עבודת הבירורים: הבדלים בין גרסאות בדף

קידוד קישורים, הסרת קישורים עודפים
(קידוד קישורים, הסרת קישורים עודפים)
 
(15 גרסאות ביניים של 8 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''עבודת הבירורים''' היא העבודה של בירור ה[[רפ"ח ניצוצים|ניצוצות הקדושים]] שנפלו לבין ה[[קליפות]]. עבודה זו היתה מוטלת על בני ישראל במשך כל הדורות בגלות{{הערת שוליים|בשנת [[תשנ"ב]] הכריז הרבי שלאחרי כל העבודה בגלות, ובמיוחד על ידי עבודתם של [[רבותינו נשיאנו]] שגילו את [[תורת החסידות]] - כעת כבר "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", והעבודה בזמננו הינה עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם, ולפקוח את העיניים ולראות את הגאולה (על פי שיחות ה[[דבר מלכות]] - שבת פרשת ויצא, וישלח, וישב תשנ"ב. ועוד).}}, ומוזכרת רבבות פעמים בתורת החסידות.
'''עבודת הבירורים''' היא העבודה של בירור ה[[רפ"ח ניצוצים|ניצוצות הקדושים]] שנפלו לבין ה[[קליפות]]. עבודה זו הייתה מוטלת על בני ישראל במשך כל הדורות בגלות{{הערה|בשנת [[תשנ"ב]] הכריז הרבי שלאחרי כל העבודה בגלות, ובמיוחד על ידי עבודתם של [[רבותינו נשיאנו]] שגילו את [[תורת החסידות]] - כעת כבר "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", והעבודה בזמננו הינה עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם, ולפקוח את העיניים ולראות את הגאולה (על פי שיחות ה[[דבר מלכות]] - שבת פרשת ויצא, וישלח, וישב תשנ"ב. ועוד).}}, ומוזכרת רבבות פעמים בתורת החסידות.


==תוכן העבודה==
==תוכן העבודה==
שורה 11: שורה 11:


==אופני הבירור==
==אופני הבירור==
ישנם שני אופנים של בירור הקליפות, התלוי בסוגיהם:  
ישנם שני אופנים של בירור הקליפות, התלוי בסוגיהם:


'''[[קליפת נגה]]''' (שהיא הקליפה העדינה יותר) - ניתנת ל"בירור", כאשר משתמשים בדבר המסויים בצורה נכונה, למטרות קדושות.
'''[[קליפת נגה]]''' (שהיא הקליפה העדינה יותר) - ניתנת ל"בירור", כאשר משתמשים בדבר המסויים בצורה נכונה, למטרות קדושות.
שורה 17: שורה 17:
'''[[ג' קליפות הטמאות]]''' (שהם קליפות טמאות יותר, ובהם נכללים הדברים האסורים באכילה או בהנאה, בעלי חיים טמאים, מעשים שנגד רצון ה' וכדומה) - הניצוץ האלוקי הטמון בקליפה זו "קשור" בהם בקשר חזק, ו"אסור" (מלשון אסיר) בתוכם, ועל כן אינו ניתן להעלאה ו"בירור" אלא רק על ידי דחייתו והתרחקות ממנו.
'''[[ג' קליפות הטמאות]]''' (שהם קליפות טמאות יותר, ובהם נכללים הדברים האסורים באכילה או בהנאה, בעלי חיים טמאים, מעשים שנגד רצון ה' וכדומה) - הניצוץ האלוקי הטמון בקליפה זו "קשור" בהם בקשר חזק, ו"אסור" (מלשון אסיר) בתוכם, ועל כן אינו ניתן להעלאה ו"בירור" אלא רק על ידי דחייתו והתרחקות ממנו.


רק במקרים שיהודי השתמש כבר, בדיעבד בלבד, ב"קליפה" הטמאה (לדוגמא: אכל מאכל שאינו כשר) - הרי אז יכול הוא להעלותו לקדושה על ידי [[תשובה]] עמוקה מאוד, הנובעת מתוך אהבת השם, שהיא תשובה ההופכת את הזדונות לזכויות. אולם, זו תשובה שלא כל אחד מסוגל להגיע אליה ונדרש לעמוד במדריגה גבוהה מאוד על מנת לשוב בתשובה זו.  
רק במקרים שיהודי השתמש כבר, בדיעבד בלבד, ב"קליפה" הטמאה (לדוגמא: אכל מאכל שאינו כשר) - הרי אז יכול הוא להעלותו לקדושה על ידי [[תשובה]] עמוקה מאוד, הנובעת מתוך אהבת השם, שהיא תשובה ההופכת את הזדונות לזכויות. אולם, זו תשובה שלא כל אחד מסוגל להגיע אליה ונדרש לעמוד במדריגה גבוהה מאוד על מנת לשוב בתשובה זו.


רק בגאולה העתידה, כאשר יתקיימו דברי הנבואה "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" - יעלו לקדושה גם הניצוצות האלוקיים הטמונים בקליפות הטמאות.
רק בגאולה העתידה, כאשר יתקיימו דברי הנבואה "ואת רוח הטומאה אעביר מן הארץ" - יעלו לקדושה גם הניצוצות האלוקיים הטמונים בקליפות הטמאות.


==עליית הבירורים==
==עליית הבירורים==
אופן עליית הבירורים הוא שמן עבודת האדם ב[[עולם העשיה]] נעשה הבירור בעשיה והמובחר שבזה עולה ל[[עולם היצירה]], ועל ידי הבירור שב[[עולם היצירה]] הנה המובחר שבזה נעשה [[עולם הבריאה]], ועל ידי הבירור שב[[עולם הבריאה]] הנה המובחר שבזה עולה בבחינת [[מלכות דאצילות]].
אופן עליית הבירורים הוא שמן עבודת האדם ב[[עולם העשייה]] נעשה הבירור בעשיה והמובחר שבזה עולה ל[[עולם היצירה]], ועל ידי הבירור שבעולם היצירה הנה המובחר שבזה נעשה [[עולם הבריאה]], ועל ידי הבירור שבעולם הבריאה הנה המובחר שבזה עולה בבחינת [[מלכות דאצילות]].


==שני שלבים בבירור==
==שני שלבים בבירור==
ישנם שני שלבים בבירור: בירור בדרך מלמטה למעלה, בירור התחתון; ובירור בדרך מלמעלה למטה, התכללותו של התחתון באלוקות.
ישנם שני שלבים בבירור: בירור בדרך מלמטה למעלה, בירור התחתון; ובירור בדרך מלמעלה למטה, התכללותו של התחתון באלוקות.


השלב הראשון הוא בירור - ביטול היש - הנקרא "בירור דב"ן", ואחריו השלב השני הוא - הנקרא "בירור דמ"ה".
השלב הראשון הוא בירור - ביטול היש - הנקרא "בירור דב"ן", ואחריו השלב השני הוא - הנקרא "בירור דמ"ה".


השלב הראשון ענינו הוא [[העלאת מיין נוקבין]], מלמטה למעלה: בירור [[ניצוצות הקדושה]] מה[[ישות]] שנגרמת על ידי הנבראים שמלובשים בהם ניצוצות קדושה. בירור זה נעשה על ידי [[ספירת המלכות]] שבה מלובש [[שם ב"ן]], שהיא הפועלת בהם [[ביטול היש]] לאין.
השלב הראשון ענינו הוא [[העלאת מיין נוקבין]], מלמטה למעלה: בירור [[ניצוצות הקדושה]] מה[[ישות]] שנגרמת על ידי הנבראים שמלובשים בהם ניצוצות קדושה. בירור זה נעשה על ידי [[ספירת המלכות]] שבה מלובש [[שם ב"ן]], שהיא הפועלת בהם [[ביטול היש]] לאין.
שורה 43: שורה 43:


== לעתיד לבוא ==
== לעתיד לבוא ==
בלקוטי תורה פרשת צו, במאמר ואכלתם אכול ושבוע מסביר איך יהיה בירור אחר בירור לעתיד לבוא וזה לשונו שם (ח. א): "מה שעתה הוא בחינת [[נשמה|נשמות]] גבוהות מאד וכבר נתקנו ונתבררו בתכלית עד שהם בחינת מבררים ומעלים הניצוצות כו', עם כל זה לגבי ה[[נשמה|נשמות]] שיתגלו לעתיד מבחינת סובב כולהו עלמין נקראו בשם בהמות עד שצריכין העלאה". עיין שם באריכות.
בזמן הגאולה גם יהיה בירור בעולם הנקרא "בירור שני"{{הערה|1=ראה בהרחבה [http://torasmoshiach.com/יא-ואכלתם-אכול-ושבוע-מוצאי-ש״פ-צו-ט״ז-א/ מאמר ד"ה "ואכלתם אכול" תשל"ח].}}. שלא כקודמו, מטרת בירור זה אינה כדי לברר את הרע מתוך הטוב, אלא כחלק מסדר [[השפעה]] נעלית יותר ([[עולם העקודים]], [[פנימיות הכתר]]) שתתגלה אז, שצריכה לקרות כתוצאה מ[[רצוא]].
 
אמנם, בירור זה אינו ייעשה על ידי עבודת האדם, אלא יבוא מלמעלה (ובלשון החסידות: "בירור ד[[מיין דוכרין]]") כתוצאה בלתי ישירה{{הערה|כמו שבזריעת '''גרעין''', מצמיחה '''האדמה''' פרי כדוגמתו.}} מעבודת בני ישראל במשך הגלות{{הערה|1=ראה בהרחבה [https://chabadlibrary.org/books/adhaz/toraor/1/3c.htm תורה אור פ' בראשית ג,ג]}}.


==עבודה זו כיום==
==עבודה זו כיום==
בשיחת שבת פרשת וישלח ה'תשנ"ב, הכריז [[הרבי]] כי "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", וכעת העבודה '''אינה''' עבודת הבירורים - אלא "עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם". בהמשך השיחה{{הערה|הערה 112.}} הוסיף הרבי ש"לא זו בלבד שנשלמה העבודה וצריכים לפעול הגילוי בעולם, אלא יתירה מזה, שכבר ישנו בפועל ובגלוי, וצריכים רק לפתוח את העינים".
בשיחת שבת [[דבר מלכות וישלח|פרשת וישלח ה'תשנ"ב]], הכריז [[הרבי]] כי "נסתיימה ונשלמה עבודת הבירורים", וכעת העבודה '''אינה''' עבודת הבירורים - אלא "עבודה מיוחדת להביא ההתגלות בפועל בעולם". בהמשך השיחה{{הערה|הערה 112.}} הוסיף הרבי ש"לא זו בלבד שנשלמה העבודה וצריכים לפעול הגילוי בעולם, אלא יתירה מזה, שכבר ישנו בפועל ובגלוי, וצריכים רק לפתוח את העינים".
 
גם בשיחה שנאמרה ב[[דבר מלכות כי תשא|פרשת כי תשא ה'תשנ"ב]]{{הערה|1=[http://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/555091/jewish/16-Adar-I-5752-Sicha.htm להאזנה לשיחה] מליל שישי [[ט"ז אדר]] הכלולה בשיחה ה[[מוגה]]ית.}} והוגהה ופורסמה לאחר מכן, דיבר הרבי בהרחבה על עבודת הבירורים כשלב בהכנת העולם לגאולה, והבהיר כי בזמננו העבודה הושלמה: "ועל-אחת-כמה-וכמה בדורנו זה – הדור האחרון בגלות והדור הראשון דהגאולה – לאחרי שישנו כבר הריבוי הכי גדול ד"מעשינו ועבודתינו" דבני-ישראל במשך כל הדורות והשנים שלפני זה, וכעת סיימו גם את הבירורים האחרונים – הרי כעת ההדגשה בעיקר ולכל לראש על סיום ושלימות וגמר העבודה – להביא את הגימ"ל דגאולה האמיתית והשלימה בפועל ממש!"...


אבל בשיחת אור ל[[שושן פורים]] קטן [[תשנ"ב]]{{הערה|1=[http://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/555091/jewish/16-Adar-I-5752-Sicha.htm להאזנה לשיחה].}} הרבי דיבר על עבודת הבירורים בהקשר לשלושה דברים, שמזה הבינו רבים שעדיין ישנה עבודת הבירורים, אבל היא צריכה להיות חדורה ברוח הדברים שהכול כבר מוכן, וגם בגלוי, ומה שנשאר זה רק לפתוח את העיניים. (ביותר הרחבה ראה שיחה).
==קישורים חיצוניים==
{{*}}  הערת הרב [[הוד דוד אריה]] בגליון הערות [[ישיבה גדולה ליובאוויטש בית שמש]] [https://chabad.info/wp-content/uploads/2020/04/28-04-2020-15-46-33-הערות-וביאורים-א.pdf קובץ א' עמ' 26]


ברבות משיחות אותה התקופה דרש הרבי להכיר בכך שהעולם בזמננו מוכן לגאולה, ואפילו [[אומות העולם]] דורשים מיהודי להיות במצב של גאולה{{הערה|ראה שיחות ה[[דבר מלכות]] - שבת פרשת ויגש, בא, משפטים תשנ"ב.}}.
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:נפש]]
[[קטגוריה:ערכים בחסידות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]