וכל המעדנים מצויין כעפר: הבדלים בין גרסאות בדף

אין תקציר עריכה
 
(7 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 6: שורה 6:
כותב [[הרמב"ם]] בספרו היד החזקה{{הערה|הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ה}}:
כותב [[הרמב"ם]] בספרו היד החזקה{{הערה|הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ה}}:


{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="הטובה תהא מושפעת הרבה וכל המעדנין מצויין כעפר, ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד, לפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים, ויודעים דברים הסתומים, וישיגו דעת בוראם כפי כח בני-אדם",}}  
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן="הטובה תהא מושפעת הרבה וכל המעדנין מצויין כעפר, ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד, לפיכך יהיו ישראל חכמים גדולים, ויודעים דברים הסתומים, וישיגו דעת בוראם כפי כח בני-אדם",}}
== כמו שהיה ב[[יציאת מצרים]] רכוש גדול ==
כתוב<ref>מיכה ז, טז.</ref> כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות, שהניסים שיהיה בגאולה העתידה יהיה דומה לניסים שהיו ביציאת מצרים, אז כמו שבני ישראל יצאו ממצרים ברכוש גדול, כך גם בגאולה העתידה יצאו ברכוש גדול, יהיה להם עשירות מופלגה<ref name=":0">ד"ה כימי צאתך (אות א-ב), וד"ה ויאמר לו יהונתן (אות ט) תשכ"ח.</ref>, כמו שהרמב"ם מתאר "וכל המעדנים מצויין כעפר", ואז יתקיים האזהרה וההבטחה "כי לא יהיה בך אביון", כולם יהיו עשירים<ref name=":1">אגרות קודש חי"ד מכתב ה'קב, ע' שלד.</ref>. ובהרבה יותר מיציאת מצרים, כי אז יהיה גם נפלאות אפילו לפי ערך יציאת מצרים, אף שביציאת מצרים הכי פחות שהיה לכל אחד מישראל היה 90 חמורים טעונים מכסף וזהב. וכמו שרואים שיוסף הצדיק הטמין שלשה מטמוניות, המטמון השלישי יתגלה לעתיד לבא, כי זה מדאי נעלה להתגלות בזמן הזה<ref name=":0" />.


===על העצים===
כמו כן בזמן של בית המקדש הראשון, ואפילו בזמן של בית המקדש השלישי היתה ליהודים הרחווה ושפע הכי גדולה, עד שחיטין היו גדולים ככליות {{הערה|תענית כא, א. ד"ה ציון במשפט ש"פ דברים תשכ"ט.}}.
בגמרא במסכת כתובות{{הערה|דף קי"ב ע"ב.}} נאמר: "עתידין כל אילני סרק שבארץ ישראל שיטענו פרות", כלומר שאפילו אילנות שאין דרכם להצמיח פירות יצמיחו פירות. ואף גזע העץ עצמו יהיה ראוי לאכילה.
בגמרא ב[[מסכת שבת]] נאמר: "עתידה ארץ ישראל שתוציא גלוסקאות (עוגות) וכלי מילת ([[בגד|בגדי]] משי)", כלומר שלעתיד האדמה תוציא ריבוי דברים גשמיים לטובת האדם ולתועלתו.
 
גם מהירות הצמיחה תהיה מפליאה. בגמרא במסכת שבת{{הערה|דף ל ע"ב.}} נאמר: ‫"יתיב (ישב) רבן גמליאל וקא דריש (ודרש): עתידים‬ אילנות שמוציאין פירות בכל יום".  


==מהות היעוד==
==מהות היעוד==
[[הרבי]]{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14960&st=&pgnum=90 לקוטי שיחות חלק ל"ז עמ' 79 ואילך].}} מסביר, שהטעם לכך שלעתיד לבא לא יהיה הפסק בין הצמיחה לגידול הפרי, הוא מפני שהדברים הגשמיים יהיו בהתאחדות עם שורשם ומקורם - דבר ה' - דבר שיבא לידי ביטוי בכך שלא יהיה הפסק בין הצמיחה לגידול.‬


הסיבה לכך שב[[גאולה]] ינתן שפע [[גשמי]] ומנוחת ה[[נפש]] וה[[גוף]] הוא, על מנת שיוכלו להתעסק אך ורק בלימוד ועיון ב[[תורה]] ובפרט שלעתיד יתגלו ענינים חדשים בתורה שלא היו לפני כן (המכונים-[[תורה חדשה]]), וכמו שמבאר [[הרמב"ם]] בהלכה לפני כן ש: לא נתאוו החכמים שבכל הדורות ל[[ביאת המשיח]] לא בשביל השליטה שיהיה אז לעם ישראל בעולם כולו ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח, אלא כדי שיהיו פנויים ללימוד התורה מכיוון שיהיה שפע גשמי מוחלט ללא צורך בעבודה ויגיעה גשמית מצד האדם.
הסיבה לכך שב[[גאולה]] ינתן שפע [[גשמי]] ומנוחת ה[[נפש]] וה[[גוף]] הוא, על מנת שיוכלו להתעסק אך ורק בלימוד ועיון ב[[תורה]] ובפרט שלעתיד יתגלו ענינים חדשים בתורה שלא היו לפני כן (המכונים-[[תורה חדשה]]), וכמו שמבאר [[הרמב"ם]] בהלכה לפני כן ש: לא נתאוו החכמים שבכל הדורות ל[[ביאת המשיח]] לא בשביל השליטה שיהיה אז לעם ישראל בעולם כולו ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח, אלא כדי שיהיו פנויים ללימוד התורה מכיוון שיהיה שפע גשמי מוחלט ללא צורך בעבודה ויגיעה גשמית מצד האדם.
שורה 23: שורה 19:


במקום אחר{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15981&pgnum=351 התועדויות [[תשמ"ה]] חלק ג' עמ' 1737].}} מסביר [[הרבי]] שהסיבה לכך שהמעדנים יהיו מצויים כעפר בכל העולם כולו הוא דווקא בגלל שאף אחד לא יתענין בגשמיות ובמעדנים גשמיים כי יהיו עסוקים ושקועים במעדנים רוחניים והגילויים הנעלים שיתגלו ב[[ימות המשיח]] וכמו שכתוב על הזמן ההוא "ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד"{{הערה|הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ה}}, ורמז לכך הוא שאומרים "כעפר" כמו העפר שאינו בעל ערך (בנוסף לכך שהוא מצוי בשפע) כך המעדנים הגשמיים לא יהיו שווים יחס לעתיד לבוא.  
במקום אחר{{הערה|1=[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15981&pgnum=351 התועדויות [[תשמ"ה]] חלק ג' עמ' 1737].}} מסביר [[הרבי]] שהסיבה לכך שהמעדנים יהיו מצויים כעפר בכל העולם כולו הוא דווקא בגלל שאף אחד לא יתענין בגשמיות ובמעדנים גשמיים כי יהיו עסוקים ושקועים במעדנים רוחניים והגילויים הנעלים שיתגלו ב[[ימות המשיח]] וכמו שכתוב על הזמן ההוא "ולא יהיה עסק כל העולם אלא לדעת את ה' בלבד"{{הערה|הלכות מלכים פרק י"ב הלכה ה}}, ורמז לכך הוא שאומרים "כעפר" כמו העפר שאינו בעל ערך (בנוסף לכך שהוא מצוי בשפע) כך המעדנים הגשמיים לא יהיו שווים יחס לעתיד לבוא.  
== [[מעשינו ועבודתינו]] ==
* כדי שלעתיד לבא יהי "'''מעדנים''' מצויין", יש גם עכשיו לעבוד ה' מתוך תענוג{{הערה|ט"ו שבט תשמ"ב, התוועדויות ע' 876, 869.}}.
* ע"י נתינת צדקה ("נתון תתן" - "אפילו מאה פעמים"), מקרב הייעוד שלא יהי' בך אביון<ref name=":1" />.
* יהודי צריך להשתדל להיות עשיר (עשירות ברוחניות, בתורה ומצוותיה, ועשירות בגשמיות){{הערה|1=ש"פ תרומה תשנ"ב, התוועדויות ע' 296.}}.
== [[טעימה מהגאולה בדורנו|טעימה]] ==
* עוד לפני ביאת משיח, כבר עכשיו ישנה השפעת הפרנסה בריבוי ובהרחבה כל כך עד שאינו תופס מקום כלל מרוב הרגילות בזה, שזהו הפירוש של "מעדנים מצויין - כעפר"{{הערה|1=ח"י תמוז תשנ"א התוועדויות ע' 50.}}.
* יש כבר רכוש גדול בגשמיות וברוחניות{{הערה|התוועדויות תשמ"ז ח"ד ע' 32.}} רכוש גדול שאין למעלה ממנו{{הערה|התוועדויות תשמ"ב ח"ג ס"ע 1220.}}. נוסף לזה שבני ישראל מוותרים על הרכוש גדול{{הערה|(ברכות ט, סע"א) ממעייני הישועה הע' 312 ובשוה"ג שם, התוועדויות תנש"א ח"א ע' 151.}}.
== ראו גם ==
*[[עתידין אילני סרק שיתנו פירות]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==