אור הסובב כל עלמין: הבדלים בין גרסאות בדף

סומכוס (שיחה | תרומות)
מאין תקציר עריכה
 
(17 גרסאות ביניים של 10 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''אור הסובב כל עלמין''' הוא ה[[אור]] המהווה ומחיה את העולמות, אך באופן שאין הם מרגישים זאת ועד שכלל אינם מודעים אליו.
שורש אור הסובב הוא ב[[טהירו עילאה]] שהוא ה[[רשימו]] הנותר במקום ה[[חלל הפנוי]] שנוצר לאחר ה[[צמצום]].
אור הסובב כל עלמין הוא [[אור אין סוף]] הבלתי בעל גבול שלמעלה מ[[סדר ההשתלשלות]].
אור הסובב כל עלמין הוא [[אור אין סוף]] הבלתי בעל גבול שלמעלה מ[[סדר ההשתלשלות]].


יש להזהר מפני עיוות במחשבה - שלא ליחס תכונות גשמיות באלקות.
==ענינו==
יש להזהר מפני עיוות ב[[מחשבה]] - שלא ליחס תכונות [[גשמיות]] באלקות.


האור האלקי הסובב כל עלמין, אין זה שהוא סובב ומקיף מלמעלה - בבחינת מקום ח"ו. אדרבה, מפאת היותו אין סוף - בלי גבול, הרי [[לית אתר פנוי מיניה]] (אין מקום פנוי ממנו), ונמצא למטה כמו למעלה - גם בארץ הלזו הגשמית.
אור זה לא נקרא סובב ומקיף כי אינו נמצא בעולמות{{הערה|אדרבה, מפאת היותו אין סוף - בלי גבול, הרי [[לית אתר פנוי מיניה]] (אין מקום פנוי ממנו), ונמצא למטה כמו למעלה - גם בארץ הלזו הגשמית.}}, אלא מפני שהוא כל-כך רוחני ומופשט עד שאף אחד אינו יכול להשיגו ולחוש בו, מפני שהוא סובב ומקיף את תחושת ה"מקבלים" והשגתם. בלשון החסידות נקרא דבר זה השפעה בבחינת ריחוק - מכיוון שהוא נעלה בלי ערך '''לכל''' העולמות הרי הוא מקיף אותם בשווה, והשפעתו שווה בכולם.
 
אך מכל מקום נקרא "אור הסובב", מפני שמהותו כל-כך גבוהה ערכית, והוא כל-כך רוחני ומופשט, שאף אחד אינו יכול להשיגו ולחוש בו, והוא סובב ומקיף את תחושת ה"מקבלים" והשגתם.


לפיכך יש לציין באור זה כמה פרטים:
לפיכך יש לציין באור זה כמה פרטים:
שורה 17: שורה 20:
ד) השפעתו בנבראים היא עצומה, כי עיקר ההתהוות, קיום וחיות הנבראים - הוא מאור הסובב כל עלמין הבלתי בעל גבול, כי רק הוא - ש[[מציאותו מעצמותו]] ואין לו שום עילה וסיבה הקודמת לו ח"ו - בכוחו ויכולתו להוות [[יש מאין]] ואפס שקדם לו.
ד) השפעתו בנבראים היא עצומה, כי עיקר ההתהוות, קיום וחיות הנבראים - הוא מאור הסובב כל עלמין הבלתי בעל גבול, כי רק הוא - ש[[מציאותו מעצמותו]] ואין לו שום עילה וסיבה הקודמת לו ח"ו - בכוחו ויכולתו להוות [[יש מאין]] ואפס שקדם לו.


והיינו, שהתהוות הנבראים בדבר ה' (אור הממלא) - אפשרית רק מצד כח האין-סוף הפועל בו, בגלל היות ה"דבר ה'" נמשך (ע"י ה[[צמצום]]) מן האור אין-סוף הסובב כל עלמין.
והיינו, שהתהוות הנבראים בדבר ה' (אור הממלא) - אפשרית רק מצד כח האין-סוף הפועל בו, בגלל היות ה"דבר ה'" נמשך (על ידי ה[[צמצום]]) מן האור אין-סוף הסובב כל עלמין.
 
==מקורות לעיון:==
==מקורות לעיון:==
 
*[[תניא]] פכ"ג, פמ"ו, פמ"ח, שעהיחוה"א פ"א, פ"ז אגה"ק יז', באתי לגני ה'שי"ת ס"א ואילך, באתי לגני תשי"ג ס"ג.


{{סגל}}
*[[תניא]] פכ"ג, פמ"ו, פמ"ח
*[[שער היחוד והאמונה]] פ"א, פ"ז
*[[אגרת הקודש]] יז'
*באתי לגני ה'שי"ת ס"א ואילך
*באתי לגני [[תשי"ג]] ס"ג.
*{{סגל}}


{{לימוד}}
{{אור}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:אורות וכלים]]