מרכא כפולה – הבדלי גרסאות

מ. רובין (שיחה | תרומות)
מ מ. רובין העביר את הדף מרכא כפולא לשם מרכא כפולה בלי להשאיר הפניה
 
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 4: שורה 4:
מרכא כפולה מופיעה שלוש פעמים בתורה:
מרכא כפולה מופיעה שלוש פעמים בתורה:


*בפרשת [[תולדות]] – על המילה "לו" בפסוק: '''"ויבא לו יין וישת"'''{{הערה|בראשית כז, כה.}}.
*בפרשת [[תולדות]] – על המילה "לו" בפסוק: {{ציטוטון|ויבא לו יין וישת}}{{הערה|בראשית כז, כה.}}.
*בפרשת [[שמיני]] – על המילה "לא" בפסוק: '''"אשר לא צווה אותם ה'"'''{{הערה|ויקרא י, א.}}.
*בפרשת [[שמיני]] – על המילה "לא" בפסוק: {{ציטוטון|אשר לא צווה אותם ה'}}{{הערה|ויקרא י, א.}}.
*בפרשת [[מטות]] – על המילה "לה" בפסוק: '''"ויקרא לה נובח בשמו"'''{{הערה|במדבר לב, מב.}}.
*בפרשת [[מטות]] – על המילה "לה" בפסוק: {{ציטוטון|ויקרא לה נובח בשמו}}{{הערה|במדבר לב, מב.}}.


בחסידות מבואר שמרכא כפולה רומזת לשלוש מדרגות רוחניות המקבילות לשלוש הספירות: [[מלכות]], [[זעיר אנפין|ז"א]] (זעיר אנפין), ו[[בינה]]. שלוש מדרגות אלו קשורות גם לשלוש בחינות של [[תשובה]]:
בחסידות מבואר שמרכא כפולה רומזת לשלוש מדרגות רוחניות המקבילות לשלוש הספירות: [[מלכות]], [[זעיר אנפין|ז"א]] (זעיר אנפין), ו[[בינה]]. שלוש מדרגות אלו קשורות גם לשלוש בחינות של [[תשובה]]:
שורה 22: שורה 22:
מבחינה טכנית, המרכא כפולה מופיעה כ"שני טעמים נוטים שמאלה" (בניגוד לרוב הטעמים הנוטים לימין). בפרדס מצויין שטעמי המקרא נוטים בדרך כלל לימין, אך בדפוסים שלפנינו נוטים לשמאל – דבר המעורר תמיהה. בייחוד ב"ויבא לו יין וישת", שם מדובר בהבאת יין מעורב במים – פעולה שיש בה ממידת החסד. ולמרות זאת, המרכא כפולה שם נוטה לשמאל, דבר הדורש ביאור.
מבחינה טכנית, המרכא כפולה מופיעה כ"שני טעמים נוטים שמאלה" (בניגוד לרוב הטעמים הנוטים לימין). בפרדס מצויין שטעמי המקרא נוטים בדרך כלל לימין, אך בדפוסים שלפנינו נוטים לשמאל – דבר המעורר תמיהה. בייחוד ב"ויבא לו יין וישת", שם מדובר בהבאת יין מעורב במים – פעולה שיש בה ממידת החסד. ולמרות זאת, המרכא כפולה שם נוטה לשמאל, דבר הדורש ביאור.


בהשני פסוקי האחרים "ויקרא לה נובח" ו"אשר לא צווה", מובן מדוע יש נטייה לשמאל – משום שמדובר בבחינות של דין שלא עברו המתקה{{הערה|[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14951&st=&pgnum=295 לקוטי שיחות חלק כ"ח ע' 283, הע' 51 ובשוה"ג. '''וש"נ'''].}}.
בשני הפסוקים האחרים "ויקרא לה נובח" ו"אשר לא צווה", מובן מדוע יש נטייה לשמאל – משום שמדובר בבחינות של דין שלא עברו המתקה{{הערה|[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14951&st=&pgnum=295 לקוטי שיחות חלק כ"ח עמ' 283, הערה 51 ובשולי הגליון] {{הב}}.}}.


== ראו גם ==
== ראו גם ==
שורה 29: שורה 29:
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:טעמי המקרא]]
[[קטגוריה:טעמי המקרא]]
[[en:Mercha kefula]]