילות הנחושתעריכה

פרק זה לוקה בחסר. אנא תרמו לחב"דפדיה והשלימו אותו. יתכן שיש על כך פירוט בדף השיחה.

סקירה קצרה על מגילת הנחושת והדמיון הרב למסכת כלים שהדפיס הרה"ק בעל עמק המלך.

דעת הרביעריכה

במכתבו אל הרב שלמה יוסף זוין כותב הרבי מלך המשיח:

"בהנוגע למגילות הגנוזות, הרי לא היה עתותי בידי לעיין בהסכסוך שבין החוקרים בזה, וכידוע שמחולקים מן הקצה אל הקצה, אבל מה שנראה לי מתוך קריאה שטחית, וראיית איזה צילומים, שכנראה משיטת הכתוב בהנוגע למלאים וכו' [כתיבה בכתיב מלא במקום חסר כנהוג בתנ"ך בדרך כלל] זהו מכתב יד עם הארץ, העלול לטעות בהעתקה מפני חיסרון הידיעה, ולכן זהירות יתרה דרושה בנוגע לסמכות המגילות (ומי יודע סיבת גניזתם)"

אגרות קודש חלק י"א, איגרת ג'תה[1].

בלקוטי שיחות עוסק הרבי בסוגיית הגמרא בנושא הציץ של הכהן הגדול, עליו רבי אלעזר בן רבי יוסי העיד שראה אותו ברומי בעת ביקורו שם עם רשב"י, ובציץ היה כתוב בשורה אחת "קודש לה'", בניגוד לדברי חכמים שבציץ היה כתוב שם ה' בשתי שורות מלמעלה ומלמטה. בהקשר לכך כותב הרבי:

"בזמן האחרון התגלו גניזות של מגילות מעניני התנ"ך ושם יש כמה שינויים לגבי המסורה שלנו בנוגע לחסר ויתיר וכו'. צריך לדעת שה"גניזות", למרות שהם נראים כ'עדות ראיה" הרי הם כלל לא כפי המסורה שלנו. ובפרט שלא ניתן לדעת מי הם מחברי ה"גניזות" האם מ"גדולי החכמים" או שלא. ויותר מכך, אשר ישנה אפשרות שהמגילות נגנזו בגלל שנכתבו לא כהלכה. מה שאין המסורה שיש לנו, אשר הועברה איש מפי איש, דור אחר דור למעלה עד משה רבינו, זה דבר ברור שזו אמת"[2].

הערות שוליים

  1. האיגרת באתר ספריית חב"ד ליובאוויטש  .
  2. ליקוטי שיחות חכ"ו ע' 203