|
|
(17 גרסאות ביניים של 7 משתמשים אינן מוצגות) |
שורה 1: |
שורה 1: |
| '''כח הראיה''' הוא אחד מחמשת החושים של האדם, והוא בעל ההשפעה החזקה ביותר על מציאותו של האדם. בהיות הנשמה למעלה, היא רואה רק עניינים רוחניים, אולם ברדתה לגוף היא מושפעת ממנו, והיא מוגבלת לראיית דברים גשמיים.
| | #הפניה [[ראייה ושמיעה]] |
| | |
| ==עניינה==
| |
| הראיה היא החוש היותר נעלה של האדם, והיא בדרך כלל נמצאת בהקבלה ל[[כח השמיעה]] של האדם, אשר הוא מוגבל יותר.
| |
| | |
| המעלה העיקרית של כח הראיה הוא ההתאמתות הגדולה שבאה על ידו, וכמו שאמרו חז"ל "אינה דומה שמיעה לראיה", וכן הוא גם פסק הדין בנוגע לדיני נפשות, שמי שראה את המעשה איננו רשאי לדון, שמאחר שהוא ראה את זה, זה נעשה אצלו כל כך אמיתי, עד שהוא לא יהיה מסוגל למצוא נקודת זכות עבורו.
| |
| | |
| חלוקה נוספת בין הראיה לשמיעה, היא החלוקה בין [[ספירת החכמה]] ל[[ספירת הבינה]]: שהדרגה הגבוהה ביותר של שכל, היא שהוא "רואה" בעיני שכלו את הדבר, דהיינו, שהדבר נעשה אצלו מאומת ו'מוחשי', על ידי כך שאור השכל מאיר בו; לעומת השמיעה, שאף שהוא שומע את כל הפרטים, אך העניין איננו 'מוחשי' ומאומת לגמרי. מסיבה זאת ב[[זוהר הקדוש]] וב[[תלמוד הירושלמי]] שהארתם מספירת החכמה משתמשים בלשון "תא חזי" (בא וראה), לעומת תלמוד הבבלי שהיא הארת הבינה שבה משתמשים בלשון "תא שמע" (בא ושמע).
| |
| | |
| מכיון שהראיה קודמת בחשיבותה לשמיעה וגם העינים קודמים בשרשם לאזנים, נמצא כי לפי סדר ד' החושים שהם ראיה שמיעה ריח וטעם הראיה מכוונת כנגד האות י' של שם הוי"ה שהיא כנגד החכמה.
| |
| | |
| אך מבואר כי האורות העצמיים של העינים לא נתגלו בשלימות, ורק האורות החיצונים של העינים (בחינת ה[[מלכות]]) שבהם נתגלו ב[[עולם התוהו]]. מסיבה זאת, האורות שבעולם התוהו לא היתה להם קיום, וכולם [[שבירת הכלים|נשברו]]. לעומת זאת בשלב המוקדם יותר של אורות האוזן שיצאו בשלימותם (בחינה הנקראת [[הבל]]) לא נשברו, והם אורות [[עולם העקודים]].
| |
| | |
| לעתיד לבא כשיתוקנו אורות העינים בשלימות, תהיה העבודה בבהירות השלימה של עולם התוהו, שיש בהם מעלה של בהירות וראיה למרחוק.
| |
| [[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
| |