יוסף אברהם הלר: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
 
(33 גרסאות ביניים של 14 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:הרב הלר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב יוסף אברהם העלר]]
[[קובץ:הרב הלר.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרב העלער]]
{{לעריכה}}
הרב '''יוסף אברהם הלוי הלר''' ('''העלער'''; יליד שנת [[תש"ז]], 1947) הוא ראש [[כולל מנחם]] שעל ידי [[מזכירות אדמו"ר שליט"א]] ו[[מורה צדק|מו"צ]] בשכונת [[קראון הייטס]].
הרב '''יוסף אברהם הלוי הלר''' ('''העלער'''; יליד שנת [[תש"ז]], 1947) הוא ראש [[כולל מנחם]] שעל ידי [[מזכירות אדמו"ר שליט"א]] ו[[מורה צדק|מו"צ]] בשכונת [[קראון הייטס]].


==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
===נעוריו===
===נעוריו===
נולד לאביו הרב [[דוד הלוי הלר]]{{הערה|מתלמידיו של הרב [[יחיאל יעקב ויינברג]], בעל ה"שרידי אש". שימש כראש הקהל של קהילת לוגאנו בשווייץ וכראש ישיבת "ירחי כלה" באירופה, בערוב ימיו עבר להתגורר בבורו פארק.}} המיוחס בן אחר בן לרבי [[יום טוב ליפמן הלר]] בעל ה[[תוספות יום טוב]]. הרב [[יצחק זאב סולובייצ'יק]], "הרב מבריסק", היה בקשרי ידידות עם אביו ונהג להתארח בבית המשפחה לעיתים תכופות, כאשר היה מגיע לנוח מחמת מחלת ראות ממנה סבל. הרב מבריסק השפיע רבות על הרב הלר, ודרכו התקרב אל דרך הלימוד של בריסק.
[[קובץ:הרב הלר התרת נדרים.jpg|ממוזער|הרב הלר לצד הרבי במעמד [[התרת נדרים]], כ"ט אלול תש"נ]]
נולד לאביו הרב דוד הלוי הלר{{הערה|מתלמידיו של הרב [[יחיאל יעקב ויינברג]], בעל ה"שרידי אש". שימש כראש הקהל של קהילת לוגאנו בשווייץ וכראש ישיבת "ירחי כלה" באירופה, בערוב ימיו עבר להתגורר בבורו פארק.}} המיוחס בן אחר בן לרבי [[יום טוב ליפמן הלוי הלר]] בעל ה[[תוספות יום טוב]]. הרב [[יצחק זאב סולובייצ'יק]], "הרב מבריסק", היה בקשרי ידידות עם אביו ונהג להתארח בבית המשפחה לעיתים תכופות, כאשר היה מגיע לנוח מחמת מחלת ראות ממנה סבל. הרב מבריסק השפיע רבות על הרב הלר, ודרכו התקרב אל דרך הלימוד של בריסק.


את לימודיו בישיבות החל ב[[ישיבת סלבודקה]], וכבר אז החל להימשך ל[[תורת החסידות]] והיה מעיין בספרי חסידות כללית רבים כ'[[נועם אלימלך]]' ו'[[מאור ושמש]]'. כאשר הקים הרב [[משולם דוד סולובייצ'יק]] את ישיבת בריסק בראשותו{{הערה|תחת השם 'ישיבת בריסק' ישנם שנים-עשר ישיבות. הישיבה שייסד הרמ"ד ממוקמת כיום בשכונת קריית משה בירושלים.}} בשנת תשכ"א, בחר לפתוח את הישיבה עם עשרה תלמידים מובחרים ביניהם נכלל גם הרב הלר, מה שגרם לקרבה מיוחדת בינו לבין ראש הישיבה. באותם ימים בישיבת בריסק למד גם הרב [[עזרא בנימין שוחט]] שהשפיע על קירובו של הרב הלר לליובאוויטש. ראש הישיבה [[משולם דוד סולובייצ'יק|הרב סולובייצ'יק]] שחשש מהתקרבותו ניסה להניעו מכך ולקרבו, ואף אסר עליו לגדל [[זקן]] כאמצעי לכך. באותו הזמן קיבל מכתב מ[[הרבי]] דרך הרב שוחט בו גם התייחס [[הרבי]] להוראת [[משולם דוד סולובייצ'יק|הרב סולובייצ'יק]] אליו בעניין גידול הזקן{{הערה|תוכן המכתב היה (בערך וללא אחריות כלל), כי "רואים שאפילו [[מתנגד]] מעיד ש[[זקן]] זהו עניין של חסידים"...}}.
את לימודיו בישיבות החל ב[[ישיבת סלבודקה]], וכבר אז החל להימשך ל[[תורת החסידות]] והיה מעיין בספרי חסידות כללית רבים כ'[[נועם אלימלך]]' ו'[[מאור ושמש]]'. כאשר הקים הרב [[משולם דוד סולובייצ'יק]] את ישיבת בריסק בראשותו{{הערה|תחת השם 'ישיבת בריסק' ישנם שנים-עשר ישיבות. הישיבה שייסד הרמ"ד ממוקמת כיום בשכונת קריית משה בירושלים.}} בשנת תשכ"א, בחר לפתוח את הישיבה עם עשרה תלמידים מובחרים ביניהם נכלל גם הרב הלר, מה שגרם לקרבה מיוחדת בינו לבין ראש הישיבה. באותם ימים בישיבת בריסק למד גם הרב [[עזרא בנימין שוחט]] שהשפיע על קירובו של הרב הלר לליובאוויטש. ראש הישיבה [[משולם דוד סולובייצ'יק|הרב סולובייצ'יק]] שחשש מהתקרבותו ניסה להניעו מכך ולקרבו, ואף אסר עליו לגדל [[זקן]] כאמצעי לכך. באותו הזמן קיבל מכתב מ[[הרבי]] דרך הרב שוחט בו גם התייחס [[הרבי]] להוראת [[משולם דוד סולובייצ'יק|הרב סולובייצ'יק]] אליו בעניין גידול הזקן{{הערה|תוכן המכתב היה (בערך וללא אחריות כלל), כי "רואים שאפילו [[מתנגד]] מעיד ש[[זקן]] זהו עניין של חסידים"...}}.


בעת לומדו בישיבת בריסק נקלע ל[[בית הכנסת בעל התניא]] בשכונת [[מאה שערים]] ב[[ירושלים]], שם שמע לראשונה קלטת שהופעלה מקולו של הרבי ו'נתפס'. מאוחר יותר הכיר את הרב [[אליעזר ננס]] שלמד עמו [[חסידות]] חב"ד והושפע ממנו רבות{{הערה|כאשר עבר להתגורר בבית אביו בשוויץ, היה מארח בביתו את הרב ננס שהגיע לשם כ[[שד"ר]] של ישיבת [[תורת אמת]]}}. הרב ננס קיבל הוראות מהמזכירות כיצד לקרב את הרב הלר לחב"ד, וכמוהו היו ב[[ירושלים]] חסידים נוספים שהשפיעו עליו וגרמו להתקרבותו הסופית לליובאוויטש, ביניהם הרב [[אברהם צבי כהן]] והרב [[משה וובר]].
בעת לומדו בישיבת בריסק נקלע ל[[בית הכנסת בעל התניא]] בשכונת [[מאה שערים]] ב[[ירושלים]], שם שמע לראשונה קלטת שהופעלה מקולו של הרבי ו'נתפס'. מאוחר יותר הכיר את הרב [[אליעזר ננס]] שלמד עמו [[חסידות חב"ד]] והושפע ממנו רבות{{הערה|כאשר עבר להתגורר בבית אביו בשוויץ, היה מארח בביתו את הרב ננס שהגיע לשם כ[[שד"ר]] של ישיבת [[תורת אמת]]}}. הרב ננס קיבל הוראות מהמזכירות {{דרוש מקור}} כיצד לקרב את הרב הלר לחב"ד, וכמוהו היו ב[[ירושלים]] חסידים נוספים שהשפיעו עליו וגרמו להתקרבותו הסופית לליובאוויטש, ביניהם הרב [[אברהם צבי כהן]] והרב [[משה וובר]].


הרב הלר נשא לאשה את מרת שרה טשונא יהודית. לאחר פטירתה בי"א סיון [[תשנ"ב]] נישא הרב בשנית בשנת [[תשע"ג]].
הרב הלר נשא לאשה את מרת שרה טשונא יהודית. לאחר פטירתה בי"א סיון [[תשנ"ב]] נישא הרב בשנית בשנת [[תשע"ג]].
שורה 17: שורה 17:
===בקראון הייטס===
===בקראון הייטס===


[[קובץ:הרב הלר התרת נדרים.jpg|ממוזער|הרב הלר לצד הרבי במעמד [[התרת נדרים]], כ"ט אלול תש"נ]]
לאחר מכן לימד הרב הלר תקופה קצרה בישיבת [[בית דוד שלמה]] בניו הייבן ועמד בראשות הישיבה ב[[תומכי תמימים מוריסטון|מוריסטון]]. לאחר מכן נכנס בצוות הנהלת ה[[כולל מנחם|כולל שעל ידי המזכירות]], לצד רב ה[[שכונה]] הרב [[זלמן שמעון דבורקין]], כאשר הרב הלר מונה להיות מוסר השיעורים. בזמן זה "[[שימוש|שימש]]" רבות אצל הרב דבורקין וקיבל ממנו [[מנהגי חב"ד]] רבים, כמו גם את דרך הפסיקה המקובלת אצל רבני חב"ד מדורות. כשנפטר הרב דבורקין בשנת [[תשמ"ה]] התמנה הרב הלר לכהן תחתיו כראש הכולל, תפקיד בו הינו מכהן עד היום. כאשר הוצע לו לכהן כראש ישיבת [[תורת אמת]] ב[[ירושלים]] אמר [[הרבי]] כי "'''אין מי שימלא מקומו כאן'''".
לאחר מכן לימד הרב הלר תקופה קצרה בישיבת [[בית דוד שלמה]] בניו הייבן ועמד בראשות הישיבה ב[[תומכי תמימים מוריסטון|מוריסטון]]. לאחר מכן נכנס בצוות הנהלת ה[[כולל מנחם|כולל שעל ידי המזכירות]], לצד רב ה[[שכונה]] הרב [[זלמן שמעון דבורקין]], כאשר הרב הלר מונה להיות מוסר השיעורים. בזמן זה "[[שימוש|שימש]]" רבות אצל הרב דבורקין וקיבל ממנו [[מנהגי חב"ד]] רבים, כמו גם את דרך הפסיקה המקובלת אצל רבני חב"ד מדורות. כשנפטר הרב דבורקין בשנת [[תשמ"ה]] התמנה הרב הלר לכהן תחתיו כראש הכולל, תפקיד בו הינו מכהן עד היום. כאשר הוצע לו לכהן כראש ישיבת [[תורת אמת]] ב[[ירושלים]] אמר [[הרבי]] כי "'''אין מי שימלא מקומו כאן'''".


בשנת [[תשמ"ו]] נבחר כחבר ב[[בית דין צדק קראון הייטס]] בבחירות החוזרות לרבנות ה[[שכונה]], לאחר שבהוראת [[הרבי]] נשאר רב קהילת חב"ד ב[[פתח תקוה]] הרב [[דוד חנזין]] - שנבחר בבחירות הראשונות, בתפקידו הקודם. על פי השמועה התבטאה עליו אז [[הרבנית חיה מושקא (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית חיה מושקא]] כי הרב הלר "'''ער איז א פיינער יונגערמאן'''" (=אברך מיוחד){{הערה|יש טוענים ששמעה זאת מפי [[הרבי]].}}.
בשנת [[תשמ"ו]] נבחר כחבר ב[[בית דין צדק קראון הייטס]] בבחירות החוזרות לרבנות ה[[שכונה]], לאחר שבהוראת [[הרבי]] נשאר רב קהילת חב"ד ב[[פתח תקוה]] הרב [[דוד חנזין]] - שנבחר בבחירות הראשונות, בתפקידו הקודם. על פי השמועה התבטאה עליו אז [[הרבנית חיה מושקא (אשת אדמו"ר שליט"א)|הרבנית חיה מושקא]] כי הרב הלר הינו "'''א פיינער יונגערמאן'''" (= אברך מיוחד){{הערה|יש טוענים ששמעה זאת מפי [[הרבי]].}}.
 
החל משנת [[תנש"א]] הפסיק לשבת בהרכבי ה[[בד"צ קראון הייטס|בד"צ]], בעקבות מחלתה של רעייתו. בערב שבת פרשת פרשת נשא י"א סיון [[תשנ"ב]], נפטרה זוגתו מרת שרה טושנא יהודית, שהייתה מראשי העסקניות ב[[קראון הייטס]] בענייני [[נשי ובנות חב"ד]] ובחינוך בני ובנות ישראל. מאז פטירת אשתו מיעט הרב הלר את הופעותיו הציבוריות בכנסים והתוועדויות ב[[קראון הייטס]], למעט מקרים וארועים ספציפיים.


[[קובץ:הרב הלר בכולל.jpg|שמאל|ממוזער|200px|הרב הלר בשיחה עם תלמידי הכולל]]
החל משנת [[תנש"א]] הפסיק לשבת בהרכבי ה[[בד"צ קראון הייטס|בד"צ]], בעקבות מחלתה של רעייתו. בערב שבת פרשת פרשת נשא י"א סיון [[תשנ"ב]] נפטרה זוגתו מרת שרה טושנא יהודית, שהייתה מראשי העסקניות ב[[קראון הייטס]] בענייני [[נשי ובנות חב"ד]] ובחינוך בני ובנות ישראל. מאז פטירת אשתו מיעט הרב הלר את הופעותיו הציבוריות בכנסים והתוועדויות ב[[קראון הייטס]], למעט מקרים וארועים ספציפיים.


לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] כתב הרב הלר כי ישנה 'פרשה פתוחה' וישנה 'פרשה סתומה', ועניני משיח הם בכלל דברים הסתומים שאין אנחנו יכולים להבין בהם - תוך תמיהה על המורים בעניינים משיח וגאולה שלא זכינו בהם לדברי הש"ך והט"ז, כאשר בענייני הלכה יראים אלו מלפסוק בעצמם.
[[קובץ:הרב הלר בכולל חתוך.jpg|ממוזער|הרב הלר בשיחה עם תלמידי הכולל]]


בשנת [[תש"ס]] לאחר שנטען בערכאות של עכו"ם שלפסקי בית הדין בקראון הייטס ממשך השנים אין כל תוקף מכיוון שהרב הלר חזר בו מפסקיו, התייצב הרב הלר בבית משפט ואמר שהוא אינו חוזר בו מפסקיו מתוקף היותו עדיין משמש כחבר ה[[בד"צ קראון הייטס|בד"צ]].
לאחר [[ג' תמוז תשנ"ד]] כתב הרב הלר {{דרוש מקור}} כי ישנה 'פרשה פתוחה' וישנה 'פרשה סתומה', ועניני משיח הם בכלל דברים הסתומים שאין אנחנו יכולים להבין בהם - תוך תמיהה על המורים בעניינים משיח וגאולה שלא זכינו בהם לדברי הש"ך והט"ז, כאשר בענייני הלכה יראים אלו מלפסוק בעצמם.


החל משנת [[תש"ע]], בעקבות פסק-דין שהוציא בית הדין המיוחד ליישוב המחלוקת שהתגלעה ברבנות [[קראון הייטס]]{{הערה|1=לקריאת [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54133 הפסק], [[חב"ד אינפו]].}} הרב הלר אינו משמש יותר רשמית כחבר בבית הדין, ובמקומו מונה הרב [[יוסף ישעיה ברוין]], ומני אז אינו עונה על שאלות בדיני ממונות.
בשנת [[תש"ס]] לאחר שנטען ב[[ערכאות]] של עכו"ם שלפסקי [[בד"צ קראון הייטס|בית הדין בקראון הייטס]] ממשך השנים אין כל תוקף מכיוון שהרב הלר חזר בו מפסקיו, התייצב הרב הלר בבית המשפט ואמר שהוא אינו חוזר בו מפסקיו מתוקף היותו עדיין משמש כחבר ה[[בד"צ קראון הייטס|בד"צ]].


הרב דובר שפות רבות ביניהם אידיש, עברית, אנגלית, אטלקית, וגרמנית שוויצרית.
החל משנת [[תש"ע]], בעקבות פסק-דין שהוציא בית הדין המיוחד ליישוב המחלוקת שהתגלעה ברבנות [[קראון הייטס]]{{הערה|1=לקריאת [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=54133 הפסק], [[חב"ד אינפו]].}}, הרב הלר אינו משמש יותר רשמית כחבר בבית הדין ובמקומו מונה הרב [[יוסף ישעיה ברוין]]. מני אז אינו עונה על שאלות בדיני ממונות.


==דרכו התורנית==
==דרכו התורנית==


הרב הלר מוסר שיעורי "חבורה", היינו שלא כל חברי הכולל משתתפים אלא רק אלו הרוצים לעסוק בסוגיא מסויימת, מכיון שעל פי הוראת הרבי הכולל אינו מיועד ללימוד נושא מסויים, אלא על כל אחד ללמוד את אשר ליבו חפץ.
הרב הלר מוסר שיעורי "חבורה", היינו שלא כל חברי הכולל משתתפים אלא רק אלו הרוצים לעסוק בסוגיא מסויימת, מכיון שעל פי הוראת הרבי [[כולל מנחם|הכולל]] אינו מיועד ללימוד נושא מסויים אלא על כל אחד ללמוד את אשר ליבו חפץ. שיעוריו נמסרים בבהירות מיוחדת בהם מוליך את הלומדים מסוגיות הגמרא דרך הראשונים והאחרונים ועד ההלכה למעשה, ושמעם של שיעוריו הולך לפניהם.
 
שיעוריו נמסרים בבהירות מיוחדת בהם מוליך את הלומדים מסוגיות הגמרא דרך הראשונים והאחרונים ועד ההלכה למעשה, ושמעם של שיעוריו הולך לפניהם.


הרב מפרסם מפעם לפעם סדרת מאמרים בעניני הלכה בקובץ [[הדרת מלך]] ובקובץ [[אור ישראל]], וכן בקובץ "דברי תורה" שיצא לאור על ידי הכולל שבראשו עומד.
הרב מפרסם מפעם לפעם מאמרים בעניני הלכה בקבצים כקובץ [[הדרת מלך]] וקובץ [[אור ישראל]], וכן בקובץ "דברי תורה" שיוצא לאור על ידי [[כולל מנחם|הכולל]].


מאז פרישתו מה[[בי"ד]] בשנת [[תנש"א]] הפסיק כמעט להביע דעה פולטית או בכל ענין הקשור למחלוקת, אלא אם כן נוגע הדבר לענייני יראת שמים.
מאז פרישתו מה[[בד"צ קראון הייטס|בד"צ]] בשנת [[תנש"א]], הפסיק כמעט להביע דעה פוליטית או בכל ענין הקשור למחלוקת, למעט מקרים יוצאי דופן. עם זאת, בעניני איסור והיתר ובעניני השקפה ממשיך הרב הלר לייעץ לרבים והינו [[מורה צדק|מהמו"צים]] המוכרים בשכונת [[קראון הייטס]]. הרב הלר משמש גם כמורה דרך לרבים מחוץ לשכונת [[קראון הייטס]], ובמיוחד בקרב בני קהילות שונות המתקרבים ל[[ליובאוויטש]].
 
עם זאת, בעניני איסור והיתר ועניני השקפה ממשיך הרב הלר לייעץ לרבים והינו מהמורי-צדק המוכרים בשכונת [[קראון הייטס]].
 
הרב הלר משמש גם כמורה דרך לרבים מחוץ לשכונת [[קראון הייטס]], ובמיוחד בקרב בני קהילות שונות המתקרבים ל[[ליובאוויטש]].


נוהג למסור שיעור על פרשת השבוע בשבת בכולל, המיוסד על דברי גדולי החסידות בדורות הראשונים.
נוהג למסור שיעור על פרשת השבוע בשבת בכולל, המיוסד על דברי גדולי החסידות בדורות הראשונים.


==השקפותיו==
==מפסקיו המפורסמים==
{{ערך חסר}}
מאז עזב את תפקידו כחבר הבד"צ דשכונת [[קראון הייטס]] בשנת [[תנש"א]], כמעט ואינו מתערב בענינים פולטיים, אך נוהג למסור שיחות ושיעורים בעניני השקפה בפני אברכי הכולל.


בשיחותיו נותן דגש חזק על הצורך לייסד את חיי הבית על לימוד התורה כיסוד חייו של [[חסיד]].
בספרו '''הלכתא למשיחא''' שיצא לאור בקיץ תשנ"ב פסק כי [[קבלת המלכות]] של [[הרבי כמלך המשיח]] הינה מצוות עשה מדאורייתא. ואחר [[ג' תמוז]] כתב שביאת [[משיח]] הוא פרשה סתומה בתורה, ואין אנו יכולים לפסוק בו הלכות.


לדעת הרב בלר יש על כל אחד לקבוע שיעור בלימוד הגמרא כל יום כי היא עיקר התורה שבעל פה, ולא מספיק לימוד ההלכה וכיוצא בזה.
פוסק להתיר שתיית מים בלתי מסוננים בברזים בברוקלין. הרב הלר פסק שהתולעים הנמצאים במים הינם בטלים למים ולא חל עליהם איסור (כדעתם של הרב [[אברהם אזדבא]] והרב [[יצחק רייטפורט]] ובניגוד לדעתם המחמירה של הרב [[אהרן יעקב שווי]] והרב [[יוסף ישעיה ברוין]]).


הרב הלר מביע בשיחותיו התנגדות חריפה לכל עניני מודרנזציה, הנקרא בלשונו 'התייוונות'.
פסק (יחד עם רבנים נוספים כהרב [[יוסף ישעיה ברוין]], הרב [[עזרא שוחט]], הרב [[מנחם מענדל גלוכובסקי|מ"מ גלוכובסקי]], ועוד) כי [[לימוד הקריאה בשיטת הצלילים|שיטת לימוד הצלילים]] בלימוד האל"ף-בי"ת לתשב"ר אינה מנוגדת למסורת ולשיטת [[רבותינו נשיאנו]].


מעורר באופן תדיר שחסיד חב"ד הינו מי שמהדר במצוות, ואחרת לא ראוי הוא להימנות על עדת החסידים.
פוסק כמו רוב רבני חב"ד ששכונת [[קראון הייטס]] דינה כרשות הרבים דאורייתא, ועל כן היקף חוט העירוב שיוצר צורת הפתח לא יועיל להתיר טלטול בשכונה בשבת, והמטלטל בשבת בשכונה דינו כמחלל שבת בפרהסיא.


==פסקיו המפורסמים==
פוסק לאסור לגמרי שימוש במים חמים שחוממו בדוד ('בוילר') ביום טוב, וחולק בזה על הנכתב בספר [[שמירת שבת כהלכתה]] בשם הרב [[שלמה זלמן אוירבך]].
פוסק להתיר שתיית מים בלתי מסוננים בברזים בברוקלין. הרב הלר פסק שהתולעים הנמצאים במים הינם בטלים למים ולא חל עליהם איסור (כדעתם של הרב [[אברהם אזדבא]] והרב [[יצחק רייטפורט]] ובניגוד לדעתם המחמירה של הרב [[אהרן יעקב שווי]] והרב [[יוסף ישעיה ברוין]]).


פוסק כמו רוב רבני חב"ד שדין שכונת [[קראון הייטס]] הוא כדין רשות הרבים דאורייתא ועל כן היקף של חוט של עירוב שיוצר צורת הפתח לא יועיל להתיר טלטול בשכונה בשבת, והמטלטל בשבת בקראון הייטס דינו כמחלל שבת בפרהסיא.
בחדר שאין בו חלונות פוסק הרב שאין להתייחס ל[[היכר ציר]] לעניין קביעת [[מזוזה]], אלא נוהגים לפי הכניסה לחדר (כמוהו פסקו גם [[יוסף ישעיה ברוין]] והרב [[זלמן שמעון דווארקין]]).


פוסק לאסור לגמרי שימוש במים חמים שחוממו בדוד ('בוילר') ביום טוב, וחולק בזה על הנכתב בספר שמירת שבת בשם הגאון ר' [[שלמה זלמן אוירבך]].
בתחילת שנות הנו"ן שלח מספר שאלות אל הרבי בעניין [[הפריה מלאכותית]], וזכה למספר תשובות ומענות קודש כאשר מסקנת הדברים הייתה לשלילה. דין ודברים אלו פורסמו מעל בימות שונות.


בחדר שאין בו חלונות פוסק הרב שאין להתייחס ל[[היכר ציר]] לעניין קביעת מזוזה, אלא נוהגים לפי הכניסה לחדר (כמוהו פסקו גם [[יוסף ישעיה ברוין]] והרב [[זלמן שמעון דווארקין]]) - בניגוד לדעת רוב רבני חב"ד בארץ הקודש, ועוד.
בספרו '''שלום יהיה''' פסק שלא רק שמותר לשנות משום דרכי שלום, אלא גם מותר לומר שקר גמור משום דרכי שלום (בשונה מדעת בעל ה'ערוך לנר').


בתחילת שנות הנו"ן שלח מספר שאלות אל הרבי בנוגע להתיר [[הפריה מלאכותית]] וזכה למספר תשובות ומענות, כאשר מסקנת הדברים הייתה לשלילה. דין ודברים אלו פורסמו מעל בימות שונות.
פרסם ביאור הלכתי למנהג החסידים להתפלל באריכות אף לאחר חצות היום, באם הקדימו לזה [[לימוד החסידות|לימוד חסידות]].
 
בספרו "שלום יהיה" מוכיח נגד דעת ה'ערוך לנר', ופוסק שלא רק שמותר לשנות משום דרכי שלום, אלא מותר לומר שקר גמור משום דרכי שלום.
 
בספר מ"בית חיינו" פרסם ביאור הלכתי למנהג חסידים להתפלל באריכות כסדר אחר חצות באם הקדימו לזה [[לימוד החסידות|לימוד חסידות]].


==ספריו==
==ספריו==
[[קובץ:הלער - נר תמיד.jpg|ממוזער|הרב הלר מעיין בספר '''נר תמיד''' שיצא לאור בהדרכתו]]
[[קובץ:הלער - נר תמיד.jpg|250px|ממוזער|הרב הלר מעיין בספר '''נר תמיד''' שיצא לאור בהדרכתו]]
*'''[https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=1 הלכתא למשיחא]''' כולל עיונים בעניין [[נשיא הדור]], [[שופט]] הדור, [[מלך המשיח]] ומלכותו - לאור שיטת [[הרמב"ם]]. הספר כולל שיעורים שמסר הרב הלר בכולל. יו"ל ב[[חורף]] [[תשנ"ב]]
*'''[https://tablet.otzar.org/book/book.php?book=141618&pagenum=1 הלכתא למשיחא]''' כולל עיונים בעניין [[נשיא הדור]], [[שופט]] הדור, [[מלך המשיח]] ומלכותו - לאור שיטת [[הרמב"ם]]. הספר כולל שיעורים שמסר הרב הלר בכולל. יו"ל ב[[חורף]] [[תשנ"ב]]
*'''שיטה ברורה''' על שו"ע אדמו"ר הזקן בעל התניא הלכות נדה יו"ד ס' קפג - קפד. מבאר דבריו ע"פ מקורות ובהשוואה לשאר פוסקים וקצת לקוטים, ציונים ומראה מקומות להבנת הענין נדפס בסין [[תשנ"ג]]
*'''שיטה ברורה''' על שו"ע אדמו"ר הזקן בעל התניא הלכות נדה יו"ד ס' קפג - קפד. מבאר דבריו ע"פ מקורות ובהשוואה לשאר פוסקים וקצת לקוטים, ציונים ומראה מקומות להבנת הענין נדפס בסיון [[תשנ"ג]]
*'''שולם יהיה''' לקוט מדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים, ספרי מוסר וחסידות אודות מצות ומעלת הבאת שלום, ואיסור וגנות המחלוקת, ובגדר מחלוקת לשם שמים, והמסתעף יו"ל [[תשמ"ט]]
*'''שלום יהיה''' לקוט מדברי חז"ל, ראשונים ואחרונים, ספרי מוסר וחסידות אודות מצות ומעלת הבאת שלום, ואיסור וגנות המחלוקת, ובגדר מחלוקת לשם שמים, והמסתעף יו"ל [[תשמ"ט]]
*'''ביאורים והערות ומראי מקומות בקונטרס אחרון''' (ומהדורא בתרא) לשו"ע רבינו הזקן, הלכות נדה (מלבד סימן קפ"ז) מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר, ברוקלין קה"ת-ומזכירות תש"מ
*'''ביאורים והערות ומראי מקומות בקונטרס אחרון''' (ומהדורא בתרא) לשו"ע רבינו הזקן, הלכות נדה (מלבד סימן קפ"ז) מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר, ברוקלין קה"ת-ומזכירות תש"מ
*'''קיצור דיני טהרה''', יצא לאור על ידי קה"ת. מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר
*'''קיצור דיני טהרה''', יצא לאור על ידי קה"ת. מאת חברי הכולל אברכים שעל ידי מזכירות כ"ק אדמו"ר שליט"א, ליובאוויטש עורך ראשי - ר' יוסף אברהם הלוי הלר
שורה 88: שורה 72:


==משפחתו==
==משפחתו==
*בנו, הרב ישראל - מוהל בשכונת קראון הייטס ובעיר ניו יורק
=== בניו ===
*בתו, חנה אשת הרב [[שמואל חיים בלומינג]] - [[ר"מ]] בישיבת [[אהלי תורה]].
*הרב [[ישראל הלר|ישראל]] - מוהל מוכר בבריתות בקרב אנ"ש בשכונת [[קראון הייטס]]
*בתו, אסתר אשת הרב [[יקותיאל ליפא פלדמן]] - מג"ש ב[[תומכי תמימים 770]] ובישיבת אהלי תורה.
*הרב [[אפרים הלל הלר|אפרים הלל]] - [[ראש ישיבה|ראש ישיבת]] [[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]
*בנו, הרב אפרים הלל - [[ראש ישיבה|ראש ישיבת]] [[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]
*הרב יהודה לייבוש - רב בית כנסת, ומגיד שיעור בישיבת [[תומכי תמימים לונדון]]
*בנו, הרב יהודה לייבוש - רב בית כנסת, ומגיד שיעור בישיבת תומכי תמימים בלונדון
*הרב שניאור זלמן - מנהל ור"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]
*בנו, הרב שניאור זלמן - מנהל ור"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ'סטר]].
*הרב [[מנחם שמואל בנימין הלר]] - [[שליח]] בבושוויק שברובע [[ברוקלין]] ו[[משגיח]] [[כולל מנחם]]
*הרב מנחם שמואל בנימין - [[שליח]] בבושוויק שברובע [[ברוקלין]] ו[[משגיח]] [[כולל מנחם]]
*הרב יום טוב ליפמאן - מגיד שיעור בישיבת [[אהלי תורה]], קראון הייטס
*בתו, רחל אשת הרב מנחם מענדל שטראקס - [[ר"מ]] ב[[ישיבת צעירי השלוחים]] בצפת
*הרב [[לוי יצחק העלער]] - ראש ישיבת [[תומכי תמימים נייאק]]
*בנו, הרב יום טוב ליפמאן - מגיד שיעור בישיבת [[אהלי תורה]], קראון הייטס
 
*בתו, רבקה אשת הרב שלום דובער פרלשטיין - ר"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ'סטר]].
=== חתניו ===
*בתו, נחמה רייזל אשת הרב יוסף יצחק פרלשטיין - ר"מ בתומכי תמימים ווסצ'סטר.
*הרב [[שמואל חיים בלומינג]] - [[ר"מ]] בישיבת [[אהלי תורה]]
*הרב [[לוי יצחק העלער]] - מגיד שיעור ב[[תומכי תמימים נייאק]].
*הרב [[יקותיאל ליפא פלדמן]] - מג"ש ב[[תומכי תמימים 770]] ובישיבת אהלי תורה
*הרב מנחם מענדל שטראקס - [[ר"מ]] ב[[ישיבת צעירי השלוחים]] בצפת
*הרב שלום דובער פרלשטיין - ר"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]
*הרב יוסף יצחק פרלשטיין - ר"מ ב[[תומכי תמימים ווסצ'סטר]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==
*[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=51238 הרב העלער זועק: דרושה מהפכה בחינוך החב"די] {{שטורעם}}
*[http://www.shturem.net/index.php?section=news&id=51238 הרב העלער זועק: דרושה מהפכה בחינוך החב"די] {{שטורעם}}
*[https://chabad.info/video/documentary/moshiach-documentary-video/759143/ הרב העלער פוסק: יש חיוב לקבלת את המלכות של הרבי כמלך המשיח עפ"י הלכה] (דקה 6:36 ואילך) {{אינפו}}


{{ערך חסר}}
{{חברי בד"צ קראון הייטס}}
{{חברי בד"צ קראון הייטס}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
משתמש אלמוני