הבדלים בין גרסאות בדף "מנהגי יום הולדת"

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (איחדתי)
 
(4 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:מענה התוועדויות יחידות.jpg|ממוזער|מענה מהרבי בו מזכיר את מנהגי יום הולדת]]
+
#הפניה [[מבצע יום הולדת]]
'''[[יום הולדת|יום ההולדת]]''' של היהודי הינו בעל חשיבות רבה. בספר [[היום יום]] - בתאריך [[י"א ניסן]] יום הולדתו של [[הרבי]] - כותב הרבי "ביום ההולדת על האדם להתבודד, ולהעלות זיכרונותיו ולהתבונן בהם, והצריכים תיקון ותשובה-ישוב ויתקנם".
 
 
 
במשך השנים התפרסמו כמה מהמנהגים השייכים ליום הולדת{{הערה|ביניהם: בטאון חב"ד שבט תשט"ז. ספר המנהגים עמוד 81. לקוטי שיחות חלק ה' עמוד 86. ועוד.}}, והרבי הסביר שסיבת התגלות המנהגים דווקא בדורנו הוא בגלל קרבתנו לימות המשיח{{הערה|שיחת שבת פרשת וירא כ"ף מר-חשון תש"מ.}}, וכן כדי לסיים את הבירורים האחרונים בעניני הרשות{{הערה|שיחת אחרון של פסח תשמ"ח.}}.
 
 
 
==עשרת מנהגי יום הולדת==
 
בכ"ה אדר [[תשמ"ח]] יצא הרבי בקול קורא אשר כדאי ונכון ביותר לפרסם אשר ב[[יום הולדת|יום ההולדת]] יוסיפו בתורה תפלה [[צדקה]] והוספה - שכל אחד ואחד (הן אנשים הן נשים והן טף ועד לקטני קטנים) יעשה ביום ההולדת [[התוועדות]] של שמחה ביחד עם בני ביתו או חבריו וידידיו. בהקשר לכך עורר הרבי ב[[שיחה|שיחת]] [[אחרון של פסח]] [[תשמ"ח]] על יישום של מספר מנהגים מיוחדים ביום זה, ואף [[הגהה|הגיה]] אחר כך את רשימת המנהגים:
 
 
 
א. [[עליה לתורה|לעלות לתורה]] ביום השבת שלפני יום ההולדת, וכשיום -ההולדת חל ביום הקריאה - גם ביום-הולדת עצמו{{הערה|כאשר בירר הרבי אצל חסידים ביחידות לכבוד יום ההולדת האם קיימו את ההוראה והשיבו שהתכבדו בהגבהה או גלילה - נחת דעתו של הרבי.}}.
 
 
 
ב. להוסיף בנתינת [[צדקה]] לפני תפלת [[שחרית]] ומנחה, וכשיום ההולדת חל ב[[שבת]] או [[יום טוב]] - ליתן ב[[ערב שבת]] או יום טוב (ומה טוב - גם לאחריו){{הערה|הרבי הורה באופן פרטי להוסיף בצדקה כפי המתאים למספר השנים בהוספה - על דרך הנהוג במזמור התהילים שמוסיפים בפרק יום ההולדת.}}.
 
 
 
ג. להוסיף ב[[תפילה]] - בכונת התפילה, [[התבוננות]] בגדולת הא-ל וכו', וכן באמירת (ספר) [[תהילים]] (על כל פנים ספר אחד).
 
 
 
ד. ללמוד המזמור [[תהילים]] החדש שמתחיל לומר ביום ההולדת - בהתאם למספר שנותיו.
 
 
 
ה. להוסיף שיעור נוסף ב[[תורת הנגלה]] וב[[תורת החסידות]] - נוסף על השיעורים הקבועים, שלושת השיעורים בחומש [[תהילים]] ו[[תניא]] השווים לכל נפש, ו[[תקנת הרמב"ם|שיעור היומי ברמב"ם]].
 
 
 
ו. ללמוד [[מאמר דא"ח]] (=דברי אלוקים חיים) בעל פה (כולו או חלקו{{הערה|1=כאשר מאחד החסידים כתב לרבי שיחזור 'קטע' ממאמר חסידות, [http://www.teshura.com/teshurapdf/Mockin-Simpson-%2022%20Adar%20I%205779.pdf מחק הרבי את המילה 'קטע' ותיקן ל'חלק'. תשורה מנישואי משפחת מוצקין עמוד 19].}}), ולחזור אותו בחבורה (ברבים) ביום ההולדת עצמו, או בהזדמנות הקרובה, ובפרט ביום השבת-קודש שלאחריו (בזמן [[סעודה שלישית]]).
 
 
 
ז. להוסיף בפעולה על הזולת - הפצת התורה והמעינות חוצה, מתוך [[אהבת ישראל]].
 
 
 
ח. להתבודד ולעלות זכרונותיו ולהתבונן בהם והצריכים תיקון ותשובה ישוב ויתקנם, כלומר, להתבונן באופן הנהגתו בשנה שעברה, ולקבל החלטת טובות לשנה הבאה עלינו לטובה.
 
 
 
ט. לקבל על עצמו זהירות נוספת או הידור נוסף בענין פרטי (לפי ערכו, כמובן), כמו ב[[קבלת הידור בראש השנה|ראש השנה]].
 
 
 
י. לערוך [[התוועדות]] של שמחה עם בני-ביתו, חבריו וידידיו - שבח והודיה ל[[הקב"ה]] (ובאם אפשר לברך-"שהחיינו" על פרי חדש או [[בגד]] חדש), מתוך [[שמחה]] של-תורה ושמחה של מצוה{{הערה|כאשר אחד מתלמידי הישיבה ב-770 טען לרבי שקיום התוועדויות רבות בשל ימי הולדת יפגע בלימוד, התייחס לכך הרבי בפומבי בהתוועדות שבת פרשת תצוה תש"נ, ואמר כי בנוגע לפועל יש לערוך התוועדויות, וכן השיב בפרטיות: "א. לאחרי ריבוי הלימודים (כל חלק אוה"ח) הסיום הוא וטוב לב משתה תמיד. ב. ימצא ההנהלה וישאה מה היה על דבר כל זה בעבר ועד בליובאוויטש מאז.}}.
 
 
 
===כאשר יום ההולדת חל בשבת===
 
במענה לחסידים שכתבו לרבי שיום ההולדת שלהם יחול בשבת, כתב הרבי שיקדימו ויקיימו את המנהגים שלא ניתן לקיים בשבת ביום שישי, וזאת על פי מעשי הקב"ה ב[[בריאת העולם]] שאת המלאכה שהיה אמור לעשות בשבת כפל ועשה ביום שישי{{הערה|1=[http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=15633&CategoryID=2442 יום הולדת שחל בשבת, 'הכתב והמכתב' גליון 'התקשרות' שבת בראשית תש"פ].}}.
 
 
 
===מנהגים נוספים===
 
באופן פרטי הורה הרבי לכמה מהחסידים להקדיש זמן ביום ההולדת ל[[ציור פני הרב|צייר את פניו של הרבי]]{{הערה|יחידות מיום ט' חשון תשי"ב, אז הורה הרבי לצייר פני הרב "למשך ט"ו רגעים".}}.
 
 
 
כשהרב חודוקוב שאל את הרבי בשם אחד החסידים בנוגע להליכה לאוהל בימי חנוכה בקשר עם יום ההולדת, השיב הרבי שלא ילך קודם חנוכה, אלא ילך ביום ההולדת עצמו{{הערה|עטרת זקנים, עמוד 54.}}.
 
 
 
==השלמת מנהגי יום ההולדת==
 
לכמה וכמה מהחסידים הורה הרבי להשלים את קיום מנהגי יום ההולדת גם כשעברו שבועיים ויותר לאחר יום ההולדת.
 
 
 
==קיום עבור אנשים אחרים==
 
בשיחת י"ח אלול תשמ"ב הורה הרבי שהורים לילדים קטנים יקיימו עבורם את מנהגי יום הולדת לזכות התינוק{{הערה|התוועדויות תשמ"ב חלק ד' עמוד 2190. מהלשון שם משמע שקיום המנהגים שייך רק מיום ההולדת הראשון, אך לא ביום הלידה עצמה.}}.
 
 
 
===מנהגי יום הולדת לנפטר===
 
על פי הוראת הרבי, יש עניין בנהיגת מנהגי יום הולדת גם עבור [[נשמה|נשמות]] הנפטרים, ונוהגים בקשר לימי ההולדת שלהם רק את המנהגים שאפשר לנהוג גם במקרה כזה{{הערה|1=הוספה ב[http://www.lahak.org/media/pdf/892/ICwi8925240.pdf קונטרס ועד הנחות בלה"ק לשבת פרשת שלח תשע"ה].}}.
 
 
 
==ראו גם==
 
*[[בת מצווה#מנהגי בת מצוה|מנהגי בת מצוה]]
 
 
 
==קישורים חיצוניים==
 
*[http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?CategoryID=206&ArticleID=766 מנהגי יום הולדת] באתר צעירי חב"ד
 
*הרב [[יוסף שמחה גינזבורג]], [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?CategoryID=1265&ArticleID=5748 בירורי הלכה ומנהג בקשר עם מנהגי יום הולדת] מתוך גליון [[התקשרות (גליון)|התקשרות]].
 
*{{קישור התקשרות צאח|1265|5748|766|מנהגי יום הולדת|הרב ראובן פבזנר}}
 
*[[רבי לילדים]], '''[http://chabad.info/video/kids/rebbekids/%D7%A8%D7%91%D7%99-%D7%9C%D7%99%D7%9C%D7%93%D7%99%D7%9D-%D7%9E%D6%B4%D7%A0%D6%B0%D7%94%D6%B8%D7%92%D6%B5%D7%99-%D7%99%D7%95%D6%B9%D7%9D-%D7%94%D6%BB%D7%9C%D6%BC%D6%B6%D7%93%D6%B6%D7%AA/ מנהגי יום הולדת]'''
 
 
 
{{הערות שוליים}}
 
[[קטגוריה:מבצעי ותקנות הרבי]]
 

גרסה אחרונה מ־22:44, 6 באוגוסט 2020