כלות הנפש: הבדלים בין גרסאות בדף

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (החלפת טקסט – "[ליקוטי שיחות]]" ב־"ליקוטי שיחות ")
אין תקציר עריכה
 
(14 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:קריקטורה כלות הנפש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|כלות הנפש, בעיני הקריקטוריסט החסידי אברמי זקס]]
{{פירוש נוסף|נוכחי=כלות הנפש|אחר=ניגון בשם זה|ראו=ניגון כלות הנפש}}
'''כלות הנפש''' הינו מצב בו [[פטירה|יוצאת]] ה[[נפש]] מן הגוף בעקבות תשוקה יוצאת דופן לדבקות ב[[הקב"ה|קדוש ברוך הוא]].
'''כלות הנפש''' הינו מצב בו [[פטירה|יוצאת]] ה[[נפש]] מן ה[[גוף]] בעקבות תשוקה יוצאת דופן לדבקות ב[[הקב"ה|קדוש ברוך הוא]].
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כשמתבונן ומעמיק מאד בגדולת ה' איך הוא [[אור הממלא כל עלמין|ממלא]] {{מונחון|כל עלמין|כל העולמות}} ו[[אור הסובב כל עלמין|סובב]] כל עלמין ו{{מונחון|כולא קמיה כלא חשיב|כולם לפניו נחשבים כאין}}.. ושוב יתלהב לבו באהבה עזה כרשפי אש בחשיקה וחפיצה ותשוקה ונפש שוקקה לגדולת אין סוף ברוך הוא והיא כלות הנפש {{מונחון|כדכתיב|כמו שכתוב}} נכספה וגם כלתה נפשי וגו'||מקור=[[תניא]] פרק ג'}}
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=כשמתבונן ומעמיק מאד בגדולת ה' איך הוא [[אור הממלא כל עלמין|ממלא]] {{מונחון|כל עלמין|כל העולמות}} ו[[אור הסובב כל עלמין|סובב]] כל עלמין ו[[כולא קמיה כלא חשיב]]. ושוב יתלהב לבו ב[[אהבה]] עזה כרשפי אש בחשיקה וחפיצה ותשוקה ונפש שוקקה לגדולת [[אין סוף ברוך הוא]] והיא כלות הנפש {{מונחון|כדכתיב|כמו שכתוב}} נכספה וגם כלתה נפשי וגו'||מקור=[[תניא]] פרק ג'}}
למרות שכלות הנפש היא תנועה נפשית שמופיעה דווקא אצל מי שהוא בעל מדריגה רוחנית גבוהה, היא מוגדרת כמצב שיש להימנע מלהגיע אליו. בתורת ה[[חסידות]] מוסבר כי תכלית הכוונה וה[[רצון]] האלוקי הוא להישאר עם ה[[נשמה]] בתוך ה[[גוף]] ולעבוד את [[ה']] יחד עם הגוף.
למרות שכלות הנפש היא תנועה נפשית שמופיעה דווקא אצל מי שהוא בעל מדריגה רוחנית גבוהה, היא מוגדרת כמצב שיש להימנע מלהגיע אליו. בתורת ה[[חסידות]] מוסבר כי תכלית הכוונה וה[[רצון]] האלוקי הוא להישאר עם ה[[נשמה]] בתוך ה[[גוף]] ולעבוד את [[הקב"ה|ה']] יחד עם הגוף.


==אירועים מפורסמים של כלות הנפש==
==אירועים מפורסמים של כלות הנפש==
*על פי דברי ה[[אור החיים]]{{הערה|על הפסוק "יום השישי ויכולו השמים והארץ וכל צבאם" (בראשית ב, א).}}, כאשר נשלמה בריאת העולם ביום השישי, התרחשה כלות הנפש אצל כל הברואים ונפשם יצאה בהשתוקקות לבורא.
*על פי דברי ה[[אור החיים]]{{הערה|על הפסוק "יום השישי ויכולו השמים והארץ וכל צבאם" (בראשית ב, א).}}, כאשר נשלמה בריאת העולם ביום השישי, התרחשה כלות הנפש אצל כל הברואים ונפשם יצאה בהשתוקקות לבורא.
* המקום הראשון בו מופיעה בתורה אירוע של 'כלות הנפש' הוא עם בני אהרן - נדב ואביהוא שהתעלו בעבודתם במשכן והגיעו ליציאת הנשמה מן הגוף.
* המקום הראשון בו מופיעה בתורה אירוע של 'כלות הנפש' הוא עם בני אהרן - נדב ואביהוא שהתעלו בעבודתם במשכן והגיעו ליציאת ה[[נשמה]] מן הגוף.
* את סיפור הגמרא{{הערה|מגילה ז, ב.}}, לפיו במהלך סעודת פורים "קם רבה שחטיה לרב זירא", מבאר הרבי{{הערה|[[[ליקוטי שיחות]] חלק כ"ז ע' 267 ואילך.}} כגילוי דרגות אלוקיות נעלות, עד להבאתו לידי כלות הנפש.
* את סיפור הגמרא{{הערה|מגילה ז, ב.}}, לפיו במהלך סעודת [[פורים]] "קם רבה שחטיה לרב זירא", מבאר הרבי{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] חלק כ"ז ע' 267 ואילך.}} כגילוי דרגות אלוקיות נעלות, עד להבאתו לידי כלות הנפש.
* פעם פגש ר' [[אברהם המלאך]] את [[אדמו"ר הזקן]] אוכל בייגל עם חמאה, זמן קצר לאחר שלמדו יחד ענין עמוק ביותר בחסידות. לשאלת ר' אברהם לפשר הענין השיב אדמו"ר הזקן, שבעת הלימוד הרגיש שעוד מעט הוא יגיע למצב של כלות הנפש, ולכן הוכרח לאכול כדי שנשמתו לא תפרד מגופו{{הערה|[[[ליקוטי שיחות]] שם ע' 273.}}.
* פעם פגש ר' [[אברהם המלאך]] את [[אדמו"ר הזקן]] אוכל בייגל עם חמאה, זמן קצר לאחר שלמדו יחד ענין עמוק ביותר בחסידות. לשאלת ר' אברהם לפשר הענין השיב אדמו"ר הזקן, שבעת הלימוד הרגיש שעוד מעט הוא יגיע למצב של כלות הנפש, ולכן הוכרח לאכול כדי שנשמתו לא תפרד מגופו{{הערה|[[ליקוטי שיחות]] שם ע' 273.}}.


==לקריאה נוספת==
==לקריאה נוספת==
* המשך תרע"ב עמ' ש"כ
* '''המשך תרע"ב''' עמ' ש"כ
* [[לקוטי שיחות]] כרך ל"ו עמ' 35
* '''[[לקוטי שיחות]]''' כרך ל"ו עמ' 35
* תורת מנחם תשח"י עמ' 207
* '''תורת מנחם תשח"י''' עמ' 207


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:מושגים בחסידות]]
[[קטגוריה:מושגים בתורת החסידות]]
[[קטגוריה:מושגים כלליים]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]

גרסה אחרונה מ־22:48, 26 בנובמבר 2022

כלות הנפש הינו מצב בו יוצאת הנפש מן הגוף בעקבות תשוקה יוצאת דופן לדבקות בקדוש ברוך הוא.

כשמתבונן ומעמיק מאד בגדולת ה' איך הוא ממלא כל עלמין וסובב כל עלמין וכולא קמיה כלא חשיב. ושוב יתלהב לבו באהבה עזה כרשפי אש בחשיקה וחפיצה ותשוקה ונפש שוקקה לגדולת אין סוף ברוך הוא והיא כלות הנפש כדכתיב נכספה וגם כלתה נפשי וגו'

תניא פרק ג'

למרות שכלות הנפש היא תנועה נפשית שמופיעה דווקא אצל מי שהוא בעל מדריגה רוחנית גבוהה, היא מוגדרת כמצב שיש להימנע מלהגיע אליו. בתורת החסידות מוסבר כי תכלית הכוונה והרצון האלוקי הוא להישאר עם הנשמה בתוך הגוף ולעבוד את ה' יחד עם הגוף.

אירועים מפורסמים של כלות הנפש[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • על פי דברי האור החיים[1], כאשר נשלמה בריאת העולם ביום השישי, התרחשה כלות הנפש אצל כל הברואים ונפשם יצאה בהשתוקקות לבורא.
  • המקום הראשון בו מופיעה בתורה אירוע של 'כלות הנפש' הוא עם בני אהרן - נדב ואביהוא שהתעלו בעבודתם במשכן והגיעו ליציאת הנשמה מן הגוף.
  • את סיפור הגמרא[2], לפיו במהלך סעודת פורים "קם רבה שחטיה לרב זירא", מבאר הרבי[3] כגילוי דרגות אלוקיות נעלות, עד להבאתו לידי כלות הנפש.
  • פעם פגש ר' אברהם המלאך את אדמו"ר הזקן אוכל בייגל עם חמאה, זמן קצר לאחר שלמדו יחד ענין עמוק ביותר בחסידות. לשאלת ר' אברהם לפשר הענין השיב אדמו"ר הזקן, שבעת הלימוד הרגיש שעוד מעט הוא יגיע למצב של כלות הנפש, ולכן הוכרח לאכול כדי שנשמתו לא תפרד מגופו[4].

לקריאה נוספת[עריכה | עריכת קוד מקור]

  • המשך תרע"ב עמ' ש"כ
  • לקוטי שיחות כרך ל"ו עמ' 35
  • תורת מנחם תשח"י עמ' 207

הערות שוליים

  1. על הפסוק "יום השישי ויכולו השמים והארץ וכל צבאם" (בראשית ב, א).
  2. מגילה ז, ב.
  3. ליקוטי שיחות חלק כ"ז ע' 267 ואילך.
  4. ליקוטי שיחות שם ע' 273.