בית הכנסת - 770: הבדלים בין גרסאות בדף

תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(42 גרסאות ביניים של 19 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{פירוש נוסף|נוכחי=הזאל הגדול ב770|אחר=זאל הגדול ב-[[ליובאוויטש]]|ראו=[[הזאל הגדול (ליובאוויטש)]]}}
{{לשכתב|חלקים מהערך צריכים ניסוח מחדש עקב כך שהם מועתקים מערכים אחרים בחב"דפדיה}}
{{לשכתב|חלקים מהערך צריכים ניסוח מחדש עקב כך שהם מועתקים מערכים אחרים בחב"דפדיה}}
[[קובץ:הזאל_הגדול מתפללים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|ה'זאל הגדול' כשהוא מלא במתפללים]]
{{בית כנסת|
|שם=בית הכנסת בית המדרש ובית מעשים טובים ליובאוויטש שבליובאוויטש - 770
|תמונה=הזאל_הגדול מתפללים.jpg
|כתובית=בית הכנסת מלא במתפללים
|עיר=[[קראון הייטס]] [[ברוקלין]], [[ניו יורק]]
|מדינה=ניו יורק, [[ארצות הברית]]
|תאריך יסוד=החל להיבנות משנת [[תשי"ד]], מאז ועד היום נמצא [[הרחבות ושיפוץ 770|בתנופת הרחבה]]
|תאריך סגירה=
|גבאי=[[גבאי בית הכנסת 770]]
|[[רב]] בית הכנסת=
|[[משפיע]] בית הכנסת=
|מספר מתפללים=אלפי חסידי חב"ד ויהודים מכל החוגים מרחבי העולם
|ראו גם=[[מרכז חב"ד העולמי - 770]], [[התפילה ב-770]]
}}
'''בית הכנסת ובית המדרש המרכזי של חסידות חב"ד ליובאוויטש''' (מכונה '''הזאל הגדול''') הוא בית הכנסת בו [[הרבי]] [[התפילה ב-770|מתפלל]] ו[[התוועדות עם הרבי|מתוועד]]. בית הכנסת שוכן בקומת המרתף של [[770 - מרכז חב"ד העולמי]]. במקום לומדים תלמידי [[ישיבת תומכי תמימים המרכזית]] ומתוכם גם תלמידי ה[[קבוצה]] הבאים לשהות שנה שלמה במחיצת הרבי.
'''בית הכנסת ובית המדרש המרכזי של חסידות חב"ד ליובאוויטש''' (מכונה '''הזאל הגדול''') הוא בית הכנסת בו [[הרבי]] [[התפילה ב-770|מתפלל]] ו[[התוועדות עם הרבי|מתוועד]]. בית הכנסת שוכן בקומת המרתף של [[770 - מרכז חב"ד העולמי]]. במקום לומדים תלמידי [[ישיבת תומכי תמימים המרכזית]] ומתוכם גם תלמידי ה[[קבוצה]] הבאים לשהות שנה שלמה במחיצת הרבי.


שורה 6: שורה 20:


==היסטוריה==
==היסטוריה==
[[קובץ:הרבי בתפילה בזאל בקטן.jpeg|שמאל|ממוזער|250px| ב[[תפילה]] בפינה צפונית מזרחית של [[הזאל הקטן]]]]
[[קובץ:הרבי בתפילה בזאל בקטן.jpeg|שמאל|ממוזער|250px|[[הרבי]] [[תפילה|מתפלל]] בפינה צפונית מזרחית של [[הזאל הקטן]]]]
[[קובץ:שלאש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי בתפילה ב'שלאש']]
[[קובץ:שלאש.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הרבי בתפילה ב'שלאש']]
[[קובץ:כסא בהתוועדות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חסידים ב[[התוועדות עם הרבי]] בזאל הגדול, מעבירים מעל ראשיהם כיסא (ככל הנראה עבור אחד מזקני החסידים)]]
[[קובץ:כסא בהתוועדות.jpg|שמאל|ממוזער|250px|חסידים ב[[התוועדות עם הרבי]] בזאל הגדול, מעבירים מעל ראשיהם כיסא (ככל הנראה עבור אחד מזקני החסידים)]]
בשנת [[תשי"ד]], בעקבות ריבוי המשתתפים בתפילותיו והתוועדויות של הרבי, לא הספיק ה"[[זאל הקטן]]" שבקומה הראשונה להכיל את ריבוי האנשים, ובית הכנסת עבר ל'''"שאלאש"''' - חצר 770, שהיתה גדולה מה"זאל הקטן", והספיקה ל[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות]] ולתפילות ה[[ימים הנוראים]]. בחדשי החורף {{הערה| [[י"ט בכסלו]], [[י' בשבט]] ו[[חג הפורים]]}} נערכו ההתוועדויות באולמות גדולים יותר באזור [[קראון הייטס]].
בשנת [[תשי"ד]], בעקבות ריבוי המשתתפים בתפילותיו והתוועדויות של הרבי, לא הספיק ה"[[זאל הקטן]]" שבקומה הראשונה להכיל את ריבוי החסידים, ובית הכנסת עבר ל'''"שאלאש"''' - חצר 770, שהיה גדול מה"זאל הקטן", והספיק ל[[התוועדות עם הרבי|התוועדויות]] ולתפילות ה[[ימים הנוראים]]. בחדשי החורף{{הערה| [[י"ט בכסלו]], [[י' בשבט]] ו[[חג הפורים]]}} נערכו ההתוועדויות באולמות גדולים יותר באזור [[קראון הייטס]].


עם השנים, ככל שגדלה קהילת חסידי חב"ד, גבר הצורך במקום נוסף והשימוש ב'שאלאש' נעשה בתדירות גבוהה. ואי טיפול כהוגן במקום, גרם שלפעמים השהות שם הייתה בלתי נסבלת{{הערה|ידועה [[שיחה]] של [[הרבי]] משנת [[תשי"ח]] אודות השאלאש שהגבאי ר' [[יוחנן גורדון]] אמר: "אז ס'איז קאלט און שמוציק".}}. בסוף שנת [[תשי"ט]] החלו לתחזק את השאלאש; אטמו אותו לגשם, לרוח ולקור, גדרו אותו מצידו הצפוני והדרומי (את הצדדים הפונים לרחוב איסטערן פארקוויי ולרחוב יוניון) ופרשו ברזנט כתקרה (שבסוכות הוחלפה ל[[סכך]]). לקראת [[ראש השנה]] [[תשכ"א]] סיימו את השיפוץ. מקום תפילתו של הרבי נקבע, בפינה הדרומית מזרחית. בנוסף, נבנתה בימה מיוחדת עבור הרבי, בשביל ההתוועדויות. בימה זו הייתה מתקפלת ואיפשרה לנצל את המקום שלא בשעת התוועדות.
עם השנים, ככל שגדלה קהילת חסידי חב"ד, גבר הצורך במקום נוסף והשימוש ב'שאלאש' נעשה בתדירות גבוהה. ואי טיפול כהוגן במקום, גרם שלפעמים השהות שם הייתה בלתי נסבלת{{הערה|ידועה [[שיחה]] של [[הרבי]] משנת [[תשי"ח]] אודות השאלאש שהגבאי ר' [[יוחנן גורדון]] אמר: "אז ס'איז קאלט און שמוציק".}}. בסוף שנת [[תשי"ט]] החלו לתחזק את השאלאש; אטמו אותו לגשם, לרוח ולקור, גדרו אותו מצידו הצפוני והדרומי (את הצדדים הפונים לרחוב איסטערן פארקוויי ולרחוב יוניון) ופרשו ברזנט כתקרה (שבסוכות הוחלפה ל[[סכך]]). לקראת [[ראש השנה]] [[תשכ"א]] סיימו את השיפוץ. מקום תפילתו של הרבי נקבע, בפינה הדרומית מזרחית. בנוסף, נבנתה בימה מיוחדת עבור הרבי, בשביל ההתוועדויות. בימה זו הייתה מתקפלת ואיפשרה לנצל את המקום שלא בשעת התוועדות.
שורה 15: שורה 29:
בחורף שנת [[תשכ"ה]] נקנו המבנים שמימין [[770|בניין 770]] - בניין מספר 784. הקניה התבצעה על ידי ר' [[אהרון קליין]] שאף השתתף חלקית במימון הרכישה. שאר הכסף הגיע מהרבי עצמו, שלא רצה שותפים ובעלים נוספים בשיפוץ 770.
בחורף שנת [[תשכ"ה]] נקנו המבנים שמימין [[770|בניין 770]] - בניין מספר 784. הקניה התבצעה על ידי ר' [[אהרון קליין]] שאף השתתף חלקית במימון הרכישה. שאר הכסף הגיע מהרבי עצמו, שלא רצה שותפים ובעלים נוספים בשיפוץ 770.


ב[[חודש אלול]] שנת [[תשכ"ז]] החלה העבודה להכשרת מרתף בניין 784 לשמש כבית כנסת, אך הפועלים לא הצליחו להתקדם בקצב מספק והיה נדמה שלא יוכלו ב[[חודש תשרי]] של אותה שנה להשתמש במרתף המורחב, אך ביוזמתם של מספר בחורים הסתיימה העבודה בערב חג הסוכות של שנת [[תשכ"ח]]{{הערה|הבחורים הסירו את עמודי התמיכה של הבניין, מה שהפועלים לא העזו לעשות בעצמם מבלי אישור של מהנדס. בעקבות כך, עד היום הבניין ממשיך לעמוד עד היום מבלי עמודי התמיכה שלו.}}, וברגעים האחרונים שקודם החג הספיקו לפנות את השיריים של עבודות ההרחבה ולהעביר את ארון הקודש ובימת הרבי לקדמת המרתף, וכאשר הרבי נכנס לתפילה ראו שמחה גדולה על פניו.
ב[[חודש אלול]] שנת [[תשכ"ז]] החלה העבודה להכשרת מרתף בניין 784 לשמש כבית כנסת, אך הפועלים לא הצליחו להתקדם בקצב מספק והיה נדמה שלא יוכלו ב[[חודש תשרי]] של אותה שנה להשתמש במרתף המורחב, אך ביוזמתם של מספר בחורים תלמידי תומכי תמימים המרכזית, הסתיימה העבודה בערב חג הסוכות של שנת [[תשכ"ח]]{{הערה|הבחורים הסירו את עמודי התמיכה של הבניין, מה שהפועלים לא העזו לעשות בעצמם מבלי אישור של מהנדס. בעקבות כך, עד היום הבניין ממשיך לעמוד עד היום מבלי עמודי התמיכה שלו.}}, וברגעים האחרונים שקודם החג הספיקו לפנות את השיריים של עבודות ההרחבה ולהעביר את ארון הקודש ובימת הרבי לקדמת המרתף, וכאשר הרבי נכנס לתפילה ראו שמחה גדולה על פניו.


רק בסוף שנת [[תשל"ג]] נקנה [[788 איסטרן פארקווי|בניין 788]] הסמוך.
רק בסוף שנת [[תשל"ג]] נקנה [[788 איסטרן פארקווי|בניין 788]] הסמוך.
שורה 49: שורה 63:
בשנת [[תשנ"ב]] החלה תכנית לשיפוץ משמעותי של הכניסה לזאל הגדול. התוכנית הייתה בסיוע הנגיד ר' [[יוסף יצחק גוטניק]] יחד עם מגבית עולמית בה השתתפו כלל חסידי חב"ד בעולם כולו. העבודה עצמה לקחה מספר שנים, והסתיימה בשנת [[תשנ"ה]] כאשר כל רחבת הכניסה של 770 שופצה. בנוסף לכך נבנו בקומת המרתף שמתחת הזאל הגדול (בייסמנט) חדרי שירותים מרווחים, שהחליפו את השירותים שהיו בתוך הזאל הגדול. המקום בו עמדו חדרי השירות הקודמים, הותאם וצורף ל'זאל הגדול'.
בשנת [[תשנ"ב]] החלה תכנית לשיפוץ משמעותי של הכניסה לזאל הגדול. התוכנית הייתה בסיוע הנגיד ר' [[יוסף יצחק גוטניק]] יחד עם מגבית עולמית בה השתתפו כלל חסידי חב"ד בעולם כולו. העבודה עצמה לקחה מספר שנים, והסתיימה בשנת [[תשנ"ה]] כאשר כל רחבת הכניסה של 770 שופצה. בנוסף לכך נבנו בקומת המרתף שמתחת הזאל הגדול (בייסמנט) חדרי שירותים מרווחים, שהחליפו את השירותים שהיו בתוך הזאל הגדול. המקום בו עמדו חדרי השירות הקודמים, הותאם וצורף ל'זאל הגדול'.


בשנת [[תשנ"ה]] הוחלפה התקרה הישנה - ממנה בלטו צינורות המיזוג וה[[נורה חשמלית|חשמל]] - בתקרה אקוסטית. כמו כן הוחלף הפארקט של הרצפה בזאל כולו. ב[[חודש אלול]] [[תשס"א]] נבנתה עזרת נשים חדשה הפונה מכיוון רחוב יוניון ובה כ-50 מקומות ישיבה נוספים לנשים. בחורף [[תשס"ב]] נצבעו חלקים מארון הקודש מחדש. בתחילת שנת [[תשס"ה]] הותקנו מאווררים חדשים, לאחר שהישנים הוסרו עם שיפוץ התקרה בתשנ"ה. בחודש חשוון [[תשס"ו]] הוחלפה רצפת 770 ברצפה חדשה (לאחר למעלה מ-11 שנים). בשנת [[תשס"ח]] הותקנה נברשת מעל בימת הקריאה, בדומה לנברשות שהיו באולם עד שנת תשנ"ג. בשנת [[תשס"ט]] שופץ הזאל הקטן, במהלכו נקבע מסך אוטומטי היורד מהתקרה באמצעות שלט - המשמש להקרנת וידאו מדי יום ביומו על ידי ועד [[לצייר פני הרב]]. בחורף [[תשע"ג]] נוספה נברשת נוספת במערב 770 במקביל לנברשת שלפניה. בתשרי [[תשע"ד]] נוספו עוד שלוש נברשות חדשות בחזית הארון קודש, אחת גדולה ושתיים נוספות קטנות יותר משני צדיה, נברשות אלו משווים לארון קודש הדר מלכותי. בשנת [[תשע"ו]] הוחלפו המדרגות בכניסה לבנין 770. בחודש תמוז [[תשע"ח]] תוקנה ושופצה הבימה של התפילה ולקראת חודש תשרי שופצו בימת ההתוועדויות ובימת קריאת התורה וכן נצבעו עמודי וספסלי 770. ובחודש [[מנחם אב]] [[תשע"ט]] הוחלפה רצפת 770 ע"פ הוראת הגבאים.
בשנת [[תשנ"ה]] הוחלפה התקרה הישנה - ממנה בלטו צינורות המיזוג וה[[נורה חשמלית|חשמל]] - בתקרה אקוסטית. כמו כן הוחלף הפארקט של הרצפה בזאל כולו. ב[[חודש אלול]] [[תשס"א]] נבנתה עזרת נשים חדשה הפונה מכיוון רחוב יוניון ובה כ-50 מקומות ישיבה נוספים לנשים. בחורף [[תשס"ב]] נצבעו חלקים מארון הקודש מחדש. בתחילת שנת [[תשס"ה]] הותקנו מאווררים חדשים, לאחר שהישנים הוסרו עם שיפוץ התקרה בתשנ"ה. בחודש חשוון [[תשס"ו]] הוחלפה רצפת 770 ברצפה חדשה (לאחר למעלה מ-11 שנים). בשנת [[תשס"ח]] הותקנה נברשת מעל בימת הקריאה, בדומה לנברשות שהיו באולם עד שנת תשנ"ג. בשנת [[תשס"ט]] שופץ הזאל הקטן, במהלכו נקבע מסך אוטומטי היורד מהתקרה באמצעות שלט - המשמש להקרנת וידאו מדי יום ביומו על ידי ועד [[לצייר פני הרב]]. בחורף [[תשע"ג]] נוספה נברשת נוספת במערב 770 במקביל לנברשת שלפניה. בתשרי [[תשע"ד]] נוספו עוד שלוש נברשות חדשות בחזית הארון קודש, אחת גדולה ושתיים נוספות קטנות יותר משני צדיה, נברשות אלו משווים לארון קודש הדר מלכותי. בשנת [[תשע"ו]] הוחלפו המדרגות בכניסה לבנין 770. בחודש תמוז [[תשע"ח]] תוקנה ושופצה הבימה של התפילה ולקראת חודש תשרי שופצו בימת ההתוועדויות ובימת קריאת התורה. ובחודש [[מנחם אב]] [[תשע"ט]] הוחלפה רצפת 770 ע"פ הוראת הגבאים.
בחודש [[אלול]] [[תשפ"ב]], שופצה הכניסה ל770 עם חימום תת-קרקעי.
בחודש [[שבט]] [[תשפ"ג]] נפתחה דלת המחברת בין [[הזאל הגדול]] ל[[עזרת נשים קינגסטון]].
בחודש [[סיון]] [[תשפ"ג]] הוכפל גודלה של העזרת נשים והתווספו מקומות ישיבה לתועלת הבחורים הלומדים שם במשך השבוע ומקומות לנשים בשבתות{{הערה|[https://chabad.info/special/949803/ בשביל הבחורים: מקומות חדשים נבנו בעזרת נשים קינגסטון{{אינפו}}]}}.


==המקום כיום==
==המקום כיום==
שורה 68: שורה 85:
ב[[י"ב סיוון]] החלו ללמוד ברישום מראש והתקיים השיעור השבועי בגאולה ומשיח בהשתתפות מצומצמת ושודר לכלל התמימים בשידור חי.
ב[[י"ב סיוון]] החלו ללמוד ברישום מראש והתקיים השיעור השבועי בגאולה ומשיח בהשתתפות מצומצמת ושודר לכלל התמימים בשידור חי.


ב[[ל' סיוון]] הוא נפתח וחזר למצבו המלא.
ב[[ל' סיוון]] נפתח 770 באופן מלא וחזר להתנהלות הרגילה.


===ניהול בית הכנסת===
===ניהול בית הכנסת===
שורה 77: שורה 94:
הרבי נתן כבוד מיוחד לגבאים, והזכיר פעמים רבות את תפקידם בניהול בית הכנסת בשינוי סדר בקשת רשותם, ומקשיב להכרזותיהם, אומר להם 'גוט שבת' בליל שבת, לשלם על העליות שנצרך ועוד ריבוי התייחסויות שהביע בהזדמנויות רבות את אחריותם לניהול בית הכנסת תחת פיקוח [[בד"צ קראון הייטס|רבני שכונת קראון הייטס]]{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/595314/ הרבי קבע: 770 יתנהל תחת הגבאים בפיקוח הרבנים] {{אינפו}}}}.
הרבי נתן כבוד מיוחד לגבאים, והזכיר פעמים רבות את תפקידם בניהול בית הכנסת בשינוי סדר בקשת רשותם, ומקשיב להכרזותיהם, אומר להם 'גוט שבת' בליל שבת, לשלם על העליות שנצרך ועוד ריבוי התייחסויות שהביע בהזדמנויות רבות את אחריותם לניהול בית הכנסת תחת פיקוח [[בד"צ קראון הייטס|רבני שכונת קראון הייטס]]{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/595314/ הרבי קבע: 770 יתנהל תחת הגבאים בפיקוח הרבנים] {{אינפו}}}}.


[[קובץ:אבן הפינה - 770.jpg|שמאל|ממוזער|250px|'אבן הפינה' שהניח [[הרבי]] ב[[י"ז באלול]] שנת [[תשמ"ח]]. כיום מוצב בכניסה לבית הכנסת הגדול ("הזאל הגדול") ב-770 כשמסביבו לוח שיש.]]
[[קובץ:אבן הפינה - 770.jpg|שמאל|ממוזער|250px|'אבן הפינה' שהניח [[הרבי]] ב[[י"ז באלול]] שנת [[תשמ"ח]]. כיום מוצב בכניסה לבית הכנסת הגדול ("[[הזאל הגדול]]") ב-770 כשמסביבה לוח שיש.]]
בשנת תשס"ה, בעקבות ניסיון להחליף את לוח השיש של 'אבן הפינה' המוצבת בפתח 770, הוגשה תביעה בשם [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]] וה[[מרכז לעניני חינוך]] על ידי ר' [[יהודה קרינסקי]] ור' [[אברהם שמטוב]] לבית משפט{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=22128 קרינסקי ושם-טוב דורשים לפנות את 770], [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=30947 קרינסקי ושם טוב: דברי הרבי לא רלוונטיים!]. {{אינפו}}}} (לאחר שסירבו להתדיין בבית דין רבני{{מקור}}), בתביעה שניהול [[בית הכנסת]] יעבור לידיהם. הדיונים נמשכו מספר שנים והכרעת בית המשפט המחוזי, בראשות השופט איירה הארקווי, הייתה לטובת העותרים{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=34544 חב"ד אינפו].}}. הגבאים פנו לערעור לבית המשפט העליון של ניו יורק שפסק, ביום [[י"א בשבט]] [[תשס"ט]], שבית הכנסת הוא מקום ציבורי והאחריות לניהולו היא בידי נבחרי הציבור (הגבאים){{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=44331 בית המשפט: הרבי ו- 770 שייכים לחסידים], [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=44341 עורכי הדין בהודעה רשמית: ניצחון ברור]. {{אינפו}}}}.
בשנת תשס"ה, בעקבות ניסיון להחליף את לוח השיש של 'אבן הפינה' המוצבת בפתח 770, הוגשה תביעה בשם [[אגודת חסידי חב"ד (ארצות הברית)|אגודת חסידי חב"ד]] וה[[מרכז לעניני חינוך]] על ידי ר' [[יהודה קרינסקי]] ור' [[אברהם שמטוב]] לבית משפט{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=22128 קרינסקי ושם-טוב דורשים לפנות את 770], [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=30947 קרינסקי ושם טוב: דברי הרבי לא רלוונטיים!]. {{אינפו}}}} (לאחר שסירבו להתדיין בבית דין רבני{{מקור}}), בתביעה שניהול [[בית הכנסת]] יעבור לידיהם. הדיונים נמשכו מספר שנים והכרעת בית המשפט המחוזי, בראשות השופט איירה הארקווי, הייתה לטובת העותרים{{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=34544 חב"ד אינפו].}}. הגבאים פנו לערעור לבית המשפט העליון של ניו יורק שפסק, ביום [[י"א בשבט]] [[תשס"ט]], שבית הכנסת הוא מקום ציבורי והאחריות לניהולו היא בידי נבחרי הציבור (הגבאים){{הערה|1=[http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=44331 בית המשפט: הרבי ו- 770 שייכים לחסידים], [http://old2.ih.chabad.info/index.php?url=article_he&id=44341 עורכי הדין בהודעה רשמית: ניצחון ברור]. {{אינפו}}}}.


שורה 92: שורה 109:
משהחל ההליך המקדים לקראת הערעור על הפסק ש-770 לא בניהול הגבאים, התברר, כי התובעים הוסיפו בקשת תביעה ממונית, ולפיה על המתפללים לשלם לבעלי הנכס שכירות על התפילה בבית הכנסת, לצורך כך הזמינו הערכת שמאי על הנכס, ולפיה דרשו סכום של מיליון וארבע מאות חמישים אלף דולר{{הערה|1= [https://chabad.info/wp-content/uploads/2020/08/06-08-2020-12-39-22-Ex-B-to-DSA-Aff.pdf הערכת השמאי]. {{אינפו}}}}. לטענתם, הם מצאו בית ספר המוכן לשכור את המקום, ומכיון שכעת המקום תפוס על ידי המתפללים, הרי שהדבר גורם להם היזק כספי עצום, והם ביקשו מבית המשפט לחייב את הגבאים בסכום זה. בנוסף ביקשו התובעים, שהגבאים יפקידו סכום של חמש מיליון דולר כערבות, וזאת כדי שיובטח שהמתפללים בבית הכנסת לא יגרמו נזק לבניין.
משהחל ההליך המקדים לקראת הערעור על הפסק ש-770 לא בניהול הגבאים, התברר, כי התובעים הוסיפו בקשת תביעה ממונית, ולפיה על המתפללים לשלם לבעלי הנכס שכירות על התפילה בבית הכנסת, לצורך כך הזמינו הערכת שמאי על הנכס, ולפיה דרשו סכום של מיליון וארבע מאות חמישים אלף דולר{{הערה|1= [https://chabad.info/wp-content/uploads/2020/08/06-08-2020-12-39-22-Ex-B-to-DSA-Aff.pdf הערכת השמאי]. {{אינפו}}}}. לטענתם, הם מצאו בית ספר המוכן לשכור את המקום, ומכיון שכעת המקום תפוס על ידי המתפללים, הרי שהדבר גורם להם היזק כספי עצום, והם ביקשו מבית המשפט לחייב את הגבאים בסכום זה. בנוסף ביקשו התובעים, שהגבאים יפקידו סכום של חמש מיליון דולר כערבות, וזאת כדי שיובטח שהמתפללים בבית הכנסת לא יגרמו נזק לבניין.


עורכי הדין מטעם בית הכנסת ענו בפירוט על הטענות המופרכות, והסבירו כי בית הכנסת איננו נכס להשכרה אלא מקום קדוש, בית כנסת ובית מדרש ובית מעשים טובים, השייך לכלל חסידי חב"ד בכל העולם.
עורכי הדין מטעם בית הכנסת ענו בפירוט על הטענות, והסבירו כי בית הכנסת איננו נכס להשכרה אלא מקום קדוש, בית כנסת ובית מדרש ובית מעשים טובים, השייך לכלל חסידי חב"ד בכל העולם.


ביום [[כ"ח תשרי]] [[תשפ"א]] קבע השופט בפסק זמני שאין שחר לטענה ולבקשה לקביעת סכום שכירות לבנין - מכיוון ש-770 "מעולם לא היה נכס להשכרה, ולעולם לא יהיה נכס להשכרה". וגם לא קיבל את הטענה כאילו יש סיכון שהמתפללים יזיקו לבית הכנסת, ולכן קבע סכום ערבות נמוך ביותר, עד לסיום הערעור{{הערה|1=[https://chabad.info/seven-seventy/628342/ בית המשפט קבע: 770 איננו נכס להשכרה!]. {{אינפו}}}}.
ביום [[כ"ח תשרי]] [[תשפ"א]] קבע השופט בפסק זמני שאין שחר לטענה ולבקשה לקביעת סכום שכירות לבנין - מכיוון ש-770 "מעולם לא היה נכס להשכרה, ולעולם לא יהיה נכס להשכרה". וגם לא קיבל את הטענה כאילו יש סיכון שהמתפללים יזיקו לבית הכנסת, ולכן קבע סכום ערבות נמוך ביותר, עד לסיום הערעור{{הערה|1=[https://chabad.info/seven-seventy/628342/ בית המשפט קבע: 770 איננו נכס להשכרה!]. {{אינפו}}}}.
שורה 98: שורה 115:
ביום הבהיר [[י"ד כסלו]] [[תשפ"ב]] פקיד בית המשפט הודיע לצדדים כי אין מקום לדון בערעור, מכיון שלפי הבנת בית המשפט לערעורים, אין בפסיקה הקודמת משום הוראה לפינוי בית הכנסת והגבאים, ומשכך – אין צורך בערעור כדי להשאיר את המצב על כנו. כמו כן הודיע בית המשפט כי הוא דוחה את התביעה לתשלום שכר דירה בסכום של מיליון דולר לשנה{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/736821/ דרמה: בית המשפט טוען שאין מקום לפנות את 770]. {{אינפו}}}}.
ביום הבהיר [[י"ד כסלו]] [[תשפ"ב]] פקיד בית המשפט הודיע לצדדים כי אין מקום לדון בערעור, מכיון שלפי הבנת בית המשפט לערעורים, אין בפסיקה הקודמת משום הוראה לפינוי בית הכנסת והגבאים, ומשכך – אין צורך בערעור כדי להשאיר את המצב על כנו. כמו כן הודיע בית המשפט כי הוא דוחה את התביעה לתשלום שכר דירה בסכום של מיליון דולר לשנה{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/736821/ דרמה: בית המשפט טוען שאין מקום לפנות את 770]. {{אינפו}}}}.


אך בשלהי חודש שבט [[תשפ"ב]] התברר שגבאי 770 ניסו להגיש ערעור אך הוא לא התקבל כי טרם ניתן צו מבית משפט לפינוי הבנין, דבר שהסתדר לאחר שבית המשפט פסקו שצריכים לפנות את בית הכנסת בתוך שישים יום{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/758771/ שערוריה: צו פינוי לבית הכנסת ולמתפללים ב-770].{{אינפו}}}}.
אך בשלהי [[חודש שבט]] [[תשפ"ב]] התברר שגבאי 770 ניסו להגיש ערעור אך הוא לא התקבל כי טרם ניתן צו מבית משפט לפינוי הבנין, דבר שהסתדר לאחר שבית המשפט פסקו שצריכים לפנות את בית הכנסת בתוך שישים יום{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/758771/ שערוריה: צו פינוי לבית הכנסת ולמתפללים ב-770].{{אינפו}}}}.


בט' טבת תשפ"ג לאחר שלמדו את פסק הדין, החליטו עורכי הדין ממשרד רודופסקי המייצגים את הגבאים והמתפללים לערער על הערעור לערכאה גבוהה יותר ובשבוע שעבר הוגש כאמור הערעור במסמך בן למעלה ממאה עמודים, בו דורשים עורכי הדין של ציבור המתפללים מבית המשפט להכיר בזכותם לנהל את המקום{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/883419/ הוגש הערעור במשפט על ניהול 770].{{אינפו}}}}.
ב[[ט' טבת]] [[תשפ"ג]] לאחר שלמדו את פסק הדין, החליטו עורכי הדין ממשרד רודופסקי המייצגים את הגבאים והמתפללים לערער על הערעור לערכאה גבוהה יותר. הערעור מתפרס על מסמך בן למעלה ממאה עמודים, בו דורשים עורכי הדין של ציבור המתפללים מבית המשפט להכיר בזכותם לנהל את המקום{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/883419/ הוגש הערעור במשפט על ניהול 770].{{אינפו}}}}.
 
התובעים בשם אגו"ח ומל"ח הגישו בקשה לבית המשפט לפנות את המתפללים עד סיום הערעור, וכמו כן הגישו בקשה להליך מזורז ולפסיקה מהירה בנושא.
 
ב[[ל' בניסן]] [[תשפ"ג]] הודיע פקיד בית המשפט לערעורים במדינת ניו יורק, כי השופטים דחו את הבקשה לפנות את המתפללים עד לסיום הליך הערעור, וכן דחו את הבקשה להליך מזורז{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/929764/ בית המשפט: 770 ימשיך להתנהל בידי הגבאים והמתפללים].{{אינפו}}}}.
 
ב[[ט' שבט]] [[תשפ"ד]], פסק בית המשפט לערעורים של מדינת ניו יורק באופן סופי, כי בית הכנסת ימשיך להתנהל על ידי הגבאים, ולפי הוראות רבני השכונה, חברי הבד"צ.{{הערה|[https://chabad.info/seven-seventy/1049366/ בית המשפט קבע באופן סופי: 770 שייך לרבי!] {{אינפו}}}}


===התפילה ב-770===
===התפילה ב-770===
{{ערך מורחב|התפילה ב-770}}
{{ערך מורחב|התפילה ב-770}}
מעניניו העיקרים של 770 כמרכז חסידות חב"ד, היא התפילה ו[[עבודת התפילה]]. מסופר, שכאשר נכנס הרבי הריי"צ לבנין 770, ראשית נכנס למקום שיועד לבית הכנסת ואמר שהוא מייחד את המקום למקום "תפילה מתוך פנימיות".
מעניניו העיקריים של 770 כמרכז חסידות חב"ד, היא התפילה ו[[עבודת התפילה]]. כאשר נכנס הרבי הריי"צ לבנין 770, ראשית נכנס למקום שיועד לבית הכנסת ואמר שהוא מייחד את המקום למקום "תפילה מתוך פנימיות"{{הערה|יום א' [[ניצבים]] ה'ש"ת  ספר השיחות קיץ ה'ש"ת עמ' 175.}}.
 
===ההתוועדויות המרכזיות ביומי דפגרא===
{{ערך מורחב|ערך=[[ההתוועדויות המרכזיות ב-770]]}}
בזמנים מיוחדים מתקיימים התוועדויות גדולות בהם משתתפים ונואמים רבנים ו[[שלוחים]] מ[[ארצות הברית]] ואורחים מרחבי העולם.


===קופת בדק הבית===
===קופת בדק הבית===
שורה 122: שורה 149:
{{770}}
{{770}}
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:בתי כנסת בקראון הייטס]]
540

עריכות