שתיקה – הבדלי גרסאות
אין תקציר עריכה |
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) |
||
| (18 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות) | |||
| שורה 3: | שורה 3: | ||
כתר פירושו: חכה בשקט, בשתיקה. היות והשותק - גם במישור של הפשט - מפגין 'ביטול' והעדר | כתר פירושו: חכה בשקט, בשתיקה. היות והשותק - גם במישור של הפשט - מפגין 'ביטול' והעדר | ||
הבעה, לכן 'שתיקה' ב[[חסידות]] מורה על '[[ביטול]]'. | הבעה, לכן 'שתיקה' ב[[חסידות]] מורה על '[[ביטול]]'{{הערה|מבוסס על הביטאון "[[פרדס חב"ד]]".}}. | ||
שתיקה ענינה העלם, בשונה מדיבור שענינו גילוי, וכאן יש שני סוגים של העלם, העלם כזה שלמעלה מגילוי מכיון שהענין נעלה מלהתגלות ויש העלם שלמטה מגילוי, חושך, שהעולם מסתיר על אלוקות{{הערה|על פי מאמר ד"ה "ע"כ קראו לימים האלה [[פורים]] ע"ש הפור" [[תשי"ג]] אות ו'.}}. | |||
[[קטגוריה: | בגמרא ב[[מסכת מגילה]] נאמר: "כי אתא רב דימי אמר: אמרי במערבא – מלה בסלע משתוקא בתרין"{{הערה|מגילה יח, א}}. כלומר שאם מחירה של המילה הוא סלע (מין מטבע), אזי מחירה של השתיקה יהיה שני סלעים. דהיינו שהשתיקה עדיפה כפליים על הדיבור. | ||
ופירשו חסידים על דרך הצחות{{הערה|מפי הרב [[עופר מיודובניק]]}}, שבאם ישב אדם וישתוק כל היום יקבל רק תרי. אך באם ידבר, יקבל על כל דיבור ודיבור סלע כך שיבוא על שכרו בריבוי גדול. הדברים אמורים במעלת ההידברות בין חסידים, [[התוועדות|התוועדויות חסידיות]] וכדומה. | |||
עוד נאמר שם בגמרא בהקשר לפסוק בספר תהלים{{הערה|תהלים סה, ב.}} "לך דומיה תהילה" - "סמא דכולה משתוקא" שמבחר כל הסממנין היא השתיקה שלא להרבות דברים. | |||
==ראו גם== | |||
*[[תענית דיבור]] | |||
{{דיבור}} | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:האדם וגופו]] | |||
[[קטגוריה:עבודת ה']] | |||
[[קטגוריה:עולמות]] | [[קטגוריה:עולמות]] | ||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] | |||
[[קטגוריה:דיבור]] | |||