פרשת בלק: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
אין תקציר עריכה
 
(3 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{קשר חב"די}}
'''פרשת בלק''' היא ה[[פרשה]] השביעית ב[[ספר במדבר]] (מפרק כ"ב פסוק ב' עד פרק כ"ה פסוק ט'). נקראת לעיתים יחד עם [[פרשת חוקת]].  
'''פרשת בלק''' היא ה[[פרשה]] השביעית ב[[ספר במדבר]] (מפרק כ"ב פסוק ב' עד פרק כ"ה פסוק ט'). נקראת לעיתים יחד עם [[פרשת חוקת]].  


שורה 8: שורה 9:
*'''שני''' - בלעם שולח את המסר עם השליחים לבלק, לפיו אין לו רשות מה' ללכת עימם. מיד לאחר מכן שולח בלק שליחים חשובים יותר לבלעם ומבטיח לו תשלום הגון. בלעם שוב שואל את פי ה' וכעת ה' אומר לו שהוא יכול ללכת עימם, אך עליו לדבר רק את הדברים אשר ה' ישים בפיו.  
*'''שני''' - בלעם שולח את המסר עם השליחים לבלק, לפיו אין לו רשות מה' ללכת עימם. מיד לאחר מכן שולח בלק שליחים חשובים יותר לבלעם ומבטיח לו תשלום הגון. בלעם שוב שואל את פי ה' וכעת ה' אומר לו שהוא יכול ללכת עימם, אך עליו לדבר רק את הדברים אשר ה' ישים בפיו.  
   
   
*'''שלישי''' - בלעם חובש את אתונו ועושה זאת במוטיביציה גבוהה. בדרכו שולח ה' [[מלאך]] עם חרב שלופה והוא עומד בדרכה של האתון. [[רש"י]] אומר כי לחיות יש ראיה זכה יותר מאשר לאנשים, ולכן האתון יכלה לראות את המלאך בעוד בלעם לא ראה. התורה מתארת את מה שעובר על בלעם בנסותו לשכנע את האתון להמשיך בדרכה, ולבסוף ה' פותח את עיני בלעם והוא רואה את המלאך, דבר שמפיל עליו פחד והוא מציע לחזור בחזרה כלעומת שבא. אך המלאך אומר לו שהוא יכול ללכת אך עליו לזכור כי ברשותו לדבר רק את דבר ה' שישים בפיו.  
*'''שלישי''' - בלעם חובש את אתונו ועושה זאת במוטיבציה גבוהה. בדרכו שולח ה' [[מלאך]] עם חרב שלופה והוא עומד בדרכה של האתון. [[רש"י]] אומר כי לחיות יש ראיה זכה יותר מאשר לאנשים, ולכן האתון יכלה לראות את המלאך בעוד בלעם לא ראה. התורה מתארת את מה שעובר על בלעם בנסותו לשכנע את האתון להמשיך בדרכה, ולבסוף ה' פותח את עיני בלעם והוא רואה את המלאך, דבר שמפיל עליו פחד והוא מציע לחזור בחזרה כלעומת שבא. אך המלאך אומר לו שהוא יכול ללכת אך עליו לזכור כי ברשותו לדבר רק את דבר ה' שישים בפיו.  
   
   
*'''רביעי''' - בלעם הולך עם בלק והם בונים שבעה [[מזבח]]ות ומקריבים קרבנות לפני ה'. אך כאשר הוא פותח את פיו ה' שם בפיו [[ברכות]] לעם ישראל, באמרו שאינו יכול לקלל את העם שה' בעצמו לא מקלל, וכי עם ישראל הוא העם בו שורה השכינה. הוא מסיים באיחול לעצמו שיהיה כמו עם ישראל... בלק, ששכר את בלעם על מנת לקלל את ישראל, מתלונן, אך בלעם משיב לו שהוא יכול לומר רק את דבר ה'.  
*'''רביעי''' - בלעם הולך עם בלק והם בונים שבעה [[מזבח]]ות ומקריבים קרבנות לפני ה'. אך כאשר הוא פותח את פיו ה' שם בפיו [[ברכות]] לעם ישראל, באמרו שאינו יכול לקלל את העם שה' בעצמו לא מקלל, וכי עם ישראל הוא העם בו שורה השכינה. הוא מסיים באיחול לעצמו שיהיה כמו עם ישראל... בלק, ששכר את בלעם על מנת לקלל את ישראל, מתלונן, אך בלעם משיב לו שהוא יכול לומר רק את דבר ה'.  
שורה 16: שורה 17:
*'''שישי''' - כיון שבעליה הקודמת בלעם לא קילל את ישראל, בלק מנסה שוב ולוקח אותו למקום אחר, לפסגת הר פעור, ושם הוא מקווה כי בלעם יוכל לקלל את העם. [[רש"י]] מסביר שבלק ידע שזה יהיה מקום בו יחטאו ישראל. בפעם השלישית הם בונים שבעה מזבחות ומקריבים קרבנות. ואז בלעם מתחיל ומברך את ישראל בפעם השלישית, והפעם עם ברכות מיוחדות "מה טובו אוהליך [[יעקב]]".  
*'''שישי''' - כיון שבעליה הקודמת בלעם לא קילל את ישראל, בלק מנסה שוב ולוקח אותו למקום אחר, לפסגת הר פעור, ושם הוא מקווה כי בלעם יוכל לקלל את העם. [[רש"י]] מסביר שבלק ידע שזה יהיה מקום בו יחטאו ישראל. בפעם השלישית הם בונים שבעה מזבחות ומקריבים קרבנות. ואז בלעם מתחיל ומברך את ישראל בפעם השלישית, והפעם עם ברכות מיוחדות "מה טובו אוהליך [[יעקב]]".  
   
   
*'''שביעי''' - בלעם מתחיל לומר נבואה אודות [[אחרית הימים]] ו[[ימות המשיח]], כולל אחריתו של [[עמלק]], ולאחר מכן הוא שב לביתו. בהמשך לנסיון הלא מוצלח של בלעם לקלל את העם, הגיעו [[נשים]] צעירות מואביות שפיתו את הגברים בעם ישראל לעבוד [[עבודה זרה]]. [[רש"י]] מסביר שהם עשו זאת בעצת בלעם. ה' כעס על עם ישראל וציוה על משה לתלות את אלו שחטאו. באותו שלב יצא יהודי בשם זמרי בן סלוא שלקח אישה מואביה איתה נאף. כשראה זאת פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן הגדול, הוא לקח חרב והרג את הנואף והנואפת בדרך ניסיתי.  
*'''שביעי''' - בלעם מתחיל לומר נבואה אודות [[אחרית הימים]] ו[[ימות המשיח]], כולל אחריתו של [[עמלק]], ולאחר מכן הוא שב לביתו. בהמשך לנסיון הלא מוצלח של בלעם לקלל את העם, הגיעו [[נשים]] צעירות מואביות שפיתו את הגברים בעם ישראל לעבוד [[עבודה זרה]]. [[רש"י]] מסביר שהם עשו זאת בעצת בלעם. ה' כעס על עם ישראל וציוה על משה לתלות את אלו שחטאו. באותו שלב יצא יהודי בשם זמרי בן סלוא שלקח אישה מואביה איתה נאף. כשראה זאת פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן הגדול, הוא לקח חרב והרג את הנואף והנואפת בדרך ניסית.  


==בתורת החסידות==
==קישורים חיצוניים==
על הפסוק "דרך כוכב מיעקב" דורש{{הערה|[[תורת מנחם]] ח"ח עמ' 157}} [[הרבי מליובאוויטש]]ביאור, שהרי לבסוף נתברר
*[https://www.mafteiach.app/likkutei_sichos/by_parsha/balak לקוטי שיחות פרשיות - פרשת בלק] {{מפתח}}
שבר כוכבא לא היה משיח, ואיך יתכן שרבי
עקיבא חשב שהוא "מלכא משיחא"?
ויש לומר הביאור בזה בדרך החסידות:
בנוגע לרבי עקיבא איתא בגמ' "מן שית
מילי איעתר רבי עקיבא"{{הערה|נדרים נ, א}} ופירש
במגלה עמוקות "הוא סוד ו' . . לכן דרש רבי
עקיבא בכל התורה ו', כמ"ש התוס' שרבי
עקיבא הוא דרש ווי"ן"{{הערה|אופן עג}}. ועל אות
וא"ו איתא בזוהר הקדוש{{הערה|זח"ג ב, א}} "דא אות
אמת", שאמת הוא ספירת התפארת{{הערה|ראה לקו"ת
ואתחנן ה, א ואילך}}. ועל ספירת התפארת מבואר
שנקראת "אילנא דחיי", ונעלית היא מספירת
המלכות שנקראת "אילנא דטוב ורע"{{הערה|ראה
קונטרס עץ החיים פ"י}}.
ונמצא, שגדלה מעלת רבי עקיבא עד היותו
בבחינת "אילנא דחיי" שלא שייך בו "טוב
ורע". ועל כן הי' רבי עקיבא סובר שגילוי
המשיח יהי' בדורו, כי מצד עצמו, סיים
והשלים את עבודתו, והי' מוכן לגילוי המשיח.
וזה שנתברר שבר כוכבא לא הי' משיח הוא
מכיון שהדור כולו לא הי' ראוי לכך, כי אם
רבי עקיבא לבדו.
==קישורים חיצונים==
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=54 רעיונות לפרשת בלק] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=topic&topic=54 רעיונות לפרשת בלק] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=54&article=726 טקסט פרשת בלק עם פירוש רש"י] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=54&article=726 טקסט פרשת בלק עם פירוש רש"י] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=198&article=779 פרשת בלק בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.co.il/?template=article&topic=198&article=779 פרשת בלק בקצרה לילדים] - {{חב"ד בישראל}}
*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=16425&CategoryID=2513 "ליבון סיפור אתון בלעם"], [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]], גיליון 1354, בלק ה'תש"פ
*[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=16425&CategoryID=2513 "ליבון סיפור אתון בלעם"], [[התקשרות (גיליון)|התקשרות]], גיליון 1354, בלק ה'תש"פ
{{הערות שוליים}}
 
{{פרשות השבוע}}
{{פרשות השבוע}}
[[קטגוריה:פרשות השבוע|ד]]
[[קטגוריה:פרשות השבוע|ד]]
[[קטגוריה:חומש במדבר|7]]
[[קטגוריה:חומש במדבר|7]]

גרסה אחרונה מ־17:21, 29 ביוני 2023

ערך זה דורש הקשר חב"די: בדף זה חסר מידע שמבהיר את ההקשר או נקודת המבט של חסידות חב"ד לבין נושא או נשוא הערך
אתם מוזמנים לסייע על ידי הוספת פרטים אנציקלופדיים רלוונטים. אנא אל תורידו את ההודעה כל עוד לא תוקן הדף. אם אתם סבורים כי אין בדף בעיה, ניתן לציין זאת בדף השיחה.

פרשת בלק היא הפרשה השביעית בספר במדבר (מפרק כ"ב פסוק ב' עד פרק כ"ה פסוק ט'). נקראת לעיתים יחד עם פרשת חוקת.

הפרשה בקצרה[עריכה | עריכת קוד מקור]

הקדמה: פרשתנו נקראת בשם בלק והיא עוסקת בנביא בלעם שהיה נביא גוי. היא מתחילה היכן שהתסיימה הפרשה הקודמת, פרשת חוקת.

  • ראשון - עם ישראל סיים לנצח את שני המלכים ולכבוש את ארצם. כעת, בלק שהיה מלך בני מואב, שומע על הנצחונות של העם, מה שאומר סכנה למלכותו ולארצו. כיון שכך הוא שולח שליחים לבלעם, שהיה ידוע כנביא גוי, והוא מבקשו להגיע ולקלל את עם ישראל. בלעם שואל על כך את פי ה' והתשובה היא שאסור לו לקלל את העם.
  • שני - בלעם שולח את המסר עם השליחים לבלק, לפיו אין לו רשות מה' ללכת עימם. מיד לאחר מכן שולח בלק שליחים חשובים יותר לבלעם ומבטיח לו תשלום הגון. בלעם שוב שואל את פי ה' וכעת ה' אומר לו שהוא יכול ללכת עימם, אך עליו לדבר רק את הדברים אשר ה' ישים בפיו.
  • שלישי - בלעם חובש את אתונו ועושה זאת במוטיבציה גבוהה. בדרכו שולח ה' מלאך עם חרב שלופה והוא עומד בדרכה של האתון. רש"י אומר כי לחיות יש ראיה זכה יותר מאשר לאנשים, ולכן האתון יכלה לראות את המלאך בעוד בלעם לא ראה. התורה מתארת את מה שעובר על בלעם בנסותו לשכנע את האתון להמשיך בדרכה, ולבסוף ה' פותח את עיני בלעם והוא רואה את המלאך, דבר שמפיל עליו פחד והוא מציע לחזור בחזרה כלעומת שבא. אך המלאך אומר לו שהוא יכול ללכת אך עליו לזכור כי ברשותו לדבר רק את דבר ה' שישים בפיו.
  • רביעי - בלעם הולך עם בלק והם בונים שבעה מזבחות ומקריבים קרבנות לפני ה'. אך כאשר הוא פותח את פיו ה' שם בפיו ברכות לעם ישראל, באמרו שאינו יכול לקלל את העם שה' בעצמו לא מקלל, וכי עם ישראל הוא העם בו שורה השכינה. הוא מסיים באיחול לעצמו שיהיה כמו עם ישראל... בלק, ששכר את בלעם על מנת לקלל את ישראל, מתלונן, אך בלעם משיב לו שהוא יכול לומר רק את דבר ה'.
  • חמישי - כיון שבלעם לא קילל את העם עדיין, בלק לוקח את בלעם למקום אחר, והוא מקווה שלבעם יוכל לקלל את עם ישראל משם. שוב בנו שבעה מזבחות ושוב הקריבו קרבנות, בבקשה שיצליח לקלל את העם. אך שוב ה' שם בפיו דברי ברכה.
  • שישי - כיון שבעליה הקודמת בלעם לא קילל את ישראל, בלק מנסה שוב ולוקח אותו למקום אחר, לפסגת הר פעור, ושם הוא מקווה כי בלעם יוכל לקלל את העם. רש"י מסביר שבלק ידע שזה יהיה מקום בו יחטאו ישראל. בפעם השלישית הם בונים שבעה מזבחות ומקריבים קרבנות. ואז בלעם מתחיל ומברך את ישראל בפעם השלישית, והפעם עם ברכות מיוחדות "מה טובו אוהליך יעקב".
  • שביעי - בלעם מתחיל לומר נבואה אודות אחרית הימים וימות המשיח, כולל אחריתו של עמלק, ולאחר מכן הוא שב לביתו. בהמשך לנסיון הלא מוצלח של בלעם לקלל את העם, הגיעו נשים צעירות מואביות שפיתו את הגברים בעם ישראל לעבוד עבודה זרה. רש"י מסביר שהם עשו זאת בעצת בלעם. ה' כעס על עם ישראל וציוה על משה לתלות את אלו שחטאו. באותו שלב יצא יהודי בשם זמרי בן סלוא שלקח אישה מואביה איתה נאף. כשראה זאת פנחס בן אלעזר בן אהרן הכהן הגדול, הוא לקח חרב והרג את הנואף והנואפת בדרך ניסית.

קישורים חיצוניים[עריכה | עריכת קוד מקור]