תהלים צ"ב – הבדלי גרסאות

אין תקציר עריכה
 
(2 גרסאות ביניים של משתמש אחר אחד אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה מתמשכת}}
{{בעבודה מתמשכת}}
{{חלונית
{{חלונית
|כותרת=תהלים צב{{ש}}מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת
|ניקוד=כן
|רוחב=25%
|כותרת=תהלים צ"ב{{ש}}מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת
|תוכן=
|תוכן=
<poem>
<poem>
'''א:''' מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת:{{ש}} '''ב:''' טוֹב לְהֹדוֹת לַה' וּלְזַמֵּר לְשִׁמְךָ עֶלְיוֹן:{{ש}} '''ג:''' לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת:{{ש}} '''ד:''' עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר:{{ש}} '''ה:''' כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה' בְּפָעֳלֶךָ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ אֲרַנֵּן:{{ש}} '''ו:''' מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ:{{ש}} '''ז:''' אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע וּכְסִיל לֹא יָבִין אֶת זֹאת:{{ש}} '''ח:''' בִּפְרֹחַ רְשָׁעִים כְּמוֹ עֵשֶׂב וַיָּצִיצוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי עַד:{{ש}} '''ט:''' וְאַתָּה מָרוֹם לְעֹלָם ה':{{ש}} '''י:''' כִּי הִנֵּה אֹיְבֶיךָ ה' כִּי הִנֵּה אֹיְבֶיךָ יֹאבֵדוּ יִתְפָּרְדוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן:{{ש}} '''יא:''' וַתָּרֶם כִּרְאֵים קַרְנִי בַּלֹּתִי בְּשֶׁמֶן רַעֲנָן:{{ש}} '''יב:''' וַתַּבֵּט עֵינִי בְּשׁוּרָי בַּקָּמִים עָלַי מְרֵעִים תִּשְׁמַעְנָה אָזְנָי:{{ש}} '''יג:''' צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה:{{ש}} '''יד:''' שְׁתוּלִים בְּבֵית ה' בְּחַצְרוֹת אֱלֹקֵינוּ יַפְרִיחוּ:{{ש}} '''טו:''' עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיוּ:{{ש}} '''טז:''' לְהַגִּיד כִּי יָשָׁר ה' צוּרִי וְלֹא (עלתה) עַוְלָתָה בּוֹ:
'''א:''' מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת:{{ש}}
'''ב:''' טוֹב לְהֹדוֹת לַה' וּלְזַמֵּר לְשִׁמְךָ עֶלְיוֹן:{{ש}}
'''ג:''' לְהַגִּיד בַּבֹּקֶר חַסְדֶּךָ וֶאֱמוּנָתְךָ בַּלֵּילוֹת:{{ש}}
'''ד:''' עֲלֵי עָשׂוֹר וַעֲלֵי נָבֶל עֲלֵי הִגָּיוֹן בְּכִנּוֹר:{{ש}}
'''ה:''' כִּי שִׂמַּחְתַּנִי ה' בְּפָעֳלֶךָ בְּמַעֲשֵׂי יָדֶיךָ אֲרַנֵּן:{{ש}}
'''ו:''' מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ:{{ש}}
'''ז:''' אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע וּכְסִיל לֹא יָבִין אֶת זֹאת:{{ש}}
'''ח:''' בִּפְרֹחַ רְשָׁעִים כְּמוֹ עֵשֶׂב וַיָּצִיצוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן לְהִשָּׁמְדָם עֲדֵי עַד:{{ש}}
'''ט:''' וְאַתָּה מָרוֹם לְעֹלָם ה':{{ש}}
'''י:''' כִּי הִנֵּה אֹיְבֶיךָ ה' כִּי הִנֵּה אֹיְבֶיךָ יֹאבֵדוּ יִתְפָּרְדוּ כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן:{{ש}}
'''יא:''' וַתָּרֶם כִּרְאֵים קַרְנִי בַּלֹּתִי בְּשֶׁמֶן רַעֲנָן:{{ש}}
'''יב:''' וַתַּבֵּט עֵינִי בְּשׁוּרָי בַּקָּמִים עָלַי מְרֵעִים תִּשְׁמַעְנָה אָזְנָי:{{ש}}
'''יג:''' צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרָח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה:{{ש}}
'''יד:''' שְׁתוּלִים בְּבֵית ה' בְּחַצְרוֹת אֱלֹקֵינוּ יַפְרִיחוּ:{{ש}}
'''טו:''' עוֹד יְנוּבוּן בְּשֵׂיבָה דְּשֵׁנִים וְרַעֲנַנִּים יִהְיוּ:{{ש}}
'''טז:''' לְהַגִּיד כִּי יָשָׁר ה' צוּרִי וְלֹא (עלתה) עַוְלָתָה בּוֹ:
</poem>
</poem>
|מקור=
}}
|ניקוד=כן}}


'''"מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת"''' הוא [[מזמור]] צ"ב (הפרק ה-[[גימטריה|92]]) בספר [[תהלים]] הנאמר בקבלת שבת לאחר שירת הפיוט [[לכה דודי]]. הוא נאמר גם ב[[תפילה|תפילת]] [[שחרית של שבת]] ושל חגים.
'''"מִזְמוֹר שִׁיר לְיוֹם הַשַּׁבָּת"''' הוא [[מזמור]] צ"ב (הפרק ה-[[גימטריה|92]]) בספר [[תהלים]] הנאמר בקבלת שבת לאחר שירת הפיוט [[לכה דודי]]. הוא נאמר גם ב[[תפילה|תפילת]] [[שחרית של שבת]] ושל חגים.


==חיבורו==
==חיבורו==
[[אדם הראשון]] חיבר את המזמור כשבח על כך שניצל מ[[מיתה]] ב[[חטא עץ הדעת]] בזכות ה[[שבת]] שסינגרה עליו. לאחר מכן לפי [[רבי ישמעאל]] המזמור נשכח ו[[משה רבנו]] חידש אותו{{הערה|פרקי דרבי אליעזר פרק יט}}.
[[אדם הראשון]] חיבר את המזמור כשבח על כך שניצל מ[[מיתה]] ב[[חטא עץ הדעת]] בזכות ה[[שבת]] שסינגרה עליו. לאחר מכן לפי [[רבי ישמעאל]] המזמור נשכח ו[[משה רבנו]] חידש אותו{{הערה|פרקי דרבי אליעזר פרק י"ט.}}.


במזמור זה קרא אדם לכל הברואים לשבח לה', ובכך החל לפעול את תפקידו ב[[עולם הזה]], [[גילוי|לגלות]] אלוקות בתוך ה[[העלם|העלמות]] והסתרים{{הערה|מאמרי ראש השנה}}.
במזמור זה קרא אדם לכל הברואים לשבח לה', ובכך החל לפעול את תפקידו ב[[עולם הזה]], [[גילוי|לגלות]] אלוקות בתוך ה[[העלם|העלמות]] והסתרים{{הערה|מאמרי ראש השנה.}}.


== תוכן המזמור ==
== תוכן המזמור ==
תוכן המזמור הוא תיאור שמחתו של המשורר במעשיו של הקדוש ברוך הוא ובסיפור שבחיו. המזמור מדבר על הצדיקים והצלחתם, לעומת הרשעים שהצלחתם היא רגעית וחולפת. מזמור שיר ליום השבת היה [[שיר|מושר]] על ידי ה[[לויים]] בעת הקרבת קרבן התמיד של יום ה[[שבת]]. [[חז"ל]] נתנו את טעמם לאמירת מזמור זה בשבת; "מזמור שיר לעתיד לבוא ליום שכלו שבת ומנוחה לחיי העולמים".
*'''פסוקים א'-ד':''' טוב להודות לה' ולזמר לשמו.
*'''פסוקים ה'-ו':''' טעם ההודעה על גבורותיו ומעשיו הנפלאים.
*'''פסוקים ז'-י':''' הצלחת הרשעים המדומה, בכדי להשמידם.
*'''פסוקים י"א-י"ב:''' הצדיק רואה במפלת הרשעים.
*'''פסוקים י"ג-ט"ז:''' שלות הצדיקים ועריכות ימיהם בטובה.
 
תוכן המזמור הוא תיאור שמחתו של המשורר במעשיו של [[הקדוש ברוך הוא]] ובסיפור שבחיו. המזמור מדבר על ה[[צדיקים]] והצלחתם, לעומת ה[[רשעים]] שהצלחתם היא רגעית וחולפת. מזמור שיר ליום השבת היה [[שיר|מושר]] על ידי ה[[לויים]] בעת הקרבת קרבן התמיד של יום ה[[שבת]]. [[חז"ל]] נתנו את טעמם לאמירת מזמור זה בשבת; "מזמור שיר לעתיד לבוא ליום שכלו שבת ומנוחה לחיי העולמים".


== זמן אמירתו ==
== זמן אמירתו ==
המזמור נאמר ב[[קבלת שבת]] שבמעריב, והוא מנהג ארץ ישראלי קדום{{הערה|1=עזרא פליישר. תפילה ומנהגי תפילה ארץ-ישראליים בתקופת הגניזה.ירושלים: מאגנס, תשמ"ח}}.
המזמור נאמר ב[[קבלת שבת]] שבמעריב, והוא מנהג ארץ ישראלי קדום{{הערה|1=עזרא פליישר. תפילה ומנהגי תפילה ארץ-ישראליים בתקופת הגניזה.ירושלים: מאגנס, תשמ"ח.}}.


מזמור זה הוא גם [[שיר של יום]] של שבת.
מזמור זה הוא גם [[שיר של יום]] של שבת.
שורה 31: שורה 51:
{{להשלים}}
{{להשלים}}


{{הערות שוליים}}
{{מזמורי ספר התהלים}}
{{מזמורי ספר התהלים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תהלים|צב]]
[[קטגוריה:תהלים|צב]]