הבדלים בין גרסאות בדף "אסדר לסעודתא"
כתית למאור (שיחה | תרומות) (תבנית שבת) |
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) |
||
(31 גרסאות ביניים של 15 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
− | '''אסדר לסעודתא''' הוא פיוט שחיבר ה[[אריז"ל]] לסעודת יום | + | '''אסדר לסעודתא''' הוא פיוט שחיבר ה[[אריז"ל]] לסעודת יום ה[[שבת]]. |
==מילות הפיוט== | ==מילות הפיוט== | ||
− | |||
האריז"ל, רבי [[יצחק לוריא]], חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט: | האריז"ל, רבי [[יצחק לוריא]], חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט: | ||
:{{ציטוט|מרכאות=לא| | :{{ציטוט|מרכאות=לא| | ||
− | |תוכן=''' | + | |תוכן='''אֲ'''סַדֵּר לִסְעוּדָתָא. בְּצַפְרָא דְשַׁבַּתָּא. וְאַזְמִין בָּהּ הַשְׁתָּא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא: |
+ | |||
+ | '''נְ'''הוֹרֵיהּ יִשְׁרֵי בָהּ. בְּקִידוּשָׁא רַבָּא. וּבְחַמְרָא טָבָא. דְּבֵהּ תֶּחֱדֵי נַפְשָׁא: | ||
+ | |||
+ | '''יְ'''שַׁדֵּר לָן שׁוּפְרֵהּ. וְנֶחֱזֵי בִיקָרֵהּ. וְיַחֲזֵי לָן סִתְרֵהּ. דְּאִתְאַמַּר בִּלְחִישָׁא: | ||
+ | |||
+ | '''יְ'''גַלֵּי לָן טַעֲמֵי. דְּבִתְרֵיסַר נַהֲמֵי. דְּאִינוּן אָת בִּשְׁמֵהּ. כְּפִילָא וּקְלִישָׁא: | ||
− | ''' | + | '''צְ'''רוֹרָא דִלְעֵילָא. דְּבֵהּ חַיֵּי כֹלָּא. וְיִתְרַבֵּי חֵילָא. וְתִיסַק עַד רֵישָׁא: |
− | ''' | + | '''חֲ'''דוּ חַצְדֵּי חַקְלָא. בְּדִבּוּר וּבְקָלָא. וּמַלְלוּ מִלָּה. מְתִיקָא כְּדוּבְשָׁא: |
+ | '''קֳ'''דָם רִבּוֹן עָלְמִין. בְּמִלִּין סְתִימִין. תְּגַלּוּן פִּתְגָמִין. וְתֵימְרוּן חִדּוּשָׁא: | ||
− | ''' | + | '''לְ'''עַטֵּר פְּתוֹרָא. בְּרָזָא יַקִּירָא. עֲמִיקָא וּטְמִירָא. וְלָאו מִילְּתָא אַוְשָׁא: |
− | ''' | + | '''וְ'''אִלֵּין מִלַּיָּא. יְהוֹן לִרְקִיעַיָּא. וְתַמָּן מָאן שַׁרְיָא. הֲלָא הַהוּא שִׁמְשָׁא: |
− | ''' | + | '''רְ'''בוּ יַתִּיר יַסְגֵּי. לְעֵילָא מִן דַּרְגֵּהּ. וְיִסַּב בַּת זוּגֵהּ. דַּהֲוַת פְּרִישָׁא: |
− | ''' | + | '''תרגום''' |
+ | אערוך הסעודה בבוקר השבת, ואזמין בה עכשיו את [[עתיקא קדישא|העתיק הקדוש]]. | ||
− | + | אורו ישרה בה, בקידוש הגדול, ומ[[יין|היין]] הטוב שבו תשמח ה[[נפש]]. | |
− | + | ישלח לנו יופיו, ונראה ביקרו, ויראה לנו סודו, הנאמר בלחישה. | |
− | + | יגלה לנו הטעמים, שבשתים עשרה חלות, שהינם אות בשמו, כפולה וקלושה. | |
+ | צרור של מעלה, שבו חיי הכל, ויתרבה הכוח, ותעלה עד הראש. | ||
− | + | שמחו קוצרי [[שדה]], בדיבור ובקול, והגידו מילה מתוקה כ[[דבש]]. | |
− | |||
− | + | לפני [[השם יתברך|רבון עולמים]], במילים סתומות, תגלו דברים, ותאמרו חידושים. | |
− | ==קישורים | + | לעטר השולחן בסוד יקר, עמוק וטמון, ולא דבר מפורסם. |
+ | |||
+ | ואלה הדברים יהיו לרקיעים, ושם מי שורה? הלא השמש ההוא. | ||
+ | |||
+ | ירבה עוד ויוסיף למעלה מדרגתו, ויקח בת זוגו, שהייתה פרושה.}} | ||
+ | |||
+ | ==סביב הניגון== | ||
+ | אף שאצל חסידי [[חב"ד]] לא נהוג לזמר זמירות שבת ופיוטים, ניגון זה מקובל בפי חסידי חב"ד, בשל העובדה שהוא אחד מהפיוטים היחידים ש[[אדמו"ר הזקן]] הכניס בסידור. | ||
+ | |||
+ | עם זאת, היו מחסידי חב"ד שנמנעו מלנגן אותו בשל כך שהפסקאות הראשונות של הפיוט יוצרות את המילה 'אני', דבר העומד בסתירה לעקרון ה[[ביטול]] המהוה יסוד עיקרי במשנת החסידות.{{מקור}} | ||
+ | |||
+ | אצל חסידים מקובל שהטעם לכך שהאקרוסטיכון של התיבות 'שלמה בן לוריא' נקטע באמצעו, הוא מכיון שכאשר [[האריז"ל]] כתב את הפיוט והגיע לתיבות 'דהוות פרישא' העוסק בניתוק של האלוקות מהעולם - פעל עליו הדבר לכאב לב עד שלא הצליח להמשיך בכתיבתו{{הערה|'אוצר החסידים - ברית המועצות ליטא ופולין' עמוד 325.}}. | ||
+ | |||
+ | בפועל, בסידורים שאינם בנוסח חב"ד מופיעים עוד שני קטעים המשלימים את שתי האותיות החסרות י' וא' | ||
+ | |||
+ | "יָדַי אַסְחֵי אֲנָא. לְגַבֵּי חַד מָנָא. לְסִטְרָא חוֹרִינָא. דְּלֵית בָּהּ מַמָּשָׁא: | ||
+ | אֲזַמֵּן בִּתְלָתָא. בְּכַסָּא דְבִרְכָתָא. לְעִלַּת עִלָּתָא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא:" | ||
+ | |||
+ | כשלימד [[הרבי]] את הניגון ביקש קודם שינגנו אסדר לסעודתא, והתחילו את הניגון הישן, מיד אמר הרבי "ניין ניין אסדר לסעודתא" (בניגון החדש), ומאז נשאר שכשמנגנים את הניגון יש מין קידומת של "אייֵ אייֵ אסדר לסעודתא" מהפעם המיוחדת הזו.{{מקור}} | ||
+ | |||
+ | ==לחנים נוספים== | ||
+ | לניגון זה ישנה מנגינה שהייתה מקובלת בין חסידי חב"ד בעבר, ניגון זה הוא ניגון מ"ט ב[[ספר הניגונים]]. | ||
+ | |||
+ | ב[[התוועדות]] שבת פרשת חוקת בלק י"ד [[תמוז]] בשנת [[תשט"ז]] לימד [[הרבי]] ניגון על פיוט זה. ניגון זה הוא ניגון קפ"ט ב[[ספר הניגונים]]. | ||
+ | |||
+ | הרבי התבטא שהאופן שבו מנגנים את הניגון אינו מדוייק, אך לכל הפחות דבר אחד פעל בכך שלימד את הניגון - שיאמרו 'אסדר לסעודתא' בסעודת שבת{{הערה|שבועון כפר חב"ד 1897 עמוד 63.}}. | ||
+ | |||
+ | בפרוייקט [[מסורת הניגונים]] מובאים ארבעה לחנים נוספים לפיוט זה, אסדר לסעודתא לחסידי זשלאבין (ניגון ל"ג){{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/0/05/%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90_%D7%90_-_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99_%D7%96%27%D7%A2%D7%9C%D7%95%D7%91%D7%99%D7%9F.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}}}, אסדר לסעודתא להאר"י ז"ל (ניגון ל"ד){{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/4/48/%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90_%D7%91_-_%D7%94%D7%90%D7%A8%D7%99%D7%96%27%27%D7%9C.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}}}, אסדר לסעודתא חסידי עתיק (ניגון ל"ו){{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/3/3e/%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90_%D7%93_-_%D7%97%D7%A1%D7%99%D7%93%D7%99_%D7%A2%D7%AA%D7%99%D7%A7.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}}}, ואסדר לסעודתא לר' חיים קצב בארזין (ניגון ל"ז){{הערה|[https://chabadpedia.co.il/images/5/5e/%D7%A8%27_%D7%97%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%91%D7%90%D7%A8%D7%96%D7%99%D7%9F.mp3 '''לשמיעת הניגון'''] מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ {{שמע}}}}. | ||
+ | |||
+ | ==קישורים חיצוניים== | ||
+ | *'''[https://chabad.info/video/kids/rebbekids/774642/ רבי לילדים: אֲסַדֵּר לִסְעוּדָתָא • לנגן ביחד]''' {{וידפו}} | ||
===הניגון הישן=== | ===הניגון הישן=== | ||
− | * [ | + | * [https://drive.google.com/file/d/0B5fPyVutg4AQMmhsZmNCNDdaRkk/view?usp=sharing לשמיעת הניגון] מפי ר' [[דוד הורביץ]] {{שמע}} |
− | * [http:// | + | * [http://old2.ih.chabad.info/php/audio.php?action=playsong&id=468 לשמיעת ניגון זה בעיבודו של ר' אלאור ולנר] {{שמע}} |
+ | *'''[https://chabadpedia.co.il/images/1/17/%D7%90%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%9C%D7%A1%D7%A2%D7%95%D7%93%D7%AA%D7%90_%D7%99%D7%A9%D7%9F.mp3 לשמיעת הניגון]''' מאת הבעל-מנגן ר' זלמן ברונשטיין {{שמע}} | ||
+ | |||
===הניגון של הרבי=== | ===הניגון של הרבי=== | ||
− | *[ | + | *[https://www.chabad.org/multimedia/music_cdo/aid/140813/jewish/Asader-Leseudoso.htm לשמיעת הניגון] מתוך [[ניח"ח]] 13# {{שמע}} |
+ | *[http://www20.chassidus.com/audio/nigun/12-02-Asader-L-Se-udasa-Heichal-Neginah.htm לשמיעת הניגון] באתר [[היכל נגינה]] {{שמע}} | ||
+ | *[https://drive.google.com/file/d/0B5fPyVutg4AQUzBRUXNLbnZtX1E/view?usp=sharing לשמיעת הניגון] מפי ר' [[דוד הורביץ]] {{שמע}} | ||
+ | |||
{{שבת}} | {{שבת}} | ||
− | |||
{{ניגוני רבו"נ}} | {{ניגוני רבו"נ}} | ||
− | + | {{ניגוני חב"ד}} | |
+ | {{הערות שוליים}} | ||
+ | [[קטגוריה:פיוטים]] | ||
[[קטגוריה:ניגוני אדמו"ר שליט"א]] | [[קטגוריה:ניגוני אדמו"ר שליט"א]] | ||
[[קטגוריה:ניגוני שבת ויום טוב]] | [[קטגוריה:ניגוני שבת ויום טוב]] | ||
+ | [[קטגוריה:ניגונים בארמית]] |
גרסה אחרונה מ־01:24, 15 במאי 2024
מילות הפיוטעריכה
האריז"ל, רבי יצחק לוריא, חתם את שמו בראשי פסקאות הפיוט:
אֲסַדֵּר לִסְעוּדָתָא. בְּצַפְרָא דְשַׁבַּתָּא. וְאַזְמִין בָּהּ הַשְׁתָּא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא:
נְהוֹרֵיהּ יִשְׁרֵי בָהּ. בְּקִידוּשָׁא רַבָּא. וּבְחַמְרָא טָבָא. דְּבֵהּ תֶּחֱדֵי נַפְשָׁא:
יְשַׁדֵּר לָן שׁוּפְרֵהּ. וְנֶחֱזֵי בִיקָרֵהּ. וְיַחֲזֵי לָן סִתְרֵהּ. דְּאִתְאַמַּר בִּלְחִישָׁא:
יְגַלֵּי לָן טַעֲמֵי. דְּבִתְרֵיסַר נַהֲמֵי. דְּאִינוּן אָת בִּשְׁמֵהּ. כְּפִילָא וּקְלִישָׁא:
צְרוֹרָא דִלְעֵילָא. דְּבֵהּ חַיֵּי כֹלָּא. וְיִתְרַבֵּי חֵילָא. וְתִיסַק עַד רֵישָׁא:
חֲדוּ חַצְדֵּי חַקְלָא. בְּדִבּוּר וּבְקָלָא. וּמַלְלוּ מִלָּה. מְתִיקָא כְּדוּבְשָׁא:
קֳדָם רִבּוֹן עָלְמִין. בְּמִלִּין סְתִימִין. תְּגַלּוּן פִּתְגָמִין. וְתֵימְרוּן חִדּוּשָׁא:
לְעַטֵּר פְּתוֹרָא. בְּרָזָא יַקִּירָא. עֲמִיקָא וּטְמִירָא. וְלָאו מִילְּתָא אַוְשָׁא:
וְאִלֵּין מִלַּיָּא. יְהוֹן לִרְקִיעַיָּא. וְתַמָּן מָאן שַׁרְיָא. הֲלָא הַהוּא שִׁמְשָׁא:
רְבוּ יַתִּיר יַסְגֵּי. לְעֵילָא מִן דַּרְגֵּהּ. וְיִסַּב בַּת זוּגֵהּ. דַּהֲוַת פְּרִישָׁא:
תרגום
אערוך הסעודה בבוקר השבת, ואזמין בה עכשיו את העתיק הקדוש.
אורו ישרה בה, בקידוש הגדול, ומהיין הטוב שבו תשמח הנפש.
ישלח לנו יופיו, ונראה ביקרו, ויראה לנו סודו, הנאמר בלחישה.
יגלה לנו הטעמים, שבשתים עשרה חלות, שהינם אות בשמו, כפולה וקלושה.
צרור של מעלה, שבו חיי הכל, ויתרבה הכוח, ותעלה עד הראש.
שמחו קוצרי שדה, בדיבור ובקול, והגידו מילה מתוקה כדבש.
לפני רבון עולמים, במילים סתומות, תגלו דברים, ותאמרו חידושים.
לעטר השולחן בסוד יקר, עמוק וטמון, ולא דבר מפורסם.
ואלה הדברים יהיו לרקיעים, ושם מי שורה? הלא השמש ההוא.
ירבה עוד ויוסיף למעלה מדרגתו, ויקח בת זוגו, שהייתה פרושה.
סביב הניגוןעריכה
אף שאצל חסידי חב"ד לא נהוג לזמר זמירות שבת ופיוטים, ניגון זה מקובל בפי חסידי חב"ד, בשל העובדה שהוא אחד מהפיוטים היחידים שאדמו"ר הזקן הכניס בסידור.
עם זאת, היו מחסידי חב"ד שנמנעו מלנגן אותו בשל כך שהפסקאות הראשונות של הפיוט יוצרות את המילה 'אני', דבר העומד בסתירה לעקרון הביטול המהוה יסוד עיקרי במשנת החסידות.[דרוש מקור]
אצל חסידים מקובל שהטעם לכך שהאקרוסטיכון של התיבות 'שלמה בן לוריא' נקטע באמצעו, הוא מכיון שכאשר האריז"ל כתב את הפיוט והגיע לתיבות 'דהוות פרישא' העוסק בניתוק של האלוקות מהעולם - פעל עליו הדבר לכאב לב עד שלא הצליח להמשיך בכתיבתו[1].
בפועל, בסידורים שאינם בנוסח חב"ד מופיעים עוד שני קטעים המשלימים את שתי האותיות החסרות י' וא'
"יָדַי אַסְחֵי אֲנָא. לְגַבֵּי חַד מָנָא. לְסִטְרָא חוֹרִינָא. דְּלֵית בָּהּ מַמָּשָׁא: אֲזַמֵּן בִּתְלָתָא. בְּכַסָּא דְבִרְכָתָא. לְעִלַּת עִלָּתָא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא:"
כשלימד הרבי את הניגון ביקש קודם שינגנו אסדר לסעודתא, והתחילו את הניגון הישן, מיד אמר הרבי "ניין ניין אסדר לסעודתא" (בניגון החדש), ומאז נשאר שכשמנגנים את הניגון יש מין קידומת של "אייֵ אייֵ אסדר לסעודתא" מהפעם המיוחדת הזו.[דרוש מקור]
לחנים נוספיםעריכה
לניגון זה ישנה מנגינה שהייתה מקובלת בין חסידי חב"ד בעבר, ניגון זה הוא ניגון מ"ט בספר הניגונים.
בהתוועדות שבת פרשת חוקת בלק י"ד תמוז בשנת תשט"ז לימד הרבי ניגון על פיוט זה. ניגון זה הוא ניגון קפ"ט בספר הניגונים.
הרבי התבטא שהאופן שבו מנגנים את הניגון אינו מדוייק, אך לכל הפחות דבר אחד פעל בכך שלימד את הניגון - שיאמרו 'אסדר לסעודתא' בסעודת שבת[2].
בפרוייקט מסורת הניגונים מובאים ארבעה לחנים נוספים לפיוט זה, אסדר לסעודתא לחסידי זשלאבין (ניגון ל"ג)[3], אסדר לסעודתא להאר"י ז"ל (ניגון ל"ד)[4], אסדר לסעודתא חסידי עתיק (ניגון ל"ו)[5], ואסדר לסעודתא לר' חיים קצב בארזין (ניגון ל"ז)[6].
קישורים חיצונייםעריכה
הניגון הישןעריכה
- לשמיעת הניגון מפי ר' דוד הורביץ
- לשמיעת ניגון זה בעיבודו של ר' אלאור ולנר
- לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' זלמן ברונשטיין
הניגון של הרביעריכה
- לשמיעת הניגון מתוך ניח"ח 13#
- לשמיעת הניגון באתר היכל נגינה
- לשמיעת הניגון מפי ר' דוד הורביץ
הערות שוליים
- ↑ 'אוצר החסידים - ברית המועצות ליטא ופולין' עמוד 325.
- ↑ שבועון כפר חב"ד 1897 עמוד 63.
- ↑ לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ
- ↑ לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ
- ↑ לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ
- ↑ לשמיעת הניגון מאת הבעל-מנגן ר' דוד הורביץ